2015-08-15, 22:57
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Tyckte mig se brorsan och frugan sittandes på en parkbänk i Mariestad idag. Åkte förbi en extra gång och kollade, och nog var de förvirrande likt måste jag säga.
Låt mig nu läsa spaltmeter av fantasier kring spektakulära fritagningsförsök!
Nej men kanske en strid ström av snyftartiklar i skvallerpressen. Satan också, då faller mitt starkaste indicium på att MGM är skyldig. Men nu när jag tänker på det så sitter MGM häktad i Mariestad så det kan ju vara ett besök på gång kanske. Vet inte hur det är med restriktionerna men några ord med frugan kanske han skulle kunna få. Förresten ja, MGM i EK-fallet fick träffa sin fruga innan han la fram sin alternativa teori. Det var ett krav från hans sida. Han sa iofs inte så till snuten utan bara att han hade något att berätta men för att göra det så ville han träffa sin fru först. Kan ju bli en favorit i repris här kanske.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2015-08-15 kl. 22:59.
2015-08-15, 22:58
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monedika
Jag har inte upptäckt sådan info om "mikropartiklar" och "DNA på BO´s kropp" i svenska media. Var har du läst om det?
Tack för komplimangen!
Du har alldeles rätt. Ska bli intressant att se om det verkligen finns DNA på Lisas kropp, sådant är svårt att upptäcka, eftersom det kontamineras av brottsoffrets eget DNA. På Vatchareeyas kropp hittades bara dåligt DNA-spår som gick att koppla till flera personer. Du är värd komplimangen.
2015-08-15, 23:11
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Skall vi skilja på gripande, anhållande och häktning ? Jag tror det kan vara bra.

Det vi kan utesluta är att polisen i detta fall sysslat med omhändertagande eller avvisande" - tvångsmedel av lindrigare art.

Det här är ganska så enkelt....polisen var vid inledningen smarta.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19420740.htm

Citat:
8 § På tillsägelse av en polisman är den som befinner sig på den plats, där ett brott förövas, skyldig att medfölja till ett förhör som hålls omedelbart därefter. Vägrar han utan giltig orsak, får polismannen ta med honom till förhöret.
Vad som sägs i första stycket gäller också den som befinner sig inom ett område i anslutning till den plats där ett brott nyligen förövats, om det för brottet inte är föreskrivet lindrigare straff än fängelse i fyra år. Detta gäller också vid försök till ett sådant brott.
Bestämmelserna i första och andra styckena gäller även innan förundersökning hunnit inledas. Lag (1994:1412).

9 § Den som inte är anhållen eller häktad är inte skyldig att stanna kvar för förhör längre än sex timmar. Är det av synnerlig vikt, att den som kan misstänkas för brottet är tillgänglig för fortsatt förhör, är han skyldig att stanna kvar ytterligare sex timmar.
Den som är under femton år är inte skyldig att stanna kvar för förhör längre än tre timmar. Om det är av synnerlig vikt för utredningen, är den hörde skyldig att kvarstanna ytterligare tre timmar.
Sedan förhöret avslutats eller tiden, då den hörde är skyldig att stanna kvar, utgått, får han omedelbart avlägsna sig. Utan synnerliga skäl får det inte krävas att han infinner sig till nytt förhör tidigare än tolv timmar därefter.
Den som kan misstänkas för brottet får tas i förvar under den tid han är skyldig att stanna kvar, om det är nödvändigt med hänsyn till ändamålet med ingripandet, ordning eller säkerhet. Lag (1998:24).
2015-08-15, 23:14
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monedika
Hmm, det här påståendet låter lite tveksamt... jag är också litauer som lyckades att hantera svenska språket lite grann. Jag följer alla kommentarer som framkommer efter varje ny artikel om detta fall i litauiska media. Jag kan säga att 2/3 av alla påstår att de är oskyldiga. Även var det ett inlägg av NB's ex-flickvän. Hon skriver att det är omöjligt och att hon känner NB som mycket ärlig, lung och sympatisk människa. Folket som jag höll småprata om denna händelse håller sig ganska reserverat för att kommentera vit eller svart. Alla anser att hans ansikte, livshistoria, miljö inte alls stämmer med ngn potens för att involveras i kriminalvärld men som sagt är det bara God som kan veta alt och förutse alt vad det kan hända. Jag anser mig att jag erfar olika litauiska sociala grupper i helheten ganska bra pga mitt arbetsmönster. Så skulle jag säga att jag är också mycket förvånad... men förstås, jag väntar bara på slutsatser från den aktuella rättsprocessen.
Det där är typiskt svenskt. Förtroendet för svenskt rättsväsen är grundmurat. När någon är misstänkt i Sverige så misstänks han också av allmänheten. Men när en svensk är misstänkt i utlandet så är allmänheten mer skeptisk och misstänksam mot det utländska rättsväsendet. Det varierar givetvis från land till land, ju mer likt Sverige det är, desto mindre är skepsisen.

Jag antar att det är likadant i Litauen, fast omvänt.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-08-15 kl. 23:21.
2015-08-15, 23:21
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Detta kanske är en onödig utvikning, men jag blev lite nyfiken på vad begreppet "gripa" egentligen täcker in enligt Rättegångsbalken och Polislagen. Jag kan ha missuppfattat detta, men i Polislagen finns en hänvisning till RB 24 om häktning och anhållande där ordet "gripa" används. Anhållande förutsätter att det finns någon form av anledning att misstänka att en person kan vara inblandad i ett brott på något vis, right? Däremot används inte ordet "gripa" vad jag kan förstå om polisens rätt att med tvång medta personer till förhör enligt RB23:8 respektive att låta hämta person till förhör (RB23:7)

Jag förstår att en person som inte på något vis misstänks för brottet faller under RB23 om personen av något skäl konstrar och inte vill samarbeta. Men för en som misstänks, finns det egentligen någon praktisk skillnad i att använda RB23 eller RB24? Polisen kan ju använda tvång i bägge fall och ett anhållande innebär ju inte att polisen måste meddela en formell brottsmisstanke? Sen vet jag förstås att ett anhållande ger polisen/åklagaren rätten att hålla kvar personen längre än en inhämtning till förhör, men det där kan väl också ändras "på polishuset" om man vill? (Dvs någon medtas till förhör enligt RB23 och blir senare anhållen enligt RB24 för att fakta tillkommit som ger skäl att delge misstanke.

Jag svarade just på Bergakungens kommentar och istället for att repetera så gör jag en lat hänvisning

Titta närmare på paragraferna 8 - 9 så ser du att kriterierna ger polisen vittgående befogenheter i samband med att tvinga någon att följa med på ett förhör.
Personen behöver inte vara misstänkt....det räcker med att ha varit på plats eller i närheten av platsen när brottet begicks.

Polisen kan förhöra personen under många timmar innan man beslutar om ett gripande. Då beslutet om gripande har tagits så blir nästa steg att åklagaren skall besluta om ett anhållande eller frisläppande.
2015-08-15, 23:23
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag svarade just på Bergakungens kommentar och istället for att repetera så gör jag en lat hänvisning

Titta närmare på paragraferna 8 - 9 så ser du att kriterierna ger polisen vittgående befogenheter i samband med att tvinga någon att följa med på ett förhör.
Personen behöver inte vara misstänkt....det räcker med att ha varit på plats eller i närheten av platsen när brottet begicks.

Polisen kan förhöra personen under många timmar innan man beslutar om ett gripande. Då beslutet om gripande har tagits så blir nästa steg att åklagaren skall besluta om ett anhållande eller frisläppande.
Men inget brott var konstaterat när litauerna hämtades för förhör.
2015-08-15, 23:30
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Det är 35-åringen som det är mest synd om skyldig eller ej. Det är ett h-e att sitta häktad med restriktioner. För Lisas familj går livet vidare. Sorgen och saknaden lindras inte av vetskap om detaljer kring Lisas frånfälle.
Kan inte låta bli att kommentera även om flera före mig redan har gjort det.

Du driver med oss väl? Eller är masochist?
2015-08-15, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoogleSEO
Men herregud kameran fram, och plåta!
Eller varför inte låta dem komma med sin egen berättelse i den mån det nu går (med eller utan hjälp)
Kameran använder jag på semestern och vid familjehögtider. Hade ju såklart blivit en bild om jag haft nåt av barnen eller frugan med mig - de som besitter såna där moderna telefoner.
De satt iaf på en parkbänk och såg redigt uttråkade ut, typ "va fasen ska vi hitta på de närmsta dygnen", hängde lite med kroppen och kastade förstrött lite småsten. Borde ju dock dykt upp fler rapporter här i tråden om det verkligen var dem.
2015-08-16, 00:08
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad

Inplock till förhör kan även beslutas genom en yttre vittnesuppgift eller eget spaningsarbete givetvis, men det är helt riktigt att någon lagstadgad misstanke ej behöver föreligga för att tas in till förhör.
Faktum är att benämningen "Förhör" även gäller personer som kan tänkas ha vittnesuppgifter, eller på annat vis upplysningar i ärendet.

6 timmar, får polisen hålla kvar en person för förhör. Därefter ska beslut om anhållan eller frisläpp ske. I särskilda fall får förhörsperioden dock förlängas med ytterligare max 6 timmar.
2015-08-16, 01:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zebop
Lisa kanske sprang i rädsla just hit ??

Jag brukar använda mej av google Maps och där streetview vid kartanvändning
Tja man vet ju aldrig, diskussionen i en av bilderna kan tolkas som aktiva förlopp med flera faser. Men det kan ju också vara en ingående diskussion hur en mobil del studsat och delats upp. Men jag utgår från att hon hade bra ben och att de räckte perfekt till marken och knappast var ett lätt val utan tvärtom. Bra markkänning och balanserad ... troligen kondis också, någon kanske vill fylla i? Men det är också det som gör det så svårt att gissa vad som hänt.

Ja tack visst kan Google maps vara bra ibland ... men ibland räcker det inte, visst går det att se delar av vägs ände och den dubbla elstolpen, in till fyndplatserna av mobilfodral. man blir ju lite bortskämd när det plötsligt tar stopp. Om inte annat lär man sig hur kartbilderna kan variera från år till år.
2015-08-16, 05:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Men inget brott var konstaterat när litauerna hämtades för förhör.

Du vet inte varför balterna greps i bostaden. Det finns fler brott än mord. Olaga hot, våld mot tjänsteman, våldsamt motstånd mm. Det hindrar inte att de senare greps och anhölls misstänkta för inblandning i mordet.
2015-08-16, 07:09
Medlem
Citat:
Längs den här vägen fördes Lisa Holm efter att hon rövats bort från kaféet
http://www.expressen.se/gt/ny-teori-sa-fordes-lisa-holm-bort/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här