2015-08-20, 14:01
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Det enda som skett är att emittenten inte säljer fler certifikat, men så länge det finns privatpersoner som säljer så kan du fortfarande köpa. Problemet som då ofta uppstår är att spreaden blir gigantisk, som i detta fall. Fördelen med att köpa från emittenten och inte från en annan privatperson är att emittentens kurs är den "korrekta". Köper du från en privatperson så måste du betala vad privatpersonen vill ha, oavsett om det är korrekt pris eller inte.
Tack Baste för informationen!
2015-08-20, 14:10
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Tycker det luktar lite africa oil-vibbar här.... Det är väl en aktie du sitter på?

http://blogg.avanza.se/hemberg/2015/08/19/hogriskaktiernas-dodstot/
Ta och sug lite bröstmjölk av Hemberg, eller följ eliten.

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3923972.ece

Hörs i helgen, men ni kan följa twitter. StreetDog

Nu ska det firas här som aldrig förr.
2015-08-20, 14:14
Medlem
Har endast en liten liten post i fp men är lite sugen på gå in med en större slant till. Är det värt nu eller kommer det en liten dipp efter idag. Har gav på 114 men kommer väl landa på 230 efteråt med dagens kurs. Alltid ska man vara sen till kalaset :P
2015-08-20, 14:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Ta och sug lite bröstmjölk av Hemberg, eller följ eliten.

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3923972.ece

Hörs i helgen, men ni kan följa twitter. StreetDog

Nu ska det firas här som aldrig förr.

Förstagångsköpare = eliten? hahaha nähä du. Det här är exakt samma toner som hördes i africa oil på toppen.

Inga träd växer till skyarna och det gäller även fingerprint-trädet givetvis.
2015-08-20, 14:22
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Förstagångsköpare = eliten? hahaha nähä du. Det här är exakt samma toner som hördes i africa oil på toppen.

Inga träd växer till skyarna och det gäller även fingerprint-trädet givetvis.

Du jämför ett råvarubolag med ett teknikföretag, finns en hel del skillnader mellan de två.

Återigen, somliga träd växer till skyarna och det är dessa du sitter och myser med i din portfölj nu fast med en liten skillnad - du har köpt dina till en signifikant högre nivå.
2015-08-20, 14:24
Medlem
Zilean1999s avatar
Fasiken vad gött att Q2 satt som smäck.

Nu kan det bara gå uppåt.
2015-08-20, 14:26
Medlem
Zilean1999s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
insiderbrott

någon som vet mer exakt vad det handlar om?

Vad söker du? Förklaring av gällande rätt?
2015-08-20, 14:38
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zilean1999
Vad söker du? Förklaring av gällande rätt?

vad har dom gjort??
2015-08-20, 14:40
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Du jämför ett råvarubolag med ett teknikföretag, finns en hel del skillnader mellan de två.
Visst finns det skillnader mellan de olika bolagen. Men när det gäller aktiepsykologi så följer denna typ av aktie exakt samma mönster.

Vad många nybörjare inte gör att de inte förstår att det är skillnad på aktien och bolaget. Bara för att priset är högt på en aktie, behöver det inte betyda att bolaget går bra, eller att värderingen är riktig.

Citat:
Återigen, somliga träd växer till skyarna och det är dessa du sitter och myser med i din portfölj nu fast med en liten skillnad - du har köpt dina till en signifikant högre nivå.

Vad vet du om vad jag köpt? Mina aktier går alldeles utmärkt... Men FPC kommer jag aldrig intressera mig för. Det är alldeles för smalt och riskfyllt.

Google anser jag vara ett bättre och mer säkert köp än mycket smala FPC. Får nöja mig med mina 300% jag fått än så länge.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-08-20 kl. 14:45.
2015-08-20, 14:53
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Visst finns det skillnader mellan de olika bolagen. Men när det gäller aktiepsykologi så följer denna typ av aktie exakt samma mönster.

Vad många nybörjare inte gör att de inte förstår att det är skillnad på aktien och bolaget. Bara för att priset är högt på en aktie, behöver det inte betyda att bolaget går bra, eller att värderingen är riktig.

Nej. Det är därför man får räkna på börsvärdet och jämföra det med dess förväntade intäkter. Något som du ideligen vägrar att göra med detta företaget med motiveringen att "du inte intresserar dig för det". Samtidigt så är du härinne och uppmanar folk att sälja. Förstår du varför du provocerar?

Citat:
Vad vet du om vad jag köpt? Mina aktier går alldeles utmärkt... Men FPC kommer jag aldrig intressera mig för. Det är alldeles för smalt och riskfyllt.

Google anser jag vara ett bättre och mer säkert köp än mycket smala FPC.M Får nöja mig med mina 300% jag fått än så länge.

Jag ville mer åt principen. Google har även varit ett företag med en mycket smal nisch, en sökmotor, ingenting mer. Men skillnaden är att de låg långt före konkurrenterna med denna sökmotor vilket snabbt gjorde att de kunde ta rejäl marknadsandel och i princip bli synonymt med att söka på nätet. (Ingen säger "Let's Bing it" förutom på TV)

Om man tidigt ser denna potentialen så hade man kunnat gå in i aktien mycket tidigare och tjänat väldigt mycket mer på aktien.

Med ändå, du verkar ha haft bra timing med Google. Snyggt där. Det vill jag inte förta från dig.
2015-08-20, 15:54
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Nej. Det är därför man får räkna på börsvärdet och jämföra det med dess förväntade intäkter.
Det är oftast här det spricker och aktien till slut dalar ner i källarn. Vi som varit med ett tag på börsen har sett fenomenet så många gånger.

Citat:
Något som du ideligen vägrar att göra med detta företaget med motiveringen att "du inte intresserar dig för det".

Jag tror risken är stor att nybörjare på börsen börjar intressera sig för den här typen av bolag i tron att man bara kan tjäna pengar på börsen. Men det är rent livsfarligt och risken är att dessa nybörjare tappar intresset för aktier till slut.

Citat:
Samtidigt så är du härinne och uppmanar folk att sälja. Förstår du varför du provocerar?

Jag vet inte om jag är dum, men när folk är som mest giriga är det faktiskt läge att kliva av. Om FPC inte levererar som utlovat kommer en rejält sättning som ett brev på posten.

Citat:
Jag ville mer åt principen. Google har även varit ett företag med en mycket smal nisch, en sökmotor, ingenting mer.
Först när folk börjar upptäcka att Google är så mycket mer än en sökmotor kan det bli intressant.

BTW så har jag inte köpt Google för sökmotorn. Jag har köpt Google inför framtidens E-handel som kommer att växa lavinartat.

Citat:
Men skillnaden är att de låg långt före konkurrenterna med denna sökmotor vilket snabbt gjorde att de kunde ta rejäl marknadsandel och i princip bli synonymt med att söka på nätet. (Ingen säger "Let's Bing it" förutom på TV)
mmm men Google är inte bara sökmotorn. Det är så mycket mer än så. Det blir din hemläxa att sätta dig in i!

Citat:
Om man tidigt ser denna potentialen så hade man kunnat gå in i aktien mycket tidigare och tjänat väldigt mycket mer på aktien.
Jo men nu släpptes ju Google 2004 så det är ju inte så länge den aktien funnits på börsen. Men jag har ägt den i exakt 5 år nu iaf. Det är alltid något.

Citat:
Med ändå, du verkar ha haft bra timing med Google. Snyggt där. Det vill jag inte förta från dig.
Jag har påpekat att det är ett grymt långsiktigt köp i många aktietrådar, men folk verkar intressera sig för högrisk istället för att köpa aktier för att behålla.
2015-08-20, 16:54
Medlem
SparkMans avatar
Hatten av zorb, jag erkänner mig besegrad

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in