2015-08-15, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
En kompis jobbar ihop med en Litauer som bott många år i Sverige , han kom nyss hem efter att varit och hälsat på släkten i Litauen .
Han berättade att LH mordet varit en stor händelse som det pratats mycket om bland folk där .
MEN nu kommer det intressanta , han påstår att alla han pratade med under tre semesterveckor var övertygade om att 35 åringen är mördaren !!!
Likaså att brodern och frun är medskyldiga i brottet .
Här i tråden har jag fått en känsla av att alla Litauer tror att dom är oskyldiga , men så är det ju tydligen inte alls .
Många trodde att 35 åringen inte var så orolig för några år i Svenskt fängelse , men däremot att överföras till Litauiskt fängelse som tydligen är riktigt otrevliga ställen .

Hmm, det här påståendet låter lite tveksamt... jag är också litauer som lyckades att hantera svenska språket lite grann. Jag följer alla kommentarer som framkommer efter varje ny artikel om detta fall i litauiska media. Jag kan säga att 2/3 av alla påstår att de är oskyldiga. Även var det ett inlägg av NB's ex-flickvän. Hon skriver att det är omöjligt och att hon känner NB som mycket ärlig, lung och sympatisk människa. Folket som jag höll småprata om denna händelse håller sig ganska reserverat för att kommentera vit eller svart. Alla anser att hans ansikte, livshistoria, miljö inte alls stämmer med ngn potens för att involveras i kriminalvärld men som sagt är det bara God som kan veta alt och förutse alt vad det kan hända. Jag anser mig att jag erfar olika litauiska sociala grupper i helheten ganska bra pga mitt arbetsmönster. Så skulle jag säga att jag är också mycket förvånad... men förstås, jag väntar bara på slutsatser från den aktuella rättsprocessen.
2015-08-15, 22:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Ja, stackare. Det är ofattbart nedbrytande att vara häktad med fulla restriktioner. Förhören är trots allt en ljuspunkt i den totala ovisshet och isolering som man utsätts för. Det finns en anledning till den höga självmordssekvensen i svenska häkten. I lagens mening är man oskyldig tills man är dömd, men behandlingen i häktet är omänskligare än vad de dömda utsätts för. Jag har en bror som har suttit oskyldigt häktad, första två veckorna med fulla restriktioner. Det var när omöjligt att förmedla till honom att det fanns en person på utsidan som bryr sig.
Skadeståndet är piss i Mississippi, täcker inte ens den ekonomiska skadan som den felaktiga häktningen har medfört. Backa gärna i tråden och läs inläggen om att häktning i Sverige kan vara psykisk tortyr.

Jag antar att det inte fanns teknisk bevisning mot din bror även om det säkert var en otrevlig upplevelse - jag betvivlar inte. Denna person är dock häktad för misstänkt mord.

1. Han har varit häktad i 2 månader så den diskussion du hänvisar till är inte ens relevant.
2. Han sitter med restriktioner - med full rätt - för att inte riskera förstöra utredningen.
3. Det finns inget alternativ till restriktionerna relaterat till vad han anklagas för. Det finns ingen slags semivariant som fungerar vid ett så allvarligt brott. Däremot ska de se till att gasa på utredningen.
4. Förhör som en liten ljuspunkt? Han får väl be advokaten eller prästen att komma mer frekvent då. Det är inte åklagarens uppgift att umgås med honom. Förhör sker när förhör anses nödvändigt.
Han är häktat på sannolika skäl för mord vilket inte är en ringa anklagelse. Oavsett om han är skyldig eller inte. Han ÄR likaväl en potentiell mördare tills motsatsen är bevisad.
5. Skadestånd är alternativet till kompensation. Vad annars?
6. Att anse att det är mest synd om honom är rent bedrövligt iom att du blandar in Lisas anhöriga som en jämförelse.
2015-08-15, 22:04
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monedika
Hmm, det här påståendet låter lite tveksamt... jag är också litauer som lyckades att hantera svenska språket lite grann. Jag följer alla kommentarer som framkommer efter varje ny artikel om detta fall i litauiska media. Jag kan säga att 2/3 av alla påstår att de är oskyldiga. Även var det ett inlägg av NB's ex-flickvän. Hon skriver att det är omöjligt och att hon känner NB som mycket ärlig, lung och sympatisk människa. Folket som jag höll småprata om denna händelse håller sig ganska reserverat för att kommentera vit eller svart. Alla anser att hans ansikte, livshistoria, miljö inte alls stämmer med ngn potens för att involveras i kriminalvärld men som sagt är det bara God som kan veta alt och förutse alt vad det kan hända. Jag anser mig att jag erfar olika litauiska sociala grupper i helheten ganska bra pga mitt arbetsmönster. Så skulle jag säga att jag är också mycket förvånad... men förstås, jag väntar bara på slutsatser från den aktuella rättsprocessen.
Äntligen någon som kan litauiska och svenska. Kan du översätta det här, ur http://www.lrytas.lt/lietuvos-diena/kriminalai/po-sprendimo-del-n-bileviciaus-svedu-teises-ekspertu-nuostaba.htm?
Citat:
„Neseniai atlikti tyrimai sustiprino įtarimus dėl vyresniojo brolio“, – sakė L.G.Wennerholmas. Anot jo, tarp įkalčių yra ir mikrodalelių, rodančių žudiko ir aukos kontaktą. Prokuroro teigimu, jaunesniojo brolio laikyti suimto nėra reikalo, todėl nuspręsta jį paleisti.
[...]
Anot šaltinių, tokį teismo sprendimą lėmė tai, kad prokuroras pateikė duomenų apie ant aukos kūno rastus DNR pėdsakus – ne Aivaro, o Nerijaus Bilevičiaus. Iš pradžių N.Bilevičius buvo įtariamas tik pagalba darant nusikaltimą, o dabar broliai tarsi apsikeitė vietomis: jaunėliui įtarimai palengvinti, o vyresnėlį užgriuvo sunkesni.
2015-08-15, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Äntligen någon som kan litauiska och svenska. Kan du översätta det här, ur http://www.lrytas.lt/lietuvos-diena/kriminalai/po-sprendimo-del-n-bileviciaus-svedu-teises-ekspertu-nuostaba.htm?

Bra där XeniaOnatopp. Det var den artikeln som satte myror i huvudet. Bra om vi får en korrekt översättning.
2015-08-15, 22:27
Medlem
Citat:
„Neseniai atlikti tyrimai sustiprino įtarimus dėl vyresniojo brolio“, – sakė L.G.Wennerholmas. Anot jo, tarp įkalčių yra ir mikrodalelių, rodančių žudiko ir aukos kontaktą. Prokuroro teigimu, jaunesniojo brolio laikyti suimto nėra reikalo, todėl nuspręsta jį paleisti.
[...]
Anot šaltinių, tokį teismo sprendimą lėmė tai, kad prokuroras pateikė duomenų apie ant aukos kūno rastus DNR pėdsakus – ne Aivaro, o Nerijaus Bilevičiaus. Iš pradžių N.Bilevičius buvo įtariamas tik pagalba darant nusikaltimą, o dabar broliai tarsi apsikeitė vietomis: jaunėliui įtarimai palengvinti, o vyresnėlį užgriuvo sunkesni.

OBS! Artikeln på litauiska låter som rena översättningen från svenska till litauiska! Lite info framkommer från här och där.

"Den senaste utredningen har förstärkt misstankarna mot den äldre /.../. Enligt honom har det upptäckts några mikropartiklar som indikerar på någon kontakt mellan BO ch MGM. Åklagaren anser inget behov att hålla den yngre häktad därför bestämde man att frisläppa honom.
/.../åklagaren har bevisat några uppgifter om NB´s DNR spår på BO´s kropp. I början var det en misstanke att NB var medhjälpare för brotten men nu är det tvärtom läge: minskade misstankarna mot den yngre, förstärkta mot den äldre."
2015-08-15, 22:27
Medlem
Många gissningar och vi står fortfarande och stampar, sanningen är att i detta fallet finns många som skulle kunna vara GM

1. MGM lyckas på något sätt lura in L i ladan ,stryper henne och gömmer kroppen i mjölkrummet medan ett fordon hämtas, lastar in kroppen och hinner precis därifrån innan L pappa kommer eller i anslutning till det, får panik och gömmer kroppen på det säkraste ställe han känner till för att sedan återvända och göra sig av med kroppen, sprider lite ledtrådar för att stoppa upp och fördröja vägen till Martorp, det blir aldrig tillfälle att göra sig av med kroppen som hittas efter det att GM och hans bror som just fått veta ska pejla hur de ska gå till väga. DNA finns på LH saker som spridits ut men inte på kroppen och inte i fordonet då kroppen rullades in i byggplast

2. L mördas av någon kollega/ vän i Cafet pga svartsjuka och göms på det enda stället dom känner till som är öde och långt bort, saker rullas in i MGM arbetsbyxor, och sprids sedan ut i terrängen och när sms:et till pappan kommer är L redan borta sedan en två timmar, DNA finns i hela Cafet och i vännernas bil då L befunnit sig både i bil och på arbetsplatsen flera gånger

3. LH kidnappas av MGM och lämnas över till en order av gamla fula gubbar för att offras , efteråt får MGM bra betalt för att städa undan spåren. DNA finns på kläder och saker av MGM men inte på kroppen

4. LH dör i en olycka orsakad av någon som bor i närheten, personen är påverkad ch får panik

5 . LH blir hör skrik från ladan och går fram till husknuten och ser någon annan bli mördad/våldtagen, av en av bröderna ,springer den enda väg som finns rakt ut på åkern , där blir hon jagad av broder nummer två, och precis när hon ska slå 112 så är broder två ikapp och krossar mobilen och slår ihjäl LH, han tror att spåren efter flykten kommer att synas och sprider ut lite mer prylar i olika riktningar .

6. En random mördare passerar när kollegorna kör iväg, kör ner för att se vart den tredje tjejen tog vägen, och mördar LH i sin bil, kör sedan åt ett håll som ser lite ödsligt ut och hittar en liten vit träbarack

7. LH mördas av någon annan som arbetar på orten och som har något emot bröderna , enbart för att få bort bröderna från trakten

Någon visste att hon var ensam kvar, vilka?
Någon visste att det var kort om tid, vilka?
Någon visste att det fanns gömställe på Martorp, vilka
Någon visste att flickorna slutade tidigare den dagen, vilka?
Någon visste att båda moppetjejerna inte skulle komma ut på samma gång, vilka?
Någon hade ett fordon att frakta kroppen i med sig, vilka?
Jo någon som mycket väl visste att LH skulle åka hem själv, som visste att ingen var kvar i Cafet och förmodligen någon hon kände för hade det stått någon bakom Cafet som L inte kände så hade hon nog vänt och sprungit efter sina colleger, men eftersom det gick en bra stund från det hon gått runt hörnet och till hon messade pappan så tyder det på att hon pratade med någon som hon kände igen och inte var rädd för
2015-08-15, 22:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
[...]

OBS! Artikeln på litauiska låter som rena översättningen från svenska till litauiska! Lite info framkommer från här och där.

"Den senaste utredningen har förstärkt misstankarna mot den äldre /.../. Enligt honom har det upptäckts några mikropartiklar som indikerar på någon kontakt mellan BO ch MGM. Åklagaren anser inget behov att hålla den yngre häktad därför bestämde man att frisläppa honom.
/.../åklagaren har bevisat några uppgifter om NB´s DNR spår på BO´s kropp. I början var det en misstanke att NB var medhjälpare för brotten men nu är det tvärtom läge: minskade misstankarna mot den yngre, förstärkta mot den äldre."
Tack! Tidningen har översatt svenska artiklar, helt enkelt. Inget nytt. Du skriver mycket bra svenska, förresten.
2015-08-15, 22:44
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokaboy
Citat:
Det bekräftar ju det som jag skrivit om tidigare i tråden.. att MP sökte av redan avsökta områden. Och de gjorde även fynd på något av dessa. Dessutom försökte litauerna förmå dom att påpeka att området redan var genomsökt och att de inte behövde söka där igen. Då tipsade MP polisen om litauernas beteende. Vilket fick polisen att fatta misstankar mot dem.
Fyndet hade tillkommit efter att området söktes av första gången.
Vad är det för misstänkt i att upplysa MPS om att området redan var genomsökt - litauerna visste förmodligen inte att polisen bett MPS söka ännu en gång?
2015-08-15, 22:47
Medlem
Citat:
Tack! Tidningen har översatt svenska artiklar, helt enkelt. Inget nytt. Du skriver mycket bra svenska, förresten.

Jag har inte upptäckt sådan info om "mikropartiklar" och "DNA på BO´s kropp" i svenska media. Var har du läst om det?
Tack för komplimangen!
2015-08-15, 22:49
Medlem
Tyckte mig se brorsan och frugan sittandes på en parkbänk i Mariestad idag. Åkte förbi en extra gång och kollade, och nog var de förvirrande likt måste jag säga.
Låt mig nu läsa spaltmeter av fantasier kring spektakulära fritagningsförsök!
2015-08-15, 22:52
Bannlyst
Citat:
[...]

Lysande!
Vill bara försäkra mig om att just termen mikropartiklar inte avser DNA eller annat? Utan verkligen menar en tex microfibrer från en matta i en bil eller något annat mycket platsspecifikt men inte nödvändigtvis lika personspecifikt...
2015-08-15, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Tyckte mig se brorsan och frugan sittandes på en parkbänk i Mariestad idag. Åkte förbi en extra gång och kollade, och nog var de förvirrande likt måste jag säga.
Låt mig nu läsa spaltmeter av fantasier kring spektakulära fritagningsförsök!
Men herregud kameran fram, och plåta!
Eller varför inte låta dem komma med sin egen berättelse i den mån det nu går (med eller utan hjälp)

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in