2015-08-18, 22:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av diese.leute
Bostadspriserna kommer nog aldrig gå ner. Kanske liten dipp liknande som under finanskrisen och sen rakt upp igen.

Absolut, sitter och håller på min 3a som jag använder som pensionkapital. Med ökningstakten som råder så räknar jag kallt med att casha in ca 5.6 miljarder SEK när jag går i pension. Kan vara trevligt att ha, förstår inte att fler göra likadant.

Långa 100% och amortera aldrig, köp köp köp.
2015-08-18, 22:28
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Skaffar man en tillgång i dag för att man tror att dagens värde är högre än det aktualiserade framtida värdet (kan man säga så på svenska?) så har man spekulerat i en värdeökning, utan att inköpet nödvändigtvis kategoriseras som spekulation.

Fast den första betydelsen är som att man kan spekulera i huruvida någon kommer repa ens bil under natten, eftersom att man står parkerad i Enskede med en AIK-sticker i bakluckan Jag skulle inte säga att det specifika lägenhetsinköpet är spekulation finansiellt sett, men språkligt har spekulation ägt rum

Ingår potentiell värdeökning [i betydelsen framtida vinst] i ditt beslut att köpa? Då är det delvis ett spekulationsköp. Det är luddigt, men tydligare än så blir det inte eftersom att ett köp inte nödvändigtvis är antingen eller, utan kan vara delvis, spekulation.

Tvärtom skulle jag säga. Om man köper idag för att man inte vill ta risken att priset är högre imorgon när man behöver den har man tvärtom undvikit att spekulera i framtida priser. Man är helt enkelt nöjd med priset som gäller idag och vill inte chansa eller spekulera i vad som gäller imorgon.

Det enligt samma princip som att en bonde kan sälja sin skörd till ett pris som bestäms idag trots att leveransen sker senare. Han undviker alltså spekulation om framtida händelser som kan påverka priset.

Edit: För att summera så är det alltså spekulation om man hoppas att priset är högre senare men det är att undvika spekulation om man är rädd att priset är högre senare. Det här visar väl lite på det bisarra att prata om spekulation i sådana här fall.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-08-18 kl. 22:57.
2015-08-18, 23:27
Medlem
Hoggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Tvärtom skulle jag säga. Om man köper idag för att man inte vill ta risken att priset är högre imorgon när man behöver den har man tvärtom undvikit att spekulera i framtida priser. Man är helt enkelt nöjd med priset som gäller idag och vill inte chansa eller spekulera i vad som gäller imorgon.

Det enligt samma princip som att en bonde kan sälja sin skörd till ett pris som bestäms idag trots att leveransen sker senare. Han undviker alltså spekulation om framtida händelser som kan påverka priset.

Edit: För att summera så är det alltså spekulation om man hoppas att priset är högre senare men det är att undvika spekulation om man är rädd att priset är högre senare. Det här visar väl lite på det bisarra att prata om spekulation i sådana här fall.

Menar du att folks köp bara kan motiveras av en enda orsak/mål? I så fall: varför?

De flesta i Stockholm som ger sig in i bostadsmarknaden, vare sig det handlar om en familj eller föräldrar som hjälper sina barn att flytta hemifrån, gör det för att få in en fot på marknaden så att man senare kan avancera och skaffa sig bättre, större, boende, genom vinsten på försäljningen. Min syster och hennes man har skaffat sig en lägenhet som, när deras barn blivit bara några år äldre, hoppas ha råd att skaffa sig en större bostad. Är det omöjligt att se som spekulation?
2015-08-18, 23:57
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Har du läst inlägget jag skrev i natt rörande spekulation? Tror du fortfarande att jag tror att placering på ett räntekonto utgör spekulation? Säg till i så fall så förklarar jag vad jag skrivit tydligare.

Din ståndpunkt är att spekulation är binärt och ömsesidigt uteslutande med nyttjande. Det är inte underligt, eftersom att man i vardagligt tal brukar dela upp inköp i tre olika kategorier: investering, spekulation och konsumtion (nyttjande om varan inte förbrukas). Men precis som man kan blanda investering och nyttjande (konst t ex) så kan man blanda in spekulation i det.

Vad som är larvigt är att du tvingas till halmdockor för att kunna kritisera det jag skriver.
Och? Varför skulle man inte kunna äta god mat bara för att livsmedel är livsnödvändigt?

Om man måste ha nånstans att bo och måste plöja ner miljoner i det, varför skulle man inte samtidigt fundera över möjlig värdeförändring, upp eller ner? Det är naturligt att man gör det med tanke på att en bostadsaffär är den största affären de flesta av oss kommer att göra under livet. Det gör det fortfarande inte till spekulation.
2015-08-19, 00:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Men snälla rara vad du gjorde för 25 år sedan är ointressant, tror du själv nya köpare kommer fortsätta strömma till om ett radhus som idag kostar 3 miljoner kostar 6 miljoner om 4 år och 12 miljoner om 8 år.
Det är möjligt att folk som varit inne på marknaden och bott i bostadsrätt till slut byter upp sig. Vad vet jag?

Nya köpare får i sådana fall hosta allt mer och mer men de är fortfarande inte de nya som bestämmer priserna. Det blir tufft "achmed" förstås.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Realönerna hänger inte med på långa vägar skuldsättningen skjuter i höjden, att titta på snittbelåning är att lura sig själv, för varje ny generation första gångsköpare ökar risken.

Reallönerna har hängt med i förhållande till kostnaderna och mer därtill. Det finns områden där det kommer fortsätta upp tror jag.

Och det är tuffare krav än någonsin för att få låna, så jag förstår inte riktigt varför foliehatten åkt på.
2015-08-19, 00:09
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogg
Menar du att folks köp bara kan motiveras av en enda orsak/mål? I så fall: varför?

Nej, hur kom du fram till den slutsatsen?

Jag menar att om man köper en bostad för att bo i, oavsett om behovet finns nu eller lite senare, så blir det bisarrt att påstå att det är spekulation. Detta oavsett vad man tror om framtida prisförändringar och argumenten för den slutsatsen finns i mitt inlägg.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-08-19 kl. 00:12.
2015-08-19, 00:11
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogg

De flesta i Stockholm som ger sig in i bostadsmarknaden, vare sig det handlar om en familj eller föräldrar som hjälper sina barn att flytta hemifrån, gör det för att få in en fot på marknaden så att man senare kan avancera och skaffa sig bättre, större, boende, genom vinsten på försäljningen. Min syster och hennes man har skaffat sig en lägenhet som, när deras barn blivit bara några år äldre, hoppas ha råd att skaffa sig en större bostad. Är det omöjligt att se som spekulation?

Jag tycker man kan definiera spekulation som ett kortsiktigt spekulerande i en vinst. En bostad däremot är något man har lite längre än för ett ögonblick och behovet är primärt att faktiskt bo i bostaden och inte göra en vinst på den.

Som någon sa: Att spekulera i en högriskaktie som exempelvis Fingerprint Cards är spekulation.

Däremot att köpa en A-aktie i Warren Buffetts investmentbolag Berkshire Hathaway för att behålla i många år framöver är inte spekulation, som jag ser det.

Det senare är bara ett klokt beslut som ekonomiskt lagda personer gör.
2015-08-19, 00:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tycker man kan definiera spekulation som ett kortsiktigt spekulerande i en vinst. En bostad däremot är något man har lite längre än för ett ögonblick och behovet är primärt att faktiskt bo i bostaden och inte göra en vinst på den.

Som någon sa: Att spekulera i en högriskaktie som exempelvis Fingerprint Cards är spekulation.

Däremot att köpa en A-aktie i Warren Buffetts investmentbolag Berkshire Hathaway för att behålla i många år framöver är inte spekulation, som jag ser det.

Det senare är bara ett klokt beslut som ekonomiskt lagda personer gör.

Jag köper inte den definitionen heller. Varför skulle tidshorisonten avgöra om det är spekulation eller inte? Jag tycker mest det är ett dumt begrepp som ofta vänsternissar slänger sig med för att de ogillar kapitalism.
2015-08-19, 00:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag köper inte den definitionen heller. Varför skulle tidshorisonten avgöra om det är spekulation eller inte? Jag tycker mest det är ett dumt begrepp som ofta vänsternissar slänger sig med för att de ogillar kapitalism.

Ja för mig är det helt verklighetsfrånvänt att man skulle köpa en bostad för att man primärt ska göra vinst på den.

Det jag snarare tittar på är områdets potentiella attraktivitet och framtidsutsikterna. Sedan tittar jag främst på kostnaderna för att bo. Framtida vinst får bli en bonus, men helst skulle jag önska att priserna dämpades en aning då alla egentligen tjänar mer på det.

Jag har aldrig någonsin köpt en bostad för att göra vinst, snarare för att bo. Men sedan har jag ju valt mina bostäder också och hittat vissa "guldklimpar". Men det beror ju på att jag vet vad jag ska leta efter. Spekulation är det fortfarande inte frågan om.
2015-08-19, 00:25
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ja för mig är det helt verklighetsfrånvänt att man skulle köpa en bostad för att man primärt ska göra vinst på den.

Jag har aldrig någonsin köpt en bostad för att göra vinst, snarare för att bo. Men sedan har jag ju valt mina bostäder också och hittat vissa "guldklimpar". Men det beror ju på att jag vet vad jag ska leta efter. Spekulation är det fortfarande inte frågan om.

Ja och även om det primära syftet skulle vara att göra vinst anser jag att begreppet spekulation är mycket märkligt. Ofta definieras ordet vid finansiella affärer som du beskrev det, nämligen att göra snabba vinstaffärer men jag tycker som sagt var att det är en märklig användning av ordet. Säg att du ska göra något farligt som att t.ex. klättra i berg och därför köper du en försäkring av mig. Ägnar jag mig då åt spekulation när jag säljer den försäkringen till dig? Det faller ju in i den gängse beskrivningen av termen.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2015-08-19 kl. 00:28.
2015-08-19, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Är dock i min mening fortfarande intressant att fundera på huruvida det händer i verkligheten, eftersom HR-marknaden till skillnad från BR-marknaden är tyglad av faktisk snarare än potentiell (framtida) eller artificiell (subventionerad) köpkraft. Det vill säga det finns en verklig betalningsförmåga, och thats it.
Lite osäker på hur du tänker här. Hyrorna är hårt reglerade i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Hypotetiskt bara för att dra poängen: låt säga att vi låter en etta belånas för 3 miljoner, och drar upp räntan i 10%. Kommer hyresgästen kunna betala månadskostnad + ränta + alternativkostnad? Antagligen inte. Rimligen maxar vi där hyresgästen kan betala månadskostnad + ränta (annars måste ägaren antingen betala själv eller sälja sin BR; om det saknas köpare sänker vi priserna tills vi når en konvergens där folk har råd att betala). Alternativkostnaden utgör där just en ren kostnad, d.v.s. ägaren går med förlust på sitt ägande vilket heller inte är långsiktigt hållbart.
Det låter som du tänker på någon liten andrahandsuthyrning. Det var inte det jag avsåg utan den stora reglerade hyresmarknaden.

Men vi kan ta exemplet.
På ställen som Fruängen ligger BR-kostnaden på ca 1200/kvm och år. Dvs vi landar på ca 3400 per månad. (ränta + månadskostnad). Skulle räntan åka upp i 10% så skull boendekostnaden antagligen åka upp i ca 13 KSEK. Och då har vi väl en inflation på 8%. Så i praktiken är 8 av de 10% amortering. Så det minskar ju en hel del för varje år.

I HR-fallet så säger vi att du startat ett fastighetsbolag och köpt ett hyreshus. När nu din ränta åker upp så måste du få in mer direktavkastning för att inte gå i kk. Och eftersom dina kostnader ökar så godkänner HGF hyreshöjningarna. Hyrorna stiger således lika drastiskt.
Och kan inte din hyresgäster betala så måste du vräka dom och få in nya för att inte du ska gå i kk.

Men eftersom nu inte staten riktigt vill att folk ska hamna ute på gatorna och företagen gå i kk, så tror jag iaf att vi inte får se en drastisk ökning av räntan. Staten kommer att vidta åtgärder för att dämpa en för kraftig ökning. (Kan ju handla om att öka på ränteavdragen t ex).

Räntan kan öka, men det blir långsamt. Man måste vänja folket vid förändringarna. Säg i stället att räntan ökas så att boendekostnad stiger med ca 15% per år.
Dvs BR innehavaren ovan får en ökning från 3400 till 3900. Och sedan 4500 året därpå. Och då har vi väl lite inflation som gör att en del av ökningen är amortering, och det gör då att fortsatt ränteökning inte blir lika påfrestande. (Men ränte och inflationsökningarna kan ju leda till stagnerande priser, eller vikande. Det är väl inte otroligt. Dock ska man ha i minnet att villapriserna ökade under 70-talet med hög ränta och inflation).
2015-08-19, 00:56
Medlem
Citat:
Att definiera spekulation som att ta risk i vinstsyfte är ganska enkelt och användbart.

Det stämmer då med fallen med optioner, och förkommer inte för den som köper mat, latte, eller en bostad för att bo i. Pensionssparande blir då inte heller spekulation i fallen man vill bevara kapitalet och hålla ned risken.

Att köpa en BR som man låter stå tom, där syftet är att sälja den med vinst (efter avdrag för kostnaderna) skulle då vara spekulation. Jag tvivlar väl på att det skulle vara så vanligt. (Jag har lite svårt att se att det skulle gå plus särskilt ofta).

(En liten intressant konsekvens är då försäkringsbolagen som just tar risk i syfte att göra vinst. Folksam är ett rent spekulationsbolag. Och folk som inte vill ha med spekulanter att göra tar i konsekvens därmed inga försäkringar).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in