Citat:
Ursprungligen postat av
lantis60
Konstig familj där man går från FI till SD.
Det behöver väl inte vara så himla konstigt? Jag har i flera val velat och inte känt att något parti var helt rätt, och att flera var "halvrätt". Parti A har en vettig grundinställning men helt knäppa åsikter i fråga 1 och 2, medan parti B har helt rätt i fråga 1 och halvbra ideologi men en hopplös partiledare, parti C har helt rätt i fråga 2 och 3 förtroendeingivande företrädare, men resten av politiken är så där, varken heltokig eller riktigt bra. Vad ska man välja?
Tja, det beror väl på vilken fråga som känns viktigast i samhället i stort, och för ens egen personliga situation. Något som man inte alls brytt sig om tidigare kan ju plötsligt bli betydligt mer aktuellt, t ex var villkoren för barnfamiljer, föräldraförsäkring och skola inte så intressant för mig när jag var singelstudent utan barn, visst ville jag ha en bra skola men vad en "bra skola" var visste jag inte riktigt och inte heller hade jag någon uppfattning om vilket partis strategi som skulle ge bäst resultat.
Om nu invandringen ökar i betydelse för många, och de vill ha en minskning, kommer dessa bara ha ett parti att välja på när de prioriterar om. SD har dessutom gått från att vara nya och oprövade i riksdagen till mer etablerade och så pass stora att man kan räkna med att de kommer att få vara kvar i riksdagen, vilket nog också kan göra att det känns mer vettigt att rösta på dem. Är nog många som inte känner sig så fast förankrade i någon viss ideologi utan kan anpassa sin röst utifrån rådande situation, och då kan hoppen bli lite oväntade.