2015-08-16, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Jag tror att tiden då SD värvade dessa enkla röster redan är förbi; de som nu lockas är de som tvärtom inser att politik är synnerligen livsviktigt och att de övriga partierna inte kan leverera det som krävs. Det är det politiska uppvaknandet som vi nu börjar se i OU, och ökningen kommer vara brutal i de närmaste undersökningarna eftersom den politiska väckarklockan ringer ständigt, trots övriga partiers försök att snooza bort svenskens framtid.

Tror snarare att de politiskt ointresserade är i stor majoritet bland väljarna som de inte har lockat över ännu. Känner själv en del. Det är inte så enkelt som att man genom diverse skeenden lockar en hel målgrupp. Vissa behöver längre tid för att vakna upp och börja tänka själva. Somliga är bättre än andra på att ljuga för sig själva.
Citera
2015-08-16, 17:43
Medlem
Nu har Löfvén valt att tala lite grann som en Sverigedemokrat. Ja han känner sig säkert trängd av SD:s framgångar. Så stort grattis SD. Nu har Ni fått kriminalpolitiken på agendan också!

Ja det är ett stort steg som Löfvén tagit när han fjärmar sig ( lite, lite) från de kriminella, som annars brukarge sossarna sitt helhjärtade stöd.
Lena Mellin i AB säger:
" tror jag framförallt beror på de många våldsdåden nu under sommaren och de här oförklarliga granatattackerna i Malmö."
Hon vill inte erkänna att Löfvén fjärmar sig från sina kärnväljare, fängelsekunderna, för att parera SD:s omåttligt stora popularitet.

Min gissning är att kriminalpolitiken ger SD stora framgångar i OU och att Löfvén har kännedom om detta.
Citera
2015-08-16, 18:24
Moderator
Tinuviels avatar
Inlägg från (FB) Sverigedemokraterna i opinionsundersökningar infogade.

// mod
Citera
2015-08-16, 20:26
Medlem
Lägger till en kortis här: har märkt en tydlig förändring bland arbetskamrater nu efter semestern där man på ett helt nytt öppet sätt kommenterar den skadliga invandringen, det är en jätteskillnad bara sen innan semestern. Vad det beror på är att man rest runt lite i Sverige och sett förfallet med egna ögon, mest tiggarproblemet. Men man glider samtidigt in på själva invandringsproblemet med när någon drar upp tiggarna. Tror SD kommer gå som en galen raket närmsta tiden.
Citera
2015-08-16, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Konstig familj där man går från FI till SD.

Det behöver väl inte vara så himla konstigt? Jag har i flera val velat och inte känt att något parti var helt rätt, och att flera var "halvrätt". Parti A har en vettig grundinställning men helt knäppa åsikter i fråga 1 och 2, medan parti B har helt rätt i fråga 1 och halvbra ideologi men en hopplös partiledare, parti C har helt rätt i fråga 2 och 3 förtroendeingivande företrädare, men resten av politiken är så där, varken heltokig eller riktigt bra. Vad ska man välja?

Tja, det beror väl på vilken fråga som känns viktigast i samhället i stort, och för ens egen personliga situation. Något som man inte alls brytt sig om tidigare kan ju plötsligt bli betydligt mer aktuellt, t ex var villkoren för barnfamiljer, föräldraförsäkring och skola inte så intressant för mig när jag var singelstudent utan barn, visst ville jag ha en bra skola men vad en "bra skola" var visste jag inte riktigt och inte heller hade jag någon uppfattning om vilket partis strategi som skulle ge bäst resultat.

Om nu invandringen ökar i betydelse för många, och de vill ha en minskning, kommer dessa bara ha ett parti att välja på när de prioriterar om. SD har dessutom gått från att vara nya och oprövade i riksdagen till mer etablerade och så pass stora att man kan räkna med att de kommer att få vara kvar i riksdagen, vilket nog också kan göra att det känns mer vettigt att rösta på dem. Är nog många som inte känner sig så fast förankrade i någon viss ideologi utan kan anpassa sin röst utifrån rådande situation, och då kan hoppen bli lite oväntade.
Citera
2015-08-16, 20:45
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Fortf. är SD ganska små men om man i framtiden kommer upp i ca 30% blir det lite svettigt för de mest rabiata SD-hatarna. Det är skillnad på att mobba ett litet 5%-parti som man kallar för bönder mot ett större sådant. Mobbing förutsätter att det finns en viss "vi är många ni är få"-atmosfär. När siffrorna förvrids alltmer så blir det jobbigt att vara mobbare. Mobbingoffret celldelar sig.

Idag ligger ju SD opinionsmässigt ibland på 25% vilket är ca var fjärde röstberättigad. Det är många människor att förlöjliga och kasta skit på. Det blir liksom inte lika roligt och bekvämt att vara mobbare.
Citera
2015-08-16, 21:25
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
I min familj såg det ut så här vid riksdagsvalet senast.

1. Kristdemokraterna
2. FI
3. Moderaterna
4. Centerpartiet
5. Miljöpartiet
6. SD
7. SD

Nu säger ovanstående sju familjemedlemmar följande:

1. Kristdemokraterna
2. SD
3. SD
4. Vet ej
5. SD
6. SD
7. SD

Nu jävlar är folk förbannade

Ja det är svårt avgöra hur förbannade folk är, förbannade är många i stugorna. ETT riktigt terrordåd och folk kommer se rött. Situationen på bostadsmarknaden väntar på kollaps. Medelklassen kommer snart inte ha råd flytta från mångkulturen, det är ren fakta. Yngre kommer inte hitta lägenheter eller jobb, fakta.

Ikea-morden gav ett tillskott till SD. Men jag väntar med spänning på något värre. Det ligger i tiden att något stort inträffar snart. Jag tycker det är konstigt större händelser inte inträffat. Men flera "små" som mord på Holm, etc och Ikea-morden påverkar opinionen mera än något annat.

Jag börjar själv undra vad som händer i Sverige och vad konsekvensen egentligen blir. Mycket i Sverige faller samman och tryggheten på gatorna kanske längre fram inte kan garanteras.
Citera
2015-08-16, 22:12
Medlem
Goldwaters avatar
Har också märkt en stor förändring senaste halvåret. På min arbetsplats fanns vid valet 2014 ingen öppen SDare (i min krets), utan det var hysc-hysch. Men det har exploderat fullständigt i sommar. Till höger och vänster kan folk nämna att SD minsann har rätt, att de ska rösta SD nästa gång och att de andra partierna mörkar och fegar o s v. Har hört flera som är väldigt finliberala säga saker som att "SD har ju rätt i den här frågan" o dy.

Det som jag väl egentligen tycker är mest anmärkningsvärt är inte SD-stödet, utan den ilska som faktiskt verkar finnas gentemot etablerade partier. Folk är förbannade och känner sig bedragna. SD har blivit en folkrörelse med drivkraft.
Citera
2015-08-20, 17:35
Medlem
von.Durchfalls avatar
Blev en väldig åtgång på metrotidningarna imorse. Kl var strax efter 6 vid en busshållplats och alla förbipasserande var snabba med att ta ett ex. Sds framgångar i opinionen kan inte ha missats av många.
Citera
2015-08-20, 17:46
Bannlyst
I min familj såg det ut så här vid riksdagsvalet senast.

1. Kristdemokraterna
2. FI
3. Moderaterna
4. Centerpartiet
5. Miljöpartiet
6. Socialdemokraterna
7. Socialdemokraterna
8. Moderaterna
9. Miljöpartiet

Nu säger ovanstående sju familjemedlemmar följande:

1. Kristdemokraterna
2. SD
3. SD
4. Vet ej
5. SD
6. SD
7. SD
8. SD
9. SD

Nu jävlar är folk förbannade
Citera
2015-08-21, 04:30
Medlem
Ja nog fan är det drag i raketen, känslan jag hade innan opinionsundersökningarna stämde väl
Men det har märkts klart och tydligt både på jobb och i det privata vart vinden drar, SD är största parti!
Flera arbetskamrater har kommit "ut" efter dessa ou vilket är glädjande tror detta kommer även att få fler att gå över till SD.
Frugan sa med att hon hade märkt stora förändringar på sitt jobb, nu talades det öppet kritiskt om invandringspolitiken.
The sky is the limit!
Citera
2015-08-24, 08:42
Medlem
Lost-Souls avatar
Hur stor andel av era vänner gillar SD på Facebook?

Som frågan lyder: Hur många i procent av era FB-vänner gillar Sverigedemokraternas sida på Facebook? Om jag börjar med mig själv så är endast 6 personer(förutom mig själv) med i gruppen av mina 183 FB-vänner - dvs ynka 3,28% vilket kan jämföras med dom 22-25% SD har bland folket i helhet enligt de senaste opinionsmätningarna.

Man skulle kunna tro att majoriteten av mina FB-vänner bor omkring Södermalms-området men så är det inte, tvärtom är de flesta från en ort där SD hade högre valresultat än riksgenomsnittet.

SD är en folkrörelse som växer med stormsteg och har nyligen blivit det största partiet i en enskild mätning, fler än var femte person du möter på gatan är en Sverigedemokrat, jobbar du på en mansdominerad arbetsplats så är var tredje person av dina kollegor en Sverigedemokrat.

Hur kan det då komma sig att det fortfarande är så stigmatiserat att öppet visa sina sympatier för detta parti? Är inte folk onödigt fega? bland vanligt folk är det ytterst få som tycker det är anmärkningsvärt att vara SD.are och det är knappast någon som får livet raserat som det ibland påstås.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in