2015-08-19, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Nu får du allt länka till den lagen eller vad det är för regel du lutar dig mot.

(Jag har länkat till ett fastighetsbolag tidigare som var belånade långt högre).

Och det får du också visa.
Jag trodde att det du skrev innebar att förutsättningen var att man precis köpt fastigheten. Så vitt jag vet är banker inte sugna på att tillåta mer än runt 50 % belåning när man ska köpa hyresfastighet, och tillåter man amorteringsfria lån så har jag lärt mig något.
2015-08-19, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Vill bara berätta för er att mina två sista spekultionsköp av nybyggen, men inflytt våren 2016, nu ligger 1 MSEK plus, per lägenhet alltså, de ska säljas om ca 6 månader. Så min sammanlagda lägenhets-spekulationsvinst senaste 7 åren blir ca 15 MSEK brutto, så jag har så att säga slutat mitt (löneslaverijobb) och lever på avkastningen av mina vinster. Så den kluriga frågan är: 1. är jag smartast i tråden? 2. jag är bara medelsmart men har gjort otroligt korrekta riskbedömningar och spekulationer? 3. jag är en imbecill som chansade och hade tur?.

4. Du har bara fantiserat ihop alltihopa och bor i en etta och lever på bidrag.
2015-08-19, 21:03
Medlem
Citat:
Ja, affärsiden är just att ta risk i syfte att erhålla vinst. (Men som sagt tror jag att det är en tveksam affär).

Nej, då är syftet att ordna ett boende.

Var hittar du något binärt??
Jag hänvisar till syfte/affärside.

Jag pekar på att det handlar om olika syften.

Man kan tänka sig någon som har båda syften. Dels att bo och dels spekulation. Dvs någon som behöver 34 kvm lägenhet men köper en 120 kvm lägenhet. där över halva i stort sett inte används.
Och där tanken är att ackumulerad månadskostnad + räntor för de extra kvm ska vara mindre än prisökningen på de de extra kvm.
Hur vanligt det är har jag ingen uppfattning om, men att ligga och betala 2-3 ggr högre boendekostnad tror jag få är intresserade av i längden. De flesta ser nog en bättre användning för pengarna.

Notera dock att ovanstående förutsätter att objektet köps under dessa premisser.

Att den som blir änka/änkling bor kvar i sin invanda bostad ser jag inte som spekulation.
Det finns förstås andra möjliga scenarion än att man köper större än man behöver, exempelvis val av område.
2015-08-19, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Vad huvudsyftet är spelar i sammanhanget ingen som helst roll om vinstförhoppning driver upp budgivningen, då har vi ändå en köpeskilling baserad i spekulation.

Det rutigtpapper påpekar är inga konstigheter och ni rotar bara runt omkring bredvid en självklar poäng. Det känns onödigt.

Det är också en naturlig del i varför psykologi är en vedertagen del i prissättningen på bostadsmarknader.
Ja jävlar, tänk om man skulle behöva börja förklara hur lockpriser fungerar...
2015-08-19, 21:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Diskussionen handlade om vad som kan anses vara spekulation, jag påpekade att det inte bara finns två nivåer av det. Ett köp kan vara mer än bara antingen eller.
Om det är semantik du vill ägna dig åt så gör du lämpligen det i vetenskapsforat. Ämnet här är Bostadsbubbla i Sverige? och då är det lämpligt att fokusera på den praktiska inverkan på bostadsmarknaden av eventuella spekulationsköp. Att köra en semantikdiskussion här om ordet "spekulation" är ointressant.
Citat:
I ditt exempel styr det handlandet med 0,9 eller 1,2 %...
Lyssna på din egen slutsats: det styr handlandet till 0,9 eller 1,2% Fattar du då inte att det inte styr handlandet alls rent praktiskt?
Citat:
Det förutsätter att folk inte är redo att skuldsätta sig mer i en situation där de tror att de gör en säker vinst, någonting som förstås inte stämmer.
Människor som behöver en bostad räknar på vad de har råd med, inte vilka vinster de ska håva in i framtiden.
Citat:
Nu var det ju du som visade att du inte förstod vad jag skrev och drog slutsatser ovärdiga en myndig individ, jag försökte bara förklara vad du uppenbarligen inte förstod.
Orka...
2015-08-19, 21:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Framförallt inte Folksam. Och det var lite därför jag skrev det.
Frågan man om de som sålde CDS'er på amerikanska bostadsobligationer ägnade sig åt spekulation så lär man få svaret ja, av de som förstår frågan. Och med emfas.
Men det var inte för intet som att försäkringsbolaget AIG ägnade sig åt sådant.
Att folk värjer sig mot att försäkringsbolag ägnar sig åt spekulation handlar nog mest om att de är vana vid konceptet och använder det själva. Och känner konceptet under att annat namn, försäkringar.

Det finns inslag av risk men är inte deras affärside. Det är inte genom att ta risk som frisersalongen kan göra sin vinst. Det får dom av att leverera en tjänst eller sälja en vara.
Men för den ohedgade optionshandlaren och försäkringsbolaget handlar det om att göra vinst på just att ta risk.

Nu var mitt specifika exempel inte frisersalonger utan försäkringsbolag och de har förstås som kärnverksamhet att tjäna pengar på att ta risk, t.ex. när de säljer en bilförsäkring. Utan försäkring tar ägaren risken men försäkringsbolaget kan överta hela eller delar av risken mot betalning.

De stämmer alltså fullt ut in på beskrivningen av spekulation som gavs, nämligen att tjäna pengar på att ta risk men jag skulle för den skull inte kalla deras verksamhet för spekulation.

Men det är också som jag skrev så att inget företag kan tjäna pengar utan att ta risk. Oavsett om det är kärnan av deras verksamhet som för försäkringsbolagen eller bara en nödvändig komponent så är det ändå så. Därför blir sådana här definitioner på begreppet spekulation rätt bisarra som jag skrev.

Citat:
Vad huvudsyftet är spelar i sammanhanget ingen som helst roll om vinstförhoppning driver upp budgivningen, då har vi ändå en köpeskilling baserad i spekulation.

Det rutigtpapper påpekar är inga konstigheter och ni rotar bara runt omkring bredvid en självklar poäng. Det känns onödigt.

Det är också en naturlig del i varför psykologi är en vedertagen del i prissättningen på bostadsmarknader.

Det vore väl väldigt märkligt om de som gör någon form av affär hoppas på att de ska förlora på affären, tycker du inte? Så vad är egentligen din poäng med att folk inte har något emot att tjäna pengar? Du hoppas väl på att tjäna pengar när du går till jobbet också, kanske hoppas du t.o.m. på att få en löneförhöjning någon gång ibland. Ägnar du dig åt spekulation då?

Nej lägg ner larvigheterna med att kalla rena självklarheter för spekulation. Den ena definitionen är mer larvig än den andra och luktar bara unket kommunistiskt tänk.
2015-08-19, 22:27
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej lägg ner larvigheterna med att kalla rena självklarheter för spekulation.
Du är direkt märkligt. För det första har vi tydligt påpekat att det är just självklarheter. Det har ingen dolt, och det är väldigt oklart varför det tar dig och dina vänner X antal sidor att köpa självklarheter. Nu när du är med på att det är självklarheter förstår du också själv hur frustrerande det blir för andra i tråden att ni är så extremt känslostyrda att ni inte vill ta emot självklarheter, i det här fallet från rutig.

Citat:
Så vad är egentligen din poäng med att folk inte har något emot att tjäna pengar?
Att vi får en prissättning baserad i spekulation. Jag vill återigen förtydliga att det är självklarheter, så det inte tar X antal sidor att acceptera denna gång.

Det är heller ingen hemlighet för seriösa aktörer på marknaden. Det är, som sagt, därför psykologi är vedertaget för att analysera prisutveckling. Det är inte för att folk i olika tider kan få för sig att kanske eller kanske inte skaffa ett tak över huvudet så de inte fryser ihjäl på vintern.

En viktig poäng i ledet för att komma fram till att både du och dina två vänner är så märkliga är att ni har alla tre poängterat - under egen argumentation - att folk inte bryr sig så mycket om de betalar några 100k extra köpeskilling.

Vi har möjligen ännu inte helt lyckats förklara för er varför köpeskilling är så avgörande för att analysera topic, men med tanke på att ni sällan eller aldrig håller med i era egna argument är jag inte helt trygg i att det kommer räcka speciellt långt även om det inträffar. Det vore annars en sista pusselbit.
Citat:
Den ena definitionen är mer larvig än den andra och luktar bara unket kommunistiskt tänk.
Ytterligare en återkommande märklighet. Nu vet jag att du vill använda "kommunist" som ett skällsord snarare än ideologi, men ideologiskt är det snarare du och, mycket mer än du, dina två vänner i tråden som ideligen kommer med kommunistiska föreställningar.

Du får alltså välja ett annat skällsord om du vill skälla. Du hittar nämligen ingen längre ifrån just kommunism än mig i det här sällskapet, speciellt inte i det här ämnet. Jag tycker faktiskt folk får (jag inte känner) får göra vad de vill och sedan frysa ihjäl på gatan om de i hybris lever över sin produktionsförmåga och råkar skita på sig med andras pengar. Jag bryr mig exakt lika lite om de vinner på lotteriet som om de förlorar. Inte ens öga mot öga har jag lust att hjälpa dem.
Senast redigerad av Trillske 2015-08-19 kl. 22:30.
2015-08-19, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om det är semantik du vill ägna dig åt så gör du lämpligen det i vetenskapsforat.
Du kanske borde besöka Vetenskap > Språk...

Citat:
Ämnet här är Bostadsbubbla i Sverige? och då är det lämpligt att fokusera på den praktiska inverkan på bostadsmarknaden av eventuella spekulationsköp. Att köra en semantikdiskussion här om ordet "spekulation" är ointressant.
Om du är intresserad av den praktiska inverkan av spekulation på bostadsmarknaden verkar det dumt att fokusera enbart på rena spekulationsköp. Det skulle vara som att intressera sig för rasismens inverkan på samhället och bara titta på SMR.

Citat:
Lyssna på din egen slutsats: det styr handlandet till 0,9 eller 1,2% Fattar du då inte att det inte styr handlandet alls rent praktiskt?
Att hävda att någonting du skrivit (som jag upprepat) skulle vara min slutsats är nästan lika löjligt som att hävda att saker som påverkar beslut inte påverkar beslut rent praktiskt.

Citat:
Människor som behöver en bostad räknar på vad de har råd med, inte vilka vinster de ska håva in i framtiden.
Vet du vad ett intertemporärt val är för något?
2015-08-19, 22:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du är direkt märkligt. För det första har vi tydligt påpekat att det är just självklarheter.

Att det är självklart att folk vill tjäna pengar betyder förstås inte att folk spekulerar eller att det är en s.k. spekulation som driver priserna.

Det går utmärkt att köpa en bostad för att man behöver den och för att det är ekonomiskt då bokostnaderna blir så låga, Detta samtidigt som man förstås inte har något emot att priserna stiger efter man har köpt, och då efteråt påverkar ens förhoppningar förstås heller inte priset.
2015-08-19, 22:59
Medlem
Citat:
Det vore väl väldigt märkligt om de som gör någon form av affär hoppas på att de ska förlora på affären, tycker du inte? Så vad är egentligen din poäng med att folk inte har något emot att tjäna pengar? Du hoppas väl på att tjäna pengar när du går till jobbet också, kanske hoppas du t.o.m. på att få en löneförhöjning någon gång ibland. Ägnar du dig åt spekulation då?

Nej lägg ner larvigheterna med att kalla rena självklarheter för spekulation. Den ena definitionen är mer larvig än den andra och luktar bara unket kommunistiskt tänk.
Du tycks inte riktigt förstå... Att köpa bostad och hoppas att den inte kommer ha fallit i värde när det är dags att sälja är väsenskilt från att låta potentiell värdeökning påverka beslutet och köpa bostad med avsikt att sälja den med vinst.

Att leta efter ett boende man trivs med och är nöjd över att priserna verkar stiga så att det säkert blir lite plus på kontot vid nästa bostadsbyte är en sak.

Att leta efter ett boende och aktivt titta på potentiell värdeökning som en av de avgörande faktorerna eftersom att vinst vid försäljning är en av anledningarna till att man köper bostaden är en helt annan sak.

Jag kan på rak arm komma på en handfull exempel bara de senaste åren på vänner som nämt just prisernas framtida utveckling där de köpt som en anledning. En klar skillnad mot hur de som köpt boende de tänkt stanna i under lång tid eller resten av livet beskriver anledningen till sina köp...
2015-08-19, 23:09
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Att det är självklart att folk vill tjäna pengar betyder förstås inte att folk spekulerar eller att det är en s.k. spekulation som driver priserna.

Det går utmärkt att köpa en bostad för att man behöver den och för att det är ekonomiskt då bokostnaderna blir så låga, Detta samtidigt som man förstås inte har något emot att priserna stiger efter man har köpt, och då efteråt påverkar ens förhoppningar förstås heller inte priset.
Köpare A, B och C har exakt samma kapital+lånelöfte, exakt samma livssituation, och exakt samma preferenser. Vidare har alla tre köpare en polare på banken som givit dem alla ett fantastiskt erbjudande under bordet - 12x nuvarande årslön i lån.

Det enda som skiljer köpare A, B, och C är deras uppfattning om bostadsmarknadens framtid i regionen.

*Köpare A tror att priserna kan komma att fluktuera kraftigt (exempelvis krascha), men räknar med att de långsiktigt (20+ år) följer en inflation på ca 1-2% årligen.
*Köpare B tror att priserna kan komma att fluktuera (ned max 20%), men hålla sig rätt stabila och långsiktigt ge en svag avkastning på 2-3%. Köpare B känner sig trygg.
*Köpare C tror att bostäder är en säker investering. Likt ganska många nu för tiden tittar köpare C specifikt på de senast 20 åren och menar att dessa är representativa - bostad är bland de bästa monetära investeringar du kan göra. Skulle priserna mot förmodan gå ned kommer de snabbt fångas upp, och skulle räntan mot förmodan gå upp kommer lönen ha följt med. Kort sagt är köpare C inte bara trygg, han tycker det är en fantastisk investeringsmöjlighet.

Köpare A, B och C står redo att köpa en BR, och de har självfallet fastnat för samma objekt. En budgivning startar. Vem vinner budgivningen?

Motivera.
2015-08-19, 23:20
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du tycks inte riktigt förstå... Att köpa bostad och hoppas att den inte kommer ha fallit i värde när det är dags att sälja är väsenskilt från att låta potentiell värdeökning påverka beslutet och köpa bostad med avsikt att sälja den med vinst.

Det är nog snarare du som inbillar dig att jag har skrivit något som motsäger det trots att så inte är fallet.

Citat:
Att leta efter ett boende man trivs med och är nöjd över att priserna verkar stiga så att det säkert blir lite plus på kontot vid nästa bostadsbyte är en sak.

Att leta efter ett boende och aktivt titta på potentiell värdeökning som en av de avgörande faktorerna eftersom att vinst vid försäljning är en av anledningarna till att man köper bostaden är en helt annan sak.

Jag kan på rak arm komma på en handfull exempel bara de senaste åren på vänner som nämt just prisernas framtida utveckling där de köpt som en anledning. En klar skillnad mot hur de som köpt boende de tänkt stanna i under lång tid eller resten av livet beskriver anledningen till sina köp...

Självklart är det så att när man köper en bostad för att man behöver en bostad att bo i så funderar man också på vad som blir bra affärer och vad som blir dåliga affärer, inget konstigt med det och det är definitivt inte spekulation. Ungefär som när du köper en ny bil, du funderar också på vilket andrahandsvärde bilen kommer ha den dagen du vill byta bil. Spekulation, nej.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in