2015-08-20, 16:23
Medlem
Aldrig har vänstern vart så desperata. Aftonnladet: Sd är inte störst.....så snabbt soppade dom undan den mätningen. Man fokuserar såklart på att SD inte är störst ist för att dom blev störst i yougov.
2015-08-20, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbacktroll
När tror ni vi får se den första mätningen där SD är största block, dvs över 33%? Jag tippar på att det sker inom ett år, om inget oväntat inträffar. De har ju redan ökat med ca 10 procentenheter sedan valet för mindre än ett år sedan, så att öka med ytterligare 10 är inte omöjligt.
Där har du rätt, håll i den där tanken så ska du se att det blir lagom till jul eller så.
2015-08-20, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Jag gör samma analys som du. SD och M är ungefär samma parti idag förutom när det gäller invandringen. Så om M fortsätter som nu så kommer alla deras väljare som vill minska invandringen till slut ha gått över till SD. Kvar i M blir väl kanske ca 10% i nästa val.

Även jag tror att M åker utför. Men långt innan M nått 10 procent kommer allmänborgerliga väljare att inse att M:s ledarskap är kaputt och därför söka efter ett nytt parti. Det kan bli C, men det finns fler kandidater.

M måste ändra sin politik innan den kritiska punkten - annars nästan utplåning.
2015-08-20, 16:44
Medlem
"Aftonbladet: SD är tredje störst"

Tittar man på siffrorna som vänsterpatrasket på AB presenterar inser man på en gång att de manipulerat siffrorna så att det ska se bra ut för deras "ledare", analfabeten och tiggarälskaren Löfvén. Löfvén, finansminister och utrikesministern borde sitta i fängelse.
2015-08-20, 16:49
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allagustav
Även jag tror att M åker utför. Men långt innan M nått 10 procent kommer allmänborgerliga väljare att inse att M:s ledarskap är kaputt och därför söka efter ett nytt parti. Det kan bli C, men det finns fler kandidater.

M måste ändra sin politik innan den kritiska punkten - annars nästan utplåning.

En fördel SD har gentemot M är att de står mer till vänster i jobbfrågan. De tar röster direkt från S utan att de passerar M. Opinionsmässigt tror jag det är så när SD ökar på bekostnad av de båda andra. Den gradvisa vandringen från S till SD är nog mindre än de direkta hoppen. Att M då helt skulle byta åsikt i sin heliga kofråga finns inte på kartan. Ge kidsen sovmorgon.
2015-08-20, 16:51
Medlem
Karembeus avatar
http://www.svt.se/opinion/article3197153.svt

"Tveksamma undersökningar är ett hot mot demokratin"...och en stor bild på Jimmie Åkesson.

SVT är verkligen desperata...
2015-08-20, 16:57
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Jag kan inte se någon sån effekt. Däremot säger den preliminära PM2.0 att de tre senaste standardiserade residualerna för Sentio är 1.57, 0.729, och -0.317. Dvs, slumpen gjorde speciellt juni-, men även juli-, mätningen lite för höga samtidigt som dagens mätning var något i underkant.

Nuvarande skattningen av SDs tillväxthastighet är ca 0.04 pe/dag, vilket är all time high.
Tack! Låter bra. Jag insåg själv efter ett tag att Sentio har större brus än de andra och att dagens +0,1 förmodligen maskerar en större uppgång.

Intressant även med Sentio att de ser ut att ha ett horn i sidan till just KD. Inga andra ger motsvarande siffror för KD månad efter månad.
2015-08-20, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Aldrig har vänstern vart så desperata. Aftonnladet: Sd är inte störst.....så snabbt soppade dom undan den mätningen. Man fokuserar såklart på att SD inte är störst ist för att dom blev störst i yougov.
Nu kanske det inte är så himla konstigt att Aftonbladet gör ett större nummer av sin egen undersökning än Metros.

YouGov befinner sig återigen i ingenmansland ett par procent över den vanliga ledaren Sentio, precis som när YouGov hade SD på 19,5 när Sentio låg på 17,8. Jag är själv ingen stor anhängare av "högst har alltid rätt", tror mer ungefär att sanningen ligger i den övre kanten av fältet strax bakom, dvs 22-23% just nu.
2015-08-20, 17:05
Medlem
Sgt.Blands avatar
Dagens Inizio är ju också riktigt brutal läsning för S och M. De nedgångarna går helt enkelt inte att blunda för längre. Och från sossarnas egen hejarklack dessutom.

http://avpixlat.info/2015/08/20/inizio-augusti-sd-rekord/

Edit: Och den stora uppgången för SD då förstås.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2015-08-20 kl. 17:14.
2015-08-20, 17:05
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
http://www.svt.se/opinion/article3197153.svt

"Tveksamma undersökningar är ett hot mot demokratin"...och en stor bild på Jimmie Åkesson.

SVT är verkligen desperata...
Torbjörn Sjöström verkar fullkomligt desperat, slumpen är tydligen hans svar på allt.
Har man en tillräckligt stor bas så kan man plocka ut ett representativt urval, det har Yougov redan visat.

Att Novus, SCB mfl misslyckas i val efter val är det man borde uppmärksamma.
2015-08-20, 17:07
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salad
"Sverige tycker" Som det kallas är inte seriös, de har en självrekryterad panel.

http://www.dagenssamhalle.se/debatt/aftonbladet-foerdummar-opinionsundersoekningarna-16456
2015-08-20, 17:10
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allagustav
Det finns många aktiva i M som tycker som SD och inser vad den den annalkande katastrofen beror på.

Trots allt är det för s som det är svårast att byta till en ansvarsfull invandringspolitik. Problemet är alla flumväljare som de olika rödingarna slåss om.
Jag är ju en av de gamla flumväljarna som mestadels har röstat på vänsterblocket genom åren, med några avstickare åt höger. Har egentligen aldrig varit politiskt intresserad men nu tycker jag att massinvandringen har gått helt överstyr så i förra valet blev det självklart en röst på SD. Blev faktiskt lite chockad av att SD bara fick 13% av rösterna, trodde på mycket högre siffror än så.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in