2015-08-15, 00:25
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tror alldeles säkert att ni hade för avsikt att söka efter Lisa, men när ni fick höra att hon var hittad åkte ni inte hem, ni sökte er till en plats där er nyfikenhet kunde stillas, för nyfikna var ni nog allt, annars hade ni åkt hem på studs och proppat magen full med mat och vatten, flickan var ju hittad, och hungriga och trötta var ni ju, det säger du själv.

Jag sa inte att ni sökte efter en flicka för att hitta ett lik, men när ni fick höra att hon var hittad så räckte inte det för er trots er hunger och trötthet, kanske kunde ni få en glimt av den försvunna Lisa, död eller levande. Inget att skämmas över, nyfikenhet är mänskligt, erkänn att ni inte alls var utsvultna och trötta, för det stämmer inte med hur ni agerade.

Då missförstod jag dig.
Ja det gjorde vi absolut! Vi hoppades in i det sista att hon fortfarande var vid liv.
Så ja, av nyfiken åkte vi till huset.

Det var inte precis att jag hade 5 minuter hem.
Vår bil stod i Lidköping. Så först skulle vi få skjuts dit. Sedan hade jag drygt 1,5 timma hem igen.
2015-08-15, 00:26
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Stämmer! skymningen på kvällen hehe.
Runt en timma efter att vi kom till huset männen griptes vid så började det bli tydligt mörkt.

Alla som sökte visste att chansen att hitta henne vid liv sjönk lavinartat för varje timma som gick. Så ingen ville egentligen avbryta sökandet (Eller ens ta paus för att få i oss mat) men när energin tog slut och mörkret började krypa fram så tog åtminstone vår grupp beslutet att avbryta

Tydligen var vi inte dom enda. För efter en kort stund så surrade det med folk runt platsen.
En timme? Tog det så lång tid från palavern vid Martorp tills de greps? Hur fick ni veta vad som hände vid Martorp, eller vad var det som fick er att ge iväg från söket? Lisa hittades flera timmar senare.
Citat:
Nej din mor bar mig på ryggen. Jävla pajas
Duktig mor du har. Hälsa och tacka!
2015-08-15, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maya35
Det är klart att det betyder något. Sannolikheten att GP korrekt återgett det advokaten skrivit i överklagan är stor.
Det är osannolikt att journalisten på GP fabricerat artikeln. Hon har sannolikt haft en källa eller flera.

Advokaten Rönnbäcks överklagande, i den kopia som kan utfås från rätten, var ju delvis maskat, som framgår av dokumentet som länkats ovan långt tillbaka i tråden, så journalisten måste ha haft tillgång till en annan eller kompletterande källa.

Texten i artikeln passar ju precis i det maskade dokumentet, så det märkliga är då att journalisten tycks ha haft tillgång till själva den omaskade texten.

Detta kan ha gått till på olika sätt, men någon måste ha överträtt yppandeförbudet och läckt innehållet. Vem detta varit kan inte efterforskas p g a meddelarskyddet. Mest troligt är det advokaten själv, som muntligen eller som kopia förmedlat sin egen omaskade text. Hon måste i så fall ha varit angelägen om att försöka underminera åklagarens framställan genom insinuationer om planterade bevis, om manipulativa eller rentav lögnaktiga vittnesmål mm, eftersom handlandet innebar en betydande risk. Hon riskerade i och för sig inte bestraffning enligt ovan, däremot äventyrade hon sitt anseende i rätten.
2015-08-15, 00:30
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Om någon säger gryning när det rätta är skymning har jag väl rätt att ifrågasätta, eller?

Nu har felet klarats ut, bra så, dock vidhåller jag att det rimmar illa med att tuta i oss att de var hungriga och trötta när de i själva verket inte åkte hem när de fick höra att Lisa var hittad. Överdriver man här i tråden så kan man få överdrivna reaktioner i retur, inget konstigt med det tycker jag.

Om du tvivlar på att vi var trötta och hungriga efter x antal timmar sökande och alt jag ätit var två frallor så...

Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
En timme? Tog det så lång tid från palavern vid Martorp tills de greps? Hur fick ni veta vad som hände vid Martorp, eller vad var det som fick er att ge iväg från söket? Lisa hittades flera timmar senare.

Duktig mor du har. Hälsa och tacka!

Jag tror du missförstod min text?
Jag har inte sagt att det tog en timma dit. Jag skrev att en timma efter att vi kom till huset så började det bli mycket mörkare.

Vår sökledare fick ett samtal ifrån någon som var i en annan grupp. Var dom hade fått informationen ifrån vet jag inte.
2015-08-15, 00:33
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Om vi återgår till din broanalogi. Du har byggt bron, jag ska provköra. Som den försiktiga general jag är frågar jag dig hur du har beräknat hållfastheten. Det kan jag göra utan att göra egna beräkningar.
Den försiktige är ju den som, givet vad som är känt, tror att rättsväsendet är på rätt spår, och inte den som hoppar på vilda teorier om ditt och datt.
Citat:
Vad vi vet är att det finns vittnesmål, och DNA på Lisas tillhörigheter. Det och att åklagaren väntar på analyssvar räcker för häktning. Men troligen finns det inga mer bevis, eftersom åklagare gärna basunerar ut framgångar, och bevisen som finns är sannolikt inte bindande. Det har du inte tagit med i din beräkning, så jag tar hellre färjan.
I just detta fall basunerar man uppenbarligen inte gärna.
Det finns säkert massor med små pusselbitar. (Som t.ex. diskrepanser i NB:s utsagor.) Vi vet naturligtvis inte om pusselbitarna kommer att räcka för fällande dom, men vi fattar att det finns anledning till att åklagaren är säker på att rätt man är haffad.
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-08-15 kl. 00:42.
2015-08-15, 00:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Om du tvivlar på att vi var trötta och hungriga efter x antal timmar sökande och alt jag ätit var två frallor så...

Jag tror du missförstod min text?
Jag har inte sagt att det tog en timma dit. Jag skrev att en timma efter att vi kom till huset så började det bli mycket mörkare.

Vår sökledare fick ett samtal ifrån någon som var i en annan grupp. Var dom hade fått informationen ifrån vet jag inte.

Okej, jag överdrev, det gjorde du också tror jag, men jag förstår, ni var hungriga och rätt så trötta. Nästa gång så bör du äta, dricka och vila i tillräcklig omfattning istället för att plåga dig, då ökar chansen för att du presterar bättre.

Jag vet att du rapporterade, stort tack ska du ha för det, tror att många håller med mig.

Men en sak undrar jag, var hade MPS sin utgångspunkt, varför drog sig inte sökarna dit istället för till stenhuset? Skulle ni inte avrapportera till ledningen eller fick ni besked att MPS medverkan var avslutad i och med att Lisa var funnen?
2015-08-15, 00:41
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Okej, jag överdrev, det gjorde du också tror jag, men jag förstår, ni var hungriga och rätt så trötta. Nästa gång så bör du äta, dricka och vila i tillräcklig omfattning istället för att plåga dig, då ökar chansen för att du presterar bättre.

Jag vet att du rapporterade, stort tack ska du ha för det, tror att många håller med mig.

Men en sak undrar jag, var hade MPS sin utgångspunkt, varför drog sig inte sökarna dit istället för till stenhuset? Skulle ni inte avrapportera till ledningen eller fick ni besked att MPS medverkan var avslutad i och med att Lisa var funnen?

Vår grupp splittrades redan när vi bestämde oss för att åka till platsen. Alla fick inte plats i en bil precis... När vi satt utanför huset så beslutade sig några för att dra sig hemåt och därefter några till. Så gruppen splittrades efterhand, Flera sökpatruller hade redan åkt hem långt tidigare under dagen.
2015-08-15, 00:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Vad har du emot Missing People som gör ett fantastiskt jobb, helt ideellt!

Som sagt, vad gjorde du själv som är så fantastiskt att du kan racka ner på folk som faktiskt bryr sig?

Jag har inget emot enskilda personer i MPS, och jag brydde mig om den försvunna personen, i allra högsta grad. Vad jag själv gjorde, skulle du tro mig om jag sa att jag deltog i sökoperationen men lite mer i bakgrunden?

Vad tror du, hade Lisa hittats utan hjälp ifrån MPS? Jag tror faktiskt att polisen hade hittat henne utan MPS, men det hade tagit något dygn längre, poliser har intuition helt oberoende av MPS.
2015-08-15, 00:46
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Vår grupp splittrades redan när vi bestämde oss för att åka till platsen.
Du skrev några dagar efter gripandena att MGM hade deltagit i sökandet. Kan du utveckla detta?
2015-08-15, 00:49
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Du skrev några dagar efter gripandena att MGM hade deltagit i sökandet. Kan du utveckla detta?

Jag minns inte exakt vad jag skrev och jag är för trött för att kolla upp det.
Det var iallafall något jag hade läst här på forumet upprepade gånger.. Och jag hörde dessutom ifrån en vän på MP att männen eller om det var kvinnan hade setts ute på ett fält under sökandet och det var en av anledningarna till varför misstankarna hade stärkts emot dom.
2015-08-15, 00:51
Medlem
Parkours avatar
Citat:
Jag har inget emot enskilda personer i MPS, och jag brydde mig om den försvunna personen, i allra högsta grad. Vad jag själv gjorde, skulle du tro mig om jag sa att jag deltog i sökoperationen men lite mer i bakgrunden?

Vad tror du, hade Lisa hittats utan hjälp ifrån MPS? Jag tror faktiskt att polisen hade hittat henne utan MPS, men det hade tagit något dygn längre, poliser har intuition helt oberoende av MPS.

Jag tror att Missing People spelade en avgörande roll till att dom hittade Lisa.
Anledningen till att dom inte kunde förflytta henne var att hela området var fullt med sökpersonal, media & polis.. Hade det bara varit Polisen och möjligtvis hemvärnet som letat så hade dom utan svårigheter kunnat gömma henne.

Hundarna verkar ju inte ha fått vittring på något lik heller.
2015-08-15, 00:51
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:

Kanske hon hade hittats, kanske inte. Men tack och lov har vi nu Missing People som har ett fantastiskt "track-rekord" i att hitta försvunna personer, döda eller levande.

Finns ingen som helst anledning att tyka sig mot en person som gjort sitt bästa i sökandet, oavsett om du deltog i bakgrunden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in