2015-08-14, 20:32
Medlem
raviolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Bor du tryggt i isolerat område eller lyckligt omedveten? Ni har ju en del skit i Karlstad som verkar följa trenden i Sverige när det gäller trivsel och klimat.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/storst-okning-av-anmalda-valdsbrott-i-glesbygdslanen/

http://www.svd.se/okat-vald-mot-unga-i-karlstad

http://www.vf.se/nyheter/karlstad/anmalningar-om-familjevald-okar-lavinartat

http://www.nwt.se/varmland/2015/07/07/okat-vald-mot-kvinnor-pa-sommaren

http://kt.se/nyheter/2014/grovt-vald-mot-kvinnor-okar/

http://www.vf.se/nyheter/karlstad/kraftig-okning-av-klotter-i-karlstad

Fö
Efter IKEA-mordet kritiseras allmänhetens (aka högerextremas) spekulationer angående gärningsmännens signalement/etnicitet samt detaljer om våldet.
DN har precis lagt ut en frustrerad artikel.

I detta våldtäktsfall tiger polisen om signalement och vad är då nyttan?
Givetvis sätter spekulationer igång så varför inte bara döda spekulationerna med sanningen, som ändå kommer fram i slutänden.

Jag bor på Kronoparken, där det historiskt sett har varit en hel del bus. Men jag har inte varit utsatt för något större brott själv förutom en cykelstöld. Har inte heller några vänner som har varit utsatta för rån eller våld.

Mitt intryck är att de som stökar ofta stökar med varandra och inte med okända människor. Har det varit slagsmål eller mord är det ofta interna bråk. Det kan du se också på majoriteten av de länkar som du delar - det våld som det skrivs om är våld inom familjer och inte mellan okända.

En karta över Karlstads centrum - ingången till kyrkan är alltså mot torget till, torget är där alla bussarna går. Swedbanks bankomat ligger ungefär mittimellan:
https://goo.gl/maps/ILwBb
Jag mätte lite snabbt på google och det är ungefär 150 m från centrum till där det skedde - det är fruktansvärt att något kan ske så nära centrum och så "tidigt" på natten ändå när många borde vara i rörelse.
Citera
2015-08-14, 21:04
Medlem
Knapptryckarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Botobi
Kan bara sucka och tycka att det är synd att ytterligare en svensk tjej har fått lära sig den hårda vägen, när ska våra flickor lära sig att INTE gå ensamma...... Tycker även att det är dags att pk-media börjar att sprida signalement på förövarna, det är väl meningen att dom ska åka fast eller??? Jag tycker att detta med "rasiststämpeln" har gått för långt nu och det är på bekostnad av "de våra".

Det är oerhört mycket mer relevant att fråga: när ska män lära sig att inte våldta?

Jag är kille och ogillar det mesta med feminismen, men våldtäkt är en jävligt sjuk sak att acceptera.
Citera
2015-08-14, 21:08
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Anledningen är att det för polisen är meningslöst att gå ut med signalement som reducerar andelen misstänkta från 50% till 20%.
Att gå ut med signalement som bara pekar ut en grupp som är relativt stor är meningslöst för det polisiära arbetet. Och det är viktigare än att några får sina fördomar bektäftade.
Det är inte alls meningslöst, speciellt inte om det finns DNA-bevisning. Går man ut med ett signalement tidigt när brottet fortfarande är i färskt minne hos allmänhet som varit i närheten så ökar sannolikheten att skaka fram ett antal misstänkta.

Något kassabiträde som träffat på en grupp män som passar in på signalementet en timme tidigare kan kontakta polisen som sedan kan kolla vilka som handlat med kort då och få namn på någon att DNA-testa.
Någon busschaufför kanske kommer ihåg dem, de hamnar på film i bussen eller har använt busskort som identifierar dem.
De träffade någon bekant före eller efter brottet i närheten. Polisen går snabbt ut med ett signalement som stämmer in väl på gruppen. Personen i fråga tipsar polisen.

Man riskerar att minska värdet en aning på eventuella vittnesmål från utomstående men man har fortfarande brottsoffrets vittnesmål och DNA-bevisning vilket räcker och blir över för fällande dom.
Citera
2015-08-14, 21:10
Medlem
franzzzons avatar
www.nwt.se/karlstad/2015/08/14/varfor-morkar-polisen

Angående om varför de inte vill ge ut signaliment
Senast redigerad av franzzzon 2015-08-14 kl. 21:12.
Citera
2015-08-14, 21:49
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franzzzon

Rakryggat att de försöker försvara sitt felaktiga agerande, men vore det inte bättre att börja göra rätt istället?

Citat:
I gårdagens NWT förklarade Jonny Thomann som leder polisens utredning varför man inte offentliggör det signalement som kvinnan gett. Dagen efter den misstänkta våldtäkten står han fast vid sitt beslut.

Av flera skäl, säger Thomann. Uppgifterna kommer från en kvinna som utsatts för ett trauma, och vi vill inte låsa oss med ett speciellt signalement. Det handlar också om att vi inte vill lämna ut den information vi har. Det skulle ju, för att ta ett exempel, kunna leda till att en gärningsman gör sig av med kläder som kunde använts som bevis.
Så om man hemlighåller signalementet vet inte gärningsmännen vilka kläder de hade på sig när brottet begicks och kan därmed inte förstöra bevisen. Det var en ny infallsvinkel.

Resten av artikeln är en intervju med en psykolog som påstår att man minns mer ju längre tid det har gått sedan något hände. Tydligen är minnen av traumatiska händelser sämre ju färskare de är. Han kallar det tunnelseende, vilket är lite ironiskt med tanke på att han var involverad som expert i Quick-rättegångarna (de gamla alltså).
Citera
2015-08-14, 22:03
Medlem
Kaospojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knapptryckarn
Det är oerhört mycket mer relevant att fråga: när ska män lära sig att inte våldta?

Jag är kille och ogillar det mesta med feminismen, men våldtäkt är en jävligt sjuk sak att acceptera.

Du får ju titta på vilka män det är som utför saker som dessa. Sedan kan du titta på vad som orsakar dem att göra det. Kanske har de vissa värderingar som gör att de värderar en kvinna mindre, och därför inte känner empati med henne på samma sätt som du och jag?
När man analyserat detta, och man försöka anpassa dessa individer och "lära dom att inte våldta".
"När ska män lära sig...". Ja du, när ska män lära sig att inte självmordsbomba?
Citera
2015-08-14, 22:07
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av franzzzon

Pratar de svenska eller vad de har för nationalitet till utseende bör vara av större värde en vikt och längd. Då ringer vi helt klart in GM om man även beskriver kläder, ev tatueringar, hårfärg mm.

Bara svensk polis som gör detta. Norge går genast ut med rätt info och även använder media på detta. Men och andra sidan vill de lösa brott i Norge medans i Sverige vill inte ha en "Icke svensk" till i statistiken
Citera
2015-08-14, 22:20
Medlem
Bara ta in alla jävla blattar i närområdet, negrer på dna prov. Om det nu finns något dna att pröva mot.

Hurra en jävla mening lyckades jag spara skattebetalarna miljoner. Borde vara obligatoriskt i dagens läge.
Citera
2015-08-14, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vindihavet
Bara ta in alla jävla blattar i närområdet, negrer på dna prov. Om det nu finns något dna att pröva mot.

Hurra en jävla mening lyckades jag spara skattebetalarna miljoner. Borde vara obligatoriskt i dagens läge.

Fan jag har bott i Karlstad i många år det var på den tiden när Sandgrund var det som gällde dom hade både Disco och dansbandsmusik samtidigt. På den tiden var det låg status att bo uppe på Rud men det var ändå innan massinvandringen i dag "kan" det vara livsfarligt i vilken stad som helst när som helst.
Jag som var 30 år i mitten på 90 talet alltså snart 50 år hörde talas om en våldtäkt
i stan det var runt 84 och det var en dåre som hoppade på en okänd tjej det var jätte stort!

Men gruppvåldtäkter kom inte fören 30 ÅR senare 2008
och det var ett gäng med Araber har för mig att det hände i Småland.
Dessa gärningsmän är knappast ett gäng med Karlsta pöjkar, så nu vet NI

Men som en vän till mig sade man kan tvätta bort blodet men färgen tar generationer att få bort. I dag lever Svensken länge och det är lätt för vilken 35 åring som helst att minnas hur det var för bara FEM år sedan. Även om de flesta under 28 år gillar invandrare så är just dom som faller offer för dessa människor jag sitter tryggt hemma på min altan.
Citera
2015-08-14, 23:11
Medlem
Märkligt att man inte har publicerat något signalement, då förövarna fortfarande är på fri fot. Det borde ha varit personer i Karlstad som har sett dessa herrar före eller efter våldtäkten som kan lämna sådan information så att de skyldiga grips.
Citera
2015-08-14, 23:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sauron1
Märkligt att man inte har publicerat något signalement, då förövarna fortfarande är på fri fot. Det borde ha varit personer i Karlstad som har sett dessa herrar före eller efter våldtäkten som kan lämna sådan information så att de skyldiga grips.

Eftersom det är så satans svårt att se skillnad på somalier så orkar polisen inte bry sig.
Citera
2015-08-14, 23:18
Medlem
lady-listigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susmon1
Förnekar sanningen? Du vet fakta då? Är väldigt mörkt och mycket buskar där. Är bara irriterande att innan signalement mm så dras slutsatser direkt att det är en invandrare. Finns svenska våldtäktsmän också.
Känns väldigt tråkigt nu när det är festival i stan och alla hotell fullbokade

Hur ofta har man hört talas om svenskamän som gruppvåldtar??? Nä inte ofta!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in