2015-08-17, 12:44
Medlem
ojvamysigts avatar
Regnumret i annonsen är photoshoppat. Sannolikt är rätt regnummer detta: http://biluppgifter.se/fordon/Hzp667
Citera
2015-08-17, 12:48
Medlem
Mattemat1kerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
Antagligen så är DNA de hittade spermier (sädesvätska). Jag gissar på att hon först blev våldtagen för att sedan knivhuggas till döds.

Ja, tror inte att dom trycker in pinnar innan de våldtog henne utan efter. (förutsatt att det är spermier)
Citera
2015-08-17, 12:48
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nu har de ju gått ut med att de har DNA-spår – anledningen är antagligen att man hoppas få in tips från allmänheten på personer som på något vis betett sig märkligt i samband med mordet. Att man inte rakt ut sagt att det är en man är nog för att det anses så självklart ändå.

Jo, det förstår jag. Jag är bara inte så säker på att din tes om att de skulle gå ut med könet på GM om det är en kvinna stämmer. En kvinna som dödar en kvinna brukar ofta drivas av personliga motiv och finns säkert redan i anslutning till offret på ett eller annat vis. Alltså inte särskilt svår att hitta utan allmänhetens hjälp.

Men polisens agerande tyder väl till 99,99 % att GM är man.
Citera
2015-08-17, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atomist
Vad för slutsatser kan man egentligen dra av DNA?

Går det att med stor säkerhet säga vilken nationalitet en person har utifrån en DNA profil?

Världen har inte varit öppen länge så det borde tack vare den geografiska isolation att se då ättlingar från långt bak i tiden levde på samma plats.

Sen om GM är bosatt nära brotsplatsen betyder inte att han är skriven där, är han inte tidigare känd av polisen så kan de omöjligt veta att han finns i regionen och därmed inte ta in han på test...

Hårfärg åtminstone, jämför åter med Linköpings-fallet där de vet att GM är ljushårig. Med andra ord så kan de inte se om GM har svenska eller norska föräldrar, kanske inte heller svenska eller estländska, men definitivt svenska eller etiopiska.
Citera
2015-08-17, 12:49
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Vet inte hur säker man måste vara för att kunna säga att man är helt säker, men innan uppgifterna om DNA-spår var i alla fall jag 95 procent säker på att hon mördats (eventuellt med annan rubricering), och nu, när polisen gått ut och sagt att man påträffat gärningsmannens DNA är jag mer än 99 procent säker.

Tycker det är svårt att väga våldtäktsman (som i och för sig kanske inte är så logiskt agerande) mot förvirrad, labil eller påtänd (aka "galning"). Tycker inget i de kända omständigheterna direkt talar mer för något av alternativen. Oavsett vilket så kan han ju faktiskt visst blivit observerad av vittnen, om det är så så är det inte säkert att polisen finner det motiverat att gå ut med det.
Jag tänker kanske mer på planerat kontra oplanerat. Känns inte som ett välplanerat dåd givet att det fanns en del folk i området och att det var fullt dagsljus.
Citera
2015-08-17, 12:50
Medlem
Klarabella79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattemat1kern
Ja, tror inte att dom trycker in pinnar innan de våldtog henne utan efter. (förutsatt att det är spermier)

pinnar? Sorry om jag inte hänger med..
Citera
2015-08-17, 12:50
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Har polisen bekräftat att hon är mördad ens?

Ja, att hon är mördad får åtminstone ses som officiellt bekräftat från polisen nu:

https://polisen.se/Aktuellt/Nyheter/Stockholm/juli-sept/DNA-spar-sakrat-i-Runbymordet/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter
Citera
2015-08-17, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atomist
Vad för slutsatser kan man egentligen dra av DNA?

Går det att med stor säkerhet säga vilken nationalitet en person har utifrån en DNA profil?

Världen har inte varit öppen länge så det borde tack vare den geografiska isolation att se då ättlingar från långt bak i tiden levde på samma plats.

Sen om GM är bosatt nära brotsplatsen betyder inte att han är skriven där, är han inte tidigare känd av polisen så kan de omöjligt veta att han finns i regionen och därmed inte ta in han på test...

Hamilkar, var är du när man behöver dig??? Kan man verkligen utläsa egenskaper och nationalitet utifrån DNA?
Citera
2015-08-17, 12:51
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Jag tolkar att uttalandena från polisen säger att det faktiskt är gärningsmannens DNA man har. Skulle tro sperma eller blod, kanske avlagringar under naglarna.
Ja, är det på den nivån så är väl sannolikheten hög att det duger bra som bevis.
Citera
2015-08-17, 12:52
Medlem
Mattemat1kerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarabella79
pinnar? Sorry om jag inte hänger med..

Det är inte bekräftat men ryktet går att hon fick pinnar uppstoppade i både vaginan och analen. Samt att dom hade tryckt in pinnar genom hennes ögon.
Citera
2015-08-17, 12:55
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattemat1kern
Det är inte bekräftat men ryktet går att hon fick pinnar uppstoppade i både vaginan och analen. Samt att dom hade tryckt in pinnar genom hennes ögon.

Gode gud så otäckt om det stämmer. Får mig att tänka på våldtäkten i Trollhättan.
Citera
2015-08-17, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Hamilkar, var är du när man behöver dig??? Kan man verkligen utläsa egenskaper och nationalitet utifrån DNA?

Föra att vara tydlig, jag påstår inte att man kan det. Däremot så kan jag tänka mig att man på ett ungefär kan säga varifrån i världen någon är utifrån DNA..

Det skulle vara intressant om någon med kunskap på området kunde redogöra lite för vad man kan utläsa ur DNA och vilka slutsatser man kan dra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in