Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Eftersom det tydligen rörde sig en del folk i området vid den aktuella tidpunkten har jag svårt att tänka mig att en logisk, planerande våldtäktsman låg och lurade efter offer, gav sig upp på motionsspåret och släpade bort ett - förmodligen - motsträvigt offer.
Känns väl betydligt mer sannolikt med en förvirrad, labil och/eller påtänd person som agerar impulsivt och oplanerat? Men hur vanligt är det att sådana personer befinner sig ute i skogen utan att bli observerade? Chansen är väl rätt god att de för en del väsen.
Litet märkligt fall, detta. Kan man vara helt säker på att hon faktiskt blivit mördad?
Vet inte hur säker man måste vara för att kunna säga att man är helt säker, men innan uppgifterna om DNA-spår var i alla fall jag 95 procent säker på att hon mördats (eventuellt med annan rubricering), och nu, när polisen gått ut och sagt att man påträffat
gärningsmannens DNA är jag mer än 99 procent säker.
Tycker det är svårt att väga våldtäktsman (som i och för sig kanske inte är så logiskt agerande) mot förvirrad, labil eller påtänd (aka "galning"). Tycker inget i de kända omständigheterna direkt talar mer för något av alternativen. Oavsett vilket så kan han ju faktiskt visst blivit observerad av vittnen, om det är så så är det inte säkert att polisen finner det motiverat att gå ut med det.