2015-08-14, 21:44
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Du ger dig inte, du fortsätter att göra antaganden om mig.

Ursäkta, ska inte lägga mig i er diskussion, men han har ju helt rätt.
Men det klart, vad du tror saknar betydelse. För att citera dig själv.
2015-08-14, 21:50
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
(...)
Visste vi mer om kvaliteten på bevisen så kunde vi bedöma sannolikheten bättre. Men rent allmänt så är det fortfarande någonstans i häradet 75-90% sannolikhet att den här mannen kommer att bli dömd. Det som talar för högre odds är det som Bergakungen redan nämnt: Flera omhäktningar och att åklagaren redan talar om åtal. Det som talar för lägre odds än genomsnittet... det enda jag kommer på är att det finns en potentiell alternativ GM i form av den yngre brodern. Svårt att bedöma vad det kan vara värt. I övrigt vet vi inte om bevisningen mot honom är starkare eller svagare än snittet av de personer som häktas på sannolika skäl när utredningen rullat på i snart ett par månader.

Jag har ingen aning om ifall P7-frågan talar för eller emot åtal eller är helt orelaterad.

Jag undrar om vi alls får veta ngt om en ev. P7:a.

I övrigt (mitt fetade) tror jag att detta varierar stort mellan till synes solklara brott och mer svårlösta spaningsmord. Då är frågan om det här fallet är ett till synes solklart brott eller ej? Om detta vet vi för lite.
2015-08-14, 22:23
Medlem
develis avatar
Citat:
NB har DNA-bevisning och vittnesmål mot sig. Det är skäl för misstanke. Men sedan är det väsentligt var DNA:t sitter, på mopeden, på handsken, på hjälmen och/eller på trosorna. Om DNA:t sitter på en lös tillhörighet och inget vittne kan binda honom till mordet så går han sannolikt fri. Vi vet alldeles för lite för att bedöma sannolikheten för en fällande dom. Åklagaren vet mer, och förhoppningsvis vet vi mer den 25:e då obduktionsprotokollet och sista analyserna har kommit in. Då får vi se om åklagaren begär omhäktning och om domstolen går med på det. I så fall sitter NB illa till.

..EXAKT. Det ska bli oerhört intressant med kommande analyssvar. Att det blir omhäktning tror jag dock den 25:e om det är mer svar som väntas in. Men sen kan det inte vänta värst länge för då är det dags för åtal - dags att presentera.
2015-08-14, 22:25
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Jag vill börja med att säga att jag var en av personerna som hjälpte till i sökandet efter Lisa Holm.
Jag och ett par vänner anslöt oss till missing people dagen innan Lisa hittades..

Det verkar tyvärr som om GM kommer släppas fri.
Vi vet av erfarenhet vad som brukar hända efter såhär utdragna processer.

Även om han blir dömd i tinget så kommer gm med största sannolikhet att överklaga instans efter instans.. Och utredarna skall bevisa att han är skyldig bortom allt tvivel.. Tyvärr så tror jag ej att dom kommer lyckas....

Ännu en ung flicka har mördats p.g.a Reinfeildt politik.

Fredrik Reinfeldt har flickans död på sina axlar.

Inte bortom allt tvivel! Bortom RIMLIGT tvivel! OM man skulle bevisa något bortom allt tvivel skulle ingen dömas som inte erkände.

Jag tjatar om detta eftersom det tycks finnas en missuppfattning
2015-08-14, 22:28
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag undrar också vilka länder som inte kritiserats. Är detta en jämförelse mellan s.k civiliserade länder utan att jämföra med "bananrepubliker" och diktaturländer.

Gäller i jämförelse med andra EU-länder där Sverige hamnar i skamvrån tillsammans med Irland, Luxemburg och Rumänien. Se 5:15 in i filmen:
http://www.riksdagen.se/sv/Debatter--beslut/Interpellationsdebatter1/Debatt/?did=H210227

Läsvärd debattartikel i GP ang kostnader för staten mm:
Citat:
"Utöver sannolika skäl skall åklagaren visa att åtgärden behövs för att säkra utredningen, förhindra fortsatta brott eller flykt av den misstänkte. Men - det viktigaste skälet finns inte bland dessa, särskilda häktningsgrunder. Det finns inte ens i lagtexten. Skälet är bekännelse; att den misstänkte genom cellvistelsen skall mjukgöras – förmås att ge upp sitt motstånd, erkänna brottet – ofta med förespeglingar om att celldörren då kommer att öppnas."

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.1006295-hogre-ersattning-till-oskyldigt-haktade
2015-08-14, 22:29
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Vi börjar med frågan, inget extraordinärt blir svaret och därefter ställs en följdfråga, vad tänker du
skall framkomma i personutredningen som ger destomer ledtrådar ?

En personutredning beter sig simpelt, du begär in underlag, ifall sådana finns vill säga, ifrån olika myndigheter utöver det kallar handläggaren den misstänkte på intervju, oftast direkt men ibland (sällan numera) sker detta via telefon. Sen kan hända att man tar referenser på vad den misstänkte uppgett
för att vidimera den misstänktes uppgifter. I detta fall är karln 35 bott/arbetat ett antal år i landet
och sina närmaste är hans fru och bror, oops. Vem skall liksom vidimera ? Föräldrarna? Nja tror icke så för gammal gosse

Så frun kommer att intervjuas?
2015-08-14, 22:34
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parkour
Nej det gjorde jag inte... Min grupp var ute och sökte på ett fält i närheten av cafét där Lisa arbetade när vi fick höra att dom gjort ett fynd. Det spreds falska rykten om att hon hade hittats både levande och död.. Hur som helst så satte vi oss i bilar och åkte till byggnaden där männen blev gripna..

Vi var på plats innan polisen hade lyckats sätta upp ordentliga avspärrningar. Men vi blev snabbt bortkörda ifrån området..
(...)

Jag bara undrar, varför satte ni (som deltog i MPS-söket) er i bilar och åkte till "byggnaden där männen blev gripna"? Vad skulle ni leta efter där?
2015-08-14, 22:39
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Du ger dig inte, du fortsätter att göra antaganden om mig.
.

Om någon har en massa invändningar mot någon annans resonemang så har den personen rimligen någon annan uppfattning om hur det ligger till, oavsett om sen hen redovisar det eller inte. Och som sagt: De invändningarna i kombination med ditt ivriga framförande av alternativhypoteser och i kombination med att du rakt ut sagt att du inte hittar något skäl till att MGM skulle placera offrets kropp på Martorp tyder på att du bedömer sannolikheten för att den häktade är skyldig som lägre än vad jag gör. Detta sagt utan att påstå att att du gjort en exakt beräkning med kalkylator.

Citat:
En person med god ekonomi och ordnade sociala förhållanden kan försvara sig bättre än en uteliggare.

Absolut, det är ett möjligt argument. Dock inte för att personen är oskyldig de facto. Varken du eller jag vet hur det ligger till här, så vi får nog inse att vi inte kan väga in den tilltalades bakgrund åt något håll i sannolikhetsbedömningen.

Citat:
Trams, du vet inte sannolikheten för fällande dom nu. Omhäktningarna beror på att det finns brottsmisstanke, och sannolikt att åklagaren väntar på analysresultat.

Det är inte trams, det är du som inte förstår elementära sannolikhetsbegrepp. Jag vet inte hur många gånger man ska behöva förklara detta i krimtrådarna. Så länge vi inte har något som med substans (=Ej personliga spekulationer om häktades handel och vandel etc) som talar emot att en på sannolika skäl häktad person är skyldig så kommer vi som oftast tror att åklagaren har rätt att KROSSA alternativteoretikerna när det gäller träffsäkerheten i våra gissningar. Jag erbjöd t o m några personer att slå vad om en tusenlapp (tror jag det var) i början av tråden. Inte för att jag vet att sannolikheten I JUST PRECIS DETTA FALL är 85%, utan för att om jag konsekvent gissar på att åklagaren har rätt så talar statistiken för att jag kommer att tjäna pengar på de alternativteoretiker som vill slå vad med mig för att de har en "magkänsla" eller något liknande om den häktades oskuld.

The bottom line här kan inte upprepas nog många gånger: Så länge vi inte har konkret info som pekar i en annan riktning så gissar vi i linje med allmänna sannolikheter. Ta 100 såna här fall och på det vi vet nu så kommer nog åtminstone 75 av de misstänkta att fällas för mordet. Förmodligen fler när det gått så här pass långt. Enkel matematik. Jag har inte grund för att påstå att siffran bör sättas högre än så och du har inte grund för att påstå att den skulle vara lägre. Den KAN vara både lägre och högre, beroende på hur bevisningen faktiskt ser ut. Men när vi inte vet hur den ser ut så får vi gå på vad vi har. Själv tycker jag att DNA-beviset stärker oddsen men att yngre brodern som potentiell alternativ GM försvagar dem. Det är omöjligt för mig att bedöma hur mycket respektive omständighet är "värd" så jag antar att de är värda ungefär lika mycket. Alltså åtminstone 75% sannolikhet att GM blir fälld baserat på det du och jag vet idag.

Vad i detta är det som är svårt att förstå och får dig att gasta om "trams"???
2015-08-14, 22:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Om man läser det som du citerar framgår det hur MrFold resonerar för att få fram siffran 75 %.
Men ur en mer generell numerisk diskussion, så är det givetvis så att sannolikheten för att till slut fällas för brott är vida större för de som häktats på sannolika skäl än för gemene man.

Kan du säga den korrekta procentsatsen gällande detta som då inte är s.a.s. framresonerad?
Frågar eftersom jag givetvis undrar över statistiken.
2015-08-14, 22:42
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Jag undrar om vi alls får veta ngt om en ev. P7:a.

I övrigt (mitt fetade) tror jag att detta varierar stort mellan till synes solklara brott och mer svårlösta spaningsmord. Då är frågan om det här fallet är ett till synes solklart brott eller ej? Om detta vet vi för lite.

Exakt och därför får vi gissa i linje med allmänna, kända sannolikheter för att en person som häktats på sannolika skäl också blir dömd för brottet.

Se i övrigt mitt svar till XeniaOnaTopp
2015-08-14, 22:45
Medlem
develis avatar
Citat:
The bottom line här kan inte upprepas nog många gånger: Så länge vi inte har konkret info som pekar i en annan riktning så gissar vi i linje med allmänna sannolikheter. Ta 100 såna här fall och på det vi vet nu så kommer nog åtminstone 75 av de misstänkta att fällas för mordet. Förmodligen fler när det gått så här pass långt. Enkel matematik.

Ho ho, knack, knack - jag vill läsa mer om statistiken av ren nyfikenhet. Kan du länka?
2015-08-14, 22:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Om någon har en massa invändningar mot någon annans resonemang så har den personen rimligen någon annan uppfattning om hur det ligger till, oavsett om sen hen redovisar det eller inte. Och som sagt: De invändningarna i kombination med ditt ivriga framförande av alternativhypoteser och i kombination med att du rakt ut sagt att du inte hittar något skäl till att MGM skulle placera offrets kropp på Martorp tyder på att du bedömer sannolikheten för att den häktade är skyldig som lägre än vad jag gör. Detta sagt utan att påstå att att du gjort en exakt beräkning med kalkylator.
Om vi återgår till din broanalogi. Du har byggt bron, jag ska provköra. Som den försiktiga general jag är frågar jag dig hur du har beräknat hållfastheten. Det kan jag göra utan att göra egna beräkningar.

Slutsnackat om mig nu. Nu återgår vi till trådens ämne.
Citat:
Absolut, det är ett möjligt argument. Dock inte för att personen är oskyldig de facto. Varken du Det är inte trams, det är du som inte förstår elementära sannolikhetsbegrepp. Jag vet inte hur många gånger man ska behöva förklara detta i krimtrådarna. Så länge vi inte har något som med substans (=Ej personliga spekulationer om häktades handel och vandel etc) som talar emot att en på sannolika skäl häktad person är skyldig så kommer vi som oftast tror att åklagaren har rätt att KROSSA alternativteoretikerna när det gäller träffsäkerheten i våra gissningar. Jag erbjöd t o m några personer att slå vad om en tusenlapp (tror jag det var) i början av tråden. Inte för att jag vet att sannolikheten I JUST PRECIS DETTA FALL är 85%, utan för att om jag konsekvent gissar på att åklagaren har rätt så talar statistiken för att jag kommer att tjäna pengar på de alternativteoretiker som vill slå vad med mig för att de har en "magkänsla" eller något liknande om den häktades oskuld.

The bottom line här kan inte upprepas nog många gånger: Så länge vi inte har konkret info som pekar i en annan riktning så gissar vi i linje med allmänna sannolikheter. Ta 100 såna här fall och på det vi vet nu så kommer nog åtminstone 75 av de misstänkta att fällas för mordet. Förmodligen fler när det gått så här pass långt. Enkel matematik. Jag har inte grund för att påstå att siffran bör sättas högre än så och du har inte grund för att påstå att den skulle vara lägre. Den KAN vara både lägre och högre, beroende på hur bevisningen faktiskt ser ut. Men när vi inte vet hur den ser ut så får vi gå på vad vi har. Själv tycker jag att DNA-beviset stärker oddsen men att yngre brodern som potentiell alternativ GM försvagar dem. Det är omöjligt för mig att bedöma hur mycket respektive omständighet är "värd" så jag antar att de är värda ungefär lika mycket. Alltså åtminstone 75% sannolikhet att GM blir fälld baserat på det du och jag vet idag.

Vad i detta är det som är svårt att förstå och får dig att gasta om "trams"???
Vad vi vet är att det finns vittnesmål, och DNA på Lisas tillhörigheter. Det och att åklagaren väntar på analyssvar räcker för häktning. Men troligen finns det inga mer bevis, eftersom åklagare gärna basunerar ut framgångar, och bevisen som finns är sannolikt inte bindande. Det har du inte tagit med i din beräkning, så jag tar hellre färjan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in