2015-08-13, 23:05
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

P.g.a. att hela den rad av ad hoc premisser som är nödvändiga för att din fantasi skall bli verklighet i SIN tur är fantasier.

Jiddu krishnamurti är ett soklart exempel på heliga, moraliska människor. bevis nog?

Citat:
Vilket i mentalt dysfunktionell pådyvlande teism överlag blir till efterrationalisering.

Tills man blir upplyst ja.

Falsk dikotomi.

Citat:
Det har provats och fungerade dåligt.

För att det prövades av idioter. Folk som brände "häxor" på bål, är det ett gott exempel för dig? Funkade bra för Eckhart Tolle kan jag säga.
Citera
2015-08-13, 23:06
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Men det går tydligen bra att marknadsföra teism med idiot-argument? (D.v.s. anti-logik och hitta-på kvalifikationer).

Är det idiotiskt att utforska moraliska dygder, frihet från lidande och våld?
Citera
2015-08-13, 23:08
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vad är en ateistisk vy? Du vet väl vad ateist betyder? Vad en ateist har för vy varierar naturligtvis enormt.

Deras uppfattning att Gud inte finns, kan vara ett hinder för spirituellt uppvaknande och "flowering of consciousness". Bara tanken får det att vrida sig i magen på dom.
Citera
2015-08-13, 23:09
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Det är totalt irrelevant, sålänge DU inte vill ta DIN bevisbörda.

Lär dig enkel logik.

Hur ska jag bevisa vad ateister tänker om spiritualitet? Fråga dom själv din idiot.
Citera
2015-08-13, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Vad folk skriver i en Bok behöver inte vara sant. Du kan inte låta idioter sänka standarden och sen ha det som argument att det ska ligga kvar där.
Idioter inspirerad av Gud kansks du menar?
Citera
2015-08-13, 23:11
Medlem
Citat:
Hur ska jag bevisa vad ateister tänker om spiritualitet? Fråga dom själv din idiot.
Fast du har ju påstått ganska mycket om ateister hittills....
Citera
2015-08-13, 23:14
Medlem
Citat:
Deras uppfattning att Gud inte finns, kan vara ett hinder för spirituellt uppvaknande och "flowering of consciousness". Bara tanken får det att vrida sig i magen på dom.
Om man inte tror på någon gud så kanske man redan är "vaken"? Då kan man ju filosofera fritt och använda den moral man tycker passar bäst i varje situation.
Citera
2015-08-13, 23:16
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jiddu krishnamurti är ett soklart exempel på heliga, moraliska människor.

Inte som du presenterar honom.

Citat:
bevis nog?

Naturligvis inte.

Citat:
Vilket i mentalt dysfunktionell pådyvlande teism överlag blir till efterrationalisering.

Citat:
]Tills man blir upplyst

Där har vi ditt hitta-på postulat igen.

Citat:
Falsk dikotomi.

Det är en observation av mentalt dysfunktionell pådyvlande teisms mekanismer. Däremot kan det tänkas, att vettig teism ledar till "upplysning" (dock knappast i din version som verkar vara hämtat från ett snicke-snacke underlag).

Citat:
För att det prövades av idioter. Folk som brände "häxor" på bål, är det ett gott exempel för dig? Funkade bra för Eckhart Tolle kan jag säga.

Du är ju själv en "idiot" i och med din förfärliga demagogi. Så du är inte i en position till att vara spjutspets för något du inte verkar förstå särskild bra.
Citera
2015-08-13, 23:16
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Fast du har ju påstått ganska mycket om ateister hittills....

Ja det har jag. Men jag säger inte att jag har rätt. Men jag tror det stämmer att de är ganska anti spiritualitet. Det bevisas av många här på forumet. Med tanke på deras inställning, de verkar ha komplex av något slag.
Citera
2015-08-13, 23:18
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Om man inte tror på någon gud så kanske man redan är "vaken"? Då kan man ju filosofera fritt och använda den moral man tycker passar bäst i varje situation.

Ja det stämmer. Religiös propaganda har knutit folk till att bara tro att det finns en gud och de har även sagt vad Gud är enligt dem, inte enligt en själv. Därför tycker jag att ateism är vettigt och nyttigt till viss del. Men jag finner spiritualitet kraftfullt och tror det har verklig potential att förändra världen. Just därför tror jag att det inte skulle skada ifall ateister även vänder sig åt sådant.
Citera
2015-08-13, 23:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hur ska jag bevisa vad ateister tänker om spiritualitet?

Det skall du inte, och du skall inte heller inkludera ateister i besynnerliga konstellationer av spiritualitet.
Citera
2015-08-13, 23:22
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Inte som du presenterar honom.

Bara läs om hans läror. Det är min presentation av honom.

Citat:
Naturligvis inte.

Du kanske vill uppleva exakt hans verklighet också för att ha som bevis? Vilket är omöjligt, du måste förstå att man inte kan bevisa vissa saker, hans sätt att leva och tala får vara bevis nog. Du får gärna förklara för mig hur man bevisar att någon person är helig. För jag vet inte hur annars.

Citat:
Där har vi ditt hitta-på postulat igen.

För dig är det hitta på.

Citat:
Du är ju själv en "idiot" i och med din förfärliga demagogi. Så du är inte i en position till att vara spjutspets för något du inte verkar förstå särskild bra.

Jag förstår Eckhart Tolles läror rätt så bra. Både psykoanalytiskt och intuitivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in