• 1
  • 2
2015-08-18, 20:52
Medlem
Hejsan FB.
Efter antal sökningar på Google och FB så hittar jag ingenting angående att bli straffad för att fotografera en parkeringsvakt.

Detta hände mig idag då jag blev anklagad för att fotografera en parkeringsvakt som utfärdade en böter på min bil.
Frågan är nu, får jag inte fotografera vad jag vill, så länge det inte publiceras?
Parkeringsvakten själv sa att han ska anmäla mig, för vad, tänker jag?
Vill kolla upp läget då bilen inte är min, alltså inte jag som står som ägare på den.
Tänker att möjligtvis ägaren till bilen kanske får skiten för det?
(ingen som vet om jag tog kort eller inte )
Citera
2015-08-18, 21:01
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jageller
Hejsan FB.
Efter antal sökningar på Google och FB så hittar jag ingenting angående att bli straffad för att fotografera en parkeringsvakt.

Detta hände mig idag då jag blev anklagad för att fotografera en parkeringsvakt som utfärdade en böter på min bil.
Frågan är nu, får jag inte fotografera vad jag vill, så länge det inte publiceras?
Parkeringsvakten själv sa att han ska anmäla mig, för vad, tänker jag?
Vill kolla upp läget då bilen inte är min, alltså inte jag som står som ägare på den.
Tänker att möjligtvis ägaren till bilen kanske får skiten för det?
(ingen som vet om jag tog kort eller inte )

Här kan du läsa vad som är tillåtet:http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-fa...otografera.htm
Citera
2015-08-18, 21:05
Medlem
Det tackar jag för!
Då kan jag simma lugnt i fortsättningen.
Citera
2015-08-18, 23:28
Moderator
Jag vill inte påstå att jag vet men har hört lite annat än det texten visar, googlade lite och hittade följande

http://www.sfoto.se/tio-fragor-om-lag-och-ratt

Citat:
c) Den sista restriktionen gäller fotografering på privat mark eller mark där någon innehar bestämmande- eller beslutanderätt. Denna möjlighet att utfärda fotograferingsförbud finns inte specifikt inskriven i lagtexten utan följer av den rätt en markägare har till sin mark. Detsamma gäller platser som inte är att anse som offentliga eller allmänna platser, exempelvis skolor, gallerior, passagerarfartyg m m. I kraft av dessa rättigheter som markägare eller beslutsför för viss plats avgör personen själv vilken verksamhet som får bedrivas på marken. Att ufärda fotograferingsförbud kan vara en sådan viljeyttring från markägaren eller den beslutsföre.

d) Av 4 kap. 6a § Brottsbalken framgår att s.k. kränkande fotografering inte är tillåten. Du får inte fotografera någon olovligen, i hemlighet och som befinner sig i ett utrymme av privat karaktär såsom omklädningsrum, toalett och liknande utrymme. Samtliga tre förutsättningar måste vara uppfyllda för att kränkande fotografering ska vara för handen. Om någon av förutsättningarna brister kan det ändå vara fråga om ofredande enligt 4 kap. 7 § Brottsbalken.

Det finns ett par juridiska skrivningar om fotografering till i lagboken, men dessa är de viktigaste. Slutligen bör försvarsmaktens granskningsrätt vid flygfotograferade bilder nämnas också, men observera att det inte rör sig om ett förbud mot flygfotografering. Det handlar istället om en inskränkning i spridningen av dessa bilder genom den granskning som Försvarsmakten har rätt att göra.

Citat:
När det gäller interiöra bilder så är det tillåtet att fotografera utan tillstånd i entréer i offentliga byggnader eller trappuppgångar som är tillgängliga för vem som helst. Fotografering av interiör i privata hus kräver dock tillstånd därför att fotografen då befinner sig på privat mark.

Detta är mest svar till förra inlägget, att fota en person på offentlig plats ex parkeringsvakt borde vara lugnt
Citera
2015-08-19, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elross

Detta är mest svar till förra inlägget, att fota en person på offentlig plats ex parkeringsvakt borde vara lugnt

Men det beror helt på hur fotograferingen går till. Går TS väldigt nära med kameran eller ställer sig ivägen kan det mycket väl bli tal om ofredande.
Citera
2015-08-19, 00:50
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av s.brixton
Men det beror helt på hur fotograferingen går till. Går TS väldigt nära med kameran eller ställer sig ivägen kan det mycket väl bli tal om ofredande.

Att fota på offentlig plats borde gå, men det andra posten skrev om att fota in i andras lägenheter genom fönstret och dylikt tror jag inte är tillåtet.
Citera
2015-08-19, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Att fota på offentlig plats borde gå, men det andra posten skrev om att fota in i andras lägenheter genom fönstret och dylikt tror jag inte är tillåtet.

Så länge du inte beträder privatägd mark för att kunna göra det så ser jag inget som hindrar.
Citera
2015-08-19, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Så länge du inte beträder privatägd mark för att kunna göra det så ser jag inget som hindrar.

Nej den nya lagen gör inte skillnad på var ifrån du tar kortet/filmar utan fokuserar på var den man filmar/tar kort på befinner sig.
DVS tar du kort på någon i deras hem spelar det ingen roll om du står utanför fönstret eller om du står på allmän plats med teleobjektiv.

6 a § Den som olovligen med tekniskt hjälpmedel i hemlighet tar upp bild av någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme, döms för kränkande fotografering till böter eller fängelse i högst två år.

Däremot så är det TS beskriver inget lagbrott i sig. Dock beror det på hur man agerar i övrigt. Det är ofta så att folk som filmar/fotar ovilliga personer beter sig på ett sätt att det sammantaget utgör ofredande.
Citera
2015-08-19, 12:49
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Nej den nya lagen gör inte skillnad på var ifrån du tar kortet/filmar utan fokuserar på var den man filmar/tar kort på befinner sig.
DVS tar du kort på någon i deras hem spelar det ingen roll om du står utanför fönstret eller om du står på allmän plats med teleobjektiv.

6 a § Den som olovligen med tekniskt hjälpmedel i hemlighet tar upp bild av någon som befinner sig inomhus i en bostad eller på en toalett, i ett omklädningsrum eller ett annat liknande utrymme, döms för kränkande fotografering till böter eller fängelse i högst två år.

Däremot så är det TS beskriver inget lagbrott i sig. Dock beror det på hur man agerar i övrigt. Det är ofta så att folk som filmar/fotar ovilliga personer beter sig på ett sätt att det sammantaget utgör ofredande.

Den där formuleringen blir ju lite otydlig. Om man sätter upp kameran och sedan på något sätt tillkallar objektets uppmärksamhet, för att sedan direkt ta kort innan personen hinner skyla/gömma sig, så har man ju tagit kort men inte i hemlighet. Är det lagligt då eller skulle man dömas ändå?
Citera
2015-08-19, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2

Den passus med "i hemlighet" fanns inte med i det jag svarade på innan.
Citera
2015-08-19, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Den där formuleringen blir ju lite otydlig. Om man sätter upp kameran och sedan på något sätt tillkallar objektets uppmärksamhet, för att sedan direkt ta kort innan personen hinner skyla/gömma sig, så har man ju tagit kort men inte i hemlighet. Är det lagligt då eller skulle man dömas ändå?

Då skulle du istället dömas för ofredande.
Orsaken till den nya lagen och att frasen i hemlighet finns med är för att tidigare så var det ett kryphål i lagen om man gjorde det dolt.
För som lagen om ofredande är skriven krävs att den utsatte måste uppfatta och vara medveten om det hänsynslösa beteendet medan det äger rum.
I NJA 2008 s. 946 blev en person som i hemlighet spelade in 2personer som hade sex friad just pga att de som filmades inte var medveten om det och därmed inte kunde anses ha utsatts för ofredande.

Sammanfatningsvis: Gör du det i hemlighet är det kränkande fotografering och gör du det öppet är det ofredande.
Citera
2015-08-19, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Den passus med "i hemlighet" fanns inte med i det jag svarade på innan.

Filmar du någon i deras hem mot deras medgivande är det ofredande om de är medvetna om händelsen och sker det i hemlighet är det kränkande fotografering. bägge brotten är oberoende av om du filmar ifrån allmän plats eller privat mark.
Om du gör det från privat mark(tomt) kan det också vara frågan om hemfridsbrott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in