2015-08-15, 17:16
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Det slår bort ert argument att efterfrågan drivs av folks behov av att bo, om en del bostäder köps för att säkra framtida boenden/förmögenheter.

Ni låter ju bara dumma när ni låtsas som om ni inte förstår vad vi menar.

Du kommer med en idiotisk definition av ordet spekulation och tror att det dessutom slår bort argumenten att efterfrågan styrs av folks behov.
2015-08-15, 17:24
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag brukar heller inte äta aktier men det är inte relevant för din definition av spekulation. Du skrev att det är spekulation eftersom värdet kan gå ner. Men med den definitionen är alla köp spekulation som jag påpekade eftersom allt kan falla i värde. Således är din definition felaktig.

Lika snett hamnar highbanker sedan när han påstår att det är spekulation när man planerar för framtida behov.

Fäst nu inte överdrivet mycket uppmärksamhet vid exakt vilka ord som förekom i mitt första, kortfattade svar till Zurfarn. Jag har redan i uppföljningsinläggen förtydligat skillnaden mellan att göra små, kortsiktiga köp av livsnödvändiga förbrukningsvaror och att göra stora inköp av något som ska räcka i decennier långt i förväg.

Att hålla kvar vid att en tidigare mening jag skrivit, ryckt ur sitt sammanhang, antyder en orimlig definition av begreppet "spekulation" bidrar inte till att bygga någon trovärdighet för hypotesen att det skulle vara exakt 0% spekulation att flera år i förväg köpa en extra bostad som eventuellt kan komma till användning i framtiden.
2015-08-15, 17:55
Medlem
Citat:
Du kommer med en idiotisk definition av ordet spekulation och tror att det dessutom slår bort argumenten att efterfrågan styrs av folks behov.

Tydligen gör sällskapet här att man måste lägga sig på en idiots nivå

Självklart måste folk bo, men det är inte hela den drivande kraften, ska det vara så jävla svårt att utläsa det ur min tidigare text?

En del av den drivande kraften är helt enkelt i att man spekulerar i en prisuppgång, annars skulle man ju lika gärna kunna vänta med den där extra ettan man ej har behov för de närmsta åren, eller hur?
2015-08-15, 18:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Och så säger vi att Gromph hade lånet i Nordea. Detta löses nu iom att Gromph får in 4 MSEK på sitt avistakonto. En delfordran på 1 MSEK av dessa 4 MSEK använder Gromph för att lösa Nordbankens fordran på 1 MSEK på Gromph. Båda fordringarna tar ut varandra och upphör att existera.

Kalle och Lista tar lån i Swedbank. Här skapas två nya fodringar. Båda på 3 MSEK.

Således Gromphs lån är lösta, avbetalade, amorterade eller viken term du nu vill använda. De finns inte mer. "Botta" som man säger till små barn.
Samma fastighet belastas med ännu mer lån än tidigare och snöbollen rullar vidare så att senile gubben Gromphs lån är " botta" hjälper föga, den totala kreditmängden har ökat.
Att sedan Gromph har realiserat en vinst är en annan femma.
Får vi tro den här tråden så köper Gromph ett hus för lika mycket två kvarter bort och därför behöver skatten på reavinst sänkas.
2015-08-15, 19:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Fäst nu inte överdrivet mycket uppmärksamhet vid exakt vilka ord som förekom i mitt första, kortfattade svar till Zurfarn. Jag har redan i uppföljningsinläggen förtydligat skillnaden mellan att göra små, kortsiktiga köp av livsnödvändiga förbrukningsvaror och att göra stora inköp av något som ska räcka i decennier långt i förväg.

Att hålla kvar vid att en tidigare mening jag skrivit, ryckt ur sitt sammanhang, antyder en orimlig definition av begreppet "spekulation" bidrar inte till att bygga någon trovärdighet för hypotesen att det skulle vara exakt 0% spekulation att flera år i förväg köpa en extra bostad som eventuellt kan komma till användning i framtiden.

Ja men då är det väl bra att du backar från din korkade definition av begreppet spekulation då men jag har heller inte därefter sett någon vettig definition från dig om det.
2015-08-15, 20:44
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Självfallet förstår du inte, det är en del av problemet i den här diskussionen.

Jag förstår precis vad det handlar om. Vi har en förälder i tråden som tänker några år i förväg och planerar för sitt barn. Att göra så har inget som helst med spekulation att göra.

Spekulerar gör man i aktier. I bostäder bor man först och främst. Sedan kan man ju självklart göra vinster i bostäder också om man är lite klok.
2015-08-15, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag förstår precis vad det handlar om. Vi har en förälder i tråden som tänker några år i förväg och planerar för sitt barn. Att göra så har inget som helst med spekulation att göra.

Spekulerar gör man i aktier. I bostäder bor man först och främst. Sedan kan man ju självklart göra vinster i bostäder också om man är lite klok.

Nej ytterligare en gång, du förstår inte.
2015-08-15, 21:34
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej ytterligare en gång, du förstår inte.

Stark argumentation!
2015-08-15, 21:56
Medlem
Citat:
Stark argumentation!

Problemet är att hur stark argumentation man än har slutar det alltid med ett svar i helt annan riktning, som inte besvarar eller bemöter mina argument, din kommentar var också ett bra exempel på hur man inte för något framåt.

Tror jag lämnar den här tråden eftersom ni tydligen har ett stort personligt intresse av att hålla folk vid inställningen att dagens priser är låga, att svensken är rik och att inga moln på horisonten finnes.

Med andra ord finns ingen grund för att ens diskutera och argumentera, ni talar inte om makroekonomi ni talar om just er personliga situation.

Lycka till
2015-08-15, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Min definition är att jag legalt äger tillgångar i mitt namn. Exakt upplägg är inte intressant. Bajsbosse tycker han "äger" ett hus i Phuket genom att hans fru äger det. Så definierar inte jag ägande.

Svara på frågan istället!!
2015-08-15, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

Både den bostad som jag äger

Du äger väl ingen bostad? Hade du inte 4 miljoner i skuld på den?
Nej snarare är det banken som äger bostaden
2015-08-15, 22:47
Medlem
DIdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Menar du inte människor snarare än män, även om nu migrationen inte
är helt jämt fördelad m a p kön ...

Har du sett bilderna från flyktingbåtarna?

Det kommer bara män.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in