Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Blir så jävla trött, antingen bor man i sthlm eller i en håla, finns inget däremellan vilket genomsyrar tråden. Jag bor i en större stad. Inte i en liten ort som arboga. Är det 25 grader och sol i sthlm så är det 25 grader och sol i hela landet, det tänket är tröttsamt. Blir löjligt att använda sthlm hela tiden som referens. Jag har inte ens nämnt sthlm men du förutsätter att det är sthlm eller håla för enligt dig finns det inga städer förutom stockholm vilket är en vanlig stockholms-sjukdom.
Jag pekade på att det finns kortare köer till områden som inte är det du beskrev som getto.
Vad är det för fel på Arboga?
I stort sett varje gång jag nämner något utanför Stockholms innerstad blir det gnäll.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Det är köer i min stad också, inte likt sthlm men inte heller är det så långt ifrån.
Och dom flesta har inte råd att bo innerstaden i sthlm om vi nu ska använda sthlm som referens eftersom du verkar älska detta.
Det är tvärtom så att jag brukar peka på andra orter än Stockholm.
Och när jag gör det blir det gnäll.
Många hyresregleringskramare i tråden har bara en tanke, och det är att få sig en HR i Stockholms innerstad, dock utan att betala marknadshyra. I stället är kravet nedreglerad hyra som ligger under marknadshyra.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klopek
Folk vill generellt ha hyfsade boenden som inte behöver ligga mitt i smeten men där det finns bra förbindelser med buss/tåg och går snabbt att ta sig in till de centrala delarna och detta för hyror som inte är ockerhyror och som inte har flera år av kötid. Sedan att många människor drömmer om bo centralt är en annan femma och drömma får man men jag hör sällan någon som ska ha sin första bostad som har det som krav att de ska bo centralt utan dom flesta nöjer sig med det jag sagt ovan.
Då förstår jag inte varför inte du och andra som uppmärksammat bristen tar och bygger hyresfastigheter och hyr ut till den av HGF fastställda bruksvärdeshyran.
Visst måste ni avstå egen konsumtion för att skaka fram kapital att bygga för. Och visst är det så att ni inte får någon förräntning på det kapitalet. Men det har ni ju accepterat i samma ögonblick ni accepterade hyresregleringen.