2015-08-17, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Xenia har rätt. Man får inte hålla någon häktad längre än en vecka om man inte får upp misstankegraden till "på sannolika skäl". Det spelar ingen roll hur mycket man tror att personen kan sabba utredningen. Man har sannolikt inga konkreta bevis för vare sig skyddandet av brottsling eller medverkan till huvudbrottet mot någon av dem. Däremot kan det finnas besvärande omständigheter.

Möjligen kan skyddande av brottsling-misstanken ha stärkts under utredning så att vi får ett åtal mot en eller båda av dem (Det behöver inte nödvändigtvis innebära att de häktas). Jag tror dock det mest sannolika i nuläget är att ingen av dem åtalas.

Jo, men nu satt brorsan häktad på sannolika skäl efter en vecka.
Ett par veckor dessutom. Och misstanken om delaktighet i mordet har inte ändrats ännu.
Kommer brodern åtalas för mord så är han släppt för att det anses att han inte kan försvåra utredningen.
2015-08-17, 00:12
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregorGreger
Jo, men nu satt brorsan häktad på sannolika skäl efter en vecka.
Ett par veckor dessutom. Och misstanken om delaktighet i mordet har inte ändrats ännu.
Kommer brodern åtalas för mord så är han släppt för att det anses att han inte kan försvåra utredningen.
Nej, han är släppt för att misstankegraden sjönk.

http://www.expressen.se/gt/ene-mordmisstankta-brodern-slapps-fri/
Citat:
Enligt vice chefsåklagaren Lars-Göran Wennerholm har den tekniska bevisningen mot den äldre brodern varit avgörande och att bevisningen gjorde att misstankegraden mot den yngre brodern försvagades.
– Vi har fått in en del teknisk bevisning som har stärkt misstankarna mot den äldre brodern, säger Lars-Göran Wennerholm.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-08-17 kl. 00:19.
2015-08-17, 00:17
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är just den slutsatsen som visar på att det pågår en idiotisk diskussion om en tidningsanka.
En "anka" betyder att man publicerar något som är fel - ett misstag.
I detta fallet är det dock varken fel eller ngt misstag, det är vanlig kvällstidningsjournalistisk. Man har knåpat ihop en tvåsidig artikel (+huvudlöp) av ingenting. Man har intervjuat en polis som artigt svarat på frågor och blandat upp det med en utsaga av något "vittne" som förmodligen inte ens finns.
2015-08-17, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, han är släppt för att misstankegraden sjönk.

Citat:
– Det var mitt val att släppa honom eftersom det inte finns längre anledning att hålla honom frihetsberövad.

Inte några j-la misstankegrader, utan det fanns ingen anledning.

2015-08-17, 00:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
En "anka" betyder att man publicerar något som är fel - ett misstag.
I detta fallet är det dock varken fel eller ngt misstag, det är vanlig kvällstidningsjournalistisk. Man har knåpat ihop en tvåsidig artikel (+huvudlöp) av ingenting. Man har intervjuat en polis som artigt svarat på frågor och blandat upp det med en utsaga av något "vittne" som förmodligen inte ens finns.

Undrar vad denna person har delgivit polisen?
Citat:
" När GT når en annan av de boende längs vägen säger personen:
– Polisen har förbjudit mig att tala med media."
http://www.expressen.se/gt/ny-teori-sa-fordes-lisa-holm-bort/
2015-08-17, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Färgen beror på AB och inte grundkällan GT - och därmed inte vittnet.
Litauernas kombi kan mycket väl en okunnig person beskriva. Saken är snarare ATT nån känt igen deras bil. Nu är det inte direkt FUP det återberättas ur.
Hur relevant eller sant det är återstår att se - men faktum är att det står i tidningen och detta har diskuterats likt allt annat.

Men vad styrker det att någon sett deras bil? Om de inte kan ange bilmärke och färg, vem som satt i bilen och exakt klockslag?

Det intressanta med uppgifterna är att det står om dem i tidningen. För tydligen säljer Lisa Holm lösnummer. Men det handlar om media och inte om Lisa Holm.
2015-08-17, 00:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Inte några j-la misstankegrader, utan det fanns ingen anledning.

Du hoppade över mitt citat. Tyvärr, jag kan inte förklara bättre.
2015-08-17, 00:35
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
GT döljer byggnaderna; annars är det ett vittne någonstans ute på ett fält - vilket också är möjligt.

Finns det ridvägar i området? Ofta har ryttare ganska bra koll på passerande bilister eftersom man "läser av" bilisterna för att hinna parera ifall hästarna blir skrämda.
2015-08-17, 00:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Men vad styrker det att någon sett deras bil? Om de inte kan ange bilmärke och färg, vem som satt i bilen och exakt klockslag?
Det intressanta med uppgifterna är att det står om dem i tidningen. För tydligen säljer Lisa Holm lösnummer. Men det handlar om media och inte om Lisa Holm.

Styrker? Finns det nån i tråden som säger att uppgiften styrker nåt? Artikeln handlar om denna tråds ämne - den häktade som misstänkts för mord på Lisa. Det diskuteras därmed. Har du problem med det? Eller är det vissa väl valda ämnen som ska tas upp?
Jag citerade nyss en person som polisen förbjudit berätta nåt. Nämen se - ett yppandeförbud kanske?
Kommer det då fram klockrena detaljer mer än de fragment som råkat ramla ut i bygden?
Det å t e r s t å r att se vad detta handlar om.
2015-08-17, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du hoppade över mitt citat. Tyvärr, jag kan inte förklara bättre.

Varför skall jag ta med det, om misstankegrader hur de förändrades mot dem, när han rakt av i en mening säger varför han släpptes?
2015-08-17, 00:49
Medlem
LeeVans avatar
-

Vi kan nog ändå konstatera - att om dom nya vittnesuppgifterna är trovärdiga och sanningsenliga - så har sannolikheten för att MGM mördat BO drastiskt minskat.

Medans sannolikheten för MGM,s inblandning i bortförandet av BO snarare ökat.
Senast redigerad av LeeVan 2015-08-17 kl. 00:58.
2015-08-17, 00:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Varför skall jag ta med det, om misstankegrader hur de förändrades mot dem, när han rakt av i en mening säger varför han släpptes?
Och meningen efter: "Han är fortfarande misstänkt och finns fortfarande med i förundersökningen inte på sannolika skäl längre utan på låg sannolikhet, säger Lars-Göran Wennerholm".
(egen fetstil)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in