2015-08-20, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ptolemaios
Alla vet redan Ryssland aktivt strider i östra Ukraina, finns allt från satellitbilder, tillfångatagna ryska officerare och meningar, materiel som rebellerna har, som de omöjligt borde ha till bilder från fronten i Ukraina postade på sociala nätverk av ryska soldater. Bara Putin och vissa internet-troll som fortfarande orkar förneka faktum.

Samt Obama som förhalar hjälpsändningar av militärt material.

Jag tycker nivån i denna tråden varit för låg. Jag var skeptisk till den ryska inblandningen i östra Ukraina. Jag krävde starka bevis och jag har fått dessa bevis. Men vid det här laget är jag fullständigt övertygad om att så är fallet. Jag förstår inte längre varför Putin förnekar det som är helt uppenbart för alla som är insatta. Den diskussionen är över.
2015-08-20, 02:50
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenskribent
Jag tycker nivån i denna tråden varit för låg. Jag var skeptisk till den ryska inblandningen i östra Ukraina. Jag krävde starka bevis och jag har fått dessa bevis. Men vid det här laget är jag fullständigt övertygad om att så är fallet. Jag förstår inte längre varför Putin förnekar det som är helt uppenbart för alla som är insatta. Den diskussionen är över.

Det är troligen första hand av inrikespolitiskt skäl där Putin behöver bilden av sig själv som Moder Rysslands försvarare. Det finns också en stratigi i att förneka det uppenbara för att flytta fokus från sig själv. Vi kan uppleva det som konstigt men det funkar för Putin. Ukraina är rysk inrikespolitik och vi ska inte bry oss tycker Kreml.
2015-08-20, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn
Det är troligen första hand av inrikespolitiskt skäl där Putin behöver bilden av sig själv som Moder Rysslands försvarare. Det finns också en stratigi i att förneka det uppenbara för att flytta fokus från sig själv. Vi kan uppleva det som konstigt men det funkar för Putin. Ukraina är rysk inrikespolitik och vi ska inte bry oss tycker Kreml.

Är man inte ryssarnas försvarare om man hjälper ryssarna i Donbass?

Vidare är ju frågan vad Ryssarna har som mål och hur deras "game plan" kommer se ut nu.

Jag tror ju att hittills har ryssarnas mål varit att försöka garantera att Ukraina inte kan gå med i NATO och eventuellt EU. Samt att målet även varit att säkra flottbasen på Krim. Hade man velat ta hela Ukraina hade man bättre läge att göra det tidigare. Vidare, så hade man inte lämnat tillbaka alla Mig-29 plan man tog på Krim om syftet var fullt krig med Ukraina.

Så min utgångspunkt är att detta var målet. Federalt Ukraina där man behåller kontroll i Donbass och kan lägga veto för medlemsskap i NATO osv. Problemet som jag ser det för ryssarna är att Ukraina helt enkelt vägrar följa Minsk II och att det inte blir den typ av federation som Ryssland vill ha. Det innebär att man nu är fast och att sanktionerna inte verkar vilja lyfta.

Som det ser ut nu verkar Rysslands hopp vara att något EU-land sätter Veto för förnyade sanktioner. Man hade en chans att göra det genom Grekland, om man hade givit Grekland stora lån mot att Grekland tog deras parti i EU. Man tog inte den chansen. Vidare hoppas man på olika partier i Europa som nationella fronten. Men frågan är, är detta en hållbar position för ryssarna? Kommer inte Ryssland tillslut tröttna och rulla in sina tanks i Kiev? De uppnår ju inget nu och detta kostar ju bara. Man kopplar också ihop Krim på land och kan koppla ihop Transnistrien.

Fördelarna för Ryssland är att rullar man in tanks i Kiev så bygger man vidare på imperiet, man löser också de problem man har med upprustningen kopplat till Ukraina, den ryska upprustningen har allvarligt skadats av att man inte kan köpa turbiner från Ukraina, att man inte kan köpa plan av Antonov osv.

Eller väntar ryssarna på att agera för att man väntar på sina nya moderna tanks och stridsflygplan? För att man tror att ens relativa styrka växer för tillfället (rent militärt)? Vad säger ni?
Senast redigerad av nyfikenskribent 2015-08-20 kl. 04:24.
2015-08-20, 04:49
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Är man inte ryssarnas försvarare om man hjälper ryssarna i Donbass?

Vidare är ju frågan vad Ryssarna har som mål och hur deras "game plan" kommer se ut nu.

Jag tror ju att hittills har ryssarnas mål varit att försöka garantera att Ukraina inte kan gå med i NATO och eventuellt EU. Samt att målet även varit att säkra flottbasen på Krim. Hade man velat ta hela Ukraina hade man bättre läge att göra det tidigare. Vidare, så hade man inte lämnat tillbaka alla Mig-29 plan man tog på Krim om syftet var fullt krig med Ukraina.

Så min utgångspunkt är att detta var målet. Federalt Ukraina där man behåller kontroll i Donbass och kan lägga veto för medlemsskap i NATO osv. Problemet som jag ser det för ryssarna är att Ukraina helt enkelt vägrar följa Minsk II och att det inte blir den typ av federation som Ryssland vill ha. Det innebär att man nu är fast och att sanktionerna inte verkar vilja lyfta.

Som det ser ut nu verkar Rysslands hopp vara att något EU-land sätter Veto för förnyade sanktioner. Man hade en chans att göra det genom Grekland, om man hade givit Grekland stora lån mot att Grekland tog deras parti i EU. Man tog inte den chansen. Vidare hoppas man på olika partier i Europa som nationella fronten. Men frågan är, är detta en hållbar position för ryssarna? Kommer inte Ryssland tillslut tröttna och rulla in sina tanks i Kiev? De uppnår ju inget nu och detta kostar ju bara. Man kopplar också ihop Krim på land och kan koppla ihop Transnistrien.

Fördelarna för Ryssland är att rullar man in tanks i Kiev så bygger man vidare på imperiet, man löser också de problem man har med upprustningen kopplat till Ukraina, den ryska upprustningen har allvarligt skadats av att man inte kan köpa turbiner från Ukraina, att man inte kan köpa plan av Antonov osv.

Eller väntar ryssarna på att agera för att man väntar på sina nya moderna tanks och stridsflygplan? För att man tror att ens relativa styrka växer för tillfället (rent militärt)? Vad säger ni?

Inget EU-land kommer rösta mot utökade sanktioner om detta blir aktuellt. Ryssland har inget som helst stöd för sitt angrepp på Ukraina och annektering av Krim. Att du är påtänd en onsdagskväll och kommer in och trollar lite lär inte hjälpa det handlingsförlamade Ryssland. De ryska soldaterna sitter fast och kommer ingen vart. Försöker de på allvar är Ryssland kört. Försöker de inte är Ryssland kört. Ger kreml-maffian upp är Putin körd.
Det har pratats om oljepris nedåt 30 samtidigt som sanktionerna stryper Ryssland. Det är vackert!
Senast redigerad av Xelious 2015-08-20 kl. 04:58.
2015-08-20, 05:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Inget EU-land kommer rösta mot utökade sanktioner om detta blir aktuellt. Ryssland har inget som helst stöd för sitt angrepp på Ukraina och annektering av Krim. Att du är påtänd en onsdagskväll och kommer in och trollar lite lär inte hjälpa det handlingsförlamade Ryssland. De ryska soldaterna sitter fast och kommer ingen vart. Försöker de på allvar är Ryssland kört. Försöker de inte är Ryssland kört. Ger kreml-maffian upp är Putin körd.
Det har pratats om oljepris nedåt 30 samtidigt som sanktionerna stryper Ryssland. Det är vackert!

Vad babblar du om, jag talade om vad ryssarna hoppas på. Nationella Fronten ligger bra till i opinionen. Det är uppenbart att de hoppas på NF och Serbien. Sen tvivlar jag på att de lyckas. Läs vad jag skriver istället för att häva ur dig saker jag aldrig har sagt. Du tillför inte diskussionen någonting.

Klart Ryssland har militär förmåga att inta Kiev. Jag sa precis att de sitter fast, diskussionen handlar om vad Ryssland kommer göra för att bryta dödläget som inte gynnar Ryssland. Kan du sluta tramsa?

Rullar man in i Kiev kommer man givetvis få negativa konsekvenser i fördömanden och att man kommer förlora manskap. Dessutom kommer sanktioner trappas upp. Men situationen nu känns farlig eftersom att Ryssland är i ett jobbigt läge. Desperation från världens största kärnvapenmakt ÄR farligt.

Du har kommit med noll saklig kritik mot det jag skrev. Kan du läsa och förstå vad jag skrev så förstår du att jag inte nekade att Ryssland kört fast, jag nekade inte att inga EU-länder som det ser ut nu är beredda att gå Ryssland tillmötes angående sanktioner. Jag indikerade också att deras förhoppningar INTE verkar infrias. Det jag just diskuterar är att Ryssarna INTE fått som de hoppas. Hur kommer de då agera?
Senast redigerad av nyfikenskribent 2015-08-20 kl. 06:09.
2015-08-20, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious

Sen vill jag tillägga att du kan tycka det är roligt. Jag har ett mycket nyktrare synsätt.

Att de landet som har mest kärnvapen i världen är desperat är farligt, faller Kreml kan det bli kaos och då kan tusentals kärnvapen hamna i alla möjliga händer, inklusive ICBM. Det är farligt.

Det är också så att många desperata länder har reagerat aggressivt på sanktioner. Ta Japan, de pressades hårt av sanktioner. Deras svar blev angreppet på Pearl Harbor. Det är ungefär som att mobba och bråka med en kille med ett stort jävla bombbälte. Blir han för desperat så kanske han trycker på knappen och då smäller det. Om ekonomin i Ryssland håller på att krascha och de inte kan/vill vika sig så kan ett större krig vara ett sätt för Putin att ena nationen och få ordning. Alltså av interna skäl KAN det vara att föredra att gå all in. Sen kan man inte besegra Ryssland ordentligt i ett krig, Ryssland kommer att använda kärnvapen om deras kärnland är hotat. Det går inte att krossa Ryssland i ett krig och ett krossat Ryssland är också farligt just pågrund av tusentals atombomber som en svag statsmakt i kaos kan förlora kontrollen över.

När ska du förstå att världens största kärnvapenarsenal är jävligt farligt och ett land med det är väldigt väldigt farligt. Både i krig och i upplösning. Fantasier om att NATO kan marschera in i Moskva är fantasier, pojkdrömmar. De drar med sig världen om det krävs.

Jag har lagt ner hundratals timmar på att lära om konflikten, läsa om den, analyserat Rysslands situation, militära kapacitet, nya vapensystem osv. Från många olika källor. Däribland svensk media, Vice news, Janes, ukrainsk media, wikipedia you name it. Jag vet mycket om detta och du får allt börja bli saklig i kritik av det jag faktiskt säger. Inte vad du felaktigt påstår att jag säger.

Min personliga åsikt är oavsett vad jag vill, att det finns bara ett sätt man undviker risk för storkrig och ödesdigra konsekvenser, det är att för tillfället acceptera att Ryssland kontrollerar Krim och att helt enkelt göra en deal där Ryssland lämnar östra Ukraina mot garantier att Ukraina inte går med i NATO. Jag ser ingen annan väg som inte är extremt farlig.

Jag är inget Rysstroll och jag försöker bara analysera situationen utifrån Ryssarnas nuvarande position. Jag är osäker på vad som kommer hända, jag lägger fram argument för olika scenarion. Jag har noll och nada koppling till Ryssland och har skjutit med min AK5 i våra skogar och använt våra vapensystem.
Senast redigerad av nyfikenskribent 2015-08-20 kl. 06:12.
2015-08-20, 06:24
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Vad babblar du om, jag talade om vad ryssarna hoppas på. Nationella Fronten ligger bra till i opinionen. Det är uppenbart att de hoppas på NF och Serbien. Sen tvivlar jag på att de lyckas. Läs vad jag skriver istället för att häva ur dig saker jag aldrig har sagt. Du tillför inte diskussionen någonting.
Ena meningen vad ryssarna hoppas, i nästa att det går bra för franska fascister. En massa önsketänkande.

Citat:
Klart Ryssland har militär förmåga att inta Kiev. Jag sa precis att de sitter fast, diskussionen handlar om vad Ryssland kommer göra för att bryta dödläget som inte gynnar Ryssland. Kan du sluta tramsa?
Ryssland har suttit ungefär där de sitter i ett år nu. De har uppenbarligen ingen förmåga att röra sig och de vågar inte. De vet att det blir deras undergång.

Citat:
Rullar man in i Kiev kommer man givetvis få negativa konsekvenser i fördömanden och att man kommer förlora manskap. Dessutom kommer sanktioner trappas upp. Men situationen nu känns farlig eftersom att Ryssland är i ett jobbigt läge. Desperation från världens största kärnvapenmakt ÄR farligt.
Det är inte bara Ryssland som har enorma mängder kärnvapen som du vet. NATO har säkerligen en plan för att möta ryskt användande av kärnvapen. Det behöver inte handla om MAD.

Citat:
Du har kommit med noll saklig kritik mot det jag skrev. Kan du läsa och förstå vad jag skrev så förstår du att jag inte nekade att Ryssland kört fast, jag nekade inte att inga EU-länder som det ser ut nu är beredda att gå Ryssland tillmötes angående sanktioner. Jag indikerade också att deras förhoppningar INTE verkar infrias. Det jag just diskuterar är att Ryssarna INTE fått som de hoppas. Hur kommer de då agera?

De har gjort enorma felbedömningar. Det finns ingen väg ut, vi väntar bara på Rysslands sammanbrott på samma vis som vi såg Sovjetunionen falla samman. Väldigt enkelt. Ni må sitta och skaka av rädsla, resten av världen står fasta mot de ryska hoten. Ryssland ockuperar bara en liten del av östra Ukraina, varje kilometer har nu kostat dom miljarder rubel. Putin har använt pensionärernas pensionsfond för att ha råd vara kvar i Ukraina, rubeln ligger på patetiska nivåer och medelklassen har utraderats i Ryssland. Misstaget många gör är att tro att ryssarna idag är samma som för 70 år sedan. De kommer inte svälta för att Kreml bedriver ett misslyckats angreppskrig mot det gamla brodersfolket i Ukraina.
Senast redigerad av Xelious 2015-08-20 kl. 06:50.
2015-08-20, 07:05
Medlem
"Ena meningen vad ryssarna hoppas, i nästa att det går bra för franska fascister. En massa önsketänkande."

Ja, Ryssland har satsat pengar på FN. Ja, det har i perioder gått bra för FN. Det är fakta, inget önsketänkande. Personligen tvivlar jag på att FN vinner kommande val. Men ja, det har gått bra i polls. Även om jag nu förstår det som de tappat lite.

http://www.huffingtonpost.com/2015/01/29/marine-le-pen-president-poll-_n_6573356.html

"Ryssland har suttit ungefär där de sitter i ett år nu. De har uppenbarligen ingen förmåga att röra sig och de vågar inte. De vet att det blir deras undergång."

De flesta seriösa bedömare säger att Ryssland satt in ca 10 000 soldater som mest i Ukraina, Rysslands arme är ca 80 gånger starkare i mantal. De har inte nyttjat sitt flygvapen osv. Du tror på allvar att Ryssland inte kan slå ukrainska armen på slagfältet om de mobiliserar och kastar in armen och flyget med full styrka? Din bedömning delas inte av många seriösa bedömare.

"Det är inte bara Ryssland som har enorma mängder kärnvapen som du vet. NATO har säkerligen en plan för att möta ryskt användande av kärnvapen. Det behöver inte handla om MAD."

NATO kan inte skydda sig från Ryska kärnvapen, de kan såklart slå tillbaka. Det är bara fakta idag. Fullt kärnvapenkrig är förödande för båda sidor. Ja NATO har ungefär lika många nukes som Ryssland.

"De har gjort enorma felbedömningar. Det finns ingen väg ut, vi väntar bara på Rysslands sammanbrott på samma vis som vi såg Sovjetunionen falla samman. Väldigt enkelt. Ni må sitta och skaka av rädsla, resten av världen står fasta mot de ryska hoten. Ryssland ockuperar bara en liten del av östra Ukraina, varje kilometer har nu kostat dom miljarder rubel. Putin har använt pensionärernas pensionsfond för att ha råd vara kvar i Ukraina, rubeln ligger på patetiska nivåer och medelklassen har utraderats i Ryssland. Misstaget många gör är att tro att ryssarna idag är samma som för 70 år sedan. De kommer inte svälta för att Kreml bedriver ett misslyckats angreppskrig mot det gamla brodersfolket i Ukraina"

"Ni må skaka av rädsla", det tolkar jag som en patetisk insinuation att jag har något med Ryssland att göra. Vilket jag absolut inte har att göra. Ja, de har nog gjort dumma beslut och ja de sitter i skiten. Däremot är ett sammanbrott av Ryssland farligt, för världen. Det oroar mig, inget annat. Jag oroar mig inte för Putin. Jag oroar mig för vad som händer med ett desperat Ryssland och vad som händer om Ryssland faller samman, inte för att jag har särskilda känslor för Ryssland utan för att jag oroar mig för vad det leder till för omvärlden.

Sen tror jag du gör en felbedömning, att stoppa NATO i Ukraina vill nog de flesta ryssar.
Senast redigerad av nyfikenskribent 2015-08-20 kl. 07:16.
2015-08-20, 07:24
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ja, Ryssland har satsat pengar på FN. Ja, det har i perioder gått bra för FN. Det är fakta, inget önsketänkande. Personligen tvivlar jag på att FN vinner kommande val. Men ja, det har gått bra i polls. Även om jag nu förstår det som de tappat lite.

Inget parti som stödjer Rysslands angrepp på Ukraina går bra, det börjar även de flesta fascistpartier förstå. Gå in på PEW center och läs hur hatat Ryssland är i Europa och världen.

Citat:
De flesta seriösa bedömare säger att Ryssland satt in ca 10 000 soldater som mest i Ukraina, Rysslands arme är ca 80 gånger starkare i mantal. De har inte nyttjat sitt flygvapen osv. Du tror på allvar att Ryssland inte kan slå ukrainska armen på slagfältet om de mobiliserar och kastar in armen och flyget med full styrka. Din bedömning delas inte av många seriösa bedömare.

Vad någon kan och inte kan är inte intressant. Ryssland kan säkert spränga sig självt i bitar med kärnvapen, men de lär inte göra det heller. Det enda vettiga de kan göra är att lämna Ukraina. Alternativet är undergång.

Citat:
NATO kan inte skydda sig från Ryska kärnvapen, de kan såklart slå tillbaka. Det är bara fakta idag. Fullt kärnvapenkrig är förödande för båda sidor. Ja NATO har ungefär lika många nukes som Ryssland.
Hot med kärnvapen har ryssarna försökt med länge. Du verkar inte känna till Rysslands långe historia av att försöka hota sig till övertag.

Citat:
"Ni må skaka av rädsla", det tolkar jag som en patetisk insinuation att jag har något med Ryssland att göra. Vilket jag absolut inte har att göra. Ja, de har nog gjort dumma beslut och ja de sitter i skiten. Däremot är ett sammanbrott av Ryssland farligt, för världen. Det oroar mig, inget annat. Jag oroar mig inte för Putin. Jag oroar mig för vad som händer med ett desperat Ryssland och vad som händer om Ryssland faller samman, inte för att jag har särskilda känslor för Ryssland utan för att jag oroar mig för vad det leder till för omvärlden.
Som sagt var, ta ett piller. Sovjetunionens sammanbrott gick väldigt bra, och Ryssland har flera möjligheter att klara sig, den viktigaste av dessa är såklart att lämna Ukraina.
2015-08-20, 07:32
Medlem
"Vad någon kan och inte kan är inte intressant. Ryssland kan säkert spränga sig självt i bitar med kärnvapen, men de lär inte göra det heller. Det enda vettiga de kan göra är att lämna Ukraina. Alternativet är undergång."

Jag delar inte bedömningen att Ryssland inte kan välja att gå in i Kiev med full styrka. Jag har redan radat upp skäl till detta. Det kan ena landet mot en yttre fiende och stärka Putins makt på kort sikt iaf.

Det bryter status quo och kan ge Ryssland en bättre förhandlingsposition.

Det kan lösa ryska problem med Transnistriens och kommunikationer till Krim.

Det kan underlätta den ryska upprustningen som har fått problem delvis pågrund av att det har funnits viktiga försvarsindustrier i Ukraina som är viktiga leverantörer. Detta i form av reservdelar, turbiner till helikoptrar och Antonov flygplan. Ryssland har en mycket gammal flotta av transportflyg som man hade planer på att förnya med just Antonov plan. Den viktiga importen för Ryssland är nu stängd, att ta över fabrikerna och personalen kan lösa problemet.
2015-08-20, 07:36
Medlem
"Inget parti som stödjer Rysslands angrepp på Ukraina går bra, det börjar även de flesta fascistpartier förstå. Gå in på PEW center och läs hur hatat Ryssland är i Europa och världen."

Ja, Ryssland har förlorat mkt i opinionen. Däremot har de försökt köpa NF. Troligen misstag av NF då de precis som du säger troligen förlorat i opinionen pågrund av detta och rysslandsstöd. Det motsäger inte att Ryssland försökte köpa NF och att NF har varit mkt starka i polls. Jag tror däremot precis som du att denna "plan" kommer misslyckas för Rysslands del. Därav kan man misstänka att ryssarna måste byta spår då deras försök att undkomma sanktionerna misslyckas och deras valutareserver och ekonomi tar stryk. Tiden håller på sätt och viss på att rinna ut för Ryssland. Jag oroar mig för att Ryssarna kommer agera desperat i en sådan situation. Vad gör de då valutareserverna är slut?
2015-08-20, 08:38
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ja, Ryssland har förlorat mkt i opinionen. Däremot har de försökt köpa NF. Troligen misstag av NF då de precis som du säger troligen förlorat i opinionen pågrund av detta och rysslandsstöd. Det motsäger inte att Ryssland försökte köpa NF och att NF har varit mkt starka i polls. Jag tror däremot precis som du att denna "plan" kommer misslyckas för Rysslands del. Därav kan man misstänka att ryssarna måste byta spår då deras försök att undkomma sanktionerna misslyckas och deras valutareserver och ekonomi tar stryk. Tiden håller på sätt och viss på att rinna ut för Ryssland. Jag oroar mig för att Ryssarna kommer agera desperat i en sådan situation. Vad gör de då valutareserverna är slut?
Då byter de ledning eller låter landet falla samman som Sovjetunionen. Det ryska folket kommer förhoppningsvis innan ett sammanbrott förstå vad den enda lösningen är - att lämna Ukraina. Det är maffian i Kreml som gjort felbedömningen att man skulle kunna använda våld för att behålla tentaklerna runt Ukraina och fortsätta suga ut landet. Denna imperialistiska och ålderstigna strategi har inte Kreml stöd för bland folket. Ryska värnpliktiga som dör i tusental på Kremls order medan det ryska folket ruineras - när folket når gränsen så är Putin körd. Men som vi sagt tidigare kommer övriga oligarker i Kreml vara de som tröttnar på Putin före folket. Angreppet på Ukraina har kostat dom miljarder.
Senast redigerad av Xelious 2015-08-20 kl. 09:31.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in