2015-08-16, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du tror utan att ha något som stöder det. Varför skulle polisen leta efter en annan misstänkt när den redan har en? Det vore korkat.

Jag tror att polisen kollat på andra personer tidigare i utredningen. Att dom fortsätter arbeta brett kanske inte innebär att dom lägger fokus på andra personer, dock utesluter det inte att poliserna är öppna för andra alternativ.
Du verkar tro att du har något som stödjer det du tror för att du drar paralleller till andra fall hela tiden. Paralleller som du gör mot andra fall verkar ge dig ett tunnelseende. Hur polisen arbetar med detta fallet går inte dra några paralleller mot andra fall, inte rimligt att tro att så gjorde polisen i fallen du drar upp, likadant arbetar polisen nu.
Det jag menade med att det är intressant att du jämför med andra fall menade jag inte när du jämför polisens sätt att arbeta.
Men vad jag tror är ju ointressant, jag skulle då aldrig skriva att det du tror är ointressant..
2015-08-16, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
Det var någon på AB som hittade på att bilen var röd. Det var därför som jag kom att tänka på Caddyn. Men det handlar nog om deras silverfärgade familjebuss som vissa verkar kalla för kombi ändå. Sen var det någon som skrev att det var en till bil som kom åkandes efter, med det är nog bara hittepå det med.

enligt gt var det en till bil.

– Vittnet ska ha sett litauernas bil köra i hög fart mot Martorp, säger en person.
Spaningsledare Lars Johansson varken bekräftar eller förnekar nyckelvittnets existens.
– Om det finns en sådan här vittnesuppgift som du nämner så är den en del av förundersökningen och inget som jag kan berätta om, säger han.
Men det ska finnas ytterligare information från vittnet, som väcker frågetecken.
– De ska ha haft följe av ytterligare en bil.
2015-08-16, 13:39
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Inget i det du skriver utesluter att någon annan gjorde det.
Vad tycker du pekar på någon annan GM än killen som sitter häktad?
Du har väl över 3000 inlägg i tråden nu och har i princip inte visat upp annat än foliehattsteorier?

Citat:
Någon som vi kanske inte känner till kan ha ringt honom och bett om råd om vad han ska göra med kroppen.
Hur ofta tror du mördare ringer runt och ber om hjälp eller råd om hur man gör sig av med en kropp?
Citat:
Visst, så jobbar polisen när den har en misstänkt, allt fokus riktas mot den misstänkte. Skulle en stekt sparv komma flygande med ett analyssvar så kan polisen titta åt ett annat håll, men den gör det inte självmant.

Varför är det långsökt? Vad skulle han ha gjort, förutom fortsatt sitt liv som vanligt, om han inte ville bli misstänkt för inblandning?
Nu har det ju kommit stekta sparvar med analyssvar med DNA på LHs tillhörigheter, spår på hennes kropp och vittne som sett honom köra mot Martorp vid "rätt" tidpunkt...hur förklarar du det?
Vad tyckte du gubben borde gjort om han inte är inblandad förutom att fortsätta med sitt liv?

Att gubben uttalat sig på det sättet är kanske inte så konstigt, han blir intervjuad av press angående ett mordfall...något som kunde gjort dom flesta nervösa.
Att gubben kan verka virrig kan bero på åldern, många i hans ålder kommer knappt ihåg sitt namn eller vad dom ätit till frukost.
Demens kommer inte över en dag och börjar för det mesta långt före 80års åldern...det första som drabbas är närminnet.
2015-08-16, 13:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mora67

– Vittnet ska ha sett litauernas bil köra i hög fart mot Martorp, säger en person.
Spaningsledare Lars Johansson varken bekräftar eller förnekar nyckelvittnets existens.
– Om det finns en sådan här vittnesuppgift som du nämner så är den en del av förundersökningen och inget som jag kan berätta om, säger han.
Men det ska finnas ytterligare information från vittnet, som väcker frågetecken.
Då uppstår frågan om vem som körde den andra bilen. Det var knappast någon av de frisläppta, i så fall hade hen inte blivit frisläppt. Inblandning i mordet eller dumpningen av kroppen hade varit uppenbar, högre än skälig misstanke.
2015-08-16, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
För sista gången angående ditt ältande.

Hade det varit intressant hade han varit högvilt skrev jag.
Men nej - jag ser inget intresse för herrn under veckan. De ser nämligen inte ut att ha nån högintressant person i fokus öht.
Jag ser heller inte vits med att plocka in honom som suspekt via ett visst ordaval i en radiointervju.
Långsökt och onödig analys eftersom det inte leder till ett skit.
Polisen: Aha! Du sa du fattade kl 19 att hon var försvunnen!
AJ: Va? Det sa jag väl inte? Efter jag fick veta om försvinnandet menar jag givetvis..
Polisen: Ok.
De lär behöva mer kött på benen. Att misstänkliggöra honom på ett ordval finner jag långsökt. Lika långsökt som att han skulle tas in till förhör av en sån anledning.
Värdelöst.

Det är jobbigt att man ska behöva anmärka ord.. Jag menar ju också om det hade varit intressant så hade det varit en högintressant info.
2015-08-16, 13:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
MGM´s silverfärgade bil kan definitivt tolkas som en stor kombi i mina ögon.
Den röda Caddyn, även om den förmodligen är en skåpbil, kan också tolkas som kombi, eftersom vi inte vet ur vilken vinkel, eller på vilket avstånd vittnen kan ha noterat bilarna...
Själv så börjar jag grunna på om inte den andra bilen kan ha varit en svart SUV, om dessa vittnesuppgifter har någon halt av sanning i sig.

Ja, dubbla bilar är absolut intressant om uppgiften är sann. För det vittnar om inblandning så jag är oerhört intresserad av bilen som var med i sammanhanget. Vem?
Antingen har någon hjälpt honom - eller så hjälper han nån annan. Har svårt att tro att det skulle handla om annat än hjälp med bortförsel om två bilar ses köra i hög hastighet på den vägen i samma veva.
2015-08-16, 13:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Den röda Caddyn i bolaget är reggad som "Lastbil"

http://biluppgifter.se/fordon/?o=5564763802&i=0&s=merinfo

Vidare finns modellen Caddy maxi/life, vilket är hade stått inskriven som "personbil" eller "crossover" pga Maxi/Life-modellen har bakrutor och baksäten, vilket är mer att betrakta som en kombi.

Man kan registrera om en glasad/baksätes Caddy till lastbil.
Dock talar dom högre kg-viktangivelserna (lastvikt) i reg-uppgifterna för att den röda Caddyn i bolaget Fruit Processors, de facto är en ren skåpbil.

Du kan ju titta på Sharanens och Caddyns tekniska data så ser du om de är kombibilar enligt transportstyrelsens klassificering.

Kod 03(Kombi)

Anges för personbil som har, eller genom enkla handgrepp kan ges, ett bakom förarutrymmet sammanhängande lastutrymme med särskild lastöppning. För fordon med mer än två framåtriktade sätesrader är det tillräckligt om endast det bakre är fällbart. Lastöppningen och lastutrymmet ska minst uppfylla måttkraven nedan. Fordon med totalvikt ≤ 2 000 kg ska dessutom vid första registreringen ha en maximilast som motsvarar 20 % av totalvikten.

Måttkrav för att kombibilar ska ges kod 03

1. Lastutrymmets lägsta höjd (A) ska vara minst 80 % av dess högsta höjd (B), mätt i fordonets centrumlinje.

2. Lastöppningens högsta höjd C ska vara minst 75 % av (A+B)/2 och dess största bredd (D) minst 90 % av lastutrymmets minsta bredd (E). (Som regel mellan hjulhusen.)

3. Alla höjdmått mäts vertikalt. Hänsyn tas inte till eventuellt utskjutande gångjärn, handtag eller dylikt vid uppmätningen.

Källa:Transportstyrelsen

Vad gemene man kallar för kombi är däremot en helt annan sak.
2015-08-16, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mora67

Journalister verkar inte kunna så mycket om bilar. Inte kan de skilja på röd eller silver heller. Därför tar jag uppgiften med en nypa salt.
2015-08-16, 13:43
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Du tror, du vet inte. Alltså kan AJ ha varit inne på förhör och fångat polisens intresse, precis som alternative gärningsmannen i vatchareeyafallet fångade polisens intresse. Så fort någon blev formellt misstänkt tappade polisen allt intresse för den alternative gärningsmannen, sånär som på ett förhör dagen efter att misstanke delgavs. Allt fokus lade på den misstänkte. Varför leta efter fler misstänkta när det redan finns en, och det gäller både i vatchareeyafallet och lisafallet?

Den stora skillnaden mellan Vatchareeya- och Holmfallet är att i det förstnämnda fallet var den den misstänkte gärningsmannen helt obekant med den alternative gärningsmannen.
2015-08-16, 13:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Vad tycker du pekar på någon annan GM än killen som sitter häktad?
Du har väl över 3000 inlägg i tråden nu och har i princip inte visat upp annat än foliehattsteorier?

Hur ofta tror du mördare ringer runt och ber om hjälp eller råd om hur man gör sig av med en kropp?

Nu har det ju kommit stekta sparvar med analyssvar med DNA på LHs tillhörigheter, spår på hennes kropp och vittne som sett honom köra mot Martorp vid "rätt" tidpunkt...hur förklarar du det?
Vad tyckte du gubben borde gjort om han inte är inblandad förutom att fortsätta med sitt liv?

Att gubben uttalat sig på det sättet är kanske inte så konstigt, han blir intervjuad av press angående ett mordfall...något som kunde gjort dom flesta nervösa.
Att gubben kan verka virrig kan bero på åldern, många i hans ålder kommer knappt ihåg sitt namn eller vad dom ätit till frukost.
Demens kommer inte över en dag och börjar för det mesta långt före 80års åldern...det första som drabbas är närminnet.
Läs mina 3000 inlägg så får du se vad som pekar på andra GM.

Gärningsmannen i denna tråd ringde efter hjälp: (FB) Trollhättan: Misstänkt dråp/människorov. Ida, 23, försvunnen. Funnen död 20130808

Ja, polisen håller sitt fokus på den misstänkte så länge ingen stekt sparv kommer med något som pekar på annan.

Självfallet skulle AJ ha fortsatt sitt liv om han inte är inblandad. Vi har diskuterat hans uttalande idag, läs gärna det så slipper vi ta om det.
2015-08-16, 13:46
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, dubbla bilar är absolut intressant om uppgiften är sann. För det vittnar om inblandning så jag är oerhört intresserad av bilen som var med i sammanhanget. Vem?
Antingen har någon hjälpt honom - eller så hjälper han nån annan. Har svårt att tro att det skulle handla om annat än hjälp med bortförsel om två bilar ses köra i hög hastighet på den vägen i samma veva.
Det låter som att litauerna visade vägen till Martorp - vilket då skulle kunna tyda på att de åtminstone känner till vad som hänt samt att det är två bilar inblandade i LH:s försvinnande. - Drar man ut linjen ytterligare så är det tänkbart att de två bilarna från början sammanträffat vid kaféet/ladan; således ligger en affärstransaktion nära till hands.
2015-08-16, 13:48
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zezo
Journalister verkar inte kunna så mycket om bilar. Inte kan de skilja på röd eller silver heller. Därför tar jag uppgiften med en nypa salt.

Vet vi att trion äger endast ett fordon? De har kanske sammantaget en silverfärgad Sharan och en röd bil av annat fabrikat, finns det något som motsäger det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in