2015-08-14, 20:45
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik

Vem fan skulle ha påpekat internationellt att Sverige skulle ha långa häktningstider?
Sverigs radio har sagt att både Europarådets tortyrkommitté och FN:s kommitté mot tortyr har kritiserat Sveriges långa häktningstider:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=4185621

Jämfört med vilka länder då?
Jämfört med alla de länder som inte kritseras för häktestortyr och långa häktningstider. Hur svårt är det att kolla hur dessa länder hanterar problemet och helt enkelt ta efter?

Har svårt att se något annat land dalta mer med kriminella än vad Sverige gör iaf.
Varför ska människor som inte är dömda behandlas med strängare restriktioner än människor som är väl är dömda och på vilket sätt är en icke dömd kriminell?

Jag undrar också vilka länder som inte kritiserats. Är detta en jämförelse mellan s.k civiliserade länder utan att jämföra med "bananrepubliker" och diktaturländer. I en diktatur som ex Kina,Nordkorea, Sovjet Liberia, Kuba för att nämna några. Där vet man väl inte vilka som sitter i häkte, hur länge dom suttit där och varför. Där förekommer också fysisk tortyr för erkännande vilket ju häxprocesser visat att alla erkänner efter en omänsklig grad av tortyr.

Läste också av en postare att Tyskland har en regel om häktning 6 mån utan omhäktning. Har dessa kritiserats? Har alla länder kritiserats för någonting och i så fall för vad?

Med ovanstående i åtanke kan jag inte tycka att Sverige utmärker sig även om jag förstår att just isolering är svårt och tärande på det psykiska välbefinnandet.
2015-08-14, 20:56
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nej det har jag inte. Har du tagit hänsyn till DNA-bevisningen i dina?

Hade vi haft statistik på det du nämner ovan så ska man givetvis ta hänsyn till det. Nu kan jag iofs inte hitta något logiskt argument till varför gifta personer med arbete som blir misstänkta för brott på sannolika skäl oftare skulle komma undan fällande dom än ogifta och arbetslösa. Man skulle faktiskt lika väl kunna påstå (utan att säga att det verkligen är så) att personer med dålig social förankring kan misstänkas bli häktade på lite mer lösa boliner ibland och därmed oftare blir frigivna i slutändan.

När du funderar över hur olika sannolikheter ska vägas mot varandra så kom ihåg att det i grunden är samma prioritering som när man försöker bedöma om en åtalade är skyldig eller inte:

- Först kommer själva bevisningen
- Sen kommer psykologiska argument som motivbild (eller avsaknad av dylik) och den tilltalades karaktär och personlighet.

Eller med andra ord: Man kan inte använda påstått svaga motiv eller påstådd otadlig vandel som argument för att snacka ner värdet av konkreta bevis. Däremot kan indirekt bevisning som ett antaget starkt mordmotiv och en "lämplig" personlighet (t ex grav sexuell störning med sadistiska inslag i ett grovt våldtäktsfall) snackas ner av brister i bevisen.

Varför? Därför att styrkan i bevisen (som i detta fall lett till häktning på sannolika skäl med 3 förlängningar hittills) har bedömts oberoende av hans bakgrund. Vill man påstå att den ändå skulle reducera sannolikheten att han är skyldig så måste man visa någon undersökning som stöder ett sånt påstående.
Vilka kalkyler har jag gjort där jag skulle ha tagit hänsyn till DNA-bevisningen?

Personer med dålig social förankring eller dålig ekonomi begår oftare brott än andra, och med det följer en fällande dom på en häktning.

NB har DNA-bevisning och vittnesmål mot sig. Det är skäl för misstanke. Men sedan är det väsentligt var DNA:t sitter, på mopeden, på handsken, på hjälmen och/eller på trosorna. Om DNA:t sitter på en lös tillhörighet och inget vittne kan binda honom till mordet så går han sannolikt fri. Vi vet alldeles för lite för att bedöma sannolikheten för en fällande dom. Åklagaren vet mer, och förhoppningsvis vet vi mer den 25:e då obduktionsprotokollet och sista analyserna har kommit in. Då får vi se om åklagaren begär omhäktning och om domstolen går med på det. I så fall sitter NB illa till.

Vad betyder det att P7 inte är begärd ännu? Talar det för eller emot åtal?
2015-08-14, 21:09
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Här kan man ju påminna sig om att kändisadvokaten Thomas Olsson i sitt annars mycket aggressiva försvar av "styckdråparen" Kristoffer i Vatchareeyafallet (bl a flera insinuationer om offrets karatetränare som tänkbar alternativ-GM) lät bli att komma med påståenden om att någon planterat mordoffrets blod i hans klients bil. Enligt vad du skriver ovan tror jag det var en klok strategi. Man kan också påminna sig om att Olsson höll en låg profil före rättegången, jag får erkänna att jag hade väntat mig något mer formellt och närmast pliktskyldigt i försvarsväg. Så visst är det sant att det inte är nödvändigt på minsta vis för en advokat att ta till brösttoner i media i förväg. Vill han/hon kan hon gå på rejält i rätten ändå.

Man ska också komma ihåg att påståenden om bevisplantering som inte kan backas upp av något annat än lösa spekulationer ("någon" kan ha velat sätta dit min klient) hör till avdelningen hypotetiska spekulationer som en domstol inte behöver fästa något avseende vid. Försvarsadvokaten måste antingen sikta in sig på luckor och svagheter i bevisningen eller peka på konkreta omständigheter i den bevisning som lagts fram i huvudförhandlingen som skulle kunna peka mot en annan gärningsman.

Har det alltid varit så i Sverige att man som försvarare lanserar en alternativ gärningsman som försvar för sin klient? Har ju sett detta i dokumentär-TV ifrån USA, ofta framgångsrikt där man aldrig vet hur en jury tänker. Åklagare verkar ju till varje pris vilja ha ett erkännande ( ibland erbjudande om lägre brottsrubriceringen och därmed lägre straff även om straffen i USA är skrämmande långa) för att inte riskera ett frikännande.
2015-08-14, 21:14
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hur kan du påstå det när du inte ens vet litauerns situation? Du vet inte vilka bevis han har emot sig. Har du tagit hänsyn till att han är gift, hade jobb och bostad, och tidigare inte är straffad i dina kalkyler?
Hagamannen var gift, hade familj, arbete, bostad, välordnade förhållanden och var icke tidigare straffad. Och vad han ska ha gjort behöver jag kanske inte tala om.
Nu är han en fri man igen för övrigt.

Ps. Hur sannolikt var det att en sån väletablerad samhällsmedborgare, omtyckt och
yrkeskunnig, skulle vara en våldtäktsman?
Senast redigerad av Grandioso 2015-08-14 kl. 21:18.
2015-08-14, 21:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Hagamannen var gift, hade familj, bostad, välordnade förhållanden och var icke tidigare
straffad. Och vad han ska ha gjort behöver jag kanske inte tala om.
Nu är han en fri man igen för övrigt.
Vad har det enstaka fallet med saken att göra? Jag pratar om häktade i allmänhet, statistik och sannolikhet.
2015-08-14, 21:21
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
GT har väl sett överklagandet i omaskat skick (se datum) - om inte IR läst upp valda delar för journalisten. - Det är ett direktcitat som ej har dementerats av IR - och som innehållsmässigt är följdriktigt och väl överensstämmer med vad som i övrigt kan läsas i överklagandet. Det aktuella textavsnittet/citatet bör komma in under stycke fyra eller fem:
https://minfil.org/I7t8jdbdb4/G_ta_HR___1775-15_Aktbil_5.pdf
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.2764917-advokaten-bevisen-kan-ha-planterats-av-annan

Äntligen överklagandet i Minfil. Tack Letsdoit!

Jag tycker advokaten uttrycker sig lite klumpigt: " Även andra bor i området". QUE? Dådet har ju inte skett i en obeboelig öken.
2015-08-14, 21:25
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Dock måste man ha mördat minst tre personer vid olika tillfällen för att bli kvalificerad
för att ingå i kategorin seriemördare. Två mord räcker alltså inte.
Seriemördare kallas en person som mördar minst tre personer, om morden sker vid olika avgränsade tillfällen,
https://sv.wikipedia.org/wiki/Seriem%C3%B6rdare

Sveriges i särklass värste seriemördare kom förresten från min egen gamla hemstad och heter
Anders Hansson och påstod sig ha tagit livet av 27 personer men kom dock att "bara"
dömas för 11 mord.

Inga mer brott?
2015-08-14, 21:27
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Vilka kalkyler har jag gjort där jag skulle ha tagit hänsyn till DNA-bevisningen?

Eftersom du argumenterar mot mina bedömningar antar jag att du har några egna beräkningar. Om inte annat så bör du väl ha kommit fram till att det är en sån hyggligt god chans att MGM är helt oskyldig och inte ens inblandad i mordet att du finner det mödan värt att sitta och formulera alternativhypoteser. För det gör du ju inte i varenda aktuell krimtråd

Citat:

Personer med dålig social förankring eller dålig ekonomi begår oftare brott än andra, och med det följer en fällande dom på en häktning.

Sant, men jag förstår inte vad det har med saken att göra. Jag diskuterade inte om det var sannolikare att personer med dålig social förankring blir häktade för brott - jag diskuterade om det var sannolikare att de inte blir dömda NÄR DE VÄL BLIR DET. När någon väl blivit häktad på sannolika skäl är det bevisningen som gäller i första hand när man gör sannolikhetsbedömningar, inte den sociala bakgrunden.

Citat:

NB har DNA-bevisning och vittnesmål mot sig. Det är skäl för misstanke. Men sedan är det väsentligt var DNA:t sitter, på mopeden, på handsken, på hjälmen och/eller på trosorna. Om DNA:t sitter på en lös tillhörighet och inget vittne kan binda honom till mordet så går han sannolikt fri. Vi vet alldeles för lite för att bedöma sannolikheten för en fällande dom. Åklagaren vet mer, och förhoppningsvis vet vi mer den 25:e då obduktionsprotokollet och sista analyserna har kommit in. Då får vi se om åklagaren begär omhäktning och om domstolen går med på det. I så fall sitter NB illa till.

Vad betyder det att P7 inte är begärd ännu? Talar det för eller emot åtal?

Visste vi mer om kvaliteten på bevisen så kunde vi bedöma sannolikheten bättre. Men rent allmänt så är det fortfarande någonstans i häradet 75-90% sannolikhet att den här mannen kommer att bli dömd. Det som talar för högre odds är det som Bergakungen redan nämnt: Flera omhäktningar och att åklagaren redan talar om åtal. Det som talar för lägre odds än genomsnittet... det enda jag kommer på är att det finns en potentiell alternativ GM i form av den yngre brodern. Svårt att bedöma vad det kan vara värt. I övrigt vet vi inte om bevisningen mot honom är starkare eller svagare än snittet av de personer som häktas på sannolika skäl när utredningen rullat på i snart ett par månader.

Jag har ingen aning om ifall P7-frågan talar för eller emot åtal eller är helt orelaterad.
2015-08-14, 21:31
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Inga mer brott?
Nej, tydligen inte. Det har lyckligtvis funkat bra för honom sedan han återkom ut i
friheten och samhället. Jobbar nog på Samhall i samma stad, Malmö alltså, och bor inte
så väldigt långt ifrån platsen för där alla hemska dåden utspelade sig.
2015-08-14, 21:35
Medlem
Qwarts avatar
Citat:
Nja, man kan inte beskylla dig för att titta på helheten, precis. Du använder en timmes restid och kort tid i Sverige som argument mot att den mannen skulle ha begått mordet. Det är inte mycket till helhet.

Kaféet är ett populärt besöksmål, och mannen (LM) kan mycket väl ha passerat där, stannat till och blivit förtjust i den vackra flickan. Vi vet alldeles för lite om honom för att avföra den teorin. Däremot vet vi att NB är ostraffad, dubbelt så gammal som Lisa och kände henne inte. Någon drar paralleller till Elin Krantz hela tiden. Det mordet påminner mer om mordet på Lisa om LM är mördaren än om NB är det.

Jag, har definitivt inte bara en sak som argument!
Med helhet menar jag naturligtvis att man ser på saken på flera sätt, och försöker sätta sig in i (LM)* hjärna och situation. Tror du t.ex en kille av den här sorten bryr sig om ett jävla café som ligger långt bort åt h-vete! Det är i mina ögon osannolikt att det är han som ligger bakom LH, att det är större chans att jag har 7 rätt på lotto 4 veckor i rad trots att jag inte spelar!!

Är det nån mer överhuvudtaget på fb som tror att det kan vara (LM)* som varit i Blomberg, och tror ni polisen misstänker denna man?

* Vad står LM för?
2015-08-14, 21:38
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Eftersom du argumenterar mot mina bedömningar antar jag att du har några egna beräkningar. Om inte annat så bör du väl ha kommit fram till att det är en sån hyggligt god chans att MGM är helt oskyldig och inte ens inblandad i mordet att du finner det mödan värt att sitta och formulera alternativhypoteser. För det gör du ju inte i varenda aktuell krimtråd
Du ger dig inte, du fortsätter att göra antaganden om mig.
Citat:
Sant, men jag förstår inte vad det har med saken att göra. Jag diskuterade inte om det var sannolikare att personer med dålig social förankring blir häktade för brott - jag diskuterade om det var sannolikare att de inte blir dömda NÄR DE VÄL BLIR DET. När någon väl blivit häktad på sannolika skäl är det bevisningen som gäller i första hand när man gör sannolikhetsbedömningar, inte den sociala bakgrunden.
En person med god ekonomi och ordnade sociala förhållanden kan försvara sig bättre än en uteliggare.
Citat:
Visste vi mer om kvaliteten på bevisen så kunde vi bedöma sannolikheten bättre. Men rent allmänt så är det fortfarande någonstans i häradet 75-90% sannolikhet att den här mannen kommer att bli dömd. Det som talar för högre odds är det som Bergakungen redan nämnt: Flera omhäktningar och att åklagaren redan talar om åtal. Det som talar för lägre odds än genomsnittet... det enda jag kommer på är att det finns en potentiell alternativ GM i form av den yngre brodern. Svårt att bedöma vad det kan vara värt. I övrigt vet vi inte om bevisningen mot honom är starkare eller svagare än snittet av de personer som häktas på sannolika skäl när utredningen rullat på i snart ett par månader.
Trams, du vet inte sannolikheten för fällande dom nu. Omhäktningarna beror på att det finns brottsmisstanke, och sannolikt att åklagaren väntar på analysresultat.
Citat:
Jag har ingen aning om ifall P7-frågan talar för eller emot åtal eller är helt orelaterad.
Frågan var mer allmänt ställd, inte bara till dig.
2015-08-14, 21:42
Medlem
Trumpeters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyssmigimorgon
Vad då häktar på magkänsla? Vad dillar du om? Självklart har åklagaren bevisning

Japp, många har en rätt konstig uppfattning om hur rättssystemet funkar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in