2015-08-17, 20:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Det finns även en annan gräns. I mitt fall handlar det inte om någon kalyl öht. Banken har ett maximalt tak för hur mkt jag som singel får låna. Jag har förvisso kommit långt i min bostadskarriär men det blir ju löjligt när jag enligt banken inte kan köpa min egen lägenhet "bara för att". Detta baserat på inget annat än ett maxtak på köpeskilling. Det spelar ingen roll vad avgiften på min nästa BR är i mitt fall eftersom jag har stora marginaler. Det spelar heller ingen roll hur mycket jag betalar i kontantinsats. "Det är en ny regel" var svaret. "Du får låna max x miljoner". punkt.

Det enda sättet jag kan fortsätta min bostadskarriär är att köpa en stor familjelägenhet (med hög avgift) i ett sämre område. Typ en 4:a i Årsta eller Alvik. Det känns ju ypperligt ologiskt.

Ja och den sortens irrationella krav från långivarna fungerar så länge det råder bristande konkurrens. En lång trend jag ser är däremot att konkurrensen inom finans blir allt bättre. Det tillsammans med att det är mycket svårt att hitta placeringar som ger en räntebärande inkomst gör att pressen att bryta irrationella lånekrav ökar. Detta är en långsiktig trend och mot den har vi nu en kortare trend som driver på hårdare krav och den drivs av risken för att staten ska lägga sig i. Därför ser vi nu hårdare krav men min uppfattning är att det blir allt större press för att bryta den trenden.
2015-08-17, 20:32
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja och den sortens irrationella krav från långivarna fungerar så länge det råder bristande konkurrens.
Tvärt om, på en fri marknad skulle de stollar som inte förstår hur storleken på individuella lån påverkar fördelningen gå under. Utan att sedan bailas ut av någon.
2015-08-17, 20:44
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Spekulation är inte en lokal svensk term. Och SAOLs kortfattade beskrivning är just för kortfattad. SAOLs "att göra affärer i syfte att skaffa sig vinst" leder till absurditeter.
Trivialt exempel. Waynes säljer en cafe latte för 30 SEK. Den representerar ett högre värde för mig än de 30 SEK jag har i plånboken. Jag köper den. Jag har nu mer värde än tidigare. Således har jag gjort en vinst.

Ingen normal människa (och inte du heller) kommer att vilja skriva under på att det är spekulation att köpa en latte. Således är inte en strikt användning av SAOLs korta beskrivning användbar.

Självklart skriver jag inte under på det, redan av den enkla anledningen att kaffe är äckligt och därför alltid har ett negativt värde. Vidare har du självklart inte gjort någon monetär vinst i ditt scenario om du inte lyckas sälja koppen vidare för mer än 30 SEK. Begreppet "att göra affärer" brukar i alla fall jag inte använda för att hänvisa till små konsumtionsinköp.

Citat:
Efter att ha diskuterat med dig och läst en del av dina inlägg så skulle jag rekommendera att du är lite restriktiv med att tillskriva andra Asperger.

Du är verkligen inte rätt person att komma med den kommentaren, milt uttryckt.

Citat:
Det är dock inte relevant. Det är inte portföljförvaltning enligt CAPM som är spekulation. CAPM syftar tvärtom till att undvika fluktuationerna som spekulanten vill ha. (Sedan har CAPM taskigt stöd i empiri men det är en annan diskussion).

För att förtydliga. Om en portföljförvaltare vill hedga sin portfölj med optioner, dvs skydda sig mot fluktuationer, så ägnar sig inte portföljförvaltaren åt spekulation. Det gör däremot de som tar andra sidan av hedgen. De som köper/ställer ut optionerna är spekulanterna.

Jag är i allra högsta grad bekant med optioner och dessas användningsområden, tro mig. Inget av vad du skriver här ovan har dock någonting överhuvudtaget att göra med att komma fram till någon annan slutsats än att det jag kallade strategi 1 är i högre grad spekulation än det jag kallade strategi 2.

Citat:
Där hade du fel. Sedan återstår det att se om du kan acceptera det.

Du har som jag redan konstaterat inte på något sätt visat, eller ens antytt, att det jag kallat strategi 1 utgör lika lite spekulation som det jag kallat strategi 2 eller mindre. Den centrala kontentan i mitt inlägg var just att det inte går att konstruera ett trovärdigt argument emot att strategi 1 i högre utsträckning än strategi 2 är spekulation. Detta har du uppenbart inte gjort och till synes inte ens försökt göra. Således hade jag självklart inte fel i det stycket som du försökte besvara här. Sedan återstår det att se om du kan begripa det.
2015-08-17, 20:51
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Nej,det gjorde jag inte vilket jag har klargjort ett antal gånger. Uppenbarligen klarar du inte ens sv att läsa innantill alt att du förvanskar medvetet för att försöka skaffa dig en grund för ett argument. Oavsett anledning har du därmed bevisat att det inte finns nåt skäl för en vettig människa att lyssna på dig.

Inlägget där du klargjorde det postades efter det inlägg av Svenne som jag svarade på. Jag läste inläggen i kronologisk ordning och kom därför till Svennes inlägg innan jag kom till ditt.

Du skrev hur som helst i det klargörande inlägget att du förvisso personligen inte hade gjort som jag beskrev i strategi 1, men du skrev även att det som jag kallade strategi 1 inte är spekulation.

För att göra allt mycket klart och tydligt: jag menar inte att strategi 1 är 100% spekulation, jag menar däremot att strategi 1 inte heller är 0% spekulation, samt (och det här är kontentan) att strategi 1 är mer spekulation än strategi 2.

Hittills har jag inte sett något substantiellt inlägg från någon (och det inkluderar givetvis Gromph) som pekar i riktning mot att strategi 1 är lika lite spekulation som strategi 2 eller mindre, men det ser ju ut som att jag har några sidor till med inlägg att skumma igenom i kronologisk ordning, nu när jag kommit förbi ditt.
2015-08-17, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Till skillnad från dig verkar jag var spränglärd och analytisk som aldrig den, dock vill jag påpeka i jämförelse med dig.
Ironin i att du skriver som att du precis börjat på SFI går inte förlorad.

Citat:
Nuvarande takt av bidragsinvandrare( Ja extremt få har ett konkurrensutsatt jobb och inte många kommer få ett) ligger runt 100.000 pers, dvs nära våra födslotal så leder det till att alla lediga hyresrätter som kommer fram måste gå till bidragsinvandrarna om de skall ens hjälpligt kunna förses med bostäder. Det kommer dock inte räcka och kommer bli politiskt omöjligt.
Att låta kommuner köpa stora mängder villor och BR finns det inte ekonomiska resurser till, att det var ett annat ljud i skällan i början av vågen av bidragsinvandrare berodde på att det då fanns hyfsat mycket lägenheter på utflyttningsorter, det gör det inte längre.
Om du vill att folk ska tro på dig när du säger att du är "spränglärd och analytisk som aldrig den" i jämförelse med dem så bör du hålla dig till sanningen när du kritiserar kommuners politiska åtgärder. Som det är nu påminner du mest om Hassan-busringningen om hur 10 000 tyska läderbögar skulle komma till landet om man gick med i EG. Det är bara du som talar om "alla" och "stora mängder". Du kan lika gärna klaga på hur förskolor kommer behöva anlita pedofiler på grund av platsbrist när invandrarna och deras höga födelsetal skapar brist på dagispersonal...

Citat:
Så du menar att prisökningstakten varit runt 20 % årligen sedan ett årtionde tillbaka? Spännande! Har du några belägg för det? Kan du även beskriva om vi har 20 % prisökning enbart de närmaste 5 åren vart vi hamnar då? Vad tror du prisnivån i världsstaden Sthlm hamnar på om vi har 20 % per år i ökning i 10 år på raken?
Räkna lite på det och ta en funderare på hur pass väl ens medelklassen skulle klara den kreditexpansionen?
Var läste du att jag skrivit att priserna stigit med 20 % årligen de senaste 10 åren?

Stockholm: http://www.maklarstatistik.se/maeklarstatistik/kommun.aspx?Main=Stockholms%20län&LK=1&Months=99&E xtra1=8888&Extra2=8888&Typ=Boratter&Ant=8696

Sverige: http://www.maklarstatistik.se/maeklarstatistik/kommun.aspx?Main=Hela%20riket&LK=9999&Months=99&Ex tra1=8888&Extra2=8888&Typ=Boratter&Ant=22882

I Sverige (Stockholm) var det ungefär 11,1 % (9,2 %) årlig ökning de senaste tio åren, och en 9,2 % (drygt 10,6 %) årlig ökning sedan 1996. Jag tycker att det är en uthållig prisstegring.

Fast du kanske menade någonting annat än "uthållig"?
2015-08-17, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Massinvandringen är utan tvekan ett av de fundamenta som ligger bakom prisökningarna. Dels pga white-flight men också pga brist på alternativ. De motiverar dock inte en 20% prisökning men det är ett mycket kraftigt incitament för att få folk att flytta och buda på redan dyra lgh. Det är löjligt att förneka.
Vad ligger bakom prisökningarna i förorter som Tensta och Rinkeby då?
2015-08-17, 21:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Inlägget där du klargjorde det postades efter det inlägg av Svenne som jag svarade på. Jag läste inläggen i kronologisk ordning och kom därför till Svennes inlägg innan jag kom till ditt.

Du skrev hur som helst i det klargörande inlägget att du förvisso personligen inte hade gjort som jag beskrev i strategi 1, men du skrev även att det som jag kallade strategi 1 inte är spekulation.

För att göra allt mycket klart och tydligt: jag menar inte att strategi 1 är 100% spekulation, jag menar däremot att strategi 1 inte heller är 0% spekulation, samt (och det här är kontentan) att strategi 1 är mer spekulation än strategi 2.

Hittills har jag inte sett något substantiellt inlägg från någon (och det inkluderar givetvis Gromph) som pekar i riktning mot att strategi 1 är lika lite spekulation som strategi 2 eller mindre, men det ser ju ut som att jag har några sidor till med inlägg att skumma igenom i kronologisk ordning, nu när jag kommit förbi ditt.
Dålig ursäkt. I inlägget du svarade på först ang mitt köp stod det

Citat:
I mitt fall handlar det inte om omyndigt barn dock.

Klart och tydligt alltså att det inte handlade om några köp åratals i förväg, men det misslyckades du alltså med att se och/eller förstå. Några spekulationsstrategier finns det alltså inte att snacka om utan det handlar om ett reellt behov av bostad och ett inköp för att tillfredsställa det behovet.
2015-08-17, 21:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper

Hela Stockholm är en tillväxtort så även de sämsta områdena har påverkats positivt, sedan påverkar givetvis räntorna mycket också. Det har visserligen länge varit stökigt där men det har accelererat på senare tid och effekterna av det för prisbilden får vi se framöver.
2015-08-17, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Tvärt om, på en fri marknad skulle de stollar som inte förstår hur storleken på individuella lån påverkar fördelningen gå under. Utan att sedan bailas ut av någon.
Som jahahaaja beskriver det tycker jag att det verkar som att han skulle kunna få låna två miljoner till en etta för tre miljoner (en miljon i insats), men inte två miljoner till en fyra för sju miljoner (fem miljoner i insats). Är det så det ligger till är det såklart irrationellt. Annars håller jag med.
2015-08-17, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Hela Stockholm är en tillväxtort så även de sämsta områdena har påverkats positivt, sedan påverkar givetvis räntorna mycket också. Det har visserligen länge varit stökigt där men det har accelererat på senare tid och effekterna av det för prisbilden får vi se framöver.
Min fråga var inte riktigt ärligt menad, det var ett försök att få honom att tänka ett steg längre.
2015-08-17, 22:05
Medlem
Citat:

Billiga krediter.
De, ofta stora, invandrarfamiljer som har lågelönejobb har pga billiga krediter möjlighet att köpa hyfsat stora bostadsrätter i dåliga områden.

Samma fenomen ser man i sthlm närförorter där priserna ökat i högre takt än i city. Helt plötsligt får vanliga knegare råd att bosätta sig strax utanför tullarna och trycket ökar då enormt på de lgh som finns. Pga de billiga krediterna är marginalerna stora och de som flyttar in till sthlm konkurerrar också om dessa objekt då de kan ha hyfsade löner men inte några nämnvärda vinster från "billiga" bostäder i andra städer. Resultatet blir att priserna sticker iväg rejält.

Dessa områden ser jag därför som stora riskområden. I city bor bara folk som har råd "på riktigt" och kan övervintra sämre tider om det behövs. Det enda år som priserna sjunkit i vasastan de senaste 10 åren är under 2007. Under de två senaste åren har priserna sjunkit endast under 1 mån (-0,7%). Det är stabilt och det finns ingen annan stadsdel i hela Sverige som har haft en sådan utveckling. Varken söder/kungsholmen eller östermalm är i närheten av den stabiliteten.
2015-08-17, 22:20
Medlem
Citat:
Som jahahaaja beskriver det tycker jag att det verkar som att han skulle kunna få låna två miljoner till en etta för tre miljoner (en miljon i insats), men inte två miljoner till en fyra för sju miljoner (fem miljoner i insats). Är det så det ligger till är det såklart irrationellt. Annars håller jag med.

Jag får max låna x antal miljoner oavsett objekt och oavsett belåningsgrad. Den summan är konstant. Den senaste lgh jag sålde var dyrare än så och därför kunde jag inte köpa min egen lägenhet och kan heller inte köpa en lgh i samma prisklass. Jag har aldrig hört talas om något liknande tidigare. Det normala är att man (vid stora vinster) kan köpa en dyrare lgh men icke.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in