Citat:
Vem fan skulle ha påpekat internationellt att Sverige skulle ha långa häktningstider?
Sverigs radio har sagt att både Europarådets tortyrkommitté och FN:s kommitté mot tortyr har kritiserat Sveriges långa häktningstider:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=4185621
Jämfört med vilka länder då?
Jämfört med alla de länder som inte kritseras för häktestortyr och långa häktningstider. Hur svårt är det att kolla hur dessa länder hanterar problemet och helt enkelt ta efter?
Har svårt att se något annat land dalta mer med kriminella än vad Sverige gör iaf.
Varför ska människor som inte är dömda behandlas med strängare restriktioner än människor som är väl är dömda och på vilket sätt är en icke dömd kriminell?
Vem fan skulle ha påpekat internationellt att Sverige skulle ha långa häktningstider?
Sverigs radio har sagt att både Europarådets tortyrkommitté och FN:s kommitté mot tortyr har kritiserat Sveriges långa häktningstider:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=97&artikel=4185621
Jämfört med vilka länder då?
Jämfört med alla de länder som inte kritseras för häktestortyr och långa häktningstider. Hur svårt är det att kolla hur dessa länder hanterar problemet och helt enkelt ta efter?
Har svårt att se något annat land dalta mer med kriminella än vad Sverige gör iaf.
Varför ska människor som inte är dömda behandlas med strängare restriktioner än människor som är väl är dömda och på vilket sätt är en icke dömd kriminell?
Jag undrar också vilka länder som inte kritiserats. Är detta en jämförelse mellan s.k civiliserade länder utan att jämföra med "bananrepubliker" och diktaturländer. I en diktatur som ex Kina,Nordkorea, Sovjet Liberia, Kuba för att nämna några. Där vet man väl inte vilka som sitter i häkte, hur länge dom suttit där och varför. Där förekommer också fysisk tortyr för erkännande vilket ju häxprocesser visat att alla erkänner efter en omänsklig grad av tortyr.
Läste också av en postare att Tyskland har en regel om häktning 6 mån utan omhäktning. Har dessa kritiserats? Har alla länder kritiserats för någonting och i så fall för vad?
Med ovanstående i åtanke kan jag inte tycka att Sverige utmärker sig även om jag förstår att just isolering är svårt och tärande på det psykiska välbefinnandet.