Medel i augusti så här långt (25,2+20,8+23,4)/3=23,1.
Gissar på c:a 21 i Novus, 18 i Sifo, 18 i Ipsos, 20 i Demoskop.
Medel blir då 20,9.
Det är långt till nästa val och folk tar nog inte frågan på samma allvar och eftertanke så här tidigt i mandatperioden. Det finns en ocean av tid för svetsarregimen att bränna ljuset i hur många ändar som helst tills nästa val.
Iofs blir troligen alliansens syjuntauppställning till fördel för Löfven i nästa val, men det räcker nog inte, Sd kan nog dubblera sitt resultat en gång till.
Men tror du att AKB bryr sig? Hon har väl ändå livstidspension att leva på om hon skulle få foten? Nej tills något annat händer så tror jag nog att SD måste sikta på egen majoritet i nästa val om det ska gå att påverka de stora frågorna. Decemberjuntan kommer att blockera annars.
Möjligt. Vi får se. Väljer M att inte närma sig SD så kommer ju SD fortsätta i samma raketfart och då är inte egen majoritet omöjligt.
Även om moderaterna anammade hela SD:s politik så tror jag inte att många skulle gå över till dem från SD dels för att folk inte litar på dem (minns FP:s språktest 2002) men också för att man vill belöna originalet som i ur och skur stått och kämpat för en mer normal immigrationspolitik. Inte de som orsakat problemet.
Eller har jag fel här?
De har brännt större delen av sitt förtroende, ge AKB och Löfven 12 mån till så har de inget kvar.
Själv ligger Svithjod och dricker öl vid Medelhavet, en taxichaufför lade ut texten på engelska häromdagen: "for me are Germany Turkish republic of Germany regarding to all the muslims who live there"
Jag ville inte krossa hans illusion att Sverige var än värre, samma kille berättade att nuförtiden tittar inte muskimska kvinnor män i ögonen i Bosnien och antalet moskeer har ökat väldigt kraftigt.
Hela Europa har tröttnat på invandringen och muslimer, SD har bara börjat klättra, till och med den inskränkta medelklassen har börjat vakna.
Tror faktiskt du har rätt där. Vi är mitt uppe i ett paradigmskifte och det gamla etablissemanget sjunger på sista versen.
Vi har bara sett början på omvälvningen och SD har en otrolig potential kvar att öka. Det är spännande tider vi lever i!
Möjligt. Vi får se. Väljer M att inte närma sig SD så kommer ju SD fortsätta i samma raketfart och då är inte egen majoritet omöjligt.
Jag gör samma analys som du. SD och M är ungefär samma parti idag förutom när det gäller invandringen. Så om M fortsätter som nu så kommer alla deras väljare som vill minska invandringen till slut ha gått över till SD. Kvar i M blir väl kanske ca 10% i nästa val.
En sak oroar mig lite och kanske FranzList kan svara på det: Jag har haft en känsla av att Sentio ligger en eller ett par månader före de andra, men att de andra hakar på Sentios trend.
Om det stämmer så skulle det kunna vara så att uppgången är bruten för den här gången. Å andra sidan lär det väl komma en ny uppgång efter att S lagt sin höstbudget den 21 september.
Jag kan inte se någon sån effekt. Däremot säger den preliminära PM2.0 att de tre senaste standardiserade residualerna för Sentio är 1.57, 0.729, och -0.317. Dvs, slumpen gjorde speciellt juni-, men även juli-, mätningen lite för höga samtidigt som dagens mätning var något i underkant.
Nuvarande skattningen av SDs tillväxthastighet är ca 0.04 pe/dag, vilket är all time high.
Haha, här plockar man på sig tidningen och förväntade sig att det var "SD näst största parti" (jag var lite snabb ned i T-banan imorse så jag läste inte hela rubriken när jag slände ned Metro i väskan )
Öppnar blaskan och jo se på fan och hans moster....framtiden ser ljus ut! Det kanske lutar åt att man återvänder till SD om sådär 3 år, för att ge PK-etablissemanget en rejäl käftsmäll!
Senast redigerad av BigOrangeBunny 2015-08-20 kl. 16:04.
Tror faktiskt du har rätt där. Vi är mitt uppe i ett paradigmskifte och det gamla etablissemanget sjunger på sista versen.
Vi har bara sett början på omvälvningen och SD har en otrolig potential kvar att öka. Det är spännande tider vi lever i!
Ja det tror jag med, personligen trodde jag att Sjuklövern skulle vända redan vid SD's kraftiga ökning 2014. Nu svarade man med att stoppa huvudet i sanden, vart det leder är tydligt.
Vid nästa val är traditionell blockpolitik historia, antigen fintar man SD och kör en S + tre borgare och hoppas, vilket leder till egen majoritet för SD 2024, eller så tar man in SD i regeringen 2018.
Jag trodde Reinfeldt skulle desarmera SD 2010. Hur fel kan man ha? Nu när SD är på 25% så kommer inga manövrar att fungera. Migrationspolitiken har passerat alla rimliga gränser och det finns ingen som helst politisk vilja inom 7-K att ändra den. Man tror gärna att 7-K tar till sig SDs framgångar och känner sig manade till en politisk anpassning. Jag tror tvärtom att de är till 100% övertygade om den egna politikens förträfflighet och populäritet. Problemet med ensamkommande barn är inte ett problem med volymer, utan kvalitén på mottagandet. Folk i stugorna vojar sig över att "barnen" inte får vip-behandling och eget boende direkt.
LO som du påpekar är en gammal maktfaktor, men de kommer inte få gehör. Godheten (mot ickesvenskar) står i mycket högre kurs hos politikerna. De tror dessutom att detta även reflekteras i opinionen. Vilket det de facto gör men inte riktigt som de tänkt...
Jag håller med om din tanke och analys som någon politiska vänsteråsikter med erfarenhet av flyktingbarnsindustrin (ja, det är en industri i sig precis som städhjälp, äldreomsorgen och det närbesläktade asylbaroneriet). Det är inte bara dödsknarkarnazister som förfäras över sin lokala butiksrom utan även de som arbetar med invandrare och flyktingar tycker att flosklerna och volymerna sänker chanserna för de som redan är här och inte lyckas integrera sig. Det känns fortfarande som att de resonerar som om låg utbildning är ett illuminatiprojekt för att hålla uppe SD och därmed förstöra finansieringen för integrationen istället för att inse att budgeten inte är tillräcklig för att mosa in folk i integreringskvarnen. Jag vet inte... Melin kanske har en foliehatt att låna ut.
Att SD skulle stå utanför och inte bli en del av 8-klövern efter ett lyckat 2018 tror jag inte på men fram tills dess kommer de öka. Det ska bli intressant att se hur organisationer som SN och LO kommer att matcha sina behov och åsikter allt eftersom de blir en större maktfaktor.
Kommunerna (vilka ansvaret Cirkusnegern och Svetsarn lagt ut det på) går på knäna då socialbudgeten slås i bitar - inte bara av flyktingbarnen, utan av alla underleverantörer, projekt och konsulter som tydligen behövs. Att vara nostalgisk och drömma om 1960-talet med Tage är fånigt men realpolitik som passar för situationen vi är i skulle göra mer nytta.
De här killarna är de som ska rädda Sverige och bli forskare är vad som sägs. Fine, men de faktiska resurser som krävs för att göra dem till det finns inte. Dessutom tycker jag ALLA ska ha den chansen om det ska vara ett uttalat mål från politikerna. Det är väl det LO menar och försöker få Svetsarn och ledningen att tänka på. Att tigga ihop några hundringar (om man har tur eller har ett handikapp som imponerar på hipsters) är fan inte utvecklande - "Kom hit, slussas runt och fall mellan stolarna - men det gör mig varm i mitt öppna hjärta".
Senast redigerad av Ratad 2015-08-20 kl. 16:24.
När tror ni vi får se den första mätningen där SD är största block, dvs över 33%? Jag tippar på att det sker inom ett år, om inget oväntat inträffar. De har ju redan ökat med ca 10 procentenheter sedan valet för mindre än ett år sedan, så att öka med ytterligare 10 är inte omöjligt.
Senast redigerad av flashbacktroll 2015-08-20 kl. 16:21.