2015-08-17, 12:34
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Eftersom det tydligen rörde sig en del folk i området vid den aktuella tidpunkten har jag svårt att tänka mig att en logisk, planerande våldtäktsman låg och lurade efter offer, gav sig upp på motionsspåret och släpade bort ett - förmodligen - motsträvigt offer.

Känns väl betydligt mer sannolikt med en förvirrad, labil och/eller påtänd person som agerar impulsivt och oplanerat? Men hur vanligt är det att sådana personer befinner sig ute i skogen utan att bli observerade? Chansen är väl rätt god att de för en del väsen.

Litet märkligt fall, detta. Kan man vara helt säker på att hon faktiskt blivit mördad?
Citera
2015-08-17, 12:34
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Frågan är var man hittat detta DNA och vilken typ av fynd det är;

- har man hittat det på offret och det är i form av exempelvis blod så är väl sannolikheten hygglig att det är från GM.

- har man hittat det på marken eller något föremål i närheten är sannolikheten lägre. Det för sig trotsa allt en del folk i området.

Jag tolkar att uttalandena från polisen säger att det faktiskt är gärningsmannens DNA man har. Skulle tro sperma eller blod, kanske avlagringar under naglarna.
Citera
2015-08-17, 12:35
Medlem
LuisGaravitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roedores
Eller kvinna.

Ja, men detta har Polisen redan koll på. Faktum är att de vet ganska mycket om GM nu när de har en DNA-profil.

Citat:
Dna-tekniken går framåt med stormsteg. Nu kan man i princip skapa genetiska fantombilder utifrån dna-spår, skriver tidningen Kriminalteknik.

Vad man kan utläsa ur materialet är etnicitet, kön, så kallade mendelianska egenskaper – ögonfärg, hårfärg och fräknar – samt vissa kvantitativa egenskaper – som predisponerad vikt och längd. Det sista ska dock tas med en stor nypa salt. Miljön kan ha betytt mer än generna för en persons vikt.

Den genetiska fantombilden kan vara till hjälp vid spaning, men den behöver tolkas med stor försiktighet och kan knappast användas som bevismaterial. Till det används traditionella dna-profiler.

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/smatt_gott/article3133232.ece
Citera
2015-08-17, 12:36
Medlem
Nu när man har DNAspår och gått ut med det i media, borde inte polisen då kanske redan ha någon misstänkt i åtanke.
tänkte bara på att när GM får reda på att det finns DNAspår så lär h*n fly ganska snabbt?
Citera
2015-08-17, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kjelle83
Har polisen bekräftat att hon är mördad ens?

vet inte om det bara är rykten men någon skrev att hon fick halsen avskuren/halshuggen.. kanske därför inte polisen isf vill gå ut med mer info för att skrämma upp allmänheten.?
Citera
2015-08-17, 12:38
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Okej. Min åsikt är att det måste vara åtminstone rimligt säkert (alltså i alla fall ett par procents sannolikhet) för att det ska vara värt att diskutera.

Och som sagt, rätta mig om jag har fel någon, men polisen har väl koll på vilket kön GM har? Om det hade varit en kvinna hade det varit anmärkningsvärt, och man hade gått ut med detta i förhoppningen att få folk att tipsa om kvinnor som betett sig besynnerligt.

Är du säker på att polisen skulle gå ut med det? En tokig kvinna i I'as närhet borde väl redan ha utmärkt sig och skulle vara ganska lätt att spåra?
Citera
2015-08-17, 12:39
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Eftersom det tydligen rörde sig en del folk i området vid den aktuella tidpunkten har jag svårt att tänka mig att en logisk, planerande våldtäktsman låg och lurade efter offer, gav sig upp på motionsspåret och släpade bort ett - förmodligen - motsträvigt offer.

Känns väl betydligt mer sannolikt med en förvirrad, labil och/eller påtänd person som agerar impulsivt och oplanerat? Men hur vanligt är det att sådana personer befinner sig ute i skogen utan att bli observerade? Chansen är väl rätt god att de för en del väsen.

Litet märkligt fall, detta. Kan man vara helt säker på att hon faktiskt blivit mördad?

Vet inte hur säker man måste vara för att kunna säga att man är helt säker, men innan uppgifterna om DNA-spår var i alla fall jag 95 procent säker på att hon mördats (eventuellt med annan rubricering), och nu, när polisen gått ut och sagt att man påträffat gärningsmannens DNA är jag mer än 99 procent säker.

Tycker det är svårt att väga våldtäktsman (som i och för sig kanske inte är så logiskt agerande) mot förvirrad, labil eller påtänd (aka "galning"). Tycker inget i de kända omständigheterna direkt talar mer för något av alternativen. Oavsett vilket så kan han ju faktiskt visst blivit observerad av vittnen, om det är så så är det inte säkert att polisen finner det motiverat att gå ut med det.
Citera
2015-08-17, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Har de gjort undantag en gång kan de göra det fler gånger. Men det viktigaste är inte lagen just nu utan att lagar kan man anpassa så att de speglar det behov samhället har för att lösa grova brott.

Jag är absolut för ett allmänt DNA register som omfattar alla i Sverige bosatta men även alla som ansöker om asyl eller som man får tag på genom att de vistas här illegalt.

Sedan anser jag att man ska skaffa tillräckligt med analysutrustning, datorer som gör att man kan göra omfattande körningar. Det är bara dumt att frånhända sig verktyg som stävjar brottslighet.

I Anna Lindh-fallet hade de en misstänkt GM som de jämförde mot PKU, så det gjordes inget undantag där.
Citera
2015-08-17, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Okej. Min åsikt är att det måste vara åtminstone rimligt säkert (alltså i alla fall ett par procents sannolikhet) för att det ska vara värt att diskutera.

Och som sagt, rätta mig om jag har fel någon, men polisen har väl koll på vilket kön GM har? Om det hade varit en kvinna hade det varit anmärkningsvärt, och man hade gått ut med detta i förhoppningen att få folk att tipsa om kvinnor som betett sig besynnerligt.

Som jag förstår det vet man kön om man har DNA, i Marie Johansson fallet, är man, iaf efter vad som sagts, helt säkra att det är en kvinna, i Linköpings-fallet, vad jag förstår, helt säkra att det är en man.
Citera
2015-08-17, 12:41
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Är du säker på att polisen skulle gå ut med det? En tokig kvinna i I'as närhet borde väl redan ha utmärkt sig och skulle vara ganska lätt att spåra?

Nu har de ju gått ut med att de har DNA-spår – anledningen är antagligen att man hoppas få in tips från allmänheten på personer som på något vis betett sig märkligt i samband med mordet. Att man inte rakt ut sagt att det är en man är nog för att det anses så självklart ändå.
Citera
2015-08-17, 12:42
Medlem
Vad för slutsatser kan man egentligen dra av DNA?

Går det att med stor säkerhet säga vilken nationalitet en person har utifrån en DNA profil?

Världen har inte varit öppen länge så det borde tack vare den geografiska isolation att se då ättlingar från långt bak i tiden levde på samma plats.

Sen om GM är bosatt nära brotsplatsen betyder inte att han är skriven där, är han inte tidigare känd av polisen så kan de omöjligt veta att han finns i regionen och därmed inte ta in han på test...
Citera
2015-08-17, 12:43
Medlem
Klarabella79s avatar
Antagligen så är DNA de hittade spermier (sädesvätska). Jag gissar på att hon först blev våldtagen för att sedan knivhuggas till döds.

Spekulationer om halshuggning ger jag inte mkt för, spekulerades i ikeamorden också om det där ngn tomte höll fast vid sitt om halshuggningar osv, men det kunde inte bekräftas. Utan där var det hugg i buken och inget annat (hoppas jag)

I vilket fall så är det som hänt denna tjej och alla andra tragiskt, men det blir så när politiker stänger ner psykvården, minskar ner på platser och dårarna släpps ut vind för våg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in