2015-08-15, 00:54
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Jag minns inte exakt vad jag skrev och jag är för trött för att kolla upp det.
Det var iallafall något jag hade läst här på forumet upprepade gånger..

Jaså, jag trodde att du hade inside info.
Citat:
Och jag hörde dessutom ifrån en vän på MP att männen eller om det var kvinnan hade setts ute på ett fält under sökandet och det var en av anledningarna till varför misstankarna hade stärkts emot dom.
OK, det var ju mer intressant.
Vet du något om avståndet mellan MP och den eller dem som sågs? De var inte alldeles i närheten i alla fall?
2015-08-15, 00:56
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Jaså, jag trodde att du hade inside info.

Tyvärr inte!

OK, det var ju mer intressant.
Vet du något om avståndet mellan MP och den eller dem som sågs? De var inte alldeles i närheten i alla fall?

Nej men jag kan nog ta reda på det. Har personen på Facebook så kan fråga där.
2015-08-15, 00:59
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Nej men jag kan nog ta reda på det. Har personen på Facebook så kan fråga där.
Låter fint!
Frågan är ju om litauerna kunde ha förväntat sig att ha MP i närheten, eller om de blivit överrumplade.

Och det kanske var då det mystiska fotot togs, om det nu existerar...
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-08-15 kl. 01:03.
2015-08-15, 01:05
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Låter fint!
Frågan är ju om litauerna kunde ha förväntat sig att ha MP i närheten, eller om de blivit överrumplade.

Det tror jag att det gör. Men antagligen har utredarna lagt beslag på fotot och lagt locket på.
Ytterst lite som läckt ut till media.
2015-08-15, 01:07
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Låter fint!

De kunde nog förvänta sig träffa på vem och vadsomhelst, med dussintals med polisbilar, helikoptrar, journalister allmänt nyfikna och så småningom även mp, i farten.
2015-08-15, 01:10
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Låter fint!

Jag frågade en person från MPS här på Flashback om dom fick ta foton och det fick dom inte utan gruppledarens tillstånd. Dom fick inte ha uppe sina mobiler, väldigt strikt som det verkade.

Men man kan ju tänka sig att någon ändå fotade när dom hittade/stötte på något intressant.
2015-08-15, 01:11
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Det tror jag att det gör. Men antagligen har utredarna lagt beslag på fotot och lagt locket på.
Jo.
Förresten, vet du i detalj var man sökte i området på fredagen? Hur pass nära var man litauernas bostad innan konfrontationen med MP skedde?

Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
De kunde nog förvänta sig träffa på vem och vadsomhelst, med dussintals med polisbilar, helikoptrar, journalister allmänt nyfikna och så småningom även mp, i farten.
Nja, dessa var inte överallt på samma gång.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-08-15 kl. 01:15.
2015-08-15, 01:13
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Griptes?
De griptes kanske av stundens allvar, när Kling och Klang kom med sina handklovar
Nå, frågan kvarstår: Varför åkte ni till platsen där de greps?

"Gripandet" (som i själva verket var blott hämtning till förhör) ägde rum vid 20-tiden på fredag kväll
och du säger att så fort MPS fick kännedom om gripandet, avblåstes all sökning och ni kastade er in i bilarna till "byggnaden där de greps (eller griptes )".
Varför denna hets?

Min mor?
Ok, måste erkänna detta: Om hon (min mor alltså), 86 år gammal, burit dig på ryggen de 13 milen från Göteborg till Lidköping, kan jag tänka mig att "resan" tog "flera dagar".
Om inte, är det helt uteslutet att 13 mils resa skulle ta så lång tid

Du har nog fått för många glas ikväll!
Snart även jag också...
Men du är ändå förlåten, om det faktiskt skulle vara så

Vår grupp avbröt sökandet och det verkade även de andra få grupperna som var kvar göra.
Det var inte så mycket att tveka på. Vi hade tänkt att avbryta sökandet inom kort ändå. Så när nyheten kom så var det inte så mycket att tveka på.

Vi fick skjuts ifrån en väns vän som bor i Lidköping. Ser inte vad det spelar för roll?
Dryga frågor får dryga svar. Jag är inte påverkad, faktum är att jag sitter på arbetet just nu
2015-08-15, 01:15
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Jo.
Förresten, vet du i detalj var man sökte i området på fredagen? Hur pass nära var man litauernas bostad innan konfrontationen med MP skedde?

En stor äng som redan hade genomsökts ett par hundra meter ifrån cafét spenderade jag majoriteten av Fredag på. Vår grupp sökte även längst med vägkanten för att se om vi kunde hitta något i diket som kan ha slängts ut ifrån tex en bil.

Avståndet innan konfronationen vet jag inte. Jag var inte där just då
2015-08-15, 01:18
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyssmigimorgon
Vad då häktar på magkänsla? Vad dillar du om? Självklart har åklagaren bevisning

Syftade på den första häktningen, där åklagaren "anser" att misstankarna stärkts sedan fredagen då kroppen hittades och de greps.
De greps på magkänsla och det verkar inte alltför otroligt att de även häktades på sannolika skäl på samma magkänsla.

"Åklagaren Lars-Göran Wennerholm vill inte gå in på vilken bevisning som finns mot de tre, men han anser att misstankarna har stärkts sedan i fredags.

– Det är helhetsbilden av allt vi tagit in under utredningen som gör att jag anser att det är sannolika skäl, säger han till TT."
http://www.svd.se/tre-personer-haktade-for-lisa-holm-mordet

Är häktningsförhandlingar rätt enkla tillställningar där åklagaren "beställer" utslag och domaren mest kollar att det inte är ren okynneshäktning?

Kan mycket väl tänka mig att den där första häktningen var åt det hållet för att ge polisen en chans att undersöka brödernas inblandning. Men frågan är då om de påföljande förhandlingarna med automatik blir svårare för åklagaren?
Senast redigerad av Pre 1914 2015-08-15 kl. 01:23.
2015-08-15, 01:21
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Kanske hon hade hittats, kanske inte. Men tack och lov har vi nu Missing People som har ett fantastiskt "track-rekord" i att hitta försvunna personer, döda eller levande.

Finns ingen som helst anledning att tyka sig mot en person som gjort sitt bästa i sökandet, oavsett om du deltog i bakgrunden.

Visst, men nu var det inte MPS som hittade den försvunne den här gången, viktigt att komma ihåg.

Har du statistik på vem som hittar flest försvunna döda eller levande personer i det här landet, MPS eller polisen apropå track-rekord?

Absolut så har MPS gjort en insats i det här fallet, det har även polisen gjort, och det är trots allt polisens förtjänst att en person sitter häktad och snart åtalas.

EDIT;Fundera lite på vem som ligger bakom att MPS sökte vid Martorp, kan det vara polisen som tilldelade ett sökområde?
Senast redigerad av OY 2015-08-15 kl. 01:23.
2015-08-15, 01:22
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:

Nja, dessa var inte överallt på samma gång.

Nej, men fanns det fredade platser och hade bröderna uppdaterad info om var polisen + följet INTE skulle befinna sig? Hade de inte det kan de inte röra sig ute på öppna platser utan att förutsätta att de blir iakttagna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in