2015-08-20, 11:00
Medlem
ForumApaches avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
Sen vill jag tillägga att du kan tycka det är roligt. Jag har ett mycket nyktrare synsätt.

Att de landet som har mest kärnvapen i världen är desperat är farligt, faller Kreml kan det bli kaos och då kan tusentals kärnvapen hamna i alla möjliga händer, inklusive ICBM. Det är farligt.

Det är också så att många desperata länder har reagerat aggressivt på sanktioner. Ta Japan, de pressades hårt av sanktioner. Deras svar blev angreppet på Pearl Harbor. Det är ungefär som att mobba och bråka med en kille med ett stort jävla bombbälte. Blir han för desperat så kanske han trycker på knappen och då smäller det. Om ekonomin i Ryssland håller på att krascha och de inte kan/vill vika sig så kan ett större krig vara ett sätt för Putin att ena nationen och få ordning. Alltså av interna skäl KAN det vara att föredra att gå all in. Sen kan man inte besegra Ryssland ordentligt i ett krig, Ryssland kommer att använda kärnvapen om deras kärnland är hotat. Det går inte att krossa Ryssland i ett krig och ett krossat Ryssland är också farligt just pågrund av tusentals atombomber som en svag statsmakt i kaos kan förlora kontrollen över.

När ska du förstå att världens största kärnvapenarsenal är jävligt farligt och ett land med det är väldigt väldigt farligt. Både i krig och i upplösning. Fantasier om att NATO kan marschera in i Moskva är fantasier, pojkdrömmar. De drar med sig världen om det krävs.

Jag har lagt ner hundratals timmar på att lära om konflikten, läsa om den, analyserat Rysslands situation, militära kapacitet, nya vapensystem osv. Från många olika källor. Däribland svensk media, Vice news, Janes, ukrainsk media, wikipedia you name it. Jag vet mycket om detta och du får allt börja bli saklig i kritik av det jag faktiskt säger. Inte vad du felaktigt påstår att jag säger.

Min personliga åsikt är oavsett vad jag vill, att det finns bara ett sätt man undviker risk för storkrig och ödesdigra konsekvenser, det är att för tillfället acceptera att Ryssland kontrollerar Krim och att helt enkelt göra en deal där Ryssland lämnar östra Ukraina mot garantier att Ukraina inte går med i NATO. Jag ser ingen annan väg som inte är extremt farlig.

Jag är inget Rysstroll och jag försöker bara analysera situationen utifrån Ryssarnas nuvarande position. Jag är osäker på vad som kommer hända, jag lägger fram argument för olika scenarion. Jag har noll och nada koppling till Ryssland och har skjutit med min AK5 i våra skogar och använt våra vapensystem.
Ryssland går att krossa och kommer att krossas så småningom. Ingenting i världshistorien är evigt, inte ens Ryssland.

Det som du skriver i övrigt har jag inga invändningar mot. Annat än att tidtabellen för upprustningen och de teknologiska målsättningarna kommer aldrig att lyckas och de dumma djur ryssarna är så kommer de rusta sönder sin ekonomi. Vilket leder till förfall, disintegration och inbördeskrig. Ryssland äter upp sig själv inifrån. Omvärlden kommer sedan att göra slut på och stycka upp resten.
2015-08-20, 11:14
Medlem
Citat:
Jag tycker nivån i denna tråden varit för låg. Jag var skeptisk till den ryska inblandningen i östra Ukraina. Jag krävde starka bevis och jag har fått dessa bevis. Men vid det här laget är jag fullständigt övertygad om att så är fallet. Jag förstår inte längre varför Putin förnekar det som är helt uppenbart för alla som är insatta. Den diskussionen är över.

Jag skulle säga att det är typsikt rysk/sovjetiskt.
Är det obehagligt så förneka det bara så är frågan fördighanterad. Man är ju så van vid att ha i princip fullständig kontroll över media så det där med att sanningen alltid kommer fram med tiden - ja det går inte in bara.

Visst kan Ryssland ta hela Ukraina rent millitärt men sen kommer det stora problemet. Man måste hålla det också och det mot ett folk som skulle slåss rätt ordentligt. Både afgansistan och Tjetjenien skulle framstå som rena semestern i sammanhanget plus att en fullskalig invassion skulle få betydligt fler länder att ansluta sig till sanktionerna mot Ryssland då det nu som sagt inte råder någon som helst möjlighet att bortförklara ett rent angreppskrig.

Transistiren är ju nästa Ryska okupation av utlänskt territorium. Hittills har det knappt nämnts i media men även det skulle troligen ändras.
2015-08-20, 16:13
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Därav kan man misstänka att ryssarna måste byta spår då deras försök att undkomma sanktionerna misslyckas och deras valutareserver och ekonomi tar stryk. Tiden håller på sätt och viss på att rinna ut för Ryssland. Jag oroar mig för att Ryssarna kommer agera desperat i en sådan situation. Vad gör de då valutareserverna är slut?

Det är att förenkla att sätta = mellan Putin och Ryssland. Det är nog så att Putins tid är slut och om moder Ryssland (de övriga i Familjen) plockar bort honom och drar sig ut ur östra Ukraina skulle det bli normalisering. De ryska kärnvapen skall efter Kubakrisen -62 vara bättre kontrollerade mot politiskt manipulation än tidigare. Putin vet att löser han inte krisen med Ukraina före pengarna är slut är han dödsdömd av de andra kleptomanerna i Kreml.
2015-08-20, 20:37
Medlem
muslemhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn
Putin vet att löser han inte krisen med Ukraina före pengarna är slut är han dödsdömd av de andra kleptomanerna i Kreml.
Kan nog stämma, men hur löser han krisen? Som egentligen handlar om att avsluta kriget f.ö.
Starta en offensiv? Pang kommer nya förödande sanktioner (som borde komma redan nu om man vill tvinga VP att ändra politik). och vapenleveranser till Ukraina.
Förhandla sig ur det hela? Hur då? Kiev går ju aldrig med på att få nöjet att betala för DNR/LNR som rysk-trojansk häst inom Ukraina. Just nu tycks lågfrekvenskriget bara leda till att LNR/DNR blir nya Abchazien/Sydossetien att utan något som helst inflytande över restUkraina. I det skick Ryssland är nu vill man förstås absolut inte få det ekonomiska ansvaret för detta nedgångna område, men hur undvika det??
I brist på bättre plan verkar bara VP vilja drar ut på tiden o fåfängt hoppas att ett underverk ska inträffa, t.ex ett pro-ryskt Maidan i Kiev.
Tveklöst sitter VP med Svarte Petter. Men att han kan fortsätta vansinnet i Ukraina tyder på att han fortfarande känner sitta säkert i sadeln.
2015-08-20, 20:52
Medlem
Någon har gjort ett försök att identifiera det amerikanska inflytandet i Kiev.

Citat:
Today's "quiet Americans" arrive in their company cars at exactly ten minutes to nine to the SBU [State Security Service] main office. They are thirty to forty years old, dressed in suits and street jackets of various, often very bright, colors. All with shopping bags, paper cups, none of them smoke, all speak English loudly.

Even such secluded places as "Forest" (complex of buildings under the Foreign Intelligence Service, near Bilogorodka) and "Island" (Army Intelligence center on Rybalskiy island) underwent Americanization.

General Anatoly (I won’t disclose his last name), my former classmate, complained that in his old age he now has to learn English.

However, if they go to the SBU as if they full-time work there, the Ministry of Defense, the General Staff and the Ministry of Interior are controlled through a system of "supervisors".

I almost forgot: "quiet Americans" now enter the Cabinet of Ministers with the help of badges saying simply "Guest".

After creating an extensive organizational and supervisory framework in the relevant bodies of Ukraine, Kiev is constantly visited by high-ranking American curators, many-star generals.

The current commander of NATO forces in Ukraine works in close communication with the former commander of NATO forces in Kosovo, General Wesley Clark.

Americans now control approval for everything, from financial assistance, to UAF operations, and appointments in the security services, MOD, the Cabinet and the President’s Administration.

http://fortruss.blogspot.ca/2015/08/from-translator-by-their-very-nature.html
2015-08-20, 20:54
Medlem
Undersökningen av tragedin i Odessa drar ut på tiden igen.

Citat:
A district court in the Black Sea port of Odessa has postponed until August 26 the reviewing of the criminal case on mass riots in the city on May 2, 2014.

http://novorossia.today/odessa-court-postpones-trial-of-trade-union-house-tragedy-until-august-26/
2015-08-20, 20:56
Medlem
Det går inte att föra krig när man inte har folket med sig. Kiev verkar inte förstå det.

Citat:
Kiev garrison’s military prosecutors are holding a prejudicial inquiry into the case of desertion of 1,372 Ukrainian Security Service’s (SBU) officers to Crimea and Donbass, according to Ukraine’s Unified register of court decisions.

reported earlier that since Kiev launched a military operation in the country’s east, more than 10,000 cases of desertion from Ukrainian Armed Forces have been registered.

http://novorossia.today/ukraine-s-security-service-accuses-more-than-a-thousand-of-its-officers-of-desertion/
2015-08-20, 21:00
Medlem
Det ser ut som om Donbass planerar att rösta om anslutning till RF. Det är förvånande med tanke på att Kreml inte ville ha den tidigare omröstningen. Har Kreml ändrat sig efter de senaste UAF-attackerna eller handlar det om ett diplomatiskt spelkort för att sätta press på Kiev? Är det bara ett rykte?

Citat:
The referendum is scheduled to be held in two to four weeks after the Oct. 18 local elections, said the news agency.

The ballot papers for the referendum designed in the colors of the Russian flag have already been printed, it said.

Neither the rebel leadership nor the Ukrainian authorities have commented on the report yet.

http://news.xinhuanet.com/english/2015-08/19/c_134535215.htm

http://www.zerohedge.com/news/2015-08-19/east-ukraines-donetsk-republic-will-hold-referendum-join-russia

Mass Media resources announced referendum in Donetsk of joining to Russia

http://novorossia.today/mass-media-resources-announced-referendum-in-donetsk-of-joining-to-russia/
2015-08-20, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Det går inte att föra krig när man inte har folket med sig. Kiev verkar inte förstå det.

http://novorossia.today/ukraine-s-security-service-accuses-more-than-a-thousand-of-its-officers-of-desertion/
Nu vet ju Kiev att Ukrainare i gemen står bakom just regeringen i Kiev. Det kan inte någon blaska i Nonameland ändra på förstår du väl. Ukraina står ovanligt enigt tack vare Putins attack på landet, konstigt vore ju annars. Du får läsa på lite om hur den vanlige ukrainaren ser på Rysslands ockupation i allmänhet och Putin i synnerhet. Putin huvud på ett fat är en bra beskrivning.
2015-08-20, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Nu vet ju Kiev att Ukrainare i gemen står bakom just regeringen i Kiev. Det kan inte någon blaska i Nonameland ändra på förstår du väl. Ukraina står ovanligt enigt tack vare Putins attack på landet, konstigt vore ju annars. Du får läsa på lite om hur den vanlige ukrainaren ser på Rysslands ockupation i allmänhet och Putin i synnerhet. Putin huvud på ett fat är en bra beskrivning.

Tack Lucas, ditt inlägg är suveränt som alltid. Du är fantastisk. En av våra mest extraordinära kommentatorer. Jag ser dock hellre Poroshenkos huvud på ett fat än VP:s. Den senare är en statsman, den förste är en knasoligark, en nickedocka, som tar order av Washington.
2015-08-20, 22:31
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Jag tror ukrainare i genomsnitt vill se Putin lida som de lidit av Putins angrepp, ja säkert ökar andelen ryssar som vill se honom dingla från en lyktstolpe. Angreppet på Ukraina har kostat varje ryss stora summor som de aldrig får tillbaka och nu väntar en vinter med sanktioner och en Putin som eldar upp mat så ryssen inte ska få äta sig mätt. De ryska pensionärernas fonder har Putin spenderat redan. Den self-made Poroshenko som till skillnad mot Putin inte bestulit folket kan iaf erbjuda god roshen choklad, demokrati, frihet och EUs varma famn från 2016.

Här om alla länder som ratificerat EU-avtalet med Ukraina:

http://www.unian.info/politics/1087981-20-eu-countries-ratify-association-agreement-with-ukraine.html
Senast redigerad av Xelious 2015-08-20 kl. 22:38.
2015-08-21, 00:29
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muslemhunter
I brist på bättre plan verkar bara VP vilja drar ut på tiden o fåfängt hoppas att ett underverk ska inträffa, t.ex ett pro-ryskt Maidan i Kiev.
Tveklöst sitter VP med Svarte Petter. Men att han kan fortsätta vansinnet i Ukraina tyder på att han fortfarande känner sitta säkert i sadeln.

Håller med, det är inte troligt att EU/USA tänker "köpa ut" VP med ekonomiskt bistånd till området. Han kan hoppas på att ett mirakel händer i Kiev med ledar byte och ett anfall från Kiev. Tyvärr är det nog så att VP sitter inte med Svartepetter utan han ÄR Svartepetter i denna kris. Detta gör honom farlig och oberäknelig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in