2015-08-20, 12:48
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Okej, men på zorb lät det som ett alternativ till de vanliga aktierna?
Jag låg all in(100%) i vanliga aktien, var tvungen att sälja lite för att kunna köpa certet men egentligen investeras det i vanliga aktien ändå eftersom nordea kommer köpa allt eftersom kursen går upp i FING B.

Mitt ägande:
Vanliga aktien - ca 1.500.000kr
Bull - 200.000kr(hävstång x3)
2015-08-20, 12:51
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Vad köpte du certifikatet på då, zorb?
2015-08-20, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Tyvärr inte eftersom du INTE kan köpa CBK cert längre...

Den DU ska köpa har 1,5%:
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/585960/bull-fing-x3-n

Den du INTE kan köpa har 16%:
https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/555092/bull-fprint-x3-c

Mvh

Finns ju privatpersoner på säljsidan som du kan köpa av. Att emittenten inte ställer säljkurser innebär inte att du inte kan köpa det.
2015-08-20, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Okej, men på zorb lät det som ett alternativ till de vanliga aktierna?

Det får stå för honom isåfall. Jag hade aldrig velat äga ett hävstångscertifikat i en så volatil aktie som FPC.
2015-08-20, 13:23
Medlem
Jag försökte köpa den här och min Avanzaprofil varnade mig för att jag är för oerfaren. Det slog mig att jag är oerfaren. Är det förenat med stora förlustrisker? Jag tänkte köpa för några tusen bara.
2015-08-20, 13:24
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Finns ju privatpersoner på säljsidan som du kan köpa av. Att emittenten inte ställer säljkurser innebär inte att du inte kan köpa det.
Vad vi fick veta runt 100-150kr var att de var slutsålda. Har du testat köpa för jag tror det är såhär:
Köpsidan = CBK som vill köpa tillbaks för utsatt pris(beroende av kursen)
Säljsidan = De som äger certifikatet och vill sälja.

Har inte sett någon annan än CBK köpa sedan den nivån och efter de svarade på frågan.
2015-08-20, 13:29
Medlem
Citat:
Vad vi fick veta runt 100-150kr var att de var slutsålda. Har du testat köpa för jag tror det är såhär:
Köpsidan = CBK som vill köpa tillbaks för utsatt pris(beroende av kursen)
Säljsidan = De som äger certifikatet och vill sälja.

Ja, säljsidan är de som äger certifikatet och vill sälja. Och som köpare kan man köpa av dem. Vilket någon stackare som inte förstår sig på hur det fungerar kommer att göra. Du skrev att man inte kan köpa certifikatet, vilket är felaktigt eftersom det uppenbarligen finns en säljsida (av privatpersoner).
2015-08-20, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Jag försökte köpa den här och min Avanzaprofil varnade mig för att jag är för oerfaren. Det slog mig att jag är oerfaren. Är det förenat med stora förlustrisker? Jag tänkte köpa för några tusen bara.

TLR: Ett par tusen borde inte göra någon skillnad
Så länge du inte gamblar med mer än en fjärdedel av dina bankpengar så kan du ha hur hög risk som helst. Sätter du dock alla dina fondpengar och annat i volatila aktier så kan det gå utför snabbt. Snart kan du stå utan pengar till insatsen till din lägenhet.
Sitter själv med lite drygt 80% i "medel/hög-risk"fonder som klättrar stadigt men långsamt och resten av mina stålar i en aktieportfölj som jag tycker att jag skulle kunna leva utan.
2015-08-20, 13:39
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Ja, säljsidan är de som äger certifikatet och vill sälja. Och som köpare kan man köpa av dem. Vilket någon stackare som inte förstår sig på hur det fungerar kommer att göra. Du skrev att man inte kan köpa certifikatet, vilket är felaktigt eftersom det uppenbarligen finns en säljsida (av privatpersoner).
Jag är osäker nu, har inte testat och har inte sett någon lyckats köpa där men det kan vara som du säger och att jag missförstått "vi utfärdar inte fler bullcertifikat".

Men ifall det nu går att köpa av CBK så hoppas jag som du att ingen gör det...

Är det någon här som testat köpa CBK certen närmsta tiden?
2015-08-20, 13:49
Medlem
Citat:
Jag är osäker nu, har inte testat och har inte sett någon lyckats köpa där men det kan vara som du säger och att jag missförstått "vi utfärdar inte fler bullcertifikat".

Men ifall det nu går att köpa av CBK så hoppas jag som du att ingen gör det...

Är det någon här som testat köpa CBK certen närmsta tiden?

Det enda som skett är att emittenten inte säljer fler certifikat, men så länge det finns privatpersoner som säljer så kan du fortfarande köpa. Problemet som då ofta uppstår är att spreaden blir gigantisk, som i detta fall. Fördelen med att köpa från emittenten och inte från en annan privatperson är att emittentens kurs är den "korrekta". Köper du från en privatperson så måste du betala vad privatpersonen vill ha, oavsett om det är korrekt pris eller inte.
2015-08-20, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handshake
TLR: Ett par tusen borde inte göra någon skillnad
Så länge du inte gamblar med mer än en fjärdedel av dina bankpengar så kan du ha hur hög risk som helst. Sätter du dock alla dina fondpengar och annat i volatila aktier så kan det gå utför snabbt. Snart kan du stå utan pengar till insatsen till din lägenhet.
Sitter själv med lite drygt 80% i "medel/hög-risk"fonder som klättrar stadigt men långsamt och resten av mina stålar i en aktieportfölj som jag tycker att jag skulle kunna leva utan.
Jag kommer nog vara en av alla dom som står där och skriker efter nästa lön, för min sparmodell har varit minst sagt aggressiv. Jag började köpa fonder i juni och hade då 90/10 fördelning mellan fonder och aktier. Allteftersom har det gått över till att bara vara aktier, och en ganska liten spridning (Fing och PB). Det har ju gått bra (även om jag inte investerat i närheten av vad andra tycks ha gjort) och det är lätt att bli fartblind. De senaste veckorna har varit svettiga, men nu verkar det ju vara på uppgång igen.

Jag skiter nog i det där bullcertet eftersom jag inte förstår riktigt vad det är. Sålde av några Preciseaktier för att köpa cert, och de kan väl få ses som säkrade pengar istället.
2015-08-20, 13:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Geniet har gjort entré.

Jadu Kurt-sune, måste kännas mäktigt att bli skolad av en nykomling i dina ögon

Nästa gång under nästa år när du kommer tillbaks för en expertanalys ser du aktiekursen +1000kr.

(FB) Veckans Aktietips!

Aja, vissa gillar inte pengar och själv badar jag i det ifrån att ha börjat på 130kkr för 2år sedan. Nu 1.786.650kr på kontot och räkna på värdet när kursen står i 1000kr vilket är min nya riktkurs för nästa år. ~6450st äger jag nu.

Ni har mycket att lära er när det kommer till FA.

PS:
Om du ändå hade lyssnat på mitt ständigt tjatande vännen.... Vad händer när köprekommendationerna nu snart anländer kurtan, var klok för en gångs skull..

Hoppas alla gör det enda riktiga och kloka beslutet att flytta sina innehav ifrån Precise till FPC nu, siffrorna där är INTE hållbara. Farlig850 håller med om saken om ni vill ha fler källor att lyssna på, chansa inte där..

Tycker det luktar lite africa oil-vibbar här.... Det är väl en aktie du sitter på?

http://blogg.avanza.se/hemberg/2015/08/19/hogriskaktiernas-dodstot/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in