2015-09-08, 16:18
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galvestonen
Sådana som du ska inte syssla med börsen, alltid nervösa skitkommentarer utan substans.

En annan köpte i morse på 230 o sålde på 270, hihi. Löjligt vad mycket panik det finns i aktien, Carnegie pumpar upp den för att de tycker den ska vara värderad till 100kr mer om 2 år och sedan slår verkligheten tillbaka.
Ja verkligen mycket mer substans i dina inlägg. Jag går efter hur FING har betett sig historiskt men du bara spyr ut massa substanslösheter.
2015-09-08, 16:19
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Han skrev ju att han skulle sälja.
Japp och det finns också stor chans att jag också gör. Läs analyserna kring TA om börsen, vi kanske står precis vid klippans kant nu så jag är på min vakt när det brakar samman. Men varför sälja INNAN vi är där?

PS:
Har du redan glömt det PM jag snällt postade till dig för flera veckor sedan, förstår du NU att jag endast ville dig väl? Det visade sig ju stämma nu idag eller hur?
2015-09-08, 16:36
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:
China is planning a “circuit breaker” mechanism to prevent any further losses on its volatile stock markets.

According to draft regulation, trading would be suspended for 30 minutes when the market rose or fell by 5%. If the index went up or down by 7% or more, trading would be suspended for the day.

The mechanism could only be triggered once a day. “Circuit breaker in both directions will be conducive to curbing excessive transactions and reining in market fluctuations,” the draft from the securities regulator said.

According to Tuesday’s draft plan, the circuit-breaker mechanism would help prevent “excessive reactions of investors”. China’s stock market investors are mostly individual investors which can lead to panic selling.

The introduction of the circuit-breaker aims at preventing future market plunges and stabilising the market. The A-share market has seen violent plunges recently, and with the circuit breaker mechanism investors would have a cooling period before taking irrational actions.”

http://www.theguardian.com/business/2015/sep/08/china-plans-stock-market-circuit-breaker-as-shares-slide-on-import-woes

Oväntat, men klok idé. Vad tycks?
2015-09-08, 16:38
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercinho
http://www.theguardian.com/business/2015/sep/08/china-plans-stock-market-circuit-breaker-as-shares-slide-on-import-woes

Oväntat, men klok idé. Vad tycks?
Låter mycket klokt!
2015-09-08, 16:46
Medlem
niklas12287s avatar
Ska bli kul att se racet imorgon. Hoppas det faller tillbaka lite
2015-09-08, 16:50
Medlem
4nkans avatar
Hur länge kan Cadian vänta med att köpa tillbaka sina aktier?
2015-09-08, 16:51
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4nkan
Hur länge kan Cadian vänta med att köpa tillbaka sina aktier?
Som det var förklarat för mig...tills de väljer att stänga sin position.
2015-09-08, 17:30
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galvestonen
Sådana som du ska inte syssla med börsen, alltid nervösa skitkommentarer utan substans.

En annan köpte i morse på 230 o sålde på 270, hihi. Löjligt vad mycket panik det finns i aktien, Carnegie pumpar upp den för att de tycker den ska vara värderad till 100kr mer om 2 år och sedan slår verkligheten tillbaka.
Ser inte samma sak gällande Kirk, han fick ju rätt.. Det är nu väldigt standard med konstig handel här

Men en fråga som jag inte förstår, vadå OM 2år? Om köprekommendationen är satt till 350kr/aktie är det vad den är värd IDAG och inte om 2år eller har jag missat någon hemlig artikel?

När Stockpicker satte riktkurs 180kr så tog det ca 1,5v att vandra 130-->195kr

Men nu ska vi försöka förstå hur de menar och vad det kan ge för siffror.

Intäkter ökar 71% i snitt 2015-2017
Vinst/aktie ökar 84% i snitt 2015-2017

Vi sätter 2015 som startskott vilket ger dessa siffror på ett ungefär:
2015:
Omsättning/Intäkt: 2700miljoner
Vinst/aktie: 9,37kr

2016:
Intäkter: 2700*1,71 = 4617 miljoner
Vinst/aktie: 9,37*1,84 = 17,2kr

2017:
Intäkter: 4617*1,71 = 7895miljoner
Vinst/aktie: 17,2*1,84 = 31,72kr

En kontrollräkning för att se så sambandet mellan omsättning och vinst lirar så räknar jag själv ut vinst/aktie enligt nedan baserad på 7895miljoner i omsättning:
7895*0,40(Marginal) = 3158
3158-600(Något hög Rörelsekostnad kanske..) = 2558mln
2558*0,78(Skatt) = 1995mln vinst
1995/65 = 30,7kr vinst 2017

Japp det ser väldigt rimligt ut med deras val av procent men deras prognos stämmer ändå inte vilket ni kommer läsa nedan.

Bara för att själv svara på ditt påstående om riktkurs 350kr år 2017 så ser du själv att du inte tänkt efter för fem öre.

31,72kr*PE15(inte en chans att bolaget ska värderas så lågt) = 475kr/aktie

Lägg till att analysen egentligen är HELT fel och extremt försiktigt lagd, är det Jörgen Lantoo som skapat den?

Varför är den försiktig och felaktig?

Tänk logiskt, kommer utv stanna av nästa år när marknaden precis startat? Knappast..

2015 Q1 = 105
2015 Q2 = 445
2015 Q3 = 860
2015 Q4 = 1300?

2016 Q1 = 1300
2016 Q2 = 1300
2016 Q3 = 1300
2016 Q4 = 1300
= 1300*4 = 5200miljoner intäkter nästa år UTAN ökning.

Vad sker när Mastercard sätter igång och när alla telefoner kör med sensor? Antagligen minskar omsättningen då eller hur...

Så deras prognos är extremt försiktigt lagd men ger ÄNDÅ signalen att uppsidan är stor och nedgången begränsad.

Teknisk analys

Vad var det jag sa?

(FB) Fingerprint Cards - FING B
(FB) Fingerprint Cards - FING B

Det var ingen tillfällighet att det vände vid ~277kr, vi slog i övre BB på veckocharten och där runt har vi nu motståndet.
http://www.ladda-upp.se/bilder/avwgrczcqjrqkk/

Jag tycker det bara är bra, hoppas nu det kan gå lugnare uppåt för vi bör testa 300kr ifall börsens djävul inte hinner slå till först.

PS: Rätt övertygad om att vi ser av fler köprekar nu och det vore kul ifall tomten Hemberg fortsatte motsätta sig riktiga analytiker med sina idiot kommentarer

Vi är kungar!
2015-09-08, 17:39
Medlem
trustmeiamadoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
PS: Rätt övertygad om att vi ser av fler köprekar nu och det vore kul ifall tomten Hemberg fortsatte motsätta sig riktiga analytiker med sina idiot kommentarer
[/b]

Man undrar ju om killen har fått twitterförbud efter att ha fått en stor del av FPC-innehavarna att lämna Avanza och byta till Nordnet istället
2015-09-08, 17:42
Medlem
Pappersnesduks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trustmeiamadoctor
Man undrar ju om killen har fått twitterförbud efter att ha fått en stor del av FPC-innehavarna att lämna Avanza och byta till Nordnet istället

Blankar han fortfarande? Tycker annars att hans investeringar bör vara offentliga med den roll han har tagit sig.
2015-09-08, 17:44
Medlem
zorb89s avatar
ÄR jag kung eller är jag kuuuuuung?

Citat:
Hur bra skulle det se ut ifall han dumpade? Ett eventuellt åtal väntar och media är väldigt på nu, ger nog inga pluspoäng för ett besök i rätten. ( Alltså sannolikheten säger väl grovt emot en försäljning )

Det är nog inte bara jag som känner att det placerats en bombmatta här och att media bara väntar på att få minsta lilla negativa händelsen för att detonera den, bear is in the air och jag förvånas ej ifall Pontus läckt information om vad åtalet kan komma att handla om...

Pontus gav mig den känslan när han skrev att journalister legat på som iglar och nu läggs en väldigt detaljerad artikel ut om just JCs handel( Tillfälligheter? Möjligt )
http://www.ladda-upp.se/bilder/fgciacfwtqdmtt/

Glöm ej heller att Journalister är i samma yrke och säkerligen planerar saker ihop och får även veta saker före de "dumma", och vad tror ni Hemberg skulle börja göra när Åtal läggs? Knappast sitter han tyst efter hagelstormen som skett nu utan önskar alla ägare en förlust for sure.

Personligen så tror jag att jag lärt mig en läxa efter förra September, så den här gången går jag inte i fällan igen pga att jag stirrade för noga på bolaget och inte utomstående risker runtom.

HAHAHHA jävla tomtar vad genomskinligt!!!!!
2015-09-08, 17:56
Medlem
Mercinhos avatar
Citat:
ÄR jag kung eller är jag kuuuuuung?

HAHAHHA jävla tomtar vad genomskinligt!!!!!
Fattar ingenting. Vad vill du säga?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in