2015-10-21, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Det blir kul om de kommer med ett helt otillräckligt förslag som de kallar för "en historisk uppgörelse" som ska ligga fast hela mandatperioden och sedan måste de ändå stänga gränserna om tre veckor. Då om inte förr måste folk fatta vad det här är för människor.

Nej, du har fel. De flesta är för dumma eller bryr sig inte om vad politikerna gör. Även om S skulle gå ut och säga att massinvandringen är skadlig för Sverige så skulle inget ändra sig. Idioterna fortsätter rösta på S och M.
2015-10-21, 19:35
Medlem
VadFanKulOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteW
Hur kan du säga att många är trötta på det som sker, när bara 42 % säger sig vara negativa till det?

Om folk är genuint positivt inställda till invandringen så finns bara ett alternativ, att de svarar att de ställer sig positiva till det, det blir enbart 22 procent totalt. 42 procent är alltså garanterat negativt inställda, 32 procent är uppenbart negativt inställda men ovilliga att förtälja detta, det är omöjligt att folk inte skulle ha bildat sig en uppfattning om invandring i dagens Sverige. Av de 22 procent positiva så skulle jag tippa på att hälften ljuger för de vet hur "asså spelar ingen roll" låter för intervjuaren. Ungefär som kvinnor som tycker kukstorlek "asså har ingen betydelse". Genomskinligt.
2015-10-21, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RogerMera
Det verkar som om att ett sätt för instituten (webpanel) att trolla med siffrorna till SDs nackdel som går ut på att helt enkelt inte skicka ut någon inbjudan till personer som uppgivit att de skulle rösta SD om det vore val idag.
Jag har två arbetskamrater på olika avdelningar och i olika städer som under en tid varit med i YouGovs mätningar.
Båda två uppgav för ett tag sedan att de tänkte rösta SD om det vore val idag och Ingen av dom har efter det fått någon ny inbjudan.
När vi pratade om det i fikarummet efter ett möte så säger en tjej att hon också är med i den panelen men att hon uppgivit "rösta blankt" i samma undersökning. Den tjejen får fortfarande inbjudningar att delta i undersökningarna.
Vet inte vad jag ska tro om det men det kan ju vara en förklaring att de kanske inte av någon anledning är riktigt neutrala.
Ser det rörigt ut så beror det på att jag sitter med en sketen liten mobil och skriver.

Det är nog bara för att de försöker jämna ut det. Tror inte YouGov försöker pressa ner SD nu, de har ju legat på ca Sentio-nivåer tidigare. Skulle det däremot visas att YouGov är för långt under Sentio i fortsättningen så kan man nog räkna med fusk, annars är det nog bara så att de har för många SD:are i sin panel och försöker få in mer blandat.
2015-10-21, 19:38
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Det är verkligen förunderligt att bara 42% säger att ett ökat antal flyktingar i det här läget är något dåligt. Frågan handlar alltså inte om vi bör ta emot fler flyktingar av humanitära skäl, utan om de tror det är bra för Sverige. När det väller in 10 000 i veckan så överväger folk alltså om det kanske kunde vara lönsamt för Sverige med 10 000 till. Det ska byggas tältläger och de tror det är lönsamt med fler...

Nej, antingen är folk fullblodsidioter eller också så tolkar de frågan som " är du en god eller ond människa?" och svarade därefter. Men i det senare fallet är de också idioter, så det får väl bli slutsatsen man drar av den undersökningen.

Du måste tänka på att säga så i Sverige idag är samma sak som att komma ut som dödsknarkarnazist. Egentligen ska man tydligt säga "Jag vill att Sverige tar emot fler!". Då går man säker, check. Att säga att man är osäker i dagens läge kan vara OK, men i många fall är man även då misstänkliggjord som nazist.
Tänk er 3 PK-tjejer i 20-årsålder som får denna fråga på stan. Helt otänkbart att någon av dessa skulle svara "osäker" på en sådan fråga. Allt annat än ett rungande rop på ökat antal är oacceptabelt i ett sådant klientel.
2015-10-21, 19:39
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RogerMera
Det verkar som om att ett sätt för instituten (webpanel) att trolla med siffrorna till SDs nackdel som går ut på att helt enkelt inte skicka ut någon inbjudan till personer som uppgivit att de skulle rösta SD om det vore val idag.
Jag har två arbetskamrater på olika avdelningar och i olika städer som under en tid varit med i YouGovs mätningar.
Båda två uppgav för ett tag sedan att de tänkte rösta SD om det vore val idag och Ingen av dom har efter det fått någon ny inbjudan.
När vi pratade om det i fikarummet efter ett möte så säger en tjej att hon också är med i den panelen men att hon uppgivit "rösta blankt" i samma undersökning. Den tjejen får fortfarande inbjudningar att delta i undersökningarna.
Vet inte vad jag ska tro om det men det kan ju vara en förklaring att de kanske inte av någon anledning är riktigt neutrala.
Ser det rörigt ut så beror det på att jag sitter med en sketen liten mobil och skriver.

Dom har en jäkla massa 1000-tals att välja på. Alla(h) är inte med hela tiden.

Själv uppgav jag att jag röstade SD och jag får ofta nya undersöknignar om lite allt möjlig, från reklam till politik.

Blankröstare är betydligt färre, så där är inte utvalet lika stort, så man får vara med oftare.
2015-10-21, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteW
Det är inte speciellt mycket när man ser hur landet fullständigt håller på att raseras och tas över av en annan kultur och religion.
Tycker du inte det är oroväckande när bara något mer än en tredjedel av befolkningen är negativa till det som sker med deras land?

Vad fan babblar ni om?

22% Ser ökande invandring som något positivt, så bara 1 av 5 stödjer invandringspolitiken.
2015-10-21, 19:44
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VadFanKulO
Om folk är genuint positivt inställda till invandringen så finns bara ett alternativ, att de svarar att de ställer sig positiva till det, det blir enbart 22 procent totalt. 42 procent är alltså garanterat negativt inställda, 32 procent är uppenbart negativt inställda men ovilliga att förtälja detta, det är omöjligt att folk inte skulle ha bildat sig en uppfattning om invandring i dagens Sverige. Av de 22 procent positiva så skulle jag tippa på att hälften ljuger för de vet hur "asså spelar ingen roll" låter för intervjuaren. Ungefär som kvinnor som tycker kukstorlek "asså har ingen betydelse". Genomskinligt.
Synd att de inte vågar säga vad de tycker, men det är ju sådan svensken är, feg. Om siffran nu istället hade varit 74% så skulle politikerna ha fått sig en rejäl tankeställare och kanske t.o.m. ha gått folket till mötes.
2015-10-21, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northpolesanta
För det första så var frågan inte ställd till dig och för det andra så har du missförstått frågan, jag menar naturligtvis i detta fallet, om man tvärsäkert säger att Ipsos inte är seriösa tex på grund av beställaren så bör man ju belägga det med fakta, eller hur?

Nu frågade du inte mig heller men även jag vill delta i leken att se dig fortsatt förödmjukad.

(FB) Gudmundson och Wolodarski i debatt om huruvida media ska mörklägga eller ej(Aktuellt)

Varsågod. Wolodarskis egna ord.
2015-10-21, 20:05
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svallerbyttan
Ny tv4/Novus

Är ökande antalet flyktingar i Sverige positivt eller negativt?
Positivt 22%
Negativt 42%
Verken eller 32%

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/svenskarna-politikerna-g%C3%B6r-f%C3%B6r-lite-%C3%A5t-flyktingsituationen-3212910

För de som vill läsa rapporten så finns den tillgänglig på novus hemsida

http://novus.se/wp-content/uploads/2015/10/Novus-Rapport-flyktingar-tv4.pdf

Där kan man se att

96% av SD-väljare anser att det ökande antalet flyktingar som kommer till Sverige är negativt
99% av SD-väljarna anser att politikerna gör för lite för att hantera flyktingsituationen
91% av SD-väljarna anser att det är regeringen som är huvudansvarig för flyktingsituationen
2015-10-21, 21:06
Medlem
f839444s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Synd att de inte vågar säga vad de tycker, men det är ju sådan svensken är, feg. Om siffran nu istället hade varit 74% så skulle politikerna ha fått sig en rejäl tankeställare och kanske t.o.m. ha gått folket till mötes.
Nej det skulle dom inte gjort. De vet jag eftersom vi haft sådana siffror förut som politikerna fullkomligt skitit i.

https://petterssonorg.files.wordpress.com/2013/10/2013-10-28_0740.png
Senast redigerad av f839444 2015-10-21 kl. 21:09.
2015-10-21, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sisoedaersoet
Nu frågade du inte mig heller men även jag vill delta i leken att se dig fortsatt förödmjukad.

(FB) Gudmundson och Wolodarski i debatt om huruvida media ska mörklägga eller ej(Aktuellt)

Varsågod. Wolodarskis egna ord.
När skulle jag ha blivit förödmjukad? Och vad har det där med Ipsos som företag att göra? Förstår du ens vad Wolodarski säger? Det verkar nämligen inte så. Var är dina belägg för att Ipsos är oseriösa? Eller har du missförstått frågan jag ställde? Gå och lägg dig lilla troll och låt nu de vuxna prata ostört ett tag. Jag önskar så mycket att Flashback hade någon fungerande åldersgräns så att man slapp "tuffa" keyboardwarriors som dig.
Senast redigerad av northpolesanta 2015-10-21 kl. 21:15.
2015-10-21, 21:26
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sickspeed
SD har ju antingen stagnerat eller gått tillbaka i samtliga undersökningar i oktober. Vill minnas att S samt M började med uttalanden om mer ordning i asylpolitiken samt tiggeriet och sen har det ju detta bara ökat + KDs fokus i media med asylpolitiska uttalanden till att nu innebära en överenskommelse om light SD politik.

För mej är det förklaringen till till SDs tillbakagång.

Känns som många andra i tråden dragit den slutsatsen också?

Möjligt, men jag tror snarare att man föredrar att sitta still i båten än att riskera något i ett allvarligt läge. Det betyder att man håller sig till sina partier och undviker SD, som man annars skulle kunna tänka sig proteströsta på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in