"Ena meningen vad ryssarna hoppas, i nästa att det går bra för franska fascister. En massa önsketänkande."
Ja, Ryssland har satsat pengar på FN. Ja, det har i perioder gått bra för FN. Det är fakta, inget önsketänkande. Personligen tvivlar jag på att FN vinner kommande val. Men ja, det har gått bra i polls. Även om jag nu förstår det som de tappat lite.
http://www.huffingtonpost.com/2015/01/29/marine-le-pen-president-poll-_n_6573356.html
"Ryssland har suttit ungefär där de sitter i ett år nu. De har uppenbarligen ingen förmåga att röra sig och de vågar inte. De vet att det blir deras undergång."
De flesta seriösa bedömare säger att Ryssland satt in ca 10 000 soldater som mest i Ukraina, Rysslands arme är ca 80 gånger starkare i mantal. De har inte nyttjat sitt flygvapen osv. Du tror på allvar att Ryssland inte kan slå ukrainska armen på slagfältet om de mobiliserar och kastar in armen och flyget med full styrka? Din bedömning delas inte av många seriösa bedömare.
"Det är inte bara Ryssland som har enorma mängder kärnvapen som du vet. NATO har säkerligen en plan för att möta ryskt användande av kärnvapen. Det behöver inte handla om MAD."
NATO kan inte skydda sig från Ryska kärnvapen, de kan såklart slå tillbaka. Det är bara fakta idag. Fullt kärnvapenkrig är förödande för båda sidor. Ja NATO har ungefär lika många nukes som Ryssland.
"De har gjort enorma felbedömningar. Det finns ingen väg ut, vi väntar bara på Rysslands sammanbrott på samma vis som vi såg Sovjetunionen falla samman. Väldigt enkelt. Ni må sitta och skaka av rädsla, resten av världen står fasta mot de ryska hoten. Ryssland ockuperar bara en liten del av östra Ukraina, varje kilometer har nu kostat dom miljarder rubel. Putin har använt pensionärernas pensionsfond för att ha råd vara kvar i Ukraina, rubeln ligger på patetiska nivåer och medelklassen har utraderats i Ryssland. Misstaget många gör är att tro att ryssarna idag är samma som för 70 år sedan. De kommer inte svälta för att Kreml bedriver ett misslyckats angreppskrig mot det gamla brodersfolket i Ukraina"
"Ni må skaka av rädsla", det tolkar jag som en patetisk insinuation att jag har något med Ryssland att göra. Vilket jag absolut inte har att göra. Ja, de har nog gjort dumma beslut och ja de sitter i skiten. Däremot är ett sammanbrott av Ryssland farligt, för världen. Det oroar mig, inget annat. Jag oroar mig inte för Putin. Jag oroar mig för vad som händer med ett desperat Ryssland och vad som händer om Ryssland faller samman, inte för att jag har särskilda känslor för Ryssland utan för att jag oroar mig för vad det leder till för omvärlden.
Sen tror jag du gör en felbedömning, att stoppa NATO i Ukraina vill nog de flesta ryssar.