2014-02-16, 11:48
Medlem
svallerbyttans avatar
Någon som har koll på detta nya projekt? Gärna lite bra tutorials hur det funkar och lite enkla kodexempel. Körs just nu på ett testnätverk inför officiell release.

https://www.ethereum.org/whitepaper/ethereum.html
Citera
2014-02-16, 13:57
Medlem
Vart köper jag dem? Finns det någon handelsplats?
Citera
2014-02-16, 14:14
Medlem
2_Thumbs_Ups avatar
Turingkompletta script är roligt tills någon gör en transaktion som är ett virus...

Jag menar inte att vara negativ, för jag tycker faktiskt Ethereum är väldigt intressant. Men man bör inse att det är ett medvetet val att Bitcoin inte är turingkomplett. Om man tycker Bitcoin är komplicerat så spelar Ethereum i en helt annan liga, vilket öppnar upp för extremt många potentiella svagheter och spelteoretiska frågetecken.

Bitcoins transaktioner är ändå rätt simpla, och ändå så har designmissar som transaction malleability lyckats skapa massa oreda de senaste dagarna. Det lär vara snudd på omöjligt att bevisa att Ethereum är säkert.

Den här tråden har en intressant diskussion över turingkompletta script.
https://bitcointalk.org/index.php?topic=431513.0

Men jag kommer observera vad som händer med intresse.
Citera
2014-07-26, 17:04
Medlem
hjalmar123s avatar
Spelar ingen roll hur mycket jag läser om Ethereum, jag förstår verkligen inte vad det är för något.

"Om Bitcoin är som e-mail så är Ethereum som webben själv." Jaha...?

För övrigt så kan man nu köpa 2000 Ethereum för 1 bitcoin på deras hemsida, och inte heller verkar det finnas någon cap.
Citera
2014-07-26, 20:08
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjalmar123
Spelar ingen roll hur mycket jag läser om Ethereum, jag förstår verkligen inte vad det är för något.

"Om Bitcoin är som e-mail så är Ethereum som webben själv." Jaha...?

För övrigt så kan man nu köpa 2000 Ethereum för 1 bitcoin på deras hemsida, och inte heller verkar det finnas någon cap.
Fattar inte heller riktigt hur det fungerar. Tanken är ju, om jag förstått det rätt, att det ska vara ett decentraliserat programmerinsspråk, och att man ska kunna bygga program som hela nätverket kör. Från deras hemsida vad man kan göra:
Citat:
Ethereum can be used to codify, decentralize, secure and trade just about anything: voting, domain names, financial exchanges, crowdfunding, company governance, contracts and agreements of most kind, intellectual property, and even smart property thanks to hardware integration.
I en AMA de hade häromdagen sas att följande applikationer ska gå att implementera:
Citat:
1. Replacing Dropbox with a decentralized system where anyone can help store your files with their hard drive.
2. Earning a few cents an hour by renting our space on your hard drive.
3. Repeat (1) and (2) for CPU power and bandwidth.
4. Using smart contracts to help manage your funds. For example, you can have a multi-key setup where one key is in cold storage and the other has a withdrawal limit, replicating whatever rulesets might be implemented at your favorite bank
5. You might be buying products from, working for or participating in a decentralized autonomous organization/company run on the Ethereum platform
6. An Ethereum contract/dapp might be the domain name system keeping track of what IP address (or hopefully what whisper addresses) to talk to to load the webpage for which website.
7. Smart property - imagine a car that listens to a token inside an Ethereum contract to determine who its current owner is, so you could sell or even rent your car simply by sending the token. You can set up the contract to automatically transfer ownership back after a set number of hours. You can also do this for bikes, houses/apartments, etc.

Jag undrar dock hur det fundamentalt ska fungera i jämförelse med bitcoin. Anledningen till att bitcoin inte kan ersätta dropbox är för att i sånna fall skulle allas skit behövas synkas mellan allas datorer i hela nätverket. Men om deltagarna kan välja vad de vill köra av apparna i nätverket blir det ju inte speciellt tillförlitligt. Segt om killen som jag hyr hårddiskutrymme av stänger av sin burk. Någon som har en enkel förklaring med skillnaderna jämfört med bitcoin?

BTW, är det någon pre-mine? Att 15,337,708 ether ska ha förhandsbokats till 1 btc/2000 ether låter ju lite väl för bra för att vara sant. Jag antar att utvecklarna har slängt in en hel hög åt sig själva gratis?
Citera
2014-07-26, 23:26
Medlem
hjalmar123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3

BTW, är det någon pre-mine? Att 15,337,708 ether ska ha förhandsbokats till 1 btc/2000 ether låter ju lite väl för bra för att vara sant. Jag antar att utvecklarna har slängt in en hel hög åt sig själva gratis?

Det är sant att skaparna tar pengar samt ether själva.

http://www.reddit.com/r/ethereum/comments/2bpqs0/who_is_getting_the_ether_money_and_how_much_is/
Citera
2015-08-14, 15:53
Medlem
raxmouses avatar
Följt utvecklingen ett tag och nu börjar väl det första börja röra på sig. Någon som köpt ETC och konverterat? Någon som köpte ICO?

Måste väl bli en ordentlig dump så småningom?

edit: kollade vad icon gick på, 1btc=2000eth(i senare fall 1337 till antalet :-P ), priset på bitcoin låg vid 600 dollar då, ungefär 5000kronor,

idag säljs ETH för 2.35 dollar, nu är det väl en pump i och med att det nyss beta-lanserats, men om vi leker att en köpte på sig 2000 ETH på första släppet så har den nu ett värde som ökat till nästan 40 tusen kronor.

Rätt bra förtjänst på ett år i trade :-P om man nu säljer....
Senast redigerad av raxmouse 2015-08-14 kl. 16:06.
Citera
2015-08-14, 17:32
Medlem
Någon som vet hur man öppnar sin .json fil?
Citera
2015-08-14, 19:14
Medlem
Trillskes avatar
Lägg ner de där dumma x.0 epiteten till att börja med. Det gör att du kommer fel in i analysen.

Det finns gott om tutorials från utvecklarna själva. Lätta att följa och rätt ok valfrihet vad gäller plattform redan nu.

Notera dock att lanseringen (om den kan kallas så, det är användarna som lanserar) är väldigt "beta". Leker du med nuvarande version (för riktiga ETH) är rätt stor risk att du gör något dumt och förlorar pengar på ett eller annat sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av 2_Thumbs_Up
Jag menar inte att vara negativ, för jag tycker faktiskt Ethereum är väldigt intressant. Men man bör inse att det är ett medvetet val att Bitcoin inte är turingkomplett.
Än så länge lever Ethereum och Bitcoin i symbios det vill säga det är inte konkurrenter. Det blir ju på sätt och vis konkurrens eftersom folk vill investera i saker och göra snabb pengar, pumpa saker osv, så de skyfflar coins från det ena till det andra. Men funktionellt är det idag inte konkurrenter, Ethereum är en utvecklingsplattform inte ett store of value eller dylikt. Dvs idag är det rimligt att normera ekonomin kring BTC även när Ethereum används.

En konsekvens (eller kanske åt andra hållet..) är att det inte är något problem att Ethereum är ett utvecklingsaggressivt vilda västern som letar konvergenser via tex trial and error från användarna. Det är Bitcoin som ska vara försiktigt och tillförlitligt eftersom det bär ekonomin.

Men sure, vi har sväng upp och ned 4-500% fram och tillbaka och krossar IPO-värderingen så självklart kan man använda det som en volatil investering likt alla "coins" även om det inte är ett "coin".

Det fina med Ethereums IPO är dock att det sågs lite som publik angel investing dvs ett sätt att stödja dessa fantastiska utvecklare. Det verkligen lyser "silicon valley" över hela projektet, inklusive förstås Vitalik.
Senast redigerad av Trillske 2015-08-14 kl. 19:20.
Citera
2015-08-14, 19:21
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GBGglenn
Dont press the button IMO.
Citera
2015-08-14, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Dont press the button IMO.
Will not. Väntar på att en plånbok ska komma ut.
Citera
2015-08-15, 10:15
Medlem
Luskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GBGglenn

Du kan lugnt öppna den med valfri text-editor. Var rädd om den privata nyckeln bara.

Den publika kan du använda för att kolla hur många ethers du har på ditt konto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in