Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-08-14, 21:37
  #181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoThEs
Såsom jag ser det är det bara att titta på det genetiska och fastslå vilken genotyp personen i fråga har. Eftersom det är avvikande gener i Y-kromosomen (med avseende på X-kromosomen) som normalt sett anses göra en man till just en man borde det vara passande att titta efter sådana gener och då fastslå att personen i fråga är en biologisk man, eller om generna inte hittas en biologisk kvinna. Även om utfallet i fenotyp kan ge sken av annat. Jag reserverar mig för att jag själv inte är utbildad biolog och endast ger min syn på saken.

När det kommer till att låta staten registrera könstillhörighet ser jag inte vad ett tredje kön skulle fylla för funktion. Anledningen till att staten över huvud taget sätter vårt kön på pränt är för att använda det som identifierande information. Ett tredje kön som inte är uppenbart vad det innebär är därför kontraproduktivt då det motverkar syftet med att bokföra kön från första början.

Är det ett enormt problem med att bokföra folk efter vilket kön de ser ut att tillhöra föreslår jag att registrering av könstillhörighet avskaffas helt då den inte längre fyller något syfte.
Ja, det är ju just det som är min fråga vem som ska "titta på det genetiska och fastslå vilken genotyp personen ifråga har". Om nu inte barnmorskan har med saken att göra.

Varför är det mer identifierande att fastslå att den här personen "XXY med obestämda könsorgan" tillhör könet "XY med penis" eller "XX med vagina", istället för att då ange "kön: övrigt"?
Citera
2015-08-14, 22:27
  #182
Medlem
NoThEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scull
Ja, det är ju just det som är min fråga vem som ska "titta på det genetiska och fastslå vilken genotyp personen ifråga har". Om nu inte barnmorskan har med saken att göra.

Varför är det mer identifierande att fastslå att den här personen "XXY med obestämda könsorgan" tillhör könet "XY med penis" eller "XX med vagina", istället för att då ange "kön: övrigt"?
Vem som gör bestämningen av det biologiska könet känns egentligen inte så intressant då det inte bokförs annat än i dina patientjournaler om du har genetiska avvikelser. I sådana fall antar jag att det blir läkaren som diagnostiserar dig som också för in det i din journal.

När det kommer till det juridiska könet verkar det enligt skatteverket som att det är någon på sjukhuset som gör bedömningen och skickar in papperna till folkbokföringen. Exakt vem som fyller i dessa papper vet jag inte, men om det är en barnmorska eller en annan läkare som gör bedömningen spelar inte jättestor roll i mitt tycke.

Det jag hävdar är att alternativet "övrigt" på blanketten inte fyller något syfte. Börjar vi tillåta att människor fyller i sin könstillhörighet som övrigt kommer det leda till att det könstillhörigheten används till av staten, d.v.s. identifikation, urvattnas. Därför anser jag att det vore lämpligare att helt enkelt avskaffa juridiskt kön än att försöka reda ut problematiken som ett tredje juridiskt kön för med sig.

Alternativet vore möjligtvis annars att byta spårad parameter. Om könstillhörighet inte är tillräckligt precis för att uppfylla identifikationssyftet går det kanske att hitta andra attribut som ersätter juridiskt kön.
Citera
2015-08-14, 22:36
  #183
Medlem
frozendragons avatar
Jag kommer tro på det när du hämtar en person som vissar upp att de inte har varken fitta eller kuk.
Citera
2015-08-14, 23:32
  #184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoThEs
Vem som gör bestämningen av det biologiska könet känns egentligen inte så intressant då det inte bokförs annat än i dina patientjournaler om du har genetiska avvikelser. I sådana fall antar jag att det blir läkaren som diagnostiserar dig som också för in det i din journal.

När det kommer till det juridiska könet verkar det enligt skatteverket som att det är någon på sjukhuset som gör bedömningen och skickar in papperna till folkbokföringen. Exakt vem som fyller i dessa papper vet jag inte, men om det är en barnmorska eller en annan läkare som gör bedömningen spelar inte jättestor roll i mitt tycke.

Det jag hävdar är att alternativet "övrigt" på blanketten inte fyller något syfte. Börjar vi tillåta att människor fyller i sin könstillhörighet som övrigt kommer det leda till att det könstillhörigheten används till av staten, d.v.s. identifikation, urvattnas. Därför anser jag att det vore lämpligare att helt enkelt avskaffa juridiskt kön än att försöka reda ut problematiken som ett tredje juridiskt kön för med sig.

Alternativet vore möjligtvis annars att byta spårad parameter. Om könstillhörighet inte är tillräckligt precis för att uppfylla identifikationssyftet går det kanske att hitta andra attribut som ersätter juridiskt kön.
Jag tycker inte heller det har någon som helst betydelse vem som anger det biologiska könet men några i tråden ansåg att just barnmorskan inte skulle lägga sig i vilket kön barnet har. Det var därför jag frågade susannlynett vem hon ansåg skulle ange vilket barn könet har egentligen.

Hur menar du att identifikationen underlättas av att en person med oklar könstillhörighet anges som innehavare av antingenmanliga eller kvinnliga könskarakteristika och könskromosomer istället för enligt de könskarakteristika och könskromosomer den faktiskt har?
Citera
2015-08-15, 01:08
  #185
Medlem
NoThEss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scull
Jag tycker inte heller det har någon som helst betydelse vem som anger det biologiska könet men några i tråden ansåg att just barnmorskan inte skulle lägga sig i vilket kön barnet har. Det var därför jag frågade susannlynett vem hon ansåg skulle ange vilket barn könet har egentligen.

Hur menar du att identifikationen underlättas av att en person med oklar könstillhörighet anges som innehavare av antingenmanliga eller kvinnliga könskarakteristika och könskromosomer istället för enligt de könskarakteristika och könskromosomer den faktiskt har?

Jag menar att könstillhörigheten bör anges som det personer ser ut att vara, i strikt identifikationssyfte. Vilket biologiskt kön personen har spelar alltså ingen roll.

Är det inte uppenbart vid en anblick vad personen har för kön är det ingen poäng att ha det på ID-handlingarna, men jag tror inte att den rätta lösningen på problemet är att införa en "övrigt"-kategori då det inte är uppenbart vad det innebär.
Citera
2015-08-15, 08:35
  #186
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scull
Jag tycker inte heller det har någon som helst betydelse vem som anger det biologiska könet men några i tråden ansåg att just barnmorskan inte skulle lägga sig i vilket kön barnet har. Det var därför jag frågade susannlynett vem hon ansåg skulle ange vilket barn könet har egentligen.

Hur menar du att identifikationen underlättas av att en person med oklar könstillhörighet anges som innehavare av antingenmanliga eller kvinnliga könskarakteristika och könskromosomer istället för enligt de könskarakteristika och könskromosomer den faktiskt har?


Citat:
Ursprungligen postat av Scull
Jag pratar om att barnmorskan ska kunna sätta kryss i korrekt ruta.

Inte att föräldrarna ska bestämma vilken ruta som är korrekt.

(Vilket föräldrar är tvungna att göra idag om barnmorskan inte kan svara på vilket kön barnet är)

DU ansåg att barnmorskan skulle kunna ange könsidentitet "övrigt" -- vi andra konstaterade att det vore ett rent övergrepp mot barnet att inte utgå från dess biologiska kön - man eller kvinna.
Könsidentitet är något som kommer senare och är upp till individen att avgöra - inte barnmorskan.
Citera
2015-08-15, 08:54
  #187
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
DU ansåg att barnmorskan skulle kunna ange könsidentitet "övrigt" -- vi andra konstaterade att det vore ett rent övergrepp mot barnet att inte utgå från dess biologiska kön - man eller kvinna.
Könsidentitet är något som kommer senare och är upp till individen att avgöra - inte barnmorskan.
Det finns ingen kryssruta för könsidentitet.

Det finns bara kryssrutor som beskriver om personen är en xx med vagina eller en xy med snopp. Fungerar ingen av rutorna brukar föräldrarna få välja.
Citera
2015-08-15, 09:24
  #188
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scull
Det finns ingen kryssruta för könsidentitet.

Det finns bara kryssrutor som beskriver om personen är en xx med vagina eller en xy med snopp. Fungerar ingen av rutorna brukar föräldrarna få välja.
Precis - det finns ingen ruta för hur människor känner sig, bara för det kön de tillhör.
Och nej - det är inte "upp till föräldrarna" att bestämma vilken ruta som skall kryssas. Det kön som syns är det som kryssas.

Att det skulle födas barn utan något kön alls är så sällsynt förekommande att det knappast är skäl för att införa en extra ruta att kryssa.

Edit:
I de fall det inte går att avgöra så görs en utredning -- faktarutan i artikeln ...

Och så här säger Jenny - som lider av PAIS.

Citat:
För henne personligen är det viktigt att ha sitt kön fastställt till kvinna, även om känslan är dubbel.
http://www.expressen.se/nyheter/hon-foddes-med-tva-kon/

Av artikeln framgår också att det inte är upp till föräldrarna att välja. Termen som används om de barnen är DSD - disorder of sex development. Alltså finns redan en term för detta och någon "övrigt" - vilket de inte är - behövs inte och det är inte frågan om något "tredje kön".
__________________
Senast redigerad av micro113 2015-08-15 kl. 09:33.
Citera
2015-08-15, 11:00
  #189
Medlem
Så här beskrivs införandet av den tyska lagen när Tyskland blev första europeiska landet att införa ett tredje kön.

"Idag blir Tyskland det första europeiska landet som i praktiken erkänner ett tredje kön. Föräldrar till barn som föds med oklar könstillhörighet ska inte längre behöva välja mellan att registrera barnet som antingen pojke eller flicka, utan kan avstå helt.

En så kallad intersexuell person, en person som har det som numera kallas DSD (Disorder of Sex Development), är född med yttre könsdelar eller inre system som är både manliga och kvinnliga.

Detta är något som ofta behandlas medicinskt för att ge en mer entydig könstillhörighet och föräldrarna tvingas tidigt välja vilket kön barnet ska räknas till i framtiden."


(...)

"–Det handlar om att säkerställa barns rätt att själva få definiera sin könsidentitet och freda deras kroppar från oönskade ingrepp säger Inti Chavez Perez som är sexualupplysare och expert i regeringens utredning om män och jämställdhet."

(...)

"I Tyskland finns ungefär 80.000 intersexuella personer/personer med DSD och i Sverige runt 6.000. Inti Chavez Perez tycker att Sverige ska ta efter Tysklands exempel:

– Sverige kommer självklart att följa efter, det är en fråga om tid, bara. Det vore väldigt bra att införa något liknande i Sverige och till och med gå steget längre. För transpersoner som varken är män eller kvinnor skulle ett tredje kön innebära ett underlättande för dem att få transvård men också att säkerställa att de kan få identitetshandlingar som passar ihop med deras könsidentitet."


http://"http://www.svt.se/nyheter/ut...nd-tredje-kon"
Citera
2015-08-15, 11:28
  #190
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scull
Så här beskrivs införandet av den tyska lagen när Tyskland blev första europeiska landet att införa ett tredje kön.

"Idag blir Tyskland det första europeiska landet som i praktiken erkänner ett tredje kön. Föräldrar till barn som föds med oklar könstillhörighet ska inte längre behöva välja mellan att registrera barnet som antingen pojke eller flicka, utan kan avstå helt.

En så kallad intersexuell person, en person som har det som numera kallas DSD (Disorder of Sex Development), är född med yttre könsdelar eller inre system som är både manliga och kvinnliga.

Detta är något som ofta behandlas medicinskt för att ge en mer entydig könstillhörighet och föräldrarna tvingas tidigt välja vilket kön barnet ska räknas till i framtiden."


(...)

"–Det handlar om att säkerställa barns rätt att själva få definiera sin könsidentitet och freda deras kroppar från oönskade ingrepp säger Inti Chavez Perez som är sexualupplysare och expert i regeringens utredning om män och jämställdhet."

(...)

"I Tyskland finns ungefär 80.000 intersexuella personer/personer med DSD och i Sverige runt 6.000. Inti Chavez Perez tycker att Sverige ska ta efter Tysklands exempel:

– Sverige kommer självklart att följa efter, det är en fråga om tid, bara. Det vore väldigt bra att införa något liknande i Sverige och till och med gå steget längre. För transpersoner som varken är män eller kvinnor skulle ett tredje kön innebära ett underlättande för dem att få transvård men också att säkerställa att de kan få identitetshandlingar som passar ihop med deras könsidentitet."


http://"http://www.svt.se/nyheter/ut...nd-tredje-kon"
Vilket enbart innebär att man istället för att ta reda på barnets kön gör det till ett DET ... och det är fortfarande vare sig föräldrar eller barnmorska som avgör tillhörigheten - det är barnet själv när den tiden kommer - hur de sedan gör i Tyskland är rätt ointressant.

I Sverige har man redan en klassificering för dem som det inte går att bestämma kön på ... men något "tredje kön" existerar inte och kommer aldrig existera.
Citera
2015-08-18, 10:22
  #191
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scull
Det finns ingen kryssruta för könsidentitet.

Det finns bara kryssrutor som beskriver om personen är en xx med vagina eller en xy med snopp. Fungerar ingen av rutorna brukar föräldrarna få välja.
Nja det görs nog först en utredning huruvida det är en XX eller XY men med tex deformerat eller tillbakabildat könsorgan eller om det faktiskt är något så ovanligt som ett barn med oklar könstillhörighet. Först när detta klargjorts så får föräldrarna, om det visar sig nädvändigt, välja hur man ska operera barnet vilket sker inom någon/några veckor.
Det är inte så att föräldrarna direkt plockar fram en krona och singlar slant och sen är det klart...
Citera
2015-08-18, 18:50
  #192
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scull
Jag tycker inte heller det har någon som helst betydelse vem som anger det biologiska könet men några i tråden ansåg att just barnmorskan inte skulle lägga sig i vilket kön barnet har. Det var därför jag frågade susannlynett vem hon ansåg skulle ange vilket barn könet har egentligen.

Hur menar du att identifikationen underlättas av att en person med oklar könstillhörighet anges som innehavare av antingenmanliga eller kvinnliga könskarakteristika och könskromosomer istället för enligt de könskarakteristika och könskromosomer den faktiskt har?

Att ha en kromosomavvikelse betyder inte att du nödvändigtvis måste vara "mittemellan könen". Du kan vara och känna dig som en pojke i alla fall. Därför ska inte någon klassa ett sådant barn till något tredje kön bara för att hen är annorlunda än de flesta.
Det är att kränkta barnet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback