Citat:
Ursprungligen postat av
Skurtiz
Jag är ju då lite mittimellan i denna debatt. Jag har ju själv en dyr bostadsrätt belånad till 74% men funderar på att köpa en ännu dyrare p.g.a. flytt. Det jag oroar mig för är inte att denna ev. bubbla skulle brisera p.g.a. något med amorteringskrav eller liknande.
Det som skulle kunna få allt att gå i helvete i mina ögon är en ny finanskris. Sveriges finanser må vara goda för stunden men vi är exportberoende och påverkas därmed nämnvärt av andra länders ekonomiska situationer. Hur ligger det till med obligationslån etc. nuförtiden? vad händer med våra svenska bostadslån om det blir en allvarlig finanskris ala anno 2008? hur sannolikt är det att vi får en ny finanskris? blir det en finanskris skulle jag inte skratta mig harmynt av ett fett lån på banken.
Skulle man kunna få en analys av finansessen KurtSune eller Svenne-i-Banan?
Börsen har gått som tåget senaste åren både i Sverige och USA. Höjer FED räntan så kommer de trycka ner börsen ordentligt men det är många som inte tror på USAs utlovade räntehöjningar. Hur som - händer något är räntevapnet slut. Det som fick igång ekonomin igen efter 2008 var kraftiga räntesänkningar över hela världen som nu lett till dagens globala kreditbubbla. Den är inte knuten till svenska bostäder utan är "pretty much everywhere". När det skiter sig kommer ALLT att skita sig. Alla är livrädda för det inte minst våra politiker även fast sveriges ekonomi är ungefär lika stor som en kinesisk förort. Eftersom allt hör ihop bör du se Sverige som en vindflöjel för övriga vindar i vår globaliserade värld. I ett sådant katastrofscenario skulle det inte förvåna mig om banken konfiskerar våra pengar via bail in.
Vill du vara trygg så köp en guldtacka och ha under huvudkudden. Även om inte guld går så bra får du åtminstone behålla det.
Just nu känns det som alla typer av investeringar är dåliga investeringar. Samtliga index i världen backar, råvaror backar, räntepappaer (lol). Det enda som ökar i värde just nu är bostäder...
För mig finns 3 val just nu.
1. Sitta likvid i en HR
2. Lägga alla ägg i samma korg och köpa en så dyr BR som möjligt (skuldsanering eller ek. oberoende på sikt)
3. Casha en lgh i vilken-stad-som-helst-utom-sthlm och sen skita i allt och slippa huvudvärken
(4. Dra till Thailand och sola/bada i några år)
Edit:
För att besvara din fråga så kommer finanskriser med jämna mellanrum. Så har det alltid varit och det finns ingen anledning att tror något annat. Konsekvensen den här gången kommer att få 08 att framstå som en fjärt i rymden i jämförelse. Hela jävla Europa, USA och Kina sitter i samma båt. Räkna med företag i konkurs och en enorm arbetslöshet och extrem deflation. Den stora frågan är NÄR den kommer. Nu i höst? Nästa år? Om 5 år? 10 år? Som alltid blir det skattebetalarna/den stora massan som måste betala detta och det kommer att ske på olika sätt. Räkna inte med att bli av med ev. bostadslån. Räkna istället med enorm privat skuldsättning, indragna pensioner och drastiska nedskärningar i välfärdssystemet (om det ens överlever). Nej, jag tror inte att någon kommer undan i en sån kris såvida man inte har sparat ihop många miljoner och kan dra till ett fjärran land på obestämd tid (vilket 99,99% inte kan).
Kort och gott - Du är rökt either way.