2015-08-20, 10:54
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
Titt som tätt läser jag inlägg som hävdar ungefär "Sentio är det enda riktiga OI, de var bäst på ALLA partier" eller "YouGov var bäst i senaste valet"

etc.

etc.

Längesedan jämförde jag hur träffsäkra partierna var, här är inlägget: (FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar

Se det som en påminnelse. Sammanfattat: YouGov var näst bäst överlag. UM (finns ej längre) var bäst av alla. Bara Sentio kunde förutspå SDs valresultat med godtagbara felmarginaler.

De som idag klankar ned på YouGov idag för att de är självrekryterande har jag en sak att säga. UM och YG var BÄST. Sedan kan Johansson (S) ta det med hur mycket salt han vill för att få bort den bittra smaken, Sifos ansvariga gå med svansen mellan benen och bjäbba, samt Novus nestor Sjöström tro att han alltid har rätt likt den charlatan han är.

Här finns en bra översikt;

https://maktochpolitik.wordpress.com/2014/09/19/vilket-opinionsinstitut-lyckades-bast-och-vilka-partier-var-svarast-att-mata/
2015-08-20, 10:55
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Hur har de nya opinionssiffrorna kommenterats på fisborgerliga, sosseadliga och parasitvänstriga bloggar?

Inte förvånande att SD ökar i Yougovundersökning
http://s-info.se/page/blogg.asp?id=1528&blogg=68666
Det den korkade skribenten inte fattar att inget av det där går att uppnå utan stoppad asylturism.
2015-08-20, 10:55
Medlem
Valar.Morghuliss avatar
Noterbart är att ingen av partiledarna i YGs undersökning blir godkända.

Lööf är mest omtyckt med 2.9 (av 5)
Sedan följs en gradvis trappa ned till Åkesson som har 2.5.

men vänta... Åkesson är inte sämst. Sedan har vi ett hopp ned till Romson som får 2.1. Våran plastvicestatsminister som för lön för sin titel men inte för sitt jobb.
2015-08-20, 10:56
Medlem
dayms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Jag tycker att alla som följer den här tråden bör lyssna på P1 morgons inslag om opinionsundersökningen. Det är bara några minuter långt, och det är väl värt er tid. Det börjar efter 2h 16 min.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/595006?programid=1650

Herregud, mätningen är kontroversiell, stora nypor salt, och mätmetoder inte godkänns? De kunde inte nämnt det här redan för 2 år sen när YouGov gav stjärnsiffror till V?

http://www.expressen.se/nyheter/v-okar-i-ny-opinionsmatning/
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/v-okar-i-ny-opinionsmatning
2015-08-20, 10:57
Medlem
RogerRogers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Jag har tidigare skrivit att DÖ spolade fram utvecklingen med 3-4 år.

Jag tror du har rätt. Det pratas en del om enskilda händelser som gynnat SD, men överenskommelsen har mycket mer djupgående effekter och slår mot själva vår uppfattning om Sverige som ett demokratiskt och öppet land. Det har nog blivit stora väljarströmmar till SD p.g.a. DÖ.
Medlem
Moysess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av menelik
Men är detta Sverigedemokraternas ståndpunkt? Och ännu viktigare - är detta vad svenska väljare vill?

Eller är det bara rasisten Moyses, som ägnar sig åt ett lika privat som perverst önsketänkande?
Det som är privat önsketänkande nu, blir verklighet inom en snar framtid.
Medlem
• Det är 1527 personer som svarat.
25.2% har valt SD. Det är alltså 384.8 personer. Av 1527 personer. Som ska representera den genomsnittlige svensken.

(Det bor 9 793 172 människor i Sverige.)

• Panelen är självrekryterande. Det betyder att du själv går in och registrerar ditt svar. Sen värvar du en kompis som också ska svara. Och så får ni båda poäng som ni kan byta in mot prylar.

Så: om jag skulle fråga 1500 av mina vänner på Facebook vilket parti de skulle rösta på och bjuda på glass som tack för svaret, kommer det stå på Metros förstasida imorgon att SD åker ur riksdagen?

För att citera SD: Det här är bara ett räkneexempel.

Ett värdelöst och ohederligt räkneexempel.
2015-08-20, 10:58
Medlem
Helsingborgs Dagblad har glömt stänga kommentarsfunktionen, många som inte verkar speciellt förvånade och övriga hävdar att det är hittepå-siffror. www.hd.se/nyheter/sverige/2015/08/20/sd-storsta-parti-hos-yougov/
2015-08-20, 10:58
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddddg
Vad hände med Expressens live-sänding? Det verkar som att den bara slocknade.

Jag blev omdirigerad till följande när jag laddade om sidan

http://www.expressen.se/tv/nyheter/primetime/live/live-tv-om-pedofilavslojandet/

Samma här. Jag gissar på att SDs pressekreterare Vinge la ut texten så bra att någon på Expressen tryckte på off-knappen. Vinge var bra i stöten, körde över Expressens näbbiga och illa pålästa intervjuare ordentligt. Någon fick panik och släckte ner sändningen.
2015-08-20, 10:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Kan så vara, men vi ska inte tro att SD har nära noll bland övriga män. Men gissningsvis 36-37% bland etniskt svenska män.
Där har du rätt, jag känner en hel del arbetskraftsinvandrade juggar som var tidigt ute med att dom röstade på SD. Långt innan jag själv gjorde det. Min fixering vid etniskt svenska män är att på de teknikarbetsplatser jag jobbar på så är det i princip enbart denna grupp representerad, men man pratar sällan partipolitik på jobbet. Så det är bara en gnagande nyfikenhet på hur det egentligen ser ut där i fikarummet.

Men, som sagt, någon hade lagt dagens Metro synligt i fikarummet.... & det var inte jag.
2015-08-20, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Alla de som kallat folk i tråden för foliehattar och frågat hånfullt varför ett opinionsinstitut skulle hålla SD:s siffror nere...

Ja, här har ni svaret... Yougov har blivit smutskastade hela morgon, kallats "helt värdelösa" i statlig radio, och inte en enda gång har någon från institutet själv fått uttala sig.

Intressant konstaterande!

Jag tror alla PK/7K/MSM redan vet och jag tror SD ligger högre egentligen så paniken nu är inte att SD kommit över 20% eller gick om M eller fick över 25% eller numera är Sveriges största parti utan paniken är kanske snarare att Pandoras ask är vidöppen och att de vet att "folket" ser det.

Oavsett om OI eller media medvetet eller omedvetet hållit SD nere så har det fungerat som ett slags allt är lugnt det är bara några oroliga rasister som skränar eller just det du var med om är ett vansinnesdåd men allt annat är bra och det där låter ju helt sjukt, det kan inte vara sant och är det sant så har det blivit ett missförstånd, allt annat är bara bra.

Som jag skrev för någon dag sedan så tror jag att IKEA-morden väckte väldigt många. Två normala skötsamma svenskar, en illegal invandrare med två utvisningsbeslut som fritt rör sig, IKEA en vardag, varken statsminister eller någon i 7K verkar bry sig, bortförklaringar i media.

Jag tror också som andra i tråden att SD får över 30% under hösten. Vem vet de kanske till och med nosar upp emot 40% innan jul beroende på vad som sker i höstbudgeten/DÖ och på Ms partistämma.

Jag tror heller inte att folk proteströstar SD i OU och sedan faller tillbaka till 7K. Varför skulle tidigare tankar om det ha förändrats, snarare tvärtom tror jag.
2015-08-20, 11:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nethater
Där har du förvisso rätt. De övriga partiernas största problem är ju att de tvår sina händer över möjligheten att göra något åt några problem i samhället. Är inte lösningara "oanständiga" så är vi bundna av konventioner, det faktum att man inte kan förbjuda fattigdom eller någon annan anledning till att man inte kan göra något åt något.

Men i denna fråga trodde jag vi pratade i relativ närtid. Och då lär inget förändras på den fronten. LO kommer fortsätta leverera pengar till sin lobbyorganisation S.
Du har ju helt rätt i att det kommer att ta tid att vända den skutan. Men man måste ha visionen klar.
Sossarna inom LO verkar iallafall ordentligt stirriga. Det måste ju vara bra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in