2015-08-16, 08:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hartwiekruppstahl
http://www.expressen.se/gt/ny-teori-sa-fordes-lisa-holm-bort/

Intressant med ny teori i Expressen/GT.

"Flera av varandra oberoende uppgiftslämnare berättar att polisen har en graverande uppgift från ett ögonvittne.
Vittnesuppgiften placerar de misstänktas litauernas kombi på vägen mellan Blomberg, där Lisa Holm senast sågs i livet, och Martorp, där hon upptäcktes fem dagar senare.
Iakttagelsen ska ha gjorts samma kväll som Skövdeflickan försvann – söndagen den 7 juni.
– Vittnet ska ha sett litauernas bil köra i hög fart mot Martorp, säger en person.
Spaningsledare Lars Johansson varken bekräftar eller förnekar nyckelvittnets existens.
– Om det finns en sådan här vittnesuppgift som du nämner så är den en del av förundersökningen och inget som jag kan berätta om, säger han.
Men det ska finnas ytterligare information från vittnet, som väcker frågetecken.
– De ska ha haft följe av ytterligare en bil."

Om det här stämmer, vilken är den andra bilen som följer? Kan det vara MGM med Lisa i kombin och den yngre brodern i efterföljande bil, för att "säkra" färden?
2015-08-16, 08:16
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
"När GT når en annan av de boende längs vägen säger personen:
– Polisen har förbjudit mig att tala med media."

Kan polis förbjuda eller är det bara en vädjan?
2015-08-16, 08:23
Medlem
Aftonbladet skriver också om vittnet upptäckt där vittnet såg litauernas bil köra i hög fart mot Martorp:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21262508.ab
2015-08-16, 08:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sneakydude
Jag följde den här tråden ganska noga från försvinnandet till det att hon hittades, sedan blev det för mig omöjligt att hänga med. Det kunde vara över tusen poster mellan de gånger man kollade tråden, så min fråga är: vet man egentligen mer idag än man gjorde efter det att den ena brodern med fru släpptes? Det var ungefär där jag slutade följa tråden... Är gods-/markägaren misstänkt, eller är det fortfarande bara den ena brodern? Verkar fortfarande vara en massa spekulationer här, ser åtminstone ut som för ungefär 50000 inlägg sedan..

Min uppfattning är att vi egentligen inte vet så mycket mer än vi gjorde då när den yngre brodern och MGM:s fru släpptes. Vid omhäktning säger åklagaren att "bevisning har stärkts" - teknisk bevisning med DNA-spår på kläder och andra föremål som hittats men att man också inväntar fler analyssvar och även slutgiltigt obduktionsprotokoll. En massa spekulationer här - såklart - pga yppandeförbudet och att så pass lite information släppts.
Senast redigerad av blackmolly123 2015-08-16 kl. 08:42. Anledning: teckenfel
2015-08-16, 08:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Lysande!
Vill bara försäkra mig om att just termen mikropartiklar inte avser DNA eller annat? Utan verkligen menar en tex microfibrer från en matta i en bil eller något annat mycket platsspecifikt men inte nödvändigtvis lika personspecifikt...
Men om Litauern hittat klädesplagg från Lisa Holm och haft dessa i bilen så blir resultatet detsamma, DNA behöver de allt få fram.
2015-08-16, 08:42
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
Det finns väl många gärningsmän som sitter och blånekar en tid, till slut orkar dom inte längre, blir inte förvånad om det kommer medgivanden och erkännanden inom den närmsta tiden.
2015-08-16, 08:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
"När GT når en annan av de boende längs vägen säger personen:
– Polisen har förbjudit mig att tala med media."

Kan polis förbjuda eller är det bara en vädjan?

Är straffbart att bryta mot yppandeförbudet.

"Yppandeförbud är ett förbud för den som har deltagit vid en domstolsförhandling eller har medverkat vid ett polisförhör att berätta för andra vad som sagts vid förhandlingen eller förhöret.
Det är domstolen (förhandling) eller åklagaren (förhör) som kan besluta om yppandeförbud. Sådana beslut är ovanliga. Det är straffbart att bryta mot förbudet."

Länk till åklagarmyndigheten/yppandeförbud: http://www.aklagare.se/Aklagarens-roll/Rattegangen/Yppandeforbud/
2015-08-16, 08:52
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SS-Panzer-Division
Det finns väl många gärningsmän som sitter och blånekar en tid, till slut orkar dom inte längre, blir inte förvånad om det kommer medgivanden och erkännanden inom den närmsta tiden.
Undantag finns, Sallinenmördaren nekade hela vägen tills han fick tillgång till FUP, sen skräddarsydde han en historia.
Men det var en yrkeskriminell, är man inte van brukar man inte orka ljuga.
2015-08-16, 08:59
Medlem
Tamborinos avatar
Citat:

Det låter helt rimligt att MGM använt den vägen , han vill bort från stora vägen pga att han är hyper stressad , och han har en levande LH bak i bilen .
Jag körde exakt denna väg från Cafet till Martorp för ett tag sedan , och den känns " rätt " .
Men det kan vara ett stort misstag med denna väg pga , boende reagerar mera på en bil som åker på en liten gärdesväg med nästan ingen trafik normalt .
Den norra större vägen över Västerplana hade ev varit smartare att köra .
Men detta är uppgifter från slaskmedia , så en stor nypa salt är nog klokt .
2015-08-16, 09:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Men om Litauern hittat klädesplagg från Lisa Holm och haft dessa i bilen så blir resultatet detsamma, DNA behöver de allt få fram.
Antagligen en kombination av bägge i olika lager och där någonstans kan vi börja få lite robust styrka i delar som leder till en beskrivande helhet.

Beskt river det, att läsa om bilens framfart.
2015-08-16, 09:12
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Men inget brott var konstaterat när litauerna hämtades för förhör.

Nu så kommer jag inte ihåg tågordningen.....men om jag inte missminner mig så hade Missing People personal rapporterat ett fynd till polisen samt att den misstänkte betett sig "underligt" i samband med att Missing People gjorde fyndet.
Kort efter detta så hämtade polisen upp Balt-trojkan.
Jag antar att fyndet samt Missing People personalens rapport vad det gäller beteendet gjorde att polisen fann skäl att misstänka att ett allvarligt brott var begånget?
Senast redigerad av Utflyttad 2015-08-16 kl. 09:26. Anledning: typos
2015-08-16, 09:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Nu uppger GT att ett vittne placerar de misstänktas bil – en röd kombi – på vägen mot Martorp samma kväll som Lisa Holm försvann.
– Vittnet ska ha sett litauernas bil köra i hög fart mot Martorp, säger en källa till GT.
Enligt källan ska vittnet också uppge att bilen hade följe av ytterligare en bil.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21262508.ab

Synd att bilmärke eller färg inte framkommer på bilen som kör efteråt. Hade varit intressant.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in