2014-10-14, 23:05
Medlem
Elvislever241s avatar
tydligen så är inte detta ett gammalt ämne då kalla fakta tog upp fallet med Donia idag , fruktansvärt men jag är tyvärr inte förvånad då jag sett i hela mitt liv hur socialtjänsten arbetar med familjehems barn .På facebook däremot duggar kommentarerna tätt från förvånade och förbannnade svenskar.
Citera
2014-10-14, 23:07
Medlem
senapslamms avatar
Tyvärr finns inga pengar i Sverige att klara detta längre.
Det går till Syrien och lyxboende. Det är bara att Ni biter ihop och accepterar detta. Ni har röstat fram det. Gnäll inte vid gröten när du blir 65 och får ligga i din avföring dagen i ända.
Citera
2014-10-29, 16:51
Medlem
bergochdals avatar
Vet inte om denna länk kommit upp tidigare men där står en del nytt som jag inte läst om:

http://www.nkmr.org/sv/meetings/87-s...siv-westerberg
Citera
2014-10-29, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergochdal
Vet inte om denna länk kommit upp tidigare men där står en del nytt som jag inte läst om:

http://www.nkmr.org/sv/meetings/87-s...siv-westerberg

I länken ovan sägs att fosterföräldrarnas egen son våldtog Donia. Man framför också teorin att Donia tystats med en kudde i stället för p g a en sjukdom p g a detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Sokolova
Mamman ska ha ej ha låtit pappan få träffa barnen ens under de övervakade umgängena, flyttat från stad till stad utan att meddela honom. Barnen ville fira jul och födelsedagar vilket de inte ska ha fått göra eftersom mamman ska vara JV. När dottern 12 år gammal blev gravid med sin halvbror (mammans äldre son) mm omhändertog socialtjänsten döttrarna 2007. Det är pappans uppgifter i tingsrätten i vårdnadsmålet (LVU är fakta), som mamman inte har bemött. Hennes gode man kunde inte heller nå henne.

Socialtjänsten försökte via konsulat i Spanien att spåra henne utan framgång. Donia beskrev att hon saknade sin försvunna syster och mamma jättemycket. Mamman avvek till Spanien redan 2007 med ena dottern (innan kammarrättens dom vann laga kraft). Donia hade genomgått magoperation. Systern ringde Donia en gång, mamman har aldrig ringt enligt Donia. Mamman övergav dottern helt och hållet.

Enligt en dom övergick vårdnaden till gemensam och begränsningarna i pappans umgänge upphörde.

I inlägget ovan sägs alltså att Donias halvbror gjorde henne på smällen.

---------------------------------------

Det här är uppgifter som hamnar i ungefär samma kategori. Är verkligen båda grejerna sanna? Eller är en av grejerna påhittade? Jag vill veta detta eftersom jag utgått ifrån att Sokolovas uppgifter stämde eftersom hon inte blev motsagd. Om Sokolovas uppgifter inte stämmer vill jag kunna korrigera denna uppgift i en annan tråd här på Flashback.
Citera
2014-10-30, 06:23
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PCuri
I länken ovan sägs att fosterföräldrarnas egen son våldtog Donia. Man framför också teorin att Donia tystats med en kudde i stället för p g a en sjukdom p g a detta.

I inlägget ovan sägs alltså att Donias halvbror gjorde henne på smällen.

---------------------------------------

Det här är uppgifter som hamnar i ungefär samma kategori. Är verkligen båda grejerna sanna? Eller är en av grejerna påhittade? Jag vill veta detta eftersom jag utgått ifrån att Sokolovas uppgifter stämde eftersom hon inte blev motsagd. Om Sokolovas uppgifter inte stämmer vill jag kunna korrigera denna uppgift i en annan tråd här på Flashback.
Vet inte om du frågar mig. Jag har ingen aning om det som skrivs i länken är sant då jag bara av en slump råkade på texten. Starka anklagelser som jag tyckte var bra att ta upp här på fb då folk som är involverade i fallet kan ge sin syn på anklagelserna. Hela ärendet är skumt och det faktum att locket läggs på och inte utreds ordentligt gör det än skummare. Ingen verkar behöva stå till ansvar för att Donia dog, 15 år gammal.

Notera att den giriga Jaana Alvesparr (fostermamman) är kompis med Mattias Gårdlund, en stor skit som arbetar statligt.
Citera
2014-11-10, 19:24
Medlem
Foofies avatar
Så jävla skjukt
En omärkt grav också, varför? Var hon inte värd något eller?
hoppas satkärringen Jaana blir ihjälsparkad av sin häst eller nåt
Citera
2014-11-11, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foofie
Så jävla skjukt
En omärkt grav också, varför? Var hon inte värd något eller?
hoppas satkärringen Jaana blir ihjälsparkad av sin häst eller nåt

Kan säga att jag tyvärr sett socialen systematiskt ta barnen från sina föräldrar på väldigt vaga grunder..

Jag blir ju mörk rädd när man läser vissa kommentarer t ex "soc har alltid bra grunder när dom tar ett barn"...

Absolut finns de fall där barnen mår bättre av att komma bort, men av de jag sett kanske de är 2/10 som de verkligen funnits grund för detta.
Och tyvärr allt som oftast så får barnen som behöver fosterhem placering ingen hjälp alls.

Någon länkade till ett väldigt bra tal av Nancy, förra senatorn i Georgia där hon tog upp detta ämne och berättade sanningen:
Det handlar om pengar, och barnen är handelsvaror..
Citera
2015-08-16, 10:40
Medlem
Finns en grupp på fb som heter riksföreningen mot tvångsomhändertagningar av barn (Donias mamma är med i gruppen). Gruppen verkar iofs lätt galen men man kan undra om det ligger ngt i en del uttalanden där som detta nedan:

JAANA ALVESPARR!
KVINNAN SOM MER ELLER MINDRE PÅ EGEN HAND DRÄPTE DONIA HASSAN FÖR ATT HON BLEV VÅLDTAGEN I FOSTERHEMMET AV JAANA ALVESPARS SON, UPPGIFTER SOM FRAMKOMMMIT VIA BLA SKOLA, KLASSKAMRATER MM.
ENLIGT DOM UPPGIFTER VI HAR, -LÄMNADE AV DONIA SJÄLV, -BÖRJADE VÅLDTÄKTERNA REDAN NÄR HON VAR 14 ÅR.
DONIA SKALL HA PEKAT UR SONEN I HUSET SOM DEN SOM VÅLDTOG HENNE, MED FOSTERMAMMANS GODA MINNE!
JAANA ALVESPARR HAR RIDVERKSAMHET BLA PÅ JÄGERSRO I MALMÖ OCH PÅ FALSTERBO HORSESHOW, EN VERKSAMHET SOM HON FINANSIERAR MED HJÄLP AV FOSTERBARN SOM TVINGAS TILL SLAVARBETEN I HÄSTSSTALLET MOT SINA VILJOR!
SVENSK SOCIALTJÄNST NÄR DEN ÄR SOM VÄRST!
Citera
2015-08-19, 02:44
Medlem
sephines avatar
Den där Jaana figurerar mycket i lokalpressen. Linslus kanske?
http://old.laholmstidning.se/article...nens-dodsfalla

Citat:
- Staten lägger ner miljoner på att öka säkerheten för bilisterna med ombyggda vägar och mitträcken. Det är utmärkt. Men glöm inte barnen och övriga gång- och cykeltrafikanters säkerhet. Den åtgärden kan inte värderas i pengar, säger Jaana Alvesparr.
När trafiken är som intensivats på morgnar och eftermiddagar kan det ta upp till tio minuter att ta sig över vägen till hållplatsen.
- Det vore förskräckligt om någon skulle bli påkörd. Tänk om någon ramlar på vägen när de är på väg över. Bilarna kör fort och hinner inte stanna. Det hade varit en katastrof.

Hon verkar ha en del åsikter om en myndighet och hur slantarna fördelas.
Vi säger så här, vi bara antar att Jaana går på kalas när någon På Lunds socialkontor eller Attendo Cares fililakontor fyller jämt. Ingen svåger inom Vägverket?
Citera
2015-11-02, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Jag ser inget fel i detta.

Det är så här att om föräldern misstänks göra sitt barn illa, antingen direkt eller indirekt genom vanvård, så omhändertar man barnet.

Om barnet och mamman kan tänkas komma överens så att Socialstyrelsens beslut trotsas, så har socialstyrelsen rätt att göra upp med fosterhemmet att barnet inte ska ha tillgång till telefon och internet och sådant.

Hur hindrar man annars barnet från att ringa sin mamma och säga "jag bor här, du kan komma och hämta mig."
Barnet var trots allt 15 år och det skulle inte vara så svårt för barnet att komma runt en ev spärr även man hade gett barnet en spärrad telefon.

Har själv varit i kontakt med ett annat fosterhem (typ som "tekniker" så att säga), och nu är barnen tillräckligt stora för att inte avslöja för sin mamma/pappa var de bor.
Men när de var små. Då var jag tillochmed tvungen att spärra alla nummer (inkl 112) på telefonen (med en speciell DTMF-box) för att de hittade alltid vägar runt. De ringde SOS och bad dem koppla och sådant. Det fungerade inte helt enkelt att låta dem kunna "larma själv", så vi var helt enkelt tvunget att spärra. Så telefonen spärrades med en PIN-kod helt enkelt så att barnen inte kunde använda den.
Risken för att det skulle uppstå en nödsituation där barnen var tvungna att larma själv, var mindre än risken att barnen skulle få kontakt med sin mamma och mot socialstyrelsens beslut, kunna träffa varandra igen.

Att man inte informerar fosterhemmet om sjukvård är av samma anledning. Barnet är ej myndigt, och mamman kan då fortfarande begära ut journaler och sådant. I sådana här fall är det faktiskt tillåtet att radera/förstöra patientjournaler, men det ska till en REJÄL utredning och noga kontroll innan det görs.

Därför har man nekat barnet vård. Att flytta över sekretessen så att fosterhemmet har sekretessen istället för mamman (så att mamman inte kan se journalerna för sitt barn längre), är en relativt krånglig process och kan ta månader. Under den tiden måste vård förskjutas eller fördröjas.

För att fosterhemmet inte på eget bevåg skulle ta sitt barn till vård, så har socialstyrelsen så informerat fosterhemmet om att barnet är friskt och att det inte skall tas till vård.
(Skulle man säga "Barnet har körtelfeber men ni kan inte ta barnet till vård för då riskerar sekretessen att röjas" så skulle fosterhemmet antagligen ifrågasätta det hela tiden).

Fosterhemmet hade också antagligen flera fosterbarn och då kan man inte riskera livet på ett barn till bara för att ett barn ska få vård.

Vad hade varit bäst? Att barnet fick sin vård men att mamman/pappan sedan kom och hämtade barnet och stack utomlands med det och där barnet istället kanske dött av vanvård eller misshandel, eller att barnet dog i sjukdom?
Då är det ju bättre att barnet dog i sjukdom. Det är ju ändå en "olyckshändelse" till skillnad från vanvård eller misshandel.

Det fanns tyvärr bara dem 2 att välja på.

Det är faktiskt inget konstigt att man gör såhär. Ibland krävs det såhär för att hindra barnen att komma i kontakt med sin mamma eller pappa.

En sak om barnen själva inte vill se sin mamma och pappa, och att de hatar dem för att mamman eller pappan gjort dem illa. Då är det inga problem för barnet att placeras på ett vanligt "oskyddat" hem med full vård och sådant.
Men nu är det så att barnen och föräldrarna samarbetade EMOT socialstyrelsens beslut, då måste man vidta sådana här åtgärder!

Vilket kvalificerat skitsnack. Jag är själv läkare och vi har goda rutiner för att skydda patienter och upprätthålla patientsekretessen om det finns en hotbild mot patienten i fråga (även om det handlar om biologiska föräldrar).

Det som hänt är ett grovt svek mot barnet i fråga. Att aktivt undanhålla vård för en så pass sjuk person är direkt förkastligt och det finns inget som kan motivera ett sånt förfarande
Citera
2022-10-29, 19:06
Medlem
Någon som vet något nytt om varför flickan blev placerad i ett förstärkt familjehem? Varför var familjehemmet så passiva och likgiltiga inför att hon var sjuk och lät henne dö i sin säng?
Citera
2022-10-29, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tydligsynonym
Någon som vet något nytt om varför flickan blev placerad i ett förstärkt familjehem? Varför var familjehemmet så passiva och likgiltiga inför att hon var sjuk och lät henne dö i sin säng?
en del rykten säger att fosterfamiljens biologiska son förgrep sig på henne, en del säger fosterpappan. kanske för att tysta henne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in