2015-08-20, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
...och givetvis hade de inte fått tag på någon representant från yougov som kunde kommentera... suck och stöd. Ett rent beklämmand inslag.

Maktens kreatur låtsas inte ens längre och kommer vara de sista att erkänna, men så har de också mest att förlora. Det är en upplyftande tanke.
2015-08-20, 08:27
Medlem
Pungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallonyoghurt
Sverigedemokraterna har idag ett STÖRRE stöd i opinionsundersökningar än Front Nationals andel i det franska EU-valet. Smaka på det. Sverigedemokraterna är eventuellt STÖRRE rent procentuellt sett i Sverige än vad Front National är i Frankrike.

Tiden då media kunde peka på alla de rasistiska länderna på kontinenten är över, för vi är ännu värre.

Ja, strategin som media sålde på politikerna sparkade verkligen bakut.

I tio år har media pekat på andra länder, där SD-liknande partier har 15%, och sagt att det är så det går när man "bjuder in" och "legitimerar" och "bekräftar deras världsbild".

Sverige skulle minsann göra något annat än att lyssna på den växande opinionen, hette det. "Lyssna inte på det växande missnöjet", viskade de självutnämnda experterna/strategerna på Expo i makthavarnas öron. "Ignorera det, bemöt det genom att ÄNNU mer invandring, ingå pakter för att stänga ute deras röster... andra demokratier lyssnade på folket, och se hur det gick..."

Sverige skulle bli annorlunda. Och det blev vi. Ingen annanstans växte ilskan och motståndet så stor. Ingen annanstans har alternativ media kunnat växa förbi regimmedia. Få andra länder har ett så utpräglat invandringskritiskt parti som SD som största parti.

Nu ska man inte ge motståndarna råd. Men detta tror jag de listat ut själva. Sparka Expo som partistrategiska rådgivare.
2015-08-20, 08:28
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
P1 nu. Fredrik Furtenbach och Anna Hernek enas om att Yougovs undersökning är relativt kass.

"Kan man säga att den här undersökningen är helt värdelös? "Nja jo, Sds siffror är nog höga men siffrorna tror jag inte på".
Helt perverst egentligen, hur fan kan dylika " yrkesmänniskor" se sig själva i ögonen? Här sitter vi ett gäng syltryggsliberaler, kommunister och gröntomtar och styr vad folk skall sympatisera med, äcklande! riktigt äcklande.
2015-08-20, 08:29
Medlem
Lost-Souls avatar
Någon som hört om YouGov själva fått komma till tals? Nyss på P1 fick någon rödmärkt pajas uttala sig och han sa i princip att mätningen var värdelös(oväntat)

Efter programmet så sa dom att dom hade sökt YG för en kommentar men inte fått tag på någon. Det tror jag inte en sekund på.

Representanter för Yougov skulle ju givetvis hylla sitt företag och hänvisa till tidigare träffsäkra mätningar och att de är ett erkänt opinionsinstitut världen över, dvs ord som inte "opartiska" public service vill att folket ska höra.
2015-08-20, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dloow
Man fortsätter blankt att vägra se sanningen och acceptera att folk tror och vill något. Nu talar vi om fler än var 4e svensk! En fjärdedel av Sveriges befolkning är förvirrade och arga!

Med tanke på tveksamheterna i undersökningen så kan du knappast säga att vi talar om fler än var 4:e svensk. Snarare fler än var 4:e person som anmälde sig själva till webpanelen.
2015-08-20, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ddddg
"Måste tas med en ordentlig näve salt"
"Kan man säga att den här opinionsundersökningen är helt värdelös?"

Ha ha..jag hörde det också.

Men Furtenbach trodde på en rejäl uppgång för SD....men inte så stor. Dock var det mest nedsnack om metoden.......uppenbart att det är damage control.
2015-08-20, 08:37
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brynar21
Med tanke på tveksamheterna i undersökningen så kan du knappast säga att vi talar om fler än var 4:e svensk. Snarare fler än var 4:e person som anmälde sig själva till webpanelen.

Ja, självrekryterande paneler är vanskliga. Jag tror till exempel att Mp är för högt mätta. Man kan inte lita på deras höga siffra, varför det är bra att påpeka att mätmetoden är osäker.

Menar man att mätmetoden övervärderar SD av olika anledningar får man ta och svara på varför samma övervärdering inte är inbyggd i andra partiers resultat.

Man kan undra varför det enbart är SD:s siffror som skulle vara felaktiga. Inbyggt i denna kritik finns en underliggande rädsla om att SD-anhängare dominerar internet och ett erkännande av den egna oförmågan att föra opinion på internet.
2015-08-20, 08:40
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Helt perverst egentligen, hur fan kan dylika " yrkesmänniskor" se sig själva i ögonen? Här sitter vi ett gäng syltryggsliberaler, kommunister och gröntomtar och styr vad folk skall sympatisera med, äcklande! riktigt äcklande.
Tragiskt. Men samtidigt intressant. Folk har i många fall lärt sig att genomskåda gammelmedia och sådana här manipulerande inslag, vilket bara gör att SD växer ännu mer. Men det kanske var det P1 ville?

Hur väl lyckades YouGov inför valet förra året? Det borde väl vara en indikator på hur pass träffsäkra de är?
2015-08-20, 08:41
Medlem
svenabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Det är klart.

När man går in på metro.se och söker på yougov, så kommer denna rubrik upp överst:

Yougov: Nu är SD Sveriges största parti
2015-08-19 15:30 ... I den senaste väljaropinionen från Yougov, utförd på uppdrag av Metro, blir SD Sveriges största parti – för första gången någonsin i en politisk mätning...

Dock är artikeln bortplockad. Metro svarade så här på Dagerlinds fråga om saken:

Vi har inte tagit bort något. Min rekommendation är att du plockar upp en Metrotidning imorgon.
//Hugo

Saken är klar. SD är största parti i YouGov, men Metro vill inte (ännu?) gå ut med informationen.
Om de inte hade haft en sådan artikel i systemet så skulle den ju inte komma upp när man söker i deras egen CMS.

Jaha då är det alltså inte bara public serviceföretag som lyder "sanningsministeriets" uppmaningar.
Jag vill veta vilken mekanism som styr detta. Det kan ju inte enbart vara självcencur.
Finns ett sanningsministerium på riktigt?
2015-08-20, 08:43
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Ja, självrekryterande paneler är vanskliga. Jag tror till exempel att Mp är för högt mätta. Man kan inte lita på deras höga siffra, varför det är bra att påpeka att mätmetoden är osäker.

Menar man att mätmetoden övervärderar SD av olika anledningar får man ta och svara på varför samma övervärdering inte är inbyggd i andra partiers resultat.

Man kan undra varför det enbart är SD:s siffror som skulle vara felaktiga. Inbyggt i denna kritik finns en underliggande rädsla om att SD-anhängare dominerar internet och ett erkännande av den egna oförmågan att föra opinion på internet.
Har du en tillräckligt stor panel så blir felmarginalen bara mindre och mindre, så det där tror jag inte ett dugg på.
2015-08-20, 08:43
Medlem
Pungs avatar
Tycker det är bra att Yougov fullständigt sågas.

Det illustrerar för svensken hur självhatarna reagerar på siffror de inte tycker om. Denna förnekelsekör drar alltid igång då. Antingen det handlar om invandrares överrepresentation som brottslingar eller massinvandringens kostnader.

När självhatarna ropar "det är inte sant", betyder det egentligen "jag gillar inte vad jag hör". För varje uppenbar förnekelse som den som nu pågår, desto fler noterar det.
2015-08-20, 08:44
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Ja, strategin som media sålde på politikerna sparkade verkligen bakut.

I tio år har media pekat på andra länder, där SD-liknande partier har 15%, och sagt att det är så det går när man "bjuder in" och "legitimerar" och "bekräftar deras världsbild".

Sverige skulle minsann göra något annat än att lyssna på den växande opinionen, hette det. "Lyssna inte på det växande missnöjet", viskade de självutnämnda experterna/strategerna på Expo i makthavarnas öron. "Ignorera det, bemöt det genom att ÄNNU mer invandring, ingå pakter för att stänga ute deras röster... andra demokratier lyssnade på folket, och se hur det gick..."

Sverige skulle bli annorlunda. Och det blev vi. Ingen annanstans växte ilskan och motståndet så stor. Ingen annanstans har alternativ media kunnat växa förbi regimmedia. Få andra länder har ett så utpräglat invandringskritiskt parti som SD som största parti.

Nu ska man inte ge motståndarna råd. Men detta tror jag de listat ut själva. Sparka Expo som partistrategiska rådgivare.
Behåll dom! Med dagens taktik så kommer SD nå egen majoritet 2024.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in