2015-08-20, 10:37
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Jag skulle tro att unga är mer känsliga för grupptryck m.m. När SD växer blir det mer trendigt och det skulle inte förvåna mig om de yngre blir SDs starkaste grupp då. Dock ligger deras hjärntvätt i skolan närmre i tiden, så man får väl se det som imponerande att 22,5% väljer SD.

SD gick faktiskt tillbaka i skolvalet förra året. Yougov anger de unga väljarna mellan 18-34 år. Jag tänkte mer på 15-20 åringar och det vad det jag menade, inte att SD är svaga bland 30-åringar.

Och det är som du säger, det är under och direkt efter skoltiden man är som mest hjärntvättad. Sen får man möta verkligheten.
2015-08-20, 10:38
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Är det någon som vet antal intervjuer och mätperiod för YGs juli-mätning? Vill uppdatera min databas och köra igenom PM2.0 inför Sentios OU.
2015-08-20, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Tragiskt. Men samtidigt intressant. Folk har i många fall lärt sig att genomskåda gammelmedia och sådana här manipulerande inslag, vilket bara gör att SD växer ännu mer. Men det kanske var det P1 ville?

Hur väl lyckades YouGov inför valet förra året? Det borde väl vara en indikator på hur pass träffsäkra de är?

De var kassa inför valet, men viktade sedan om. De har fortfarande inte testats i skarpt läge som tex Sentio har gjort. Det faktum att Sentio och Yougov är tämligen lika sedan i november talar för att dessa två tillsammans kanske kan vara "facit". Att båda två är ickesvenska OI talar också till deras fördel när det gäller att bedöma SD.
2015-08-20, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
Chocksiffror: 90% av svenska folket anser att invandringspolitiken är en av de tre viktigaste frågorna i Sverige just nu varav 46% anser att det är den allra viktigaste. På andra plats kommer kriminalitet med 39%. Men Sverige har väl aldrig varit tryggare Betner?

Du har läst tabellerna fel.

46% anser att det är en av de tre viktigaste.
90% av de som INTE röstade SD 2014 men som NU skulle rösta SD tycker att det är en av de tre viktigaste.

På samma sätt så gäller siffrorna 19% respektive 39% för kriminalitet. I landet som helhet anses kriminalitet alltså vara den sjunde viktigaste frågan. Det är endast näst viktigast för de som hoppat skeppet till SD. Jag finner det väldigt intressant att se denna överrepresentation bland de som hoppat över till SD.

Jag tycker att det är konstigt att boendefrågan samt energipolitik inte ens är med och att utrikespolitik anses vara så oviktigt.
2015-08-20, 10:41
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Handgranater och skjutningar varje dag följt av lite zigenartiggande och knivmördande på IKEA, vänta på nästa terrordåd då blåser SD över till " late majority" och vägen mot egen majoritet ligger öppen.
Ja, där har du nog en del av förklaringen till uppgången. Verkligheten går aldrig att snacka bort, hur mycket än etablissemanget vill eller tror det.

Men jag tror också att det faktiskt kan vara så att storstadsbor, i alla fall inom vissa områden, är lite trögare. I alla fall när det gäller värderingar och tyckande. En storstadsbo följer gärna strömmen, det är därför man bor i en storstad, man vill låta sig ledas av trender och förebilder. På landsbygden däremot finns en tradition av självständighet och eget tänkande, för man har varit tvungen till det för att klara sig.

Men nu verkar det som att proppen för SD är på väg ur i storstan och då kan det gå fort!
Medlem
Citat:
Behåll dom! Med dagens taktik så kommer SD nå egen majoritet 2024.

Om takten i senaste 11 månadernas ökning består kommer SD nå egen absolut majoritet augusti 2017.
Medlem
Cameltotems avatar
Att SD har ökat från 13% till 25% på knappt ett år är helt jävla sinnessjukt. Det här är history in the making.

Tror SD tar 30% innan året är slut.

Det tragiska är att det är fortfarande lika tabu att vara SDare och folk som inte röstar förstår fortfarande inte varför folk lägger sin röst på SD, de finns många som helt seriöst tror 25% av befolkning är nazister som vill gasa ihjäl invandrare.
2015-08-20, 10:42
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioDDR1
SD gick faktiskt tillbaka i skolvalet förra året. Yougov anger de unga väljarna mellan 18-34 år. Jag tänkte mer på 15-20 åringar och det vad det jag menade, inte att SD är svaga bland 30-åringar.

Och det är som du säger, det är under och direkt efter skoltiden man är som mest hjärntvättad. Sen får man möta verkligheten.
I skolval röstar massa invandrarungar som inte är svenska medborgare det ger en skev bild men visst 10 år till av dagens vansinne, så kommer Muhamed och Ali börja påverka allt mer. Då kommer kvinnliga partiledare börja tvingas ha slöja för att vinna röster och M och S ledarna fjäska för de ledande imanerna.
Skulle alla fatta det så skulle SD få 70 % i valet 2018.
Senast redigerad av Svithjod 2015-08-20 kl. 10:45.
2015-08-20, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Men är inte 25,5 % för SD i storstad den mest överraskande siffran? Brukar inte SD vara svagare där? Nu är man till och med större i storstad än i övriga landet!

Detta är ett extremt viktigt genombrott för SD som gör att de kommer bli livsfarliga för DÖ-partiet framöver.
Ja nu kan sossarna känna sig förvissade om att många, många feta stekar gått partiet förbi.
Tänk så många välbetalda tjänster som nu försvinner. Och så mycket partibidrag...

Ha,ha,ha
2015-08-20, 10:43
Medlem
Verkligen patetiskt att häva ur sig saker som "hittepå-mätning" och annat trams. Det var val förra året för er som glömt det, SD var kraftigt underskattade i väljaropinionen och ni blev redan då "chockade". Ändå har ni redan glömt och blundar för hur verkligheten förhåller sig.

25,2% är troligtvis en underskattning.
2015-08-20, 10:45
Medlem
Citat:
I skolval röstar massa invandrarungar som inte är svenska medborgare det ger en skev bild men visst 10 år till av dagens vansinne, så kommer Muhamed och Ali börja påverka allt mer. Då kommer kvinnliga partiledare börja tvingas ha slöja för att vinnaren röster och M och S ledarna fjäska för de ledande imanerna.
Skulle alla fatta det så skulle SD få 70 % i valet 2018.

Menar du allvar?
2015-08-20, 10:46
Medlem
Vad tror ni de "godkända" instituten ligger på nu? 25% i YG borde väl motsvara över 20% i Sifo etc?Annars blir det nästan löjligt stort gap mellan de olika instituten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in