2015-02-24, 23:47
Medlem
Jo men vi diskuterar konvertiter och jag vet ingen som konverterat till "turkisk" sunniislam, om det nu finns något som heter så. De flesta verkar gå in för en fundamentistisk variant i salafisk tolkning. Har jag fel?
Citera
2015-02-24, 23:49
Medlem
Sen förstår jag inte varför alla sunni muslimer alltid ska försöka få folk till sin sida vare sig det gäller shia eller andra religioner. Sen det där med att shia slår sig själva tycker jag också är lite avvikande. Men om man nu inte får skada sig själv enligt sunni som ni säger varför spränger många sunni islamister sig själva?
Citera
2015-02-24, 23:52
Medlem
Alltså så att du förstår, en normal person som inte är så insatt i islam, alltså en religiös shia muslim eller en icke religiös sunni begär inte konvertering. Men är det en religiös sunni muslim så kommer han begära konvertering och då är risken också stor att han är salafist :/. Om du förstår vad jag menar.
Citera
2015-02-24, 23:59
Medlem
iSlashs avatar
Om man konverterar på egen hand och uttalar shahada, vad blir man då, shia eller sunni?
Citera
2015-02-25, 00:09
Medlem
Det väljer du själv då shia har med ali och profetens familj i shahada. Shadan för shia är lite annorlunda därför blir man sunni om du kör standard shada.
Citera
2015-02-25, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustuq
Alltså så att du förstår, en normal person som inte är så insatt i islam, alltså en religiös shia muslim eller en icke religiös sunni begär inte konvertering. Men är det en religiös sunni muslim så kommer han begära konvertering och då är risken också stor att han är salafist :/. Om du förstår vad jag menar.

Nej jag förstår tyvärr inte...
Menar du angående äktenskap? Eller vad menar du med "begär konvertering."

Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Om man konverterar på egen hand och uttalar shahada, vad blir man då, shia eller sunni?

Jag tror man gör det valet senare när man börjar gå i moské. Men om man gillar Ali så är man nog åt shiahållet. Annars sunni.

Om jag förstår det rätt så lät kaliferna döda nån av Alis efterföljare? Därmed bröts den genetiska länken till Muhammed. Om man tyckte kaliferna gjorde rätt så är man Sunni, annars shia. Finns kanske inte så många alternativ, ja eller nej.
Men jag kan ha fel.
Citera
2015-02-25, 01:30
Medlem
Ja jag menade angående giftermål. Konverterar man annars är det oftast åt terroristhållet ifall man är seriös då man inte konverterar om man är kristen jude eller vad man nu tror på. För att komma in i paradiset tror jag alla vet innerst inne att religion inte spelar roll utan om man är en god människa som tror på skaparen. Äsch jag tror inte alla sunni tycker att det kaliferna gjorde var rätt men de ba va jag tror.
Citera
2015-02-25, 01:38
Medlem
Hur svarar jag på någon?
Citera
2015-02-25, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mustuq
Ja jag menade angående giftermål. Konverterar man annars är det oftast åt terroristhållet ifall man är seriös då man inte konverterar om man är kristen jude eller vad man nu tror på. För att komma in i paradiset tror jag alla vet innerst inne att religion inte spelar roll utan om man är en god människa som tror på skaparen. Äsch jag tror inte alla sunni tycker att det kaliferna gjorde var rätt men de ba va jag tror.

Ja du har rätt.
Jag borde kanske säga att de som tycker det är FEL väljer kanske specifikt shia när de konverterar. Men det kan ju finnas andra skäl också såklart.
Citera
2015-08-17, 23:52
Medlem
Jag tycker att alla inlägg här angående shia sunni är mycket dåligt baserade på fakta. Shia grundandes av en jude från jemen som heter Abdullah ibn Saba sama person grundade sekte. Kawarij dvs ISId. Al Qaidah o alla som har sama tanke sätt. Ibn Saba och sade till den fjärde khalufan Ali må Allah vara nöjd med dig. Du är han! Han frågade vem är han? Han sade du är Allah. Ali beordrade att de skulle dödas. Många dödades och några kom undan. Deras mål är att förstöra islam så som paulus gjorde med kristendomen. Allt de gör går emot religionen och den som är mer intresserad kan lyssna på några lektioner om de där det nämns med bevis från deras böcker med källa och sid nr.

men först vill jag vissa att de är en judisk sekt med bevis från deras lärdas böcker

http://www.darulhadith.com/v2/en-jude-till-grundare/
Senast redigerad av Stolt-Muslim 2015-08-17 kl. 23:56.
Citera
2015-08-17, 23:58
Medlem
Sanningen om shia med bevis från deras egna böcker

http://www.islam.nu/troslaera-aqidah/86-sanningen-om-shia-del-1

http://www.islam.nu/troslaera-aqidah/87-sanningen-om-shia-del-2
Citera
2015-08-18, 00:57
Medlem
Till den svenske shia som ljög att visst ber vi med sunni och gifter oss. Kolla vad shias lärda säger om sunna. De anser de vara ice muslimer. så den svenske shia antingen är jan okkunig eller så praktisrar han tokia dom betyder att 9/10 av deras religion är att lura folk. vilket står i deras böcker och som de tror på. De anser att det är tillåtet att ljuga för vem som helst om vad som helst bara för att nå sina syften

här har vi shias lärda som vissar vad de tycker om sunnah

https://www.youtube.com/watch?v=gsnOqzgo6-Q

videon har eng tolkning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in