2015-08-19, 17:59
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moyses
Polisen hade nog gripit Pasi om så var fallet, då han torde vara lätt att hitta.

Han har dessutom ryktats om i åtminstone en vecka. Eftersom han fortfarande inte gripits så tror jag inte han är inblandad.
Citera
2015-08-19, 18:16
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moyses
Ni har snöat in er på den här mannen, men han passar inte direkt in i gärningsmannaprofilen för den här typen av brott.

I din egen gärningsmannaprofil? Eller har du sett den "riktiga"?
Visst, jag håller med dig om att det inte ska snöas in på just honom men som jag uppfattar dina inlägg här så innehåller de benämningen "nigger" ganska ofta.
Är det din gärningsmannaprofil eller är det bara en fetisch du har?
Citera
2015-08-19, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Han har dessutom ryktats om i åtminstone en vecka. Eftersom han fortfarande inte gripits så tror jag inte han är inblandad.
Och han finns dessutom i registret...
Citera
2015-08-19, 19:38
Medlem
Snöret som polisen hittade har den använts som snubbeltråd?

Ett tänkbart scenario är väll snubbeltråd och släpa in halvmöra flickan in i skogspartiet och försöka våldta henne men blir störd av att hon låter och kväver henne.
Citera
2015-08-19, 19:45
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liekostaja

Ett tänkbart scenario är väll snubbeltråd och släpa in halvmöra flickan in i skogspartiet och försöka våldta henne men blir störd av att hon låter och kväver henne.

Om det hade varit en man som snubblade över tråden, vad hade hänt då, tror du? Eller hade GM god sikt från sitt spaningshål?
Citera
2015-08-19, 19:52
Medlem
Moysess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liekostaja

Man kan använda visa typer av snören för att strypa någon. Man kan använda andra typer av snören för att binda fast någon, eller för att fälla någon även om jag måste medge att jag tror att det är lite väl kreativt för den typ av människor som begår den här typen av brott. Snöret har kanske ingenting med brottet att göra överhuvudtaget.
Citera
2015-08-19, 21:55
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
"Av uppgifter som framkommit i utredningen har Robert Näppi gjort sig en profil av Runbymördaren.
– Jag har en ganska bra uppfattning om profilen på den här människan. Jag tror också att du skulle ha samma uppfattning om du hade varit på brottsplatsen, säger Robert Näppi."

http://www.expressen.se/nyheter/aklagaren-har-gjort-en-profil-av-mordaren/

Svårt att tolka Robert Näppi på annat sätt än att GM betett sig externt sjukt / perverst – och av det skälet borde varit topsad sedan tidigare i något sammanhang och då förekomma i befintligt DNA-register. Nu gör han inte det – vilket får mig att undra om GM kanske inte befunnit sig så särskilt länge i landet?
Citera
2015-08-19, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Svårt att tolka Robert Näppi på annat sätt än att GM betett sig externt sjukt / perverst – och av det skälet borde varit topsad sedan tidigare i något sammanhang och då förekomma i befintligt DNA-register. Nu gör han inte det – vilket får mig att undra om GM kanske inte befunnit sig så särskilt länge i landet?

Verkar lite cowboy denna Näppi, har han haft riktiga framgångar eller bara stor i truten?
Veckorna går...
Citera
2015-08-19, 22:26
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utanforboxen
Verkar lite cowboy denna Näppi, har han haft riktiga framgångar eller bara stor i truten?
Veckorna går...

En säkrad DNA-profil skall tydligen i sig kunna berätta en del: Som etnicitet, kön, så kallade mendelianska egenskaper – som ögonfärg, hårfärg och fräknar.

En inte en helt oäven ”fantombild” / gärningsmannaprofil.
Citera
2015-08-19, 22:26
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Om man nu funderar över i vilka kretsar man kan hitta GM så kan man ha följande fall i bakhuvudet:

För ett antal år sedan blev en kvinna i 20-årsåldern överfallen på en gångstig i närheten av vår bostad. Hon blev så brutalt misshandlad att hon låg i koma under lång tid.

Efter många och långa efterforskningar lyckades polisen klura ut att brottet begåtts av en ung man som bodde på ett särskilt boende i närheten. Han hade smitit ut, genomfört misshandeln och återvänt till boendet. Han fanns inte i några register och på boendet verkade man ha rätt dålig koll på hans förehavanden.

Även i detta fall fanns en del folk i rörelse i området, men ingen hade sett eller hört något.

Kanske läge att kolla om något liknande skulle vara möjligt i detta fall.
Citera
2015-08-19, 22:41
Medlem
barnets avatar
Hur långt ifrån löpspåret hittades Ida? Det sägs att den motionsslinga hon sprang på är populär och välbesökt. Hur kan en person hinna slå ner och släppa i väg och (enligt rykten) grovt misshandla en person PÅ ETT POPULÄRT LÖPSPÅR VID 20-21-TIDEN?

Det är helt orimligt.
Senast redigerad av barnet 2015-08-19 kl. 22:48.
Citera
2015-08-19, 22:46
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barnet
Hur långt ifrån löpspåret hittades Ida? Det sägs att den motionsslinga hon sprang på är populär och välbesökt. Hur kan en person hitta slå ner och släppa i väg och (enligt rykten) grovt misshandla en person PÅ ETT POPULÄRT LÖPSPÅR VID 20-21-TIDEN?

Det är helt orimligt.
Tyvärr är det fullt möjligt. Se mitt inlägg just före ditt: en person med aggressionsproblem lyckades överfalla och grovt misshandla en kvinna som promenerade på en hyggligt frekventerad gångväg, utan att någon såg eller hörde något.

Även på ett hyfsat välbesökt motionsspår kan det vara några minuters mellanrum mellan löparna och om man planerar noga och/eller har tur så hinner men dessvärre göra en hel del innan nästa löpare älgar förbi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in