Citat:
Ursprungligen postat av
snapscan123
Får du förståelse, uppmuntran och bekräftelse från din chef eller någon annan du respekterar?
Då jag själv har varit chef, och är klarsynt för övrigt, så "ser jag igenom" den moderna "Corporate-jargongen". Jag respekterar min chef, och andra kollegor, inom ramen för deras yrkesutövning, men kan inte ta allt för allvarligt på varken "klappar på huvudet" eller "utvecklingsmöjligheter". Dock så upplever jag för det mesta att min nuvarande chef är uppmuntrande, och så rättvis som han förmår att vara.
Visst, jag är inte helt opåverkad, och i en perfekt värld så hade jag fått rättvis kritik, d v s beröm där jag verkligen förtjänar, och dito reprimander. Men det fungerar mycket sällan så i den moderna "Corporate-världen". Det händer ofta att jag får beröm, när jag genom tur överträffar budgetar, eller att jag får kritik, när jag inte lyckas nå en budget som är helt orimligt satt från början, eller när det uteslutande beror på att arbetsverktyg och andra delar av företaget inte fungerar. Min bild är att det ofrånkomligen är så, att beröm (och i viss mån befordringar) delas ut till dem som är bäst på att framhäva sig själva internt.
Jag tenderar att värdera mina egna prestationer, och jobbar ofta mot fasta mål och budgetar etc., vilket minskar betydelsen av nämnda faktorer. Men en bidragande orsak kan säkert vara, att jag ibland känner mig nedvärderad av vissa kollegor. Jag försöker dock alltid ta fasta på sådant som de har fog för, och använda som inspiration för att förbättras. Samt att försöka bortse ifrån sådant, som jag tror kommer mer ifrån avundsjuka och taktiskt spel (att de försöker underminera kollegor som de ser som möjliga hot för deras egna fortsatta karriärambitioner eller anspråk på eget beröm).
Det du nämner kan nog vara en bidragande faktor till mina känslor av meningslöshet i denna anställning, men framför allt så handlar det nog om att jag tycker att jag förspiller min talang, då jag har erfarenhet av att jag är bättre lämpad för "större" uppgifter.