2015-08-16, 20:03
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Stämmer vittnesuppgifterna om två bilar kan olaglig verksamhet ligga nära till hands, mer än något annat. Den silvriga bilen som observerades av caféägarens dotter en stund innan stängning kan vara en av dessa. NB, ensam el i sällskap, kan ha inväntat ytterligare ett fordon för någon form av affärsuppgörelse. Stämmer även vittnesuppgiften om en silvrig bil som sågs köra i hög hastighet vid Jerneklev vid 19-tiden kan det röra sig om samma bil som sågs vid caféet någon timma tidigare. Sågs bilen ovanför norra Jerneklev kan den ha varit på väg mot Martorp, i annat fall på väg från Martorp och mot pizzainköp.
Ja, det börjar bli en hel del slarvigt parkerade resp. fortkörande silvriga bilar nu... "Vid 19-tiden" kan innebära allt från, säg 18.40 till 19.20, och om det finns substans i pizzabesöket vid halv åttatiden så ligger Järneklev bra till; c:a 3 min körtid från Handlarn i Källby.
2015-08-16, 20:08
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Googles rek. väg är en typisk turistväg; asfalt hela vägen, betydligt fler boningshus, en rastplats, mer mötande trafik - plus att Martorps gård nås från själva infartssidan (gäller även via vägen som löper ut vid säteriet och fortsätter förbi brödernas hus). - Väljer man i stället vägen via Gum kommer man att dyka upp på baksidan av Martorp, och det ser där ut att kunna finnas möjligheter att ta sig in på området på ett mer obemärkt sätt.
Dyka upp på baksidan av Martorp? Har jag missat. Ser bara att man kommer ut på länsvägen om det är ens det. Inga riksvägar i sikte i alla fall som någon skrev tidigare idag eller igår. Man bör nog se på plats för att få grepp om hur små vägarna är, hur tyst och hur fantastiskt lantligt det är. Turistvägar säger du, vägar för de boende och övriga att ta sig fram på säger jag och övriga omärkta små grusvägar chansar man inte in på för att se om man kommer snabbare fram eller så. Om man inte har brottsligt uppsåt då kanske. Eller känner någon utmed vägen eller känner till den ändå och t ex vill promenera med eller utan hundar.
Senast redigerad av Gusselby 2015-08-16 kl. 20:19.
2015-08-16, 20:12
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det är en oskriven lag ja, men när till och med höga maffiabossar golar ner sina egna bästa vänner och organisation för att rädda sitt eget arsel så ser man att regeln har ett begränsat värde när man själv sitter riktigt i skiten. Visst finns det fortfarande lojala "soldater" som tar en för laget och sitter ett antal år, men om litauern varit involverad i någon form av smugglingsgrej (t ex) så har jag svårt att se honom sitta och riskera livstid för något där han kanske "bara" har hjälpt till att gömma den döda kroppen. Har också svårt att se att det skulle vara något otroligt avancerat kriminellt där han varit involverad på hög nivå - han har ju trots allt jobbat hårt som en vanlig "diversearbetare" på AJ:s ägor under flera år.

Är NB delaktig i en brottshärva som slutade i mord aktuella kväll, kan man förmoda och förvänta sig att han tiger så länge och så långt det är möjligt. Riskera livstid för ett mord han inte har begått - nej. Han kan däremot sitta med is i magen och invänta att få bevismaterial presenterat för sig och utifrån dessa välja vad och hur mycket han ska berätta. DNA-spåren på flickans tillhörigheter som han i nuläget inte har någon förklaring till är illavarslande. Och det vet han om. Frågan blir väl hur han väljer att deala med sitt samvete närmaste tiden.

Något som talar emot en större inblandning i en förmodad brottslig verksamhet är just bristen på tid - ja.
2015-08-16, 20:16
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Det låter som om polisen konfronterade den misstänkte med bevisen successivt, allteftersom de kom fram. Om polisen gör likadant i detta fall har det inte kommit något bevis på de två veckor som det var uppehåll i förhören.
Så kan det nog vara. Men i det här fallet så är min känsla att det har hållts väldigt få förhör. Ovanligt få vill jag nog påstå. Det kan bero på semestertider förstås. Och att NFC har haft fullt upp. Det är ju ett antal stora fall som rullar på just nu. Flera dubbelmord och trippelmord och några enkelmord också. Bilsprängningen där fyra dog är säkert också ett prioriterat ärende kan man tänka. Har man inget nytt att komma med så är det ju inte mycket lönt att hålla förhör heller. Om nu inte MGM har nåt nytt att komma med då förstås. Med det sagt så är jag tveksam till att det skulle väckas åtal nästa månad. Detta lär ta tid att reda upp den saken är klar.
2015-08-16, 20:17
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlett1
Ja jag såg det- än märkligare att han bara 1 kontakt på linked In- visserligen finns några litauiska kontakter länkade i form av : "andra har oxå sökt på" på linked in
Vad har LinkedIn in med saken att göra?Undrar jag. Är det skumt att bara ha 1 kontakt eller varför detta tjat? Låter mest som skvallerkäringatjöt.
2015-08-16, 20:18
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Men din hypotes var att bilföraren undvek grannar. Det finns fler grannar på vägen via Gum än på Googles rekommenderade väg. Dessutom är risken mindre för uppmärksammande möten än på en väg som inte rymmer möten. Vid sådana tillfällen lägger man märke till mötande fordon på annat sätt. Vägen mellan Gum och Martorp är till största delen sådan väg.
Med "grannar" menar jag de som bodde nära brödernas hus. - Och som sagt: Det kanske snarare var hur slutet av vägen (med möjliga infarter) som prioriterades. Betr. ev. möten på någon av grusvägarna fanns inget val: antingen parera ett ev. möte, eller ta Googlevägen och iakttas av omkringliggande hus utefter vägen och vid avfarten mot Husaby. - Gm valde det som för stunden framstod som det bästa alternativet, och betr. t.ex. Googlevägen kan det ha varit länge sedan gm åkt just denna väg (om någonsin).

Vägen via Gum vittnar om en gm som verkar mycket väl förtrogen med området och har åkt denna väg tidigare vid ett flertal tillfällen. Han bör ha känt till vilka hus som stod tomma, vilka som brukade vara hemma en viss tid, osv.
2015-08-16, 20:20
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Så kan det nog vara. Men i det här fallet så är min känsla att det har hållts väldigt få förhör. Ovanligt få vill jag nog påstå. Det kan bero på semestertider förstås. Och att NFC har haft fullt upp. Det är ju ett antal stora fall som rullar på just nu. Flera dubbelmord och trippelmord och några enkelmord också. Bilsprängningen där fyra dog är säkert också ett prioriterat ärende kan man tänka. Har man inget nytt att komma med så är det ju inte mycket lönt att hålla förhör heller. Om nu inte MGM har nåt nytt att komma med då förstås. Med det sagt så är jag tveksam till att det skulle väckas åtal nästa månad. Detta lär ta tid att reda upp den saken är klar.
Det kan också tyda på brist på bevis att konfrontera den misstänkte med. Jag tror inte många bilsprängningar och trippelmord belastar Skaraborgspolisen. Senaste budet från åklagaren är åtal i oktober. Förbered dig på att vänta in den gamle mannen i röda kläder och vitt skägg.
2015-08-16, 20:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Googles rek. väg är en typisk turistväg; asfalt hela vägen, betydligt fler boningshus, en rastplats, mer mötande trafik - plus att Martorps gård nås från själva infartssidan (gäller även via vägen som löper ut vid säteriet och fortsätter förbi brödernas hus). - Väljer man i stället vägen via Gum kommer man att dyka upp på baksidan av Martorp, och det ser där ut att kunna finnas möjligheter att ta sig in på området på ett mer obemärkt sätt.

Menar du in via grusvägen med fynden och sen höger och bortåt Håkan Jonsgården och vidare till Martorp? Med ordval "baksidan" Martorp så blir det så från det hållet dvs från ladugårdens baksida sett jmfrt med dess entré.
Håller isf med dig fullständigt då jag följde respektive väg via Street View. Massor med hus efter asfaltsvägen till skillnad från den andra, mer avskilda vägen och högst troligt knappt trafikerad. Om nu uppgiften stämmer så hade de nog passerat obemärkt om de bara tagit det liiite lugnare på sista sluttampen innan asfaltsvägen börjar.
2015-08-16, 20:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Med "grannar" menar jag de som bodde nära brödernas hus. - Och som sagt: Det kanske snarare var hur slutet av vägen (med möjliga infarter) som prioriterades. Betr. ev. möten på någon av grusvägarna fanns inget val: antingen parera ett ev. möte, eller ta Googlevägen och iakttas av omkringliggande hus utefter vägen och vid avfarten mot Husaby. - Gm valde det som för stunden framstod som det bästa alternativet, och betr. t.ex. Googlevägen kan det ha varit länge sedan gm åkt just denna väg (om någonsin).

Vägen via Gum vittnar om en gm som verkar mycket väl förtrogen med området och har åkt denna väg tidigare vid ett flertal tillfällen. Han bör ha känt till vilka hus som stod tomma, vilka som brukade vara hemma en viss tid, osv.
Jag vet inte hur GM tänkte, men om jag vore hemmastadd och hade lik i lasten skulle jag inte välja en väg där man inte kan mötas för att varje möte blir ihågkommet.
2015-08-16, 20:41
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Är NB delaktig i en brottshärva som slutade i mord aktuella kväll, kan man förmoda och förvänta sig att han tiger så länge och så långt det är möjligt. Riskera livstid för ett mord han inte har begått - nej. Han kan däremot sitta med is i magen och invänta att få bevismaterial presenterat för sig och utifrån dessa välja vad och hur mycket han ska berätta. DNA-spåren på flickans tillhörigheter som han i nuläget inte har någon förklaring till är illavarslande. Och det vet han om. Frågan blir väl hur han väljer att deala med sitt samvete närmaste tiden.

Något som talar emot en större inblandning i en förmodad brottslig verksamhet är just bristen på tid - ja.
Att han är inblandad i någon brottshärva är något jag mycket väl kan tänka mig. Hur oförvitlig han och de två andra än framstått. Lovar att ångerfullt ta tillbaka det om det visar sig vara fel. Kan dock ha varit inblandning i något sådant som gick väldigt fel den 7 juni. Det övriga du skriver låter också väldigt troligt.
2015-08-16, 20:49
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jag vet inte hur GM tänkte, men om jag vore hemmastadd och hade lik i lasten skulle jag inte välja en väg där man inte kan mötas för att varje möte blir ihågkommet.
Ja, men om du dagligen rör dig fram och tillbaka i området så behöver ett sådant ev. möte inte vålla något större problem. - Då kan Googles turistväg norrut vara värre; däråt brukade gm säkert inte röra sig så ofta. - Hur som helst: Den väg gm valde var den för stunden och ändamålet ur hans synpunkt den bästa. - Eller tror du att någon tvingade honom välja den väg han valde..?
2015-08-16, 20:51
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlett1
Ja jag såg det- än märkligare att han bara 1 kontakt på linked In- visserligen finns några litauiska kontakter länkade i form av : "andra har oxå sökt på" på linked in

Ser att hen har 446 kontakter på linkedin. Hur kan det vara 445 fler än för timme sedan?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in