2015-08-20, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cataphract
Inizio om en timme, vad tror vi? Jag gissar på SD 18,8 % (17,9 senast).
Verkligheten ligger nog någonstans kring 20-21 % för SD, Moderaterna likvärdigt och Sossarna fortfarande flera procentenheter större, 25-26 % något.
Över 20 i Inizio (max näst största parti, ej största). Det som har hänt på 2 månader i Sentio och YouGov måste även ha lämnat avtryck i Inizio. De hade 18 när Novus hade 18, och Novus säger att förändringen sedan dess är "dramatisk".
2015-08-20, 14:30
Medlem
gurkmajjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Om SD blir största block så får ju isf M och C rösta på vänsterblocket istället för att bara lägga ner sina röster. Resultatet blir ju ändå detsamma så det blir ju ingen större skillnad mot idag. Med ett tvåpartisystem som Sverige numera är så måste ett block över 50% för att komma till makten.
Jag var mer inne på att de kommer att tvingas stödja SD för att inte tappa alla sina väljare.

Med facit i hand har ju inte DÖ varit någon framgångssaga för M.
2015-08-20, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nethater
http://www.di.se/artiklar/2015/8/20/lo-vill-se-s-och-m-gora-upp/

Det här är intressant. LO uppmanar S och M att göra upp om migrationen. Det innebär för det första implicit att man dumpar MP som aldrig kan acceptera detta.

För det andra kan de ge båda partier en ypperlig chans att genomföra restriktiva reformer men skylla på den andra parten. Exvis så får M igenom TUT, hårdare försörjningskrav, måhända ålderstester samt lägre dagersättning. I utbyte får S tillbaka regleringen av arbetskraftsinvandringen till facken. Sedan kan man enkelt göra upp om sådant som båda vill såsom effektiviserad avvisning och tuffare passhantering.

Därefter har man en blocköverskridande uppgörelse att hänvisa till när småpartierna kommer och kräver uppluckringar. Man binder helt enkelt sig själv till samma mast.

Jag är ärligt talat förvånad att detta inte redan skett. För mig var det den uppenbara lösningen för att någorlunda avväpna frågan.

Ja och nej....Det är i o f s S och M som tappar väljare till SD, men en sådan uppgörelse skulle sannolikt göra miljöpartisterna galna. Detta kan leda till att de lämnar regeringen........vilket kanske Löfven i hemlighet önskar....om har är litet fräck.
2015-08-20, 14:35
Medlem
Det är en röst jag saknar idag. Fula Gubben! Undrar vad han skulle ha skrivit.
2015-08-20, 14:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
MSM skjuter verkligen sig själva i foten när de rackar ner på självrekryterande webpaneler. Det är oundvikligt att MSM själva kommer anlita liknande institut i framtiden och hur ska de då kunna motivera resultaten utan att framstå som större idioter än de redan är?

.

Den här länken har postats tidigare men är värd att lyfta fram, kanske i trådstarten?

" Expressen gick i natt ut i sin artikel om YouGovs mätning, som visade att SD nu är största parti, och sa att ”Normalt publicerar en rad svenska medier som SVT, SR och Expressen inte Yougovs undersökningar med hänvisning till just undersökningsmetoden”. Nedan kan vi visa vilken STOR lögn detta är "

http://www.exponerat.net/har-ar-beviset-for-expressens-logn-om-att-media-normalt-inte-publicerar-yougovs-matningar/
2015-08-20, 14:36
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Nyheten uppmärksammas i Danmark:
http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/svensk-chok-dfs-soesterparti-stoerst-af-alle/5693247
Medlem
Cameltotems avatar
Undra var YouGov medarbetare känner om media och hela vänstern tycker deras mätningar är helt inkompetenta. Värsta är ju att de inte har något svar, för vi alla vet om de hade försvarat sina mätningar hade de flörtat med BRUNA KRAFTER.
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wamba2222
Bra och väntat resultat - men vad händer nu?

En OU är dock bara en indikation på framtida val - kan vi verkligen vänta till 2018?

Vad kan SD göra för att ändra sakfrågan -- hur klarar vi samhällets överlevnad fram till 2020?

Jo, det ska jag tala om. De godhjärtade och fina människorna i sjuklövern kommer att snickra ihop ett nytt förlängt DÖ, utgångsdatum 2030. Och sedan vid valet 2030 kommer Sveriges nya islamistpartiet att vinna och därefter avskaffa rösträtten....
2015-08-20, 14:37
Medlem
RadioDDR1s avatar
Förra mätningen från japanska Inizio (jobbigt namn) såg ut så här:

V 6,7 (±0,0)
S 27,3 (+0,4)
MP 5,7 (+0,1)
SD 17,9 (+0,7)
C 8,0 (-0,5)
FP 4,0 (-0,4)
KD 3,1 (-0,9)
M 24,3 (+1,0)

Mätningen är från juni så räkna med större rörlighet än vanligt (speciellt SD).
2015-08-20, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Moderaterna vill inte ha mindre migration, Sossarna vill inte ha oreglerad arbetskraftsinvandring men gärna massinvandring av Mena. Det finns ingen i ledande position inom sjuklövern som vill ha en annan politik.
Gör sossarna upp med M spricker regeringen, det kommer inte hända före 2018.

För det första så är ju MP-samarbetet en total katastrof för sossarna så jag är inte alls övertygad om att de alls vill att samarbetet ska hålla. S har ju tappa 6-8% sedan valet och Romson är århundradets sänke. Därtill kommer de kräva andra impopulära pålagor förutom att blockera migrationsfrågan i budgeten. S har helt enkelt inte råd att sitta still i båten men vill förmodligen helst att det är Mp som lämnar snarare än att man tvingas sparka ut dem.

Vad gäller M så beror det till stor del på opinionen om nuvarande ledargarde kan sitta kvar.

Under alla omständigheter så är LO en extremt stor maktfaktor inom sossarna. När LO säger uttryckligen till Dagens Industri (av alla tidningar...) att S och M bör "göra upp" så har det givetvis verkan på sossarna.
2015-08-20, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever
Det är en röst jag saknar idag. Fula Gubben! Undrar vad han skulle ha skrivit.

Håller verkligen med dig. Var tog han vägen? Saknar honom.

Förresten. Skål, kamrater! Detta är vi värda.
Kärlek till er alla som förgyller denna fantastiska tråden, och som gör vad ni kan för att rädda Sverige.
2015-08-20, 14:40
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Jag var mer inne på att de kommer att tvingas stödja SD för att inte tappa alla sina väljare.

Med facit i hand har ju inte DÖ varit någon framgångssaga för M.
Nej de borgerliga partierna har ju fallit ordentligt i undersökningarna. Ja vi får väl se då om Finn Bengtsson lyckas ge AKB sparken i höst på partikongressen? Jag tror det ju förstås inte men man kan ju hoppas iaf. KD lär ju redan vara historia som ett riksdagsparti iaf.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in