2015-08-13, 23:11
Medlem
Dagen efter Sveriges Nationaldag försvinner Lisa. Vad blir det då.. 67 dagar och kroppen hittas några dagar senare, och vi har inte fått veta dödsorsak! Är inte det lite ovanligt? Nån som har koll på något liknande fall.
2015-08-13, 23:24
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muttis69
Dagen efter Sveriges Nationaldag försvinner Lisa. Vad blir det då.. 67 dagar och kroppen hittas några dagar senare, och vi har inte fått veta dödsorsak! Är inte det lite ovanligt? Nån som har koll på något liknande fall.

Nej det är inte ovanligt. Analyserna tar ofta tid och vi har flera exempel på andra mord som diskuterats här på Flashback där det tagit flera månader innan allt varit klart och den slutliga rapporten överlämnats till förundersökningsledaren.
2015-08-13, 23:32
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag är nyfiken på vad hon säger i samband med denna handrörelse:
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/20937689/760/normal/55228ae550687/kinnekulle-7.jpg

Samt vart platsen är längs grusvägen?
http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/20937693/698/normal/678bca78ad65b/kinnekulle.jpg

Även denna bild som verkar mer handla om ett skogsbryn:
http://res.cloudinary.com/tt-newsagency/image/upload/w_600/v1423153390/toolbox/timeline/d1cb86f9-03de-49d9-b3cf-12e6f62273c3

Ja, någonting av betydelse måste ha hittats där. Brottsplats? Skor?

GM kan väl rimligen inte ha tagit sig hur långt som helst. Som du sa, var är bilderna tagna? Någon som vet?
2015-08-13, 23:33
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Du anser att de åker tillbaka till Martorp efter de käkat pizza - för de ska utplåna DNA-spår med verktyg och annat. Sen kanske de inte hann klart i första omgången och går dit igen.
Så vad är det du anser försiggår där då?
Jag menar att om man ska försöka ta bort allt vad DNA heter bör man göra det ordentligt, helst i omgångar - och om pizzabesöker stämmer så har man säkert inte hunnit med alla nödvändiga göromål.

Med "verktyg" menar jag inte bara hovtänger och mejslar, utan hjälpmedel i största allmänhet: vattenslang, högtrycksspruta, kemikalier, kvävehaltigt gödsel (som kommer att erfordra ytterligare en tvättomgång), osv - och man inleder förslagsvis med en mycket noggrann tvätt, för att sedan fortsätta med det material som platsen har att erbjuda och som synes vara lämpligt för ändamålet.

Sedan har jag inte sagt att "de" åker tillbaka till M-torp; det räcker med en person - även om det naturligtvis underlättar att vara två.
2015-08-13, 23:37
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Är det någon som vet vad MGM i denna tråd (FB) Misstänkt mord på ung kvinna i Vårgårda, 2015-08-12 gjorde 7 juni? Vårgårda ligger inte långt från Blomberg.

Badoo och tjänsten "Se hur nära dig han befinner sig" lagrar troligen data bakåt i tiden.
https://badoo.com/sv/lilfanto.swagg*r/
*=e
2015-08-13, 23:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ydrik
Badoo och tjänsten "Se hur nära dig han befinner sig" lagrar troligen data bakåt i tiden.
https://badoo.com/sv/lilfanto.swagg*r/
*=e
Synd att polisen inte kommer att undersöka det. Den har fullt upp med att utreda mordet på Therese, och har redan en misstänkt för mordet på Lisa.
2015-08-13, 23:50
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ska dit framöver (cafét) då jag passerar där, men känns lite creepy att åka in själv på en eventuell brottsplats..

Ja gör det, rapportera sen! lite creepy håller jag med om.

Det hade nog varit mer avspärrat om det hade varit brottsplats kanske? Men viktig fyndplats kan det vara.
2015-08-13, 23:53
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Exempel på personer som är juridiskt kunniga eller okunniga stöder inte ditt påstående. Jag tror inte Q från vatchareeyatråden ens har skrivit i den här tråden. Jag har inte sett att de som du tar fram som exempel på kunniga personer ens har uttalat sig om åklagarens case för åtal. Förstår jag dig rätt om jag antar att det är de som håller med dig som du betraktar som juridiskt kunniga?

Här har du ett exempel på vad Bergakungen skrev häromveckan. För övrigt i ett svar till ingen mindre än du själv:

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

"fällande dom är tänkbar, för att inte säga sannolik"

Det är uppenbart för mig (och säkert för andra) att det här är ett känsligt kapitel för dig som du återkommer till hela tiden. Du vill helst att skuldfrågan ska ses som ett oskrivet blad och att det ska vara lika sannolikt att åklagarens hypotes är riktig som din egen om den finnige, omtänksamme ynglingen som mördar Lisa och sen gömmer hennes kropp inomhus för att den inte ska utsättas för djur. Eller någon annan alternativhypotes. Men tyvärr är det inte ett rimligt sätt att betrakta fakta. Åklagaren vet mer än oss, domstolen vet också mer och den idag mest sannolika hypotesen hur manän ser på saken är att han är skyldig och kommer att bli dömd. Även om det inte är ristat i sten. Sen spelar det ingen roll att du fortsätter envisas med "Vad jag tror spelar ingen roll", samtidigt som du sagt i tidigare poster att du inte kan se någon förklaring till att nu häktad person skulle ha transporterat kroppen till Martorp och fortsätter framhålla din statistik om nära bekanta till offret som mördare och finniga ynglingar.

Jag säger som Rotesau tidigare ikväll: Att läsa dig är lite som att studera en person som klipper gräset med nagelsax. Detta petande, pillande i detaljer och trätgiriga ifrågasättande av allt andra skriver.

Nej jag har inte hävdat att alla som tror att det är betydligt mer sannolikt att åklagaren har rätt man än att han inte har det är "juridiskt kunniga". Det är rätt många, jag nämnde tre namn som jag anser vet vad de talar om i juridiska spörsmål. Jag anser mig vara tillräckligt kunnig på området för att kunna bedöma när folk är det och inte, utan att själv vara expert. Du t ex har liksom personerna jag tog som exempel en del problem med att begripa dig på juridiskt tänkande, även om du naturligtvis är inläst på en hel del detaljer inom just detta område. Det är bl.a. därför du inte förstår hur du ska tolka det som är skrivet rakt upp och ner i en juridisk uppsats, granskad och godkänd vid en av Sveriges anrikaste juridiska institutioner, utan istället hänvisar till egendomliga, personliga tolkningar du gör av formuleringar i en dom.

Men om du nu blir så arg och känner dig så personligt kränkt av det jag skrivit och skriver att du måste in och hacka på allt du kan komma på något att hacka på som kommer från mig så kanske du ska följa ditt eget råd i en tidigare privat meddelandeväxling: "Skit i mig så skiter jag i dig". Jag vill inte att du ska få en hjärtattack för min skull
2015-08-13, 23:59
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Synd att polisen inte kommer att undersöka det. Den har fullt upp med att utreda mordet på Therese, och har redan en misstänkt för mordet på Lisa.

Ja, nu är det allt eller intet som gäller för mer än en misstänkt kan inte existera i deras tankevärld. Se bara här i tråden...
Men en koppling till LH och 7 juni är bara en timmas bilresa bort från Vårgårda.
2015-08-14, 00:05
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Här har du ett exempel på vad Bergakungen skrev häromveckan. För övrigt i ett svar till ingen mindre än du själv:

(FB) 17-åriga Lisa försvann 2015-06-07 i Lidköpingstrakten. (Sammanfattning i trådstart)

"fällande dom är tänkbar, för att inte säga sannolik"

Det är uppenbart för mig (och säkert för andra) att det här är ett känsligt kapitel för dig som du återkommer till hela tiden. Du vill helst att skuldfrågan ska ses som ett oskrivet blad och att det ska vara lika sannolikt att åklagarens hypotes är riktig som din egen om den finnige, omtänksamme ynglingen som mördar Lisa och sen gömmer hennes kropp inomhus för att den inte ska utsättas för djur. Eller någon annan alternativhypotes. Men tyvärr är det inte ett rimligt sätt att betrakta fakta. Åklagaren vet mer än oss, domstolen vet också mer och den idag mest sannolika hypotesen hur manän ser på saken är att han är skyldig och kommer att bli dömd. Även om det inte är ristat i sten. Sen spelar det ingen roll att du fortsätter envisas med "Vad jag tror spelar ingen roll", samtidigt som du sagt i tidigare poster att du inte kan se någon förklaring till att nu häktad person skulle ha transporterat kroppen till Martorp och fortsätter framhålla din statistik om nära bekanta till offret som mördare och finniga ynglingar.

Jag säger som Rotesau tidigare ikväll: Att läsa dig är lite som att studera en person som klipper gräset med nagelsax. Detta petande, pillande i detaljer och trätgiriga ifrågasättande av allt andra skriver.

Nej jag har inte hävdat att alla som tror att det är betydligt mer sannolikt att åklagaren har rätt man än att han inte har det är "juridiskt kunniga". Det är rätt många, jag nämnde tre namn som jag anser vet vad de talar om i juridiska spörsmål. Jag anser mig vara tillräckligt kunnig på området för att kunna bedöma när folk är det och inte, utan att själv vara expert. Du t ex har liksom personerna jag tog som exempel en del problem med att begripa dig på juridiskt tänkande, även om du naturligtvis är inläst på en hel del detaljer inom just detta område. Det är bl.a. därför du inte förstår hur du ska tolka det som är skrivet rakt upp och ner i en juridisk uppsats, granskad och godkänd vid en av Sveriges anrikaste juridiska institutioner, utan istället hänvisar till egendomliga, personliga tolkningar du gör av formuleringar i en dom.

Men om du nu blir så arg och känner dig så personligt kränkt av det jag skrivit och skriver att du måste in och hacka på allt du kan komma på något att hacka på som kommer från mig så kanske du ska följa ditt eget råd i en tidigare privat meddelandeväxling: "Skit i mig så skiter jag i dig". Jag vill inte att du ska få en hjärtattack för min skull
Du behöver inte oroa dig för min hälsa. MEN SLUTA FÖR HELVETE ATT LÄGGA SAKER I MIN MUN! Jag vill att mordet på Lisa löses så snart som möjligt, och det sker om den häktade bevisas skyldig, varför tror du annat?

Och jag kan läsa och tolka en juridisk uppsats, och vet att de som skrivit och granskat är människor, precis som de som sitter i en domstol. De är inte felfria, och tål att granskas en gång till. Jag gör egna värderingar, jag lyder inte andras. Jag tycker inte att en person ska låsas in på livstid så fort en åklagare pekar på denne, som vissa andra i tråden gör (dit räknar jag inte dig).
2015-08-14, 00:24
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Men mordet i Vårgårda skiljer sig ju åt för där kände ju BO och MGM varann. Stämmer ju inte alls in på profilen här tycker jag. Men det kan vara intressant ur en annan synvinkel för Vårgårda-MGM har visst tagit till sjappen så det ska bli kul att se hur långt han kommer? Som svar till alla som sa att MGM skulle stuckit direkt från Blomberg om han är skyldig.
2015-08-14, 00:28
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Men mordet i Vårgårda skiljer sig ju åt för där kände ju BO och MGM varann. Stämmer ju inte alls in på profilen här tycker jag. Men det kan vara intressant ur en annan synvinkel för Vårgårda-MGM har visst tagit till sjappen så det ska bli kul att se hur långt han kommer? Som svar till alla som sa att MGM skulle stuckit direkt från Blomberg om han är skyldig.
Du har rätt, profilen passar inte in på NB. Kanske vi ska leta efter en annan profil? Någon som stack direkt från Blomberg, kanske till Vårgårda?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in