2015-10-30, 09:53
  #42361
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hyfundan
Har det satts eld på något av de tilltänkta boenden som SD i Lund upplyste medborgarna om?
Om inte, kanske stat och kommun låta SD publicera alla asylboendeadresser för att undvika att de tuttas på?
2015-10-30, 09:54
  #42362
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyfundan
Har det satts eld på något av de tilltänkta boenden som SD i Lund upplyste medborgarna om?

Det behövs inte. Ted är inte misstänkt för något, han är bara urbota korkad och politiskt okänslig.

Resonerandet går så här:

"Kolla, Sverigevänner, här är de platser som är tänkta att bli flyktingboenden: (visar lista). Det bör ni veta om, Sverigevänner, så ni kan vara riktiga Sverigevänner... (hint, wink, hint, nudge, nudge)"

Sedan blir det förstås guilt by association, när det väl brinner - även om det inte sker i Lunds kommun (det är bara där som Ted Ekeroth kan agera, ju). Det är inte många (vad de än tycker om asylboenden) som tycker att mordbrand är lösningen, även om det går att hitta sådana yttringar i tråden.

SJÄLVKLART måste då Åkesson intervenera och försöka balansera detta, i riktning mot a) Det är inte vi som gör det, b) Det är ont och illa att göra så och c) Det är som sagt inget som vi på minsta sätt vill försvara...

Som sagt, synd att det behövs, bra att det görs.
__________________
Senast redigerad av Bergakungen 2015-10-30 kl. 09:57.
2015-10-30, 09:55
  #42363
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hyfundan
Har det satts eld på något av de tilltänkta boenden som SD i Lund upplyste medborgarna om?
Tilltänka boenden vet jag inte. Detta är det enda jag har hört talats om.

Citat:
Brand vid flyktingboende i Lund
Det är någon som har satt upp en bänk mot fasaden och försökt sätta eld på bänken, säger Calle Perssom vid polisens ledningscentral.

Bänken fick en brandskada på cirka sju gånger sju centimeter.
http://www.sydsvenskan.se/lund/mindre-brand-vid-flyktingboende-i-lund/
2015-10-30, 09:56
  #42364
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Du menar de adresserna till boenden som samtidigt publicerades i andra media? Nu är det ju inte Ted som bashats, främst utan Kent, men det var alltså inte honom du menade?

Den för tilltaget mest ansvarige SD-koryfen är i detta fall Ted Ekerot. (Märks det att jag tycker han är extra dum?)
2015-10-30, 09:56
  #42365
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I SVT & TV4 körde man ju fullt ut på att alla asylbränder var "attacker", vilket givetvis är en ren lögn, för merparten av bränderna har ju startat inomhus, av rökning eller pyromani bland de boende med övertejpade brandvarnare.

Men media har inga som helst problem att blåljuga detta till att alla bränder skulle handla om rasist-nazist-SD-attacker. Man ljuger & man ljuger fullt medvetet. Ren ondska.
Frågan är vad effekten blir. Tanken är förstås att det ska ge verkan mot SD:s stöd i opinionen, men det är mycket osäkert samtidigt som risken för sidoeffekter är uppenbar. Det är t.ex. inte alldeles för långsökt att tänka sig att antalet copycats ökar i och med att media målar upp en bild av en stor våg av brandattentat, och detta oaktat sanningshalten i medias påståenden.

Dessutom rapporteras det nu att försäkringsbolag säger upp avtal och höjer premier, och att planerade boenden uteblir, allt som en direkt orsak av bränderna. Detta är förstås både en effekt av rapporteringen och någonting som driver på eldningen av nya boenden.

Jag tror dock inte på någon våldsspiral som slutar i att vartenda flyktingboende sticks i brand. I vissa länder hade det nog varit möjligt, men sådant ligger inte för svensken i gemen. Medias rapportering kommer dock leda till att det blir fler.
2015-10-30, 10:00
  #42366
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Tilltänka boenden vet jag inte. Detta är det enda jag har hört talats om.


http://www.sydsvenskan.se/lund/mindre-brand-vid-flyktingboende-i-lund/

Det är ju i ett absolut perspektiv bra, men den som vill SD-basha (vem, jag?) kommer ju bara att framhålla att det är bra att de inte vet vad de håller på med. Men jag tror förstås (på riktigt) att det handlar om en vanlig lösgående stolle, inget som SD vill förknippas med.

Därav åtgärden att fördöma eldandet.
2015-10-30, 10:48
  #42367
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
I SVT & TV4 körde man ju fullt ut på att alla asylbränder var "attacker", vilket givetvis är en ren lögn, för merparten av bränderna har ju startat inomhus, av rökning eller pyromani bland de boende med övertejpade brandvarnare.

Men media har inga som helst problem att blåljuga detta till att alla bränder skulle handla om rasist-nazist-SD-attacker. Man ljuger & man ljuger fullt medvetet. Ren ondska.

Precis, av det jag läst där man faktiskt klargjort vem som är gärningsman har det uteslutande handlat om asylanterna själva förutom i ett enda fall tror jag. Ändå är det "Åkesson" som är ute och tänder eld. Jag förstår inte riktigt hur man överhuvudtaget kan göra den liknelsen.

Vinkeln att ett annat samhällsklimat kan föda mer otyg håller jag dock med om, men samtidigt så är det som sagt så att i de fall då man känner till gärningsmännen så rör det sig alltså uteslutande inte om svenskar. Det klimat man uteslutande kommer till då är det klimat som finns inom invandrargrupperna och inte det klimat som finns bland svenskar. Att börja ifrågasätta vad för värdegrunder och moral invandrarna har är dock givetvis helt uteslutet...

Det blir också direkt löjeväckande när man går "all in" på att rapportera om "skolmassakern" samtidigt som det skjuts vilt i invandrartäta områden och folk dör varje vecka. Det är verkligen så att de brott som invandrare begår knappt verkar spela någon som helst roll överhuvudtaget.

Detta alltså samtidigt som samma mediafolk grinar om en ökad polarisering när det är demsjälva som eldar på detta och dessutom sett till att skapa den!
__________________
Senast redigerad av sinewave 2015-10-30 kl. 10:51.
2015-10-30, 13:19
  #42368
Medlem
Det går bra för SD lokalt i Helsingborg enligt Sentio. Från 16,3 till 20,8, samtidigt har S rasat från 28,3 till 22,9.

https://sdkuriren.se/stora-framgangar-for-sd-i-helsingborg/
2015-10-30, 13:26
  #42369
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schnyggsomfan
Nu är det knappast en hemlighet att många med främst SD sympatier tycker att det inte är helt tokig ide att bränna ner (tomma) asylboenden, utifrån det är det bra att ta avstånd.
I praktiken är det knappast SD väljare som ränner runt på natten och tuttar på, jag skulle gissa att om det inte är boende på stället i de fall det finns så är det i 99 fall av 100 någon av de närmaste grannarna som är skyldiga och de kan ha vilken partifärg som helst. Har man små barn vill man inte ha 100 krigsskadade flyktingar som granne, ska man sälja sin kåk vill man inte heller ha det, oavsett om man är sosse, moderat eller folkpartist.

Var har du fått det ifrån? Aftonbladet? ,faktum är väl att SDanhängare ser väldigt nyktert på bränderna och jämför dom med de tusentals bilbränder som skett flera hundra skolbränder förra året och att de uppklarade bränderna på flyktingförläggningar utförts av asylsökande.
med dagens missnöjda lyx asylturister är det ju väldigt troligt att ännu fler bränder orsakas av den gruppen.
Men liksom Trelleborgsmordet orsakades av en galning som släppt alla spärrar och ville dö,så var orsaken troligast att händelsen berodde på att SD hålls utanför asylpolitiken trots att det troligtvis nu är Sveriges största parti,sådant skapar desperation.
2015-10-30, 13:40
  #42370
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fleshspeck1
Det går bra för SD lokalt i Helsingborg enligt Sentio. Från 16,3 till 20,8, samtidigt har S rasat från 28,3 till 22,9.

https://sdkuriren.se/stora-framgangar-for-sd-i-helsingborg/
S i Helsingborg har ju även drabbats av en massa bråk & problem när ett antal "rasifierade" tagit över & trängt undan en massa erfaret folk från valbar plats. Det har nog fått en del riktiga gamla sossar att tröttna & ta steget över till SD.
2015-10-30, 16:47
  #42371
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fleshspeck1
Det går bra för SD lokalt i Helsingborg enligt Sentio. Från 16,3 till 20,8, samtidigt har S rasat från 28,3 till 22,9.

https://sdkuriren.se/stora-framgangar-for-sd-i-helsingborg/

Fast den ökningen är ju sedan valet och då är siffran 20,8 för mig en besvikelse. Helsingborg låg ju långt över rikssnittet i valet 2014, nu snarast under riket i övrigt.
2015-10-30, 18:47
  #42372
Medlem
nins avatar
Den vanliga svensken är inte speciellt insatt när det gäller politik. Jag tror att de saker som skett nyss, DÖ fallit, lite mer restrektiv retorik, mm från 7-k har dämpat ökningen då vissa som funderat gått över till SD tror att "sitt parti" har tagit sitt förnuft till fånga.
När folk inser att de fortfarande inte gör i närheten av tillräckligt så kommer SD öka igen. Antagligen redan i november.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in