2015-08-20, 11:03
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Anna Kindberg-Batra kommenterar Youguvs opinionsundersökning

Om övriga politiker hade intresserat sig lika mycket för det politiska utanförskap som SD-väljarna utsatts för som för invandrarnas kulturella och socio-ekonomiska utanförskap, så hade de sluppit hamna i en situation där de själva gradvis marginaliseras allt mer.
2015-08-20, 11:06
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kocken60
• Det är 1527 personer som svarat.
25.2% har valt SD. Det är alltså 384.8 personer. Av 1527 personer. Som ska representera den genomsnittlige svensken.

(Det bor 9 793 172 människor i Sverige.)

• Panelen är självrekryterande. Det betyder att du själv går in och registrerar ditt svar. Sen värvar du en kompis som också ska svara. Och så får ni båda poäng som ni kan byta in mot prylar.

Så: om jag skulle fråga 1500 av mina vänner på Facebook vilket parti de skulle rösta på och bjuda på glass som tack för svaret, kommer det stå på Metros förstasida imorgon att SD åker ur riksdagen?

För att citera SD: Det här är bara ett räkneexempel.

Ett värdelöst och ohederligt räkneexempel.
Du har fel. Panelen är inte alls helt självrekryterad. En stor del har värvats genom telefon och annonser. Dessutom har man ett stort underlag i undersökningsdatabasen, som man därefter gör ett urval från. Och det har visat sig webbpaneler är mer träffsäkra än den gamla metoden som bygger på telefonintervjuer. Webbundersökningar är framtiden.
2015-08-20, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Samma här. Jag gissar på att SDs pressekreterare Vinge la ut texten så bra att någon på Expressen tryckte på off-knappen. Vinge var bra i stöten, körde över Expressens näbbiga och illa pålästa intervjuare ordentligt. Någon fick panik och släckte ner sändningen.
Ja, han gjorde verkligen bra ifrån sig. Nu verkar dock sändning startat upp igen, fast under en annan sida:

http://www.expressen.se/tv/nyheter/politik/det-ar-folkets-satt-att-kommunicera/
2015-08-20, 11:07
Medlem
Menveds avatar
Sentio kommer idag enl. Chang Frick.
2015-08-20, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Ledande sossar gormade ju om att det kändes som en "revolution" när borgarna blev större än vänstern. Undrar hur dom känner det nu?

Ja du, nu kan vi i alla fall slutgiltigt begrava vissa socialdemokratiska principer som hittills varit statsbärande. En sådan princip är hur försvaret skall utformas - som i slutändan utmynnat i att vi nu står utan försvar.

Det finns fler tokerier som nog kommer att rättas till.
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Är det någon som vet antal intervjuer och mätperiod för YGs juli-mätning? Vill uppdatera min databas och köra igenom PM2.0 inför Sentios OU.

Ingen som har koll?
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moyses
Det som är privat önsketänkande nu, blir verklighet inom en snar framtid.

Aha, du menar att SD i själva verket har en dold plan för en rasistisk och antidemokratisk, ja nazistisk politik i din smak?
2015-08-20, 11:09
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Jag tycker att alla som följer den här tråden bör lyssna på P1 morgons inslag om opinionsundersökningen. Det är bara några minuter långt, och det är väl värt er tid. Det börjar efter 2h 16 min.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/595006?programid=1650

"Det här kommer leda till en stor diskussion om........mätmetoderna"

Det här inslaget är bland det sjukaste jag har hört. Kan bara instämma i att alla bör lyssna på det.
2015-08-20, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
MÄN
SD 33,2%
M 22,0
S 20%

Hela YouGov här (pdf):

https://d25d2506sfb94s.cloudfront.net/cumulus_uploads/document/ox6qssyfs2/Rapport%20Metro%20Opinion%20augusti%202015.pdf

Såja. Var tredje man jag möter är alltså SD:are. Undrar hur många av de etniska svenska männen som är SD:are.

Undrar hur många av svenska etniska män över 35 år som är SD:are, dvs de som växte upp när det kanske fanns max en i varje eller varannan klass som inte var svensk.
2015-08-20, 11:10
Medlem
gurkmajjas avatar
Enligt Chang Frick så kommer Sentios mätning att publiceras under dagen: https://twitter.com/ChangFrick
2015-08-20, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kocken60
• Det är 1527 personer som svarat.
25.2% har valt SD. Det är alltså 384.8 personer. Av 1527 personer. Som ska representera den genomsnittlige svensken.

(Det bor 9 793 172 människor i Sverige.)

• Panelen är självrekryterande. Det betyder att du själv går in och registrerar ditt svar. Sen värvar du en kompis som också ska svara. Och så får ni båda poäng som ni kan byta in mot prylar.

Så: om jag skulle fråga 1500 av mina vänner på Facebook vilket parti de skulle rösta på och bjuda på glass som tack för svaret, kommer det stå på Metros förstasida imorgon att SD åker ur riksdagen?

För att citera SD: Det här är bara ett räkneexempel.

Ett värdelöst och ohederligt räkneexempel.

Du tror alltså att man bygger ett världsomspännande marknadsundersökningsföretag med 600 anställda och nästan 1 miljard i omsättning genom att använda en metodologi som inte fungerar?
Hur många kunder återkommer när de märker att de fått helt felaktiga siffror?
Det fungerar inte alls som du beskriver ovan, om du bläddrar tillbaka några sidor i tråden så finns det en utmärkt beskrivning av hela metodologin.
För övrigt så har det påpekats 1 miljon gånger att Yougov prickat bra varje gång verkligheten checkats av (läs vid val). Så regga nu av ditt konto alternativt byt åsikt.
2015-08-20, 11:12
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Sentio kommer idag enl. Chang Frick.
Jisses. Spännande dagar. Hur fan skall man hinna med att jobba?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in