2015-08-17, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu är det nog så att åklagaren är självaste leader of the pack gällande förundersökningen.

Och? Vem har sagt något annat?
Eller? Skulle det ändra på det jag sa?
2015-08-17, 01:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Eller tvärtom. Medjälparen i den första som känner området och vägarna och GM i den andra som inte känner så bra området.
Med andra bilen menade jag den bil som GM inte satt i, jag avsåg inte i vilken ordning bilarna gick.
2015-08-17, 01:53
Bannlyst
http://seogoogle.spotlife.se/wp-content/blogs.dir/13504/files/2015/08/Urbota-Inskränkthet-Blomberg.jpg
någon mer än jag som funderar över den denna bilden. Har inte lyckats hitta någon större

http://seogoogle.spotlife.se/wp-content/blogs.dir/13504/files/2015/08/Urbota-Blomberg-Martorp.jpg
verkar höra samman med denna.

Har inte sett någon med just orange topp i sökområdet innan har ni?
2015-08-17, 01:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Joo, det finns relevans för saken i dessa uppgifter – förutsatt att vittnesuppgifterna är trovärdiga och sanningsenliga. Det kan vara väldigt betydelsefulla uppgifter.

Detta är en tråd där många personer missförstår varandra med flit, för att hålla igång en debatt om en tidningsartikel om vad en person påståtts ha iakttagit om bilar. Utan att precisera närmare detaljer om bilarna.

Visst är det så att det finns vittnesuppgifter, och jag tvivlar inte alls på att det finns muntlig bevisning från olika personer som är viktig. Men vad det skulle vara, är än så länge inte offentligt.

Det jag påtalar är att uppgifterna om bilarna och det tidningen skrev om bilarna inte har relevans för åtalet.

Det betyder inte, att det inte finns andra vittnesuppgifter av relevans för saken. Uppgifter som vi alla kommer få ta del av när Fupen blir tillgänglig. Är mitt resonemang för svårt?
2015-08-17, 01:56
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Eller tvärtom. Medjälparen i den första som känner området och vägarna och GM i den andra som inte känner så bra området.

Precis så ja. Vi vet dessutom inte om det fans passagerare i följebilen. Dom nya uppgifterna, kan om de är korrekta, helt rita om spelplanet.
2015-08-17, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Med andra bilen menade jag den bil som GM inte satt i, jag avsåg inte i vilken ordning bilarna gick.

Ja, det kanske du inte gjorde. Usäkta mig då.

Det tändes ett ljus i mitt huvud när jag läste om två bilar. Plötsligt klarnade en bild om det hela. Mer kan jag inte säga, det vore fel av mig, men troligtvis kommer vi få en ordentlig överraskning när åklagaren öppnar sin mapp.

Det bara känns så.
2015-08-17, 01:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Och? Vem har sagt något annat?
Eller? Skulle det ändra på det jag sa?

Vaddå åklagaren är en annan sak?
2015-08-17, 02:03
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Detta är en tråd där många personer missförstår varandra med flit, för att hålla igång en debatt om en tidningsartikel om vad en person påståtts ha iakttagit om bilar. Utan att precisera närmare detaljer om bilarna.

Visst är det så att det finns vittnesuppgifter, och jag tvivlar inte alls på att det finns muntlig bevisning från olika personer som är viktig. Men vad det skulle vara, är än så länge inte offentligt.

Det jag påtalar är att uppgifterna om bilarna och det tidningen skrev om bilarna inte har relevans för åtalet.

Det betyder inte, att det inte finns andra vittnesuppgifter av relevans för saken. Uppgifter som vi alla kommer få ta del av när Fupen blir tillgänglig. Är mitt resonemang för svårt?

Nej, snarare var det väl mitt resonemang som var för svårt.
2015-08-17, 02:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen

Det vet väl inte du om det är ett led i en indiciekedja.
2015-08-17, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Precis så ja. Vi vet dessutom inte om det fans passagerare i följebilen. Dom nya uppgifterna, kan om de är korrekta, helt rita om spelplanet.

Om det vore sant att det var två bilar, som ett vittne såg, så varför kom inte dessa uppgifter fram tidigare? Vid tiden när de sökte efter Lisa?

Om vittnet såg två bilar, men inte vet vad det var för bilar, så kommer ju följdfrågan om relevansen i dessa uppgifter.

Eftersom det bara är Litauern som är häktad, så utgår jag ifrån att dessa uppgifter från tidningsartikeln inte är seriösa. Skulle det vara fler inblandade i mordet på Lisa, så krävs det helt annan bevisning än att någon påstår att någon sett två bilar. Men annan bevisning vet vi ju inget om, eftersom ingen information läcker ut från utredningen.
2015-08-17, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vaddå åklagaren är en annan sak?

Åklagaren leder utredningen, poliserna som deltar i utredningen jobbar under åklagaren.
Förhör, analyserar bevis m.m.
2015-08-17, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fekalius
Polisen kan (beslutas av åklagaren) belägga vittnen med yppandeförbud. Så visst kan vittnen förbjudas att tala med journalister - oavsett hur lite vittnet faktiskt vet. Det sker ganska ofta i allvarliga brottmål.

Jag vart inte belagd med det när jag var vittne.
Och fråga två, var det yppandeförbud, ja det var det.

Räcker det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in