2015-08-16, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medicialocal
För övrigt så tror jag stenhårt på en ovanligt stor ökning för SD i opinionsundersökningarna nu i augusti beroende på en mängd uppmärksammade händelser på senare tid. Tänker först och främst på bandwagon-effekten efter rekordet i Sentio, tiggerikampanjen i tunnelbanan samt knivmorden på ikea.
Det ska bli spännande att se. Jag upplever att människor överlag visar allt större sympati för SD. Jag har till och med hört två personer som röstade V i höstas som nu kan tänka sig att rösta SD. Vet dock inte hur vanligt det är men det känns ändå verkligen som att SD har vind i seglet.
2015-08-16, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanata
Det ska bli spännande att se. Jag upplever att människor överlag visar allt större sympati för SD. Jag har till och med hört två personer som röstade V i höstas som nu kan tänka sig att rösta SD. Vet dock inte hur vanligt det är men det känns ändå verkligen som att SD har vind i seglet.

Någon skrev att ett fullsatt Globen i veckan eller ett Eskilstuna i månaden i snitt har bytt från 7K till SD sedan valet 2014. Skaplig avundsvärd ökning alla kategorier!

Nu är jag så klart bias, men i min värld så är det de smarta, vakna, intresserade, uppdaterade väljarna som byter från 7K till SD. Titta på de som är kvar i 7K din omgivning. Hur förankrade i verkligheten är de? Är det så att de vet något vi inte vet eller är det så att de missar något vi ser?
2015-08-16, 14:10
Medlem
goran744s avatar
Jag har bytt sida och skall rösta på SD nästa gång och inte bara jag. Har ca tio andra med mig i min omgivning.
Får fan va bra nu.
Jag skall rösta på dem som vill mitt väl som svenska, så kan de andra strutsarna dra åt h......
Aldrig varit med om maken under hela mitt liv.
Alla i min omgivning har blivit SD:are.
Bevis på att Svenskarna har tröttnat på tomtarna i toppen.
2015-08-16, 14:24
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Jag har en tanke avseende de undersökningar som förväntas presenteras i slutet av augusti.
Låt oss säga att vissa av opinionsinstituten då har gjort både en mätning i juli och en i augusti, fast julimätningen aldrig presenterades. Låt oss då säga att SD t ex ökat med 2 procentenheter mellan deras junimätning och deras opublicerade julimätning och sen bara 0,5 procentenheter mellan deras opublicerade julimätning och den augustimätning som nu presenteras.
Här finns det kanske en möjlighet för intellektuellt ohederliga nyhetsmedier att lägga fram det hela som att SD ökat med 0,5 procentenheter istället för 2,5 procentenheter som de ju ökat med sedan den senast publicerade undersökningen, dvs junimätningen. Detta vore ju en dålig idé om man vill maximera klicken på sina artiklar, men för det nyhetsmedium där agendasättandet är viktigare än lönsamheten kanske detta vore en idé för att skademinimera en aning och minska sensationen en mycket stor ökning för SD innebär?

För övrigt så tror jag stenhårt på en ovanligt stor ökning för SD i opinionsundersökningarna nu i augusti beroende på en mängd uppmärksammade händelser på senare tid. Tänker först och främst på bandwagon-effekten efter rekordet i Sentio, tiggerikampanjen i tunnelbanan samt knivmorden på ikea.
Du har helt rätt i dina tankegångar. Jag har ingen källa på rak arm, men detta har hänt tidigare. Det fulaste exemplet var nog i höstas där de första OU efter valet visade att SD minskade i förhållande till valresultatet. Jag vill minnas att något av instituten visade att SD hade minskat från 10 till 12,5 procent. Jag får vissa vibbar från boken 1984...
2015-08-16, 15:06
Medlem
Nortexiuss avatar
Fråga till trådens expertpanel, är det inte ganska smart när Sifo ringer till exempel att hävda att man är f.d. S/M-röstare som röstat på sjuklövern 2014 men nu gått över till SD? Ifall man uppger att man röstade SD 2014 och nu fortsätter rösta på SD så påverkar man ju egentligen inte hur stor SDs ökning är.
2015-08-16, 16:44
Medlem
Aja Bajas avatar
Citat:

Det är mycket som har hunnit hända sen senast vi hade opinionsundersökningar. Budgetomröstningen med hjälp av DÖ och Almedalen kom ju också efter samtliga undersökningar utom Sentio som senast ökade 1.2% och Demoskop som ökade med 3%.
Med tanke på hur stor ökningen verkar ha varit redan i Juli hoppas jag på något sensationellt nu i Augustimätningarna som ju för de flesta institut innehåller både ökningarna för juli och augusti.
2015-08-16, 17:10
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aja Baja
Det är mycket som har hunnit hända sen senast vi hade opinionsundersökningar. Budgetomröstningen med hjälp av DÖ och Almedalen kom ju också efter samtliga undersökningar utom Sentio som senast ökade 1.2% och Demoskop som ökade med 3%.
Med tanke på hur stor ökningen verkar ha varit redan i Juli hoppas jag på något sensationellt nu i Augustimätningarna som ju för de flesta institut innehåller både ökningarna för juli och augusti.
Jag tror inte bara det är vi som väntar på det här utan politikerna, media och vanligt folk. Jag tror att om SD bara ökar 2 procentenheter i augusti så kommer de övriga partierna vara nöjda. Vad jag tror många räknar med, inklusive jag själv, är en riktig ketchupeffekt. Det är det alla går och hoppas på eller är rädda för.
2015-08-16, 17:19
Medlem
lirareflashbacks avatar
Nu far det fanimig bli dags for en ou snart!
Vad ar detta for strul?
16 augusti och inte ett pip fran nagot opinionsinstitut.
Nagon som sitter pa trovardig info om nar det kommer en OU nasta gang?
Hant mycket i Sverige denna sommar och sjalvfallet blir nasta OU's superintressanta att folja! Nytt rekord (igen)for SD forutspas ;-)
2015-08-16, 17:21
Medlem
WSEs avatar
Jag fick en enkät från Sifo och den skulle vara inne senast 27e aug. Olidlig sak att fylla i.

Kommer väl efter det
2015-08-16, 17:28
Medlem
Doktor Porks avatar
Det är väl rätt givet att det varit svårare fram till nu att få över de väljare som inte är intresserade av politik och som inte sökt efter information utanför de gängse kanalerna, om vi nu bortser från de intresserade väljarna som är partiengagerade eller i stor utsträckning har investerat i en identitet som står i konflikt med att rösta SD. Den gruppen är ju svårt att få över även om de har koll på läget, och det är väl den typen av borgerliga väljare som sitter och hoppas på ett nytt parti. Om man bortser från den gruppen har ju dock steget över till SD i många fall krävt att man hoppar på en ny trend tidigt, och det är ju knappast något som kännetecknar den där slentrianväljargruppen som inte har någon koll alls. Man skulle väl i och för sig kunna göra ett visst argument för en del av tidiga knegarväljarna som kanske inte är så utbildade eller politiskt engagerade, men som gick över till SD på grund av lokala konsekvenser i sitt bostadsområde. Med tanke på att de stora flödena till SD 2014 till stor del var vanliga alliansväljare känns det dock tveksamt att tro att det skulle vara en stor grupp.

Ska man följa utvecklingen nu så kan nog se det som en bandwagoneffekt i viss mån ja där tillväxt de senaste åren har ökat möjlighet för fortsatt tillväxt och fler och fler hoppar på efterhand som man växer. Dock måste man nog förstå detta som ett väldigt decentraliserat förlopp som sker i människors vardag och inte en nationell process på samma sätt, eftersom olika delar av landet befinner sig på väldigt olika ställen i den här processen. Högutbildade kvinnor i storstad är ju en grupp som i extremt låg grad röstar SD (under 2 procent i senaste SCB), vilket ju innebär att många storstadsgrupper befinner sig fortfarande i ett läge där folk precis börjat processen, medan man på många ställen ute i landet uppenbarligen befunnit sig i ett läge där det rört sig om massacceptans och man för länge sedan lämnat early adopter stadiet.

Eftersom problemen i samhället inte försvinner i första taget är ju läget upplagt för fortsatt tillväxt, och ju fler som kommer ut som kritiker, desto lättare blir det ju för nästa person att komma ut, fler och fler personer lyfter fram kritiska åsikter i möten person till person oberoende av vad media säger. Alltså kommer ju snöbollen fortsätta att rulla, men det rullar väldigt mycket mer ute i landet än vad den gör i de kretsar i storstäderna som sitter på makten. I maktens centrum verkar man inte ha fattat att vi nog uppnått kritisk massa med missnöjet hos vanligt folk givet bristen på agerande från politikerna, bara för att man i sina egna personliga möten inte upplever detta. Istället kommer man utspel som väl mest framstår som den gamla (osanna) historien om varför inte folket åt kakor istället under upptakten till Franska revolutionen.

Jaja, fördelen med maktens såsande är ju den att de kommer vakna upp alldeles för sent om de baserar sin bild av opinionen av landet på sina egna umgängen som befinner sig tidigt i fasen för invandringskritikens normalisering. När strömmarna når Stockholms skyddade övre medelklass i sådan styrka vad gäller personliga möten att man inte kan ignorera frågan längre marscherar väl i princip mannan på gatan mot huvudstaden med högafflar och redo för att storma Bastiljen.
2015-08-16, 18:13
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nortexius
Fråga till trådens expertpanel, är det inte ganska smart när Sifo ringer till exempel att hävda att man är f.d. S/M-röstare som röstat på sjuklövern 2014 men nu gått över till SD? Ifall man uppger att man röstade SD 2014 och nu fortsätter rösta på SD så påverkar man ju egentligen inte hur stor SDs ökning är.

Om du vill blåsa upp SDs siffror är den bästa strategin troligen att svara att du röstar SD nu och C senast. Men varför inte svara ärligt och ge OI en ärlig chans?
2015-08-16, 18:15
Medlem
lirareflashbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allagustav
Nu har Löfvén valt att tala lite grann som en Sverigedemokrat. Ja han känner sig säkert trängd av SD:s framgångar. Så stort grattis SD. Nu har Ni fått kriminalpolitiken på agendan också!

Min gissning är att kriminalpolitiken ger SD stora framgångar i OU och att Löfvén har kännedom om detta.

Problemet ar att många fortfarande ser SD som ett parti som endast satsar pa EN sakfraga, namligen invandringen, trots att SD vill satsa stenhart pa bade forsvaret och de polisiara resurserna och aven vara pensionarer.
Hoppas INNERLIGT att SD nu lyfter fram fler fragor an invandringen i sina offentliga debatter.
Gor man det sa har man vips 5-6% ytterligare i framtida OU's.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in