2015-08-20, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Torbjörn Sjöström verkar fullkomligt desperat, slumpen är tydligen hans svar på allt.
Har man en tillräckligt stor bas så kan man plocka ut ett representativt urval, det har Yougov redan visat.

Att Novus, SCB mfl misslyckas i val efter val är det man borde uppmärksamma.
Han fördömer närmast kategoriskt att de med webbpaneler menar de kan korrigera data med diverse algoritmer. Visst man måste värdera om de är relevanta. Men telefonintervju undersökningar korrigeras också, speciellt påstår man sig kunna göra detta när det är stort bortfall.
Han kanske skulle skriva en artikel om klimathysterin och alla fantasifulla algoritmer man använder för att fram sådant som "jordens medeltemperatur", inte minst från historiska data.
2015-08-20, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av softboll
Ständigt denne VD från Novus, han verkar ha ett gediget medienätverk, finns det något annat opinionsinstitut som får ha sina höga representanter så flitigt representerade i media sin "fakta" hur dåliga konkurrenterna är.

Precis vad jag tänkte skriva. Är det inte lite väl uppenbart att man vill baktala vissa OU som kommer med bra resultat för de onda SD om man plockar in en konkurrent för att analysera dom? Lite väl genomskinligt t o m för att vara äckel-msm. Lite som att be McDonald analysera Burger Kings burgare. "Jaså, så de ger cancer och smakar illa?" Å andra sidan så plockar de in Arnstad som expert, så man kanske inte ska vara förvånad.
2015-08-20, 18:01
Medlem
jag mejlade Demoskop om nästa välarbarometer
svaret:

Hej,

Vår nästa väljarbarometer kommer i början av september.

I månadsskiftet juli - augusti gör vi aldrig någon barometer då semesterledigheter skulle göra den opålitlig.

Anders
2015-08-20, 18:03
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Kan nån med koll samla ALLA dagens mätningar i ett inlägg? Är det 3 eller 4 med Aftonbladets?
2015-08-20, 18:04
Medlem
TheAlamos avatar
Skulle gärna vilja ha ett expertsvar på det här. Jag följer tråden och vad jag vet så har det inte frågats och inte svarats. Varför tror ni att de "oseriösa", som ljugmedia skriver, instituten kommer med de mest pricksäkra prediktionerna inför valen när dessa använder sig av webbpaneler och inte ett helt slumpmässigt urval av hela befolkningen? Det känns som att bias vore att se i dessa undersökningar eftersom de som hänger på internet och är politiskt intresserade också är de som reggar sig på sådana sidor. På universitetet så hade vi fått höra att Sentio och Yougov faktiskt är mindre tillförlitliga och det verkar ju rimligt. Så, hur kan det komma sig? Frantz?
2015-08-20, 18:05
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
DN på nätet gömmer undersökningen så gott det går och den är givetvis " ifrågasatt", Woladarski sitter antagligen och gråtskriker i DN skrapan.

I morse hade DN faktiskt nyheten om Yougov nästan längst upp sin förstasida, med en bild på Åkesson. Direkt under en bild på Hitler (en artikel om "spöktåget" med nazistguldet).

Efter cirka 20 minuter tog de dock bort Åkesson och lade in en kanin under Hitler istället. Kommer inte ihåg vad den artikeln handlade om, men det var något totalt ointressant om husdjur. En lite märklig nyhetsprioritering, kan man tycka.
2015-08-20, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Epstein har alltid varit en vänstervriden, svårt förvirrad knäppkärring. Nordegren är bra men måste hålla sig på mattan så länge han jobbar på kommunist-radion. Ibland framskymtar det att Nordegren stödjer SD i många frågor.

Häromdagen tog Nordegren upp debattinlägget om varför feministerna är tysta om sexslaveriet i IS...Epstein gjorde allt för att tona ned ämnet.

Men, vi ska komma ihåg att SD har stöd för många av sina sakfrågor, långt utanför sympatisörernas led.
2015-08-20, 18:15
Medlem
DreamTwisters avatar
Då är väl ändå vår public service värre än DN
Jag missade tyvärr det mesta av Rapport nu men sades det något öht om dagens OU?
2015-08-20, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Jag kan inte se någon sån effekt. Däremot säger den preliminära PM2.0 att de tre senaste standardiserade residualerna för Sentio är 1.57, 0.729, och -0.317. Dvs, slumpen gjorde speciellt juni-, men även juli-, mätningen lite för höga samtidigt som dagens mätning var något i underkant.

Nuvarande skattningen av SDs tillväxthastighet är ca 0.04 pe/dag, vilket är all time high.

Jag okulärbesiktigade SD's opinionskurvor sedan årsskiftet. Mitt intryck är att Sentios är betydligt mer "hoppig" i karaktären än Yougovs...jag känner på mig att det är detta du säger på ett mer stringent sätt ovan!
2015-08-20, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langochgrov
"Aftonbladet: SD är tredje störst"

Tittar man på siffrorna som vänsterpatrasket på AB presenterar inser man på en gång att de manipulerat siffrorna så att det ska se bra ut för deras "ledare", analfabeten och tiggarälskaren Löfvén. Löfvén, finansminister och utrikesministern borde sitta i fängelse.

ABs siffror ser förväntade ut; all time high på SD, och uselt för S.
JAg vill minnas att M rasade rejält också
2015-08-20, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Precis vad jag tänkte skriva. Är det inte lite väl uppenbart att man vill baktala vissa OU som kommer med bra resultat för de onda SD om man plockar in en konkurrent för att analysera dom? Lite väl genomskinligt t o m för att vara äckel-msm. Lite som att be McDonald analysera Burger Kings burgare. "Jaså, så de ger cancer och smakar illa?" Å andra sidan så plockar de in Arnstad som expert, så man kanske inte ska vara förvånad.
Samtidigt är Novus de enda som viktar upp SD ordentligt som kompensation för bortfall i telefonintervjuer, och de har gjort flera undersökningar som är mycket besvärande för PK-etablissemanget, till exempel om tiggeriet och att över 60% tror att invandringen påverkar välfärden negativt, samt att en förkrossande majoritet tycker att Sverige är på fel spår. En intervju han gjorde under Almedalenveckan för SVT var ord och inga visor om varför SD går framåt, och den analysen var bra.

Att Sjöström ständigt attackerar institut som kör med webbpaneler är för att vakta sin marknadsandel. Eftersom hans metod är dyrare och långsammare kontrar han med att springa runt och så tvivel om konkurrenternas tillförlitlighet. Felmätningarna inför valet var en knäck för Novus och därför kör de nu "Titta vi ger också SD höga siffror! Vi är lika relevanta som webbinstituten!". Han har dessutom sagt att han försökte få med de andra telefoninstituten på satsningen att vikta upp SD mer, men intresset var svalt. Om Ipsos och Sifo hade lyssnat på honom hade SD haft högre medel nu. Kanske fel institut att misstänkliggöra för PK-agenda...
2015-08-20, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
De talade om undersökningen i p1 för en stund sedan, även yougov fick uttala sig...

Och Sören Holmberg var med...lika objektiv som tidigare idag. SDs framgångar är väntade och beror på migrationstrycket. Det borde inte vara svårt att förstå egentligen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in