• 1
  • 2
2015-08-19, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jageller
Hejsan FB.
Efter antal sökningar på Google och FB så hittar jag ingenting angående att bli straffad för att fotografera en parkeringsvakt.

Detta hände mig idag då jag blev anklagad för att fotografera en parkeringsvakt som utfärdade en böter på min bil.
Frågan är nu, får jag inte fotografera vad jag vill, så länge det inte publiceras?
Parkeringsvakten själv sa att han ska anmäla mig, för vad, tänker jag?
Vill kolla upp läget då bilen inte är min, alltså inte jag som står som ägare på den.
Tänker att möjligtvis ägaren till bilen kanske får skiten för det?
(ingen som vet om jag tog kort eller inte )

Som redan skrivits, om du inte i övrigt betedde dig på ett sätt som utgör ofredande så har du inte begått något brott.
Men en fråga? Varför tog du ens kort på parkeringsvakten? Det känns ju fullständigt menlöst.

Man skall också ha klart för sig att det kan vara fråga om ofredande om man fortsätter att filma/ta kort på någon mot deras uttryckta vilja.
Alltså, tar du ett kort/börjar filma = Ok. Ber de dig att sluta och du fortsätter = kan vara fråga om ofredande.

Än så länge är det ganska få domar för ofredande pga filmande mot någons vilja men med tanke på hur aggressivt och ohyfsat folk beter sig med sina mobilkameror numera så kommer vi säkerligen få se betydligt fler fall i framtiden.
Citera
2015-08-19, 17:54
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Då skulle du istället dömas för ofredande.
...
Sammanfatningsvis: Gör du det i hemlighet är det kränkande fotografering och gör du det öppet är det ofredande.

Ah, då förstår jag. Tack
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in