Citat:
Ursprungligen postat av
nihilverum
Självklart skriver jag inte under på det, redan av den enkla anledningen att kaffe är äckligt och därför alltid har ett negativt värde.
På vilket sätt anser du att du i den meningen beaktat att jag erhöll en värdeökning när jag köpte min latte?
Citat:
Ursprungligen postat av
nihilverum
Vidare har du självklart inte gjort någon monetär vinst i ditt scenario om du inte lyckas sälja koppen vidare för mer än 30 SEK.
Min vinst är en värdeökning.
För säljaren är 30 SEK värt mer än latten, det är därför som säljaren vill byta till sig 30 SEK. Möjligen kan du föreställa dig att säljaren erhåller en monetär vinst. Och då kan du sitta och hävda att försäljning av latte är spekulation. Gör du det?
Citat:
Ursprungligen postat av
nihilverum
Begreppet "att göra affärer" brukar i alla fall jag inte använda för att hänvisa till små konsumtionsinköp.
Det jag refererade till är grundläggande nationalekonomi. Det beskriver varför folk gör affärer med varandra i ett samhälle. Affärer görs när båda parter anser att det de byter till sig i affären ger dom en värdeökning.
Nu har du väl hävdat att du är utbildad inom området och arbetat på en investmentbank. Då kan man förvänta sig att du skulle vara medveten om den här typen av basal kunskap.
Så antingen stämmer inte det och du är helt enkelt väldigt okunnig. (Inget fel i det). Eller också är det som du säger och det är något annat som får dig att fokusera på någon detalj väldig formalistiskt och glömma eller bortse från all din övriga kunskap. Och vara helt oförmögen att ta in argument.
Du viftar bort de referenser till Wikipedia som jag givit. Där den engelska rimligen får ses som ganska god och borde kunna accepteras. iaf i grova drag. I stället drar du fram en mycket kort mening i SAOL, och gör den extremt formalistiska invändningen att SAOL definierar orden i Svenskan.
När jag sedan pekar på orimligheten i den korta SAOL-meningen, med ett trivialt exempel så avfärdar du det med att kaffe är äckligt. Sedan avfärdar du det i att jag inte skulle ha gjort just en monetär vinst. (Något som SAOL inte krävde). Och där du rimligen inser att andra parten i affären gjorde just en monetär vinst. Men det bortser du ifrån.
Du uppvisar ingen förmåga till att ta emot relevanta kommentarer, utan all effort handlar om att avfärda dessa. Antingen genom rent formella invändningar eller ny påhittade krav.
Vidare så visade du inte att du kunde ta in den relevanta invändning jag gjorde mot att du släpade in CAPM. Och framförallt inte kommentaren om distinktionen mellan hedging och spekulation.
Och inte har du bemött kommentaren ang pensionssparande och capital preservation. Och att köp av real estate just kan ses som pensionssparande och capital preservation och då inte spekulation.
Vidare så har du helt ignorerat tämligen triviala saker som att Zurfarn kanske köpte en lägenhet något tidigare för att det var bra läge. Och att det skulle kunna dröja år innan ett liknande läge dyker upp igen. Och inte heller att lägenheten skulle kunna användas innan barnet flyttade in, tex som gästbostad eller förråd.
Du bara påstår att ditt påstående gäller.
Citat:
Ursprungligen postat av
nihilverum
Du är verkligen inte rätt person att komma med den kommentaren, milt uttryckt.
Jag har berört några av mina bevekelsegrunder ovan. Det jag skulle säga är att du omedelbart faller in i sk pennfäktningsbeteende, där du
ska segra och ändamålet helgar medlen. Och din förmåga att ta in vad de andra skriver är obefintlig. Vad skulle du själv beskriva det som?