2015-08-17, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vilket lagstöd tillämpar polisen när man förbjuder ett vittne på bygden att tala med media? Jag ser det som osannolikt att det omtalade vittnet har förbjudits att tala med media.

Jag delar din uppfattning, och därför använde jag citattecken. Polisen "förbjuder" inte, men det kan ha uppfattats så av folk på bygden som känner sig viktiga.
2015-08-17, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Misstankegrad:

Detta beskriver sannolikheten för misstanke, och om skäligen misstänkt gäller så kan den misstänkte hållas häktad i en vecka, inte längre, och det är vad som hände IB. Häktas personen på sannolika skäl misstänkt och misstankegraden sjunker så ska hen släppas, och det var vad som hände AB. NB är fortfarande häktad på den högre misstankegraden, och vi väntar på att misstankegraden ska höjas till tillräckligt skäl för åtal, och åtal väcks.

Ok, men Skäligen misstänkt, eller på Sannolika skäl misstänkt, förklara då vad "låg sannolikhet" är.
2015-08-17, 01:34
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Ok, men Skäligen misstänkt, eller på Sannolika skäl misstänkt, förklara då vad "låg sannolikhet" är.
Åklagaren är felciterad eller så har han uttryckt sig lite oklart bara. Lillbrorsan och frugan har hela tiden fortsatt att vara skäligen misstänkta efter att de blev släppta.
2015-08-17, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Åklagaren är felciterad eller så har han uttryckt sig lite oklart bara. Lillbrorsan och frugan har hela tiden fortsatt att vara skäligen misstänkta efter att de blev släppta.

Låter rimligt.
2015-08-17, 01:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Polisen förbjuder inte någon utanför att tala, däremot kan de tappa sin trovärdighet som vittnen och rekommenderar därför dessa att inte prata med någon, givetvis undantas respektive från detta.

Jag undrar kring detta då:
Citat:
" Yppandeförbud under brottsutredningen
Även om det råder förundersökningssekretess i en brottsutredning omfattar sekretessen inte andra personer än de offentliga tjänstemännen, vilket innebär att bland annat vittnen kan berätta om de förhör som de har deltagit i.

Åklagare har rätt att besluta om yppandeförbud vid polisförhör. Det innebär att även de personkategorier som normalt inte omfattas av sekretessen, till exempel vittnen och advokater, förbjuds att berätta om vad som kommit fram vid förhöret. Ett yppandeförbud gäller enbart de personer som närvarar vid förhöret och omfattar bara den information som kommer fram vid förhöret.
Om åklagaren har beslutat om yppandeförbud upphör meddelarfriheten för de offentliga tjänstemän som omfattas av förbudet."
http://www.aklagare.se/Aklagarens-roll/Rattegangen/Yppandeforbud/
2015-08-17, 01:40
Medlem
Fekaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Vilket lagstöd tillämpar polisen när man förbjuder ett vittne på bygden att tala med media? Jag ser det som osannolikt att det omtalade vittnet har förbjudits att tala med media.

Citat:
Polisen förbjuder inte någon utanför att tala, däremot kan de tappa sin trovärdighet som vittnen och rekommenderar därför dessa att inte prata med någon, givetvis undantas respektive från detta.
Polisen kan (beslutas av åklagaren) belägga vittnen med yppandeförbud. Så visst kan vittnen förbjudas att tala med journalister - oavsett hur lite vittnet faktiskt vet. Det sker ganska ofta i allvarliga brottmål.
Senast redigerad av Fekalius 2015-08-17 kl. 01:46.
2015-08-17, 01:43
Medlem
Känns väldigt utdraget hela processen kring detta. Vad tror ni egentligen kommer hända? Kommer han bli fälld för brottet? Är brodern helt oskyldig? Är kvinnan som redan flytt landet oskyldig?

Vad har egentligen hänt? Borde väl komma ut information gällande vad som faktiskt har hänt i detta fall, inte bara att hon bragts om livet. Ska det inte komma ut info gällande om hon blivit våldtagen eller inte och sådana detaljer, eller kommer sånt aldrig släppas?

I övrigt självklart extremt tragiskt, men nu behöver vi gå till botten med vad som verkligen hänt i fallet, och det är märkligt att det ännu inte har kommit fram gällande om det är våldtäkt eller inte. Kan ju lika gärna vara en olyckshändelse som eskalerat och sen har man blivit orolig för att hon dog, kan vara många olika saker som vi just nu inte har svar på.
2015-08-17, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag undrar kring detta då:

http://www.aklagare.se/Aklagarens-roll/Rattegangen/Yppandeforbud/

Nu nämnde jag väl förvisso polisen, men åklagaren är en annan sak, däremot brukar åklagare inte heller använda sig utav det mot vittnen, däremot rekommenderar de ju att man inte skall berätta åt någon. Respektive undantagen.
2015-08-17, 01:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Nu nämnde jag väl förvisso polisen, men åklagaren är en annan sak, däremot brukar åklagare inte heller använda sig utav det mot vittnen, däremot rekommenderar de ju att man inte skall berätta åt någon. Respektive undantagen.

Nu är det nog så att åklagaren är självaste leader of the pack gällande förundersökningen.
2015-08-17, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Men vad styrker det att någon sett deras bil? Om de inte kan ange bilmärke och färg, vem som satt i bilen och exakt klockslag?

Det intressanta med uppgifterna är att det står om dem i tidningen. För tydligen säljer Lisa Holm lösnummer. Men det handlar om media och inte om Lisa Holm.

All media utgår ifrån att man vill ha tittare, lyssnare eller läsare.
Hela deras existens bygger på detta.

Att man inte går ut med bilmärke eller vem som satt i bilen är på sätt och vis bra.
Eftersom ev vittnen kan påverkas och lägga till.
Om någon är osäker så kan han/hon plötsligt bli helt säker eftersom hon läst just detta.
Och på så vis påverkas av det hon/han läst.

Sen kan det ju i och för sej vara så att ingen vet exakt viket bilmärke eller vem som vistades i bilen.
Men förhoppningsvis vet polisen och åklagaren mer än vad man går ut med i detta fall.
2015-08-17, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Därför att jag menade alla tre brottsrubriceringarna. Medhjälparen i den andra bilen kan ha bidragit före eller under mordet. Nu försöker du bara få till gräl.

Eller tvärtom. Medjälparen i den första som känner området och vägarna och GM i den andra som inte känner så bra området.
2015-08-17, 01:47
Medlem
Fekaliuss avatar
Citat:
Det där var den sämsta pudling jag ett på länge! Skämmes!

Åklagaren fattar beslutet och det är ett rambeslut som gäller alla hörda i utredningen. Polisen informerar den hörde om yppandeförbudet. Det är ingen rekommendation - det är ett lagstadgat förbud!

Och nu försöker du låtsas om som att du hela tiden visste om det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in