Arbetet med Partimodellen 2.0 fortsätter. Det har dock visat sig vara en större utmaning än jag trodde, och som alltid när man är beredd att ompröva det man trodde man visste blir frågorna snabbt fler än svaren, och man kan lätt känna sig lite vilsen. Modellen kommer nog bli utmärkt för att i detalj studera respektive partis förlopp mellan valen 2010 och 2014, men när det gäller perioden efter valet 2014 och framåt är det svårare att veta.
Några funderingar/slutsatser kring att analysera opinionen:
- 10 000-kronorsfrågan för opinionsundersökningar: När mätningar av opinionen ändrar sig, om vi bortser från slumpmässiga fel, är det förändringar av den faktiska opinionen eller OIs metoder som är orsaken?
- OI systematiska fel är troligen allt annat än konstanta över tid. Flera klassiska OI verkar tex varit ganska bra på att mäta SD precis efter valet 2010 för att gradvis bli mer eller mindre usla. Ipsos, Novus, SCB, Sifo, och Skop visar alla detta beteende. Min gissning är att de också skulle varit ganska ok på att mäta SD efter valet 2014 om det inte vore för att SD växt kraftigt under hösten/vintern efter valet.
- Pga resonemanget ovan är resultaten från "gamla" Partimodellen bitvis tveksamma då den antar konstanta systematiska fel samtidigt som den använder en ganska stor andel data från perioden innan valet 2014 (då flera OIs fel var som värst). Jag tror att den (i viss mån) överdriver både över- och under-skattningar.
- De så kallade web-panel-OI har tendenser till att periodvis överskatta SD.
- United Minds verkar ha gjort någon slags metodförändring för SD ca 800 dagar efter valet 2010. Detta sticker ut lite.
- 7-klövern må svettas över SDs framfart, men jag kan garantera er att även OI svettas. Att SD med sin historiska mätproblematik verkar växa så det knakar precis efter valet gör att viktning med avseende på valbeteendet återigen blir ett svagt verktyg. Och de internetbaserade OI lär vara lika oroliga för deras metoder också.
Progress report för PM2.0:
- Datainläsning och formatering
- Formulering av modell
- Kalman filter
- Parameterestimering
- Smoothing
- Visualisering
- Generalisering och automatisering
1. 100%
2. 75%
3. 90%
4. 90%
5. 0%
6. 50%
7. 10%
Liten teaser: Filtrering av SDs data från valet 2010 till nu med någorlunda rimliga parametrar. Ankaret, SCBs PSU, samt valet 2014 syns med stora blåa cirklar.